handdator

Visa fullständig version : Svenskar och danskar - skillnader

Snafu
2008-02-06, 13:53
Hej kolo,

Skillnader mellan nordiska länder.

Jag tycker sånt här är fasligt intressant, inte minst då jag själv märkt stora skillnader mellan de nordiska ländernas folk rent karaktäsmässigt (jag minns att jag en gång i tiden såg de andra nordiska länderna som bröder men nu ser jag väl dom snarare som...ja...knysslingar eller vad det nu heter.)

DN har en intressant artikel idag:

Därför går dansk-svenska affärer i stöpet
Språket är det minsta problemet när danskar och svenskar ska göra affärer med varandra. Det visar en ny studie från Exportrådet i Danmark.

- För att lyckas i Danmark behöver man förstå de kulturella skillnaderna snarare än det danska språket. Problemet är inte att förstå vad danskar säger, utan varför de säger det, säger Dan Rosenberg, som står bakom den färska studien "Skillnader mellan dansk och svensk förhandlingsstil".

MER att läsa teh click: (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=740200)

Scratch89
2008-02-06, 13:57
Det där med långsiktighet och försiktighet har nog med Fackets starka roll i Sverige att göra.

jakke
2008-02-06, 14:04
Intressant. Har ett stort intresse i detta ämnet. Läste ett arbete som visade på skillnader mellan Sverige och norge för ett tag sedan.

Scratch89
2008-02-06, 14:07
Jag läste i min kurslitteratur om just sådana här kulturskillnader mellan Danmark och Sverige. När svenskarna öppnade upp ett företag i Danmark ville de ha massor av microvågsugnar, men de kom aldrig till att användas. Svenskar äter varm lunch, medan danskarna äter kall lunch, som mackor, baguetter och sallader. Det märks inte i Sverige (dansken kan ju äta sin lunch oavsett) men om det kommer svenskar till ett danskt företag blir det microkonflikter direkt. :)

Snafu
2008-02-06, 14:14
Scratch, Jakke : har ni några namn på dessa verk/arbeten etc?

Jag ska tydigen ta över ett nordiskt team i sommar med personalansvar (jelp) och vore nice att åtmnistone veta hur man kan be dom dra åt helvete på ett snyggt sätt.

Snafu
2008-02-06, 14:15
Jag läste i min kurslitteratur om just sådana här kulturskillnader mellan Danmark och Sverige. När svenskarna öppnade upp ett företag i Danmark ville de ha massor av microvågsugnar, men de kom aldrig till att användas. Svenskar äter varm lunch, medan danskarna äter kall lunch, som mackor, baguetter och sallader. Det märks inte i Sverige (dansken kan ju äta sin lunch oavsett) men om det kommer svenskar till ett danskt företag blir det microkonflikter direkt. :)

Som i England då, folk äter väldigt ofta kalla luncher 50/50 typ.

jakke
2008-02-06, 14:16

Finns dock en hel del mycket djupare skillnader än hurvida man ska ha micro.
Geert Hofstede är väl den mest kända forskaren på området. Det finns mycket kritik mot hans forskning fast det är den som används ändå.

PowPow
2008-02-06, 14:22
Alla skillnader kan förklaras med att danskar ständigt har några tuborg innanför västen. Jag orkar inte heller värma min mat när jag är salongsberusad.

Edit: kanske finns något
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22interkulturell+kompetens%22+%2Bsverige+%2Bdan mark&btnG=S%C3%B6k&meta=

Bärs
2008-02-06, 14:33
Inte antyder du väl att det finns något sådant som svensk och dansk kultur?

Snafu
2008-02-06, 14:33
Inte antyder du väl att det finns något sådant som svensk och dansk kultur?

Bärs, dont even start :D

Snafu
2008-02-06, 14:38
Eller what the fakk:

Finnar är stelare och aningens mer reserverade än svennar.
Danskar är mer högljudda än åtminstone svenskar och finnar.
Norrmän är tråkigare än svenskar men roligare än finnar.

Finnar blir konstiga när dom får sprit i sig
Svenskar gillar trygghet
Danskar behöver inte trygghet lika mkt

Detta är några av mina tankar iaf, högst ovetenskapligt. Om dessa "characteristics" är kultur eller kulturbetingade vet jag inte.

Snafu
2008-02-06, 14:38
Och norrmän och finnar är helt obsessed med att skriva kontrakt och få svar på precis alla frågor.

Bärs
2008-02-06, 14:59
Bärs, dont even start :D

Jag vet att det finns kulturella skillnader mellan länder. Däremot brukar det finnas en mobb på Kolo som aggressivt förnekar att kulturella skilllnader existerar. Jwzrd tillhör i alla fall den falangen.

Den danska självförståelsen bottnar i känslan av litenhet.

Scratch89
2008-02-06, 15:01
Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilken det var. Jag har för mig att det var:
Berg, Christina (2002). Understanding food choice from different perspectives. Utdrag ur Influences on schoolchildren's dietary selection. s 19-30

Snafu
2008-02-06, 15:01
Jag vet att det finns kulturella skillnader mellan länder. Däremot brukar det finnas en mobb på Kolo som aggressivt förnekar att kulturella skilllnader existerar. Jwzrd tillhör i alla fall den falangen.

Den danska självförståelsen bottnar i känslan av litenhet.

Det är ju för att JWRD pratar i C++.

Tolkia
2008-02-06, 15:08
Ett av problemen kanske är just likheterna. Eftersom man kan förstå danska hyfsat och ofta åker över sundet för att köpa sprit tror man att danskarna är ungefär som svenskarna. Vilket de inte behöver vara mer än vad några andra (t.ex. tyskarna) är som svenskarna. Skall jag spekulera tror jag att språket är en viktig faktor - både Finland, Danmark och Norge har under perioder varit samma land som Sverige (jag avstår från att deklarera vilket land som tillhörde vilket), men som jag uppfattar det så tenderar svenskar att tro att man har ofantligt mycket mer gemensamt med danskar och norrmän än vad man har med finnar.

Nitrometan
2008-02-06, 15:51
[QUOTE=Snafu;2804039(jag minns att jag en gång i tiden såg de andra nordiska länderna som bröder men nu ser jag väl dom snarare som...ja...knysslingar eller vad det nu heter.)[/QUOTE]
"Fiender" menar du?

Har du sett TV-serien "Riget"?

Ernst-Hugo Järegårds roll i den serien säger allt man behöver veta om Danmark och danskar.

Bärs
2008-02-06, 15:52
Skall jag spekulera tror jag att språket är en viktig faktor - både Finland, Danmark och Norge har under perioder varit samma land som Sverige (jag avstår från att deklarera vilket land som tillhörde vilket).

Snälla gör inte det. Berätta istället hur du tänker.

Piranha
2008-02-06, 15:54
Eller what the fakk:

Finnar är stelare och aningens mer reserverade än svennar.
Danskar är mer högljudda än åtminstone svenskar och finnar.
Norrmän är tråkigare än svenskar men roligare än finnar.

Finnar blir konstiga när dom får sprit i sig
Svenskar gillar trygghet
Danskar behöver inte trygghet lika mkt

Detta är några av mina tankar iaf, högst ovetenskapligt. Om dessa "characteristics" är kultur eller kulturbetingade vet jag inte.

Va Finnar är ju helsköna, reserverade?

Inte dem jag känner då.

pragmatist
2008-02-06, 16:12
Det är väl inte större skillnad mellan svenskar och danskar rent generellt än det är mellan stockholmare och norrlänningar (eller skåningar för den delen).

maRRtin
2008-02-06, 19:21
August Strindberg var en gång i Danmark, det måste ha varit i landsflykt. Ett fekalt helvete kallade han det. Inte särskilt smickrande men väldigt träffande.

Jag som bott i Danmark mer eller mindre i 1½ år nu har några punkter som skiljer Danmark från Sverige.

Dåligt med Danmark

Det sjukt osexiga språket, tjejer som snackar danska ÄR osexiga.
Rasister (särskilt de äldre)
Platt
Enformig natur (natur? åkermarker)
Öppettider (Söndagsöppet?)
Bil och huspriser
Allt för många röker.
Ignoranta och egoistiska, röker på platser man inte får röka på. Struntar i vad folk omkring tycker.
Omysigt, på något sätt som jag inte kan sätta fingret på.
Ganska osmakliga pizzor
Sketna lågprisbutiker, man måste springa igenom 4 olika butiker för att hitta allt man vill ha.

Bra med Danmark

Bagerier med färskt bröd i varje gathörn
Öppettider på barer

Greg
2008-02-06, 19:56
En dansk i min klass skrev följande korta paper:

Difficulties faced for managers in a high context culture when doing business in Denmark

When discussing the issues faced by managers when dealing with other cultures, one must take into account both the culture of the manager and the culture in which he is dealing. I have thus chosen to limit my analysis to high-context cultures, as some of the issues discussed later on may not prove as problematic for low-context cultures.

I believe one of the biggest issues in dealing with Danish people is to understand Danish formality. At first glance, many, especially from high context cultures, might get the impression that Danish formality does not exist. The reason they might come to this erroneous conclusion is among other things that Danes consistently use first name and the same language to family, friends and business connections.
This would be a false conclusion, there are clear rituals involved when meeting business contacts, such as an obligatory introduction to ones company and position. Furthermore there are clear definitions of acceptable and unacceptable topics to discuss with different groups. The biggest reason why foreigners may be cheated into believing that formality is not expected is the fact that many of the rituals used are designed to emulate, sometimes even exaggerate, friendliness.
Danish humour will further confuse the picture, as it is quite normal to bring in topics, that would, if discussed seriously, be considered inappropriate in business discussions. An example of this would be jokes about wife or children.
When managing Danes, it is also important for managers to understand the Danish work ethics. Many Danes will display, what could be referred to as, a large sense of entitlement. By this I mean that many Danes are very aware of their rights, and may in a much larger degree than employees with a background in cultures with a Confucian outlook. This is reflected in shorter working days and more focus on benefits.
This can by many (and was indeed by myself) be perceived as lack of dedication to the workplace. The actual reason seems to be rooted in Danish unionism. In the Danish mindset, self-realisation is not as important as “solidarity”. Working more than the contract states puts pressure on your colleagues to do the same, of fear of losing their job, and is thus frowned upon. Instead Danes attempt to show their dedication by working harder while they are their.

hahavaffan
2008-02-06, 22:42
Alla skillnader kan förklaras med att danskar ständigt har några tuborg innanför västen. Jag orkar inte heller värma min mat när jag är salongsberusad.Haha fyfan så bra. It's fun because it's true :D

Henke
2008-02-07, 00:06
Jag jobbar en del med danskar och norrmän, den största skillnaden mellan svenskar och danskar tycker jag är att i danmark så är chefens ord lag, man gör som den säger och inga disskusioner, i sverige förväntas det att man ska ifrågasätta, tycker det finns både för och nackdelar, danskarna gör iallafall någonting, kanske inte det som visar sig vara bäst men endå.
Norrbaggar vill gärna ha det strukturerat, man gör det man ska men inget annat. Detta är det jag upplevt, kan tänka mig att det skiljer sig från företag till företag.