handdator

Visa fullständig version : Skulle behöva hjälp med databas i Excel.

shut teh face
2008-02-06, 00:05
Jag har 263 personr i Excel.

Jag har lyckats få ut åldern på alla dessa personnr genom:

=DATEDIF(SAMMANFOGA(19;EXTEXT(B1;1;2);"-";EXTEXT(B1;3;2);"-";EXTEXT(B1;5;2));IDAG();"Y")

Jag får alltså ut åldern i valfri Cell och utifrån dessa är det enkelt att få ut både
medianålder, typålder samt medelålder. Jag skulle behöva få ut hur många som är födda en viss dag och en viss månad.

Tacksam för hjälp. Det är inget skolarbete utan jag försöker hjälpa tjejen att organisera.

Kurash
2008-02-06, 10:59
Pivottabell.

MasterChief
2008-02-06, 13:03
Pivottabell....is the shit!

shut teh face
2008-02-06, 13:09
Ok, jag lyckas inte ens infoga en sån. Den säger att jag ger felaktiga värden när jag ska ange kolum samt radindatacell. :devil:

Kurash
2008-02-06, 13:14
Har du gjort någon rubrikrad?

shut teh face
2008-02-06, 13:23
Har du gjort någon rubrikrad?
Well. Jag skrev en text i cellen ovanför och satte autofilter på den. Har jag gjort en rubrik då?

Kurash
2008-02-06, 13:25
Mmm, antar det. Det kan ju inte vara så svårt att få det att funka. Du har alltså kolumner med Födelseår, datum och ålder...?
Ställ dig bara mitt i tabellen och tryck Data -> infoga pivot-tjosan, sen nästa, nästa, nästa, slutför.
Autofilter behövs iofs inte...Du kanske har filtrerat efter något så halva tabellen försvinner?

shut teh face
2008-02-06, 13:29
Jag har 263 personnummer. Hela personnumret är i samma cell. Dock inte de fyra sista.

Så har jag försökt organisera det lite och räknat ut ålder på cellen brevid och satt autofilter Ålder och så är det autofilter Personnr på personnummrena.

http://img181.imageshack.us/my.php?image=personnrtl5.jpg

shut teh face
2008-02-06, 13:32
Autofilter vet jag inte varför jag har, hehe.

Men du ser ju iaf, jag behöver haxxor prax0r on that shit. Men jag vet inte hur jag ska börja.

Kurash
2008-02-06, 13:55
La in lite personnummer i excel för att skapa en databas. Använde samma formel som du för att plocka fram ålder. Nu har jag alltså en kolumn med ålder och en med personnummer.
Kör Excel 2007 på Laptopen för första gången och hittar inte ett skit. Men tydligen ligger pivottabell under Infoga nu.
Så jag ställer mig nånstans i min tabell, i en cell med ålder t.ex.
Trycker sedan infoga-pivot-pivottabell. Excel markerar automatiskt hela min tabell, sen är det bara att trycka nästa nästa slutför.
Lägg en instans av ålder i radfältet och en i värdefältet. Den sistnämnda formatterar du som "antal av ålder".
Då har du en lista på de olika åldrarna och hur många av varje det finns.

shut teh face
2008-02-06, 14:29
Jag har 2003 och de verkar ju lägga om allting för varje version.

Under Data har jag "Tabell" och när jag klickar där ombes jag skriva in Kolummens IndataCell samt Radens IndataCell. Vad jag än gör här får jag fel; ogiltig cellreferens. :(

Under Infoga har jag inget pivot.

Kurash
2008-02-06, 14:32
Jag kör 2003 på jobbet, där finns ett alternativ under Data som heter typ "Infoga..pivot..alternativ...tabell..nånting."

shut teh face
2008-02-06, 14:58
Jag fick fram en såndär tabell. Markerade all data med ålder.

Jag fick upp en Pivotabell på sidan osv men väl där har jag ingen aning om hur jag ska göra. Med andra ord jag vet inget om pivot. :)

Jag är så nära att bli klar med detta. Uppskattar hjälp, men förstår om det är jobbigt för dig.

Kurash
2008-02-06, 15:38
I pivotfliken ser du nu några rutor där man kan lägga in olika rubriker. Om du ställer dig mitt i pivottabellen dyker det upp ett verktygsfönster med dina rubrker i. Därfirån kan du drag-n-dropa dom i pivottabellen. Ta ålder och släpp i rutan till vänster som heter nånting med "rad". Sen kan du dra runt lite själv så upptäcker du snart hur det funkar. Om du högerklickar på ett fält så kan du välja hur det ska visas. Som antal av en viss variabel, summa av en viss variabel osv osv.

Här är en lite film,

ZX5jOxrBScI

Kurash
2008-02-06, 16:06
Eller så tar du den lätta vägen. Sortera ursprungstabellen efter ålder, markera hela kolumnen med "ålder" sen välj Data -> Delsummor.