handdator

Visa fullständig version : Mitt nya hemmabiosystem jävlas!

Glen
2008-02-05, 23:00
Nu är detta inget teknikforum men vi provar iaf. Har följande problem med mitt JVC TH-L1:

-Då jag kopplar in en extern hårddisk så säger den "no play", detta trots att det finns mp3- och mpgfiler på hårddisken. Har provat med en iPod och det fungerar hur bra som helst.

-Får inget ljud från tv:n. Har kopplat in en optisk kabel men icket. Det ska tydligen finnas två varianter av sådana och jag har den som inte heter nåt med "3.5 mm". Tror jag iaf *cry* Man lyfte bort en liten kork och stiftet är ganska kort. Hur vet man vilken typ av Optisk man ska ha? Har varit inne i tv:ns menyer men hittar inget vettigt där heller (har en samsung Q97)

/Glen

hahavaffan
2008-02-05, 23:51
Den optiska kontakten på TVn är med största sannolikhet en utgång, så ljudet kommer inte komma ur TVn. Men du kanske menade när du ser med t.ex. TVns inbyggd digitalbox, så vill du ljud på surroundet? Lyser det ur den optiska utången på TVn när den är igång? Om inte så är den ej aktiverad, detta görs säkert i nån meny.

Är du säker på att man kan koppla in externa hårddiskar till ditt hembiosystem då? Via USB eller?

Glen
2008-02-05, 23:58
Den optiska kontakten på TVn är med största sannolikhet en utgång, så ljudet kommer inte komma ur TVn. Men du kanske menade när du ser med t.ex. TVns inbyggd digitalbox, så vill du ljud på surroundet? Lyser det ur den optiska utången på TVn när den är igång? Om inte så är den ej aktiverad, detta görs säkert i nån meny.

Är du säker på att man kan koppla in externa hårddiskar till ditt hembiosystem då? Via USB eller?

Jo jag vill alltså ha ljudet från tv:n ut till högtalarsystemet så så långt är allt lugnt. Och utgången på tv:n lyser så det är också som det ska vara. Det jag inte är säker på då är om jag har rätt sorts optisk kabel och och jag har kopplat in den på rätt ställe i recivern, men det sista borde också vara lugnt. Så antingen fel kabel eller så är det något för mig obekant som är fel.

Ang. externa hårddisken där så skall man kunna koppla in den, finns uttag för USB. Systemet skall kunna spela upp bla. mp3 samt div. mpg-varianter men det fungerar ju inte alls särskilt bra tyvärr...

hahavaffan
2008-02-06, 00:02
Okej. Men om den optiska sladden passar i kontakten, så är det rätt. Den ska liksom tryckas in med ett litet klick. Kolla på recievern så att den sitter i Optical In 1 typ, och att du sen har valt Optical In 1 som källa för t.ex. "TV" på recievern. Läs manualen om du inte hittar det på egen hand.

Sen angående hårddisken. Vad har du för filformat, hur stor, och vad är det för extern hårddisk? Är den till en Mac eller PC? Det är ju alltid en massa kompabilitets-svårigheter med sånt här när det är relativt nytt. Så bli inte förvånad om just din externa hårddisk inte spelar väl tillsammans med hembiogrejset. Testa med ett vanligt USB-minne, och se om det funkar.

Jag måste btw gå och sova nu. Lycka till!

Glen
2008-02-06, 00:04
Okej. Men om den optiska sladden passar i kontakten, så är det rätt. Den ska liksom tryckas in med ett litet klick. Kolla på recievern så att den sitter i Optical In 1 typ, och att du sen har valt Optical In 1 som källa för t.ex. "TV" på recievern. Läs manualen om du inte hittar det på egen hand.

Sen angående hårddisken. Vad har du för filformat, hur stor, och vad är det för extern hårddisk? Är den till en Mac eller PC? Det är ju alltid en massa kompabilitets-svårigheter med sånt här när det är relativt nytt. Så bli inte förvånad om just din externa hårddisk inte spelar väl tillsammans med hembiogrejset. Testa med ett vanligt USB-minne, och se om det funkar.

Jag måste btw gå och sova nu. Lycka till!

Tack, will do!