Visa fullständig version : Telia - Långsamt ADSL?
ramagoen
2008-02-05, 16:19
sitter på 8/1 lina, läste nånstans om att Telia är segt som tusan för dom har förm ånga kunder för deras modempooler? Stämmer detta?
Laddar hem saker i max 30kb/sec å blir lack.
Testat både trådlöst å kabel, startat om routern + modemet, låtit det stå avstängt 2 timmar satt på igen, inge virus på datorn. Brandvägg å sånt skit på.
http://www.speedtest.net/
http://www.bredbandskollen.se/
ramagoen
2008-02-05, 17:11
med tanke på att en vanlig hemsida tar 10+ sekunder att ladda oavsett IE eller FF så är det inte nå fel med nedladdningarna.
Det värsta är ju att det inte verkar vara full duplex. Det går alltså långsammare att ladda ner när man laddar upp, vilket är väldigt dåligt för p2p-program och många andra applikationer också för den delen.
sitter på 8/1 lina, läste nånstans om att Telia är segt som tusan för dom har förm ånga kunder för deras modempooler? Stämmer detta?
Laddar hem saker i max 30kb/sec å blir lack.
Testat både trådlöst å kabel, startat om routern + modemet, låtit det stå avstängt 2 timmar satt på igen, inge virus på datorn. Brandvägg å sånt skit på.
Samma stationer och teleutrustning hos alla operatörer på ADSL sidan.
ramagoen
2008-02-05, 17:23
bajs, då äre nåt fel här hemma, ska pilla lite, tror det kan va överhettning, som de va förr.
Dubbelkollat att modemet är anslutet till huvudjacket?
ramagoen
2008-02-05, 17:51
Yes, men jag drog en reset på routern å fixa lite isntlälningar, glömt lösenordet som admin så. Tack ändå, nu är de 6.5mbit ner å 0.8 upp iallafall :D
christian
2008-02-05, 19:48
Det värsta är ju att det inte verkar vara full duplex. Det går alltså långsammare att ladda ner när man laddar upp, vilket är väldigt dåligt för p2p-program och många andra applikationer också för den delen.
Blanda inte ihop duplexitet och symmetri. ADSL är per definition asymmetrisk, dvs olika hastigheter upp och ned. Hade det varit simplex (motsatsen till duplex) hade du bara kunnat skicka eller ta emot, det hade inte funkat alls då TCP/IP behöver kontrollpaket så man vet att paketet kommit fram. Hade inte varit kul om man tvingats köra UDP bara för att man hade ADSL. =)
christian
2008-02-05, 19:49
Yes, men jag drog en reset på routern å fixa lite isntlälningar, glömt lösenordet som admin så. Tack ändå, nu är de 6.5mbit ner å 0.8 upp iallafall :D
Betydligt bättre. Om du har möjlighet, se över ev skarvar i telekabeln samt om den ligger böjd eller trängd någonstans. Kan göra lite till om du har bra lina för övrigt.
Samma resultat som jag får med Telia ADSL med, dock så har vi TV från telia med, vilket medför att det ställer upp ett interleavefilter på 16, 10-20 mer ping i CS t. ex.
shut teh face
2008-02-05, 20:03
Det är väl ingen som tror att ADSL är full duplex..?
Med Fiber så sänks inte nedladdningshastigheten bara för att man laddar upp. Men ADSL har det aldrig varit så. :)
Med Fiber så sänks inte nedladdningshastigheten bara för att man laddar upp. Men ADSL har det aldrig varit så. :)
Christian gav dig en förklaring. Klart som fan ADSL är full duplex.
--
6.5 MBit/s låter helt ok för 8 MBit (i teorin) tycker jag.
ramagoen
2008-02-05, 21:17
Betydligt bättre. Om du har möjlighet, se över ev skarvar i telekabeln samt om den ligger böjd eller trängd någonstans. Kan göra lite till om du har bra lina för övrigt.
jag har dragit den roliga kabeln så nej det är inge såna skarvar som e så. Jag går ju EL trots allt så kan ju en del om kabeldragning och scheisse.
christian
2008-02-05, 21:18
Fiber har egentligen ingenting med det att göra. Anledningen till att du inte upplever den sänkning i nedladdningshastighet med fiber som man kan göra via ADSL är just det som jag tidigare kallade kontrollpaket (ACK-paket, acknowledgement).
ADSL brukar ha en stor skillnad i upp- och nedhastighet, dvs stor symmetriskillnad. Det har oftast inte sk fiberuppkoppling (egentligen felaktigt ordval, ofta menar man här LAN internt för fastigheten som sedan kopplas upp mot en fiberkoppling mot samfälligheten eller brf.). Mycket få som har faktisk fiber in i lägenheten idag. Dyrt och opraktiskt när det finns kopparkabel som klarar 2 Gbps idag.
Vad som händer när du laddar upp favoritfilmen till din favoritftp och samtidigt laddar ned en annan favoritfilm så kommer nedladdningen att generera så mycket av dessa ACK-paket att det kommer bli stopp i linan, så att säga.
Den server du laddar ned ifrån kommer alltså inte få sina ACK-paket som den vill och tror då att du inte hinner ta emot favoritfilmen.
Lösningen, för lekmannen, heter trafficshaping och finns i en underbar produkt som heter CFOSspeed och återfinns på http://www.cfos.de/speed/cfosspeed_e.htm. Denna ser till att få iväg ACK-paket så fort det går, men väldigt liten påverkan på uppladdningshastigheten. =)
christian
2008-02-05, 21:19
jag har dragit den roliga kabeln så nej det är inge såna skarvar som e så. Jag går ju EL trots allt så kan ju en del om kabeldragning och scheisse.
Oki, men då finns det alltså en skarv från huvuddosan?
Tänk på att varje skarv, oavsett hur bra den är gjord kommer att ge minst 2 dB dämpning. Om man vill vara petig. =)
ramagoen
2008-02-05, 21:42
Oki, men då finns det alltså en skarv från huvuddosan?
Tänk på att varje skarv, oavsett hur bra den är gjord kommer att ge minst 2 dB dämpning. Om man vill vara petig. =)
har dragit en lång kabel från huvudkontakten till mitt rum där modemet är. Så det borde ej va nå fel. Småsaker bara, 6.5mbit duger gott för mig :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.