handdator

Visa fullständig version : Vart tog gröten vägen?

Ronja
2008-02-05, 07:36
Hej har nu börjat prova ha olika frukter i morgongröten, men nu i morse hände en konstig grej som nån av er kanske kan förklara?!

Skar små bitar sharonfrukt och blandade i fib.havregrynsgröten(när den var kokt) och gröten typ bara försvann!! Allt blev helt vattnigt och jag gillar fast gröt! Vad hände? det blev som att äta sharon med mjölk bara för det var som om gröten frättes bort eller nåt...
Nån som kan vara snäll o förklara detta? Nån fler frukt som det blir så här dumt me?

Annars var det jättegott faktiskt, men vet inte riktigt om ja känner samma mättnad som när gröten är som den ska.

Ciao!:Virro

Emil_Larsson
2008-02-05, 07:54
Magi?

Ronja
2008-02-05, 08:00
:)

Alfred Nobel
2008-02-05, 08:04
Haha fan vad märkligt...

Tolkia
2008-02-05, 08:12
Kan det vara något sharonfrukten innehåller? Vissa frukter innehåller t.ex. proteinnedbrytande enzymer som gör att man inte kan använda dem i gelé, eftersom geléet då inte stelnar. Exempel är kiwi och papaya.

Dan S
2008-02-05, 09:19
En fråga ang proteinnedbrytande enzymer, är det dumt att käka ananas, papaya etc EFTER en proteinrik måltid?

Tolkia
2008-02-05, 09:22
En fråga ang proteinnedbrytande enzymer, är det dumt att käka ananas, papaya etc EFTER en proteinrik måltid?
Nej. Det är inte fråga om att enzymerna i frukten bryted ned proteinet så att det inte blir tjänligt, utan om att primärstrukturen bryts upp, så att konsistensen förändras (notera att folk ju äter enstaka aminosyror som tillskott). Som när man mörar kött. Om något borde det hjälpa upp tillgängligheten ännu mer (även om jag har svårt att tro att det spelar någon roll om det inte blandas förrän i magen).

Slimfit
2008-02-05, 09:36
Kan det vara något sharonfrukten innehåller? Vissa frukter innehåller t.ex. proteinnedbrytande enzymer som gör att man inte kan använda dem i gelé, eftersom geléet då inte stelnar. Exempel är kiwi och papaya.

Jävligt intressant! Finns det någonstans där man kan läsa mer om det där?

Jag gjorde nämligen en tårta med geletop där kiwi ingick för ett halvår sedan som floppade totalt. Gelen var rinnig och blöt och alla som satt till bords enades om att det troligtvis handlade om att jag dumt nog ställt ut tårtan på en inglasad balkong över natten och att den där tagit åt sig fukt från luften. Men det här ställer ju såna teorier på kant.

Mental
2008-02-05, 09:51
Obehandlad kiwi och ananas gör så slimfit. Den bryter ned strukturen hos gelatinet och det blir saftsoppa, om du värmebehandlar frukten, typ använder koncerverad ananas så är enzymet inaktiverat.

Det är därför man kan bli sårig och öm i käften av färsk ananas och kiwi, enzymet löser upp kolagenet i huden :)

Ronja
2008-02-05, 10:07
Nej. Det är inte fråga om att enzymerna i frukten bryted ned proteinet så att det inte blir tjänligt, utan om att primärstrukturen bryts upp, så att konsistensen förändras (notera att folk ju äter enstaka aminosyror som tillskott). Som när man mörar kött. Om något borde det hjälpa upp tillgängligheten ännu mer (även om jag har svårt att tro att det spelar någon roll om det inte blandas förrän i magen).

Proteinet blir alltså inte svårare för kroppen att ta upp och använda när det bryts ned?

Ronja
2008-02-05, 10:10
Om man går över till mättnadskänsla, näringsupptag mm....kan det ha förändrats på något vis när det blev så där konstigt?

kändes som att inte äta nåt typ(svårt o förklara men det var inte samma känsla som när gröten är tjock).

Mental
2008-02-05, 10:20
Proteinet blir alltså inte svårare för kroppen att ta upp och använda när det bryts ned?

Rent intuitivt käns det tvärt om, ju mer nedbrutet och denaturerat destå lättare att absorbera, mindre antal klipp som ens egna endo och exopeptidaser behöver göra.

Slimfit
2008-02-05, 11:12
Intressant. Läste lite efter lite googlande och det verkar som att det även går bra att använda agar agar eller gelesocker istället för gelatin om man vill slippa värma upp frukten.

Är det här allmänt känt eller vad? Jag hade då aldrig hört talas om det innan och då har jag ändå bakat en del. Ska man skämmas nu eller?

olle lindblad
2008-02-05, 11:20
Intressant. Läste lite efter lite googlande och det verkar som att det även går bra att använda agar agar eller gelesocker istället för gelatin om man vill slippa värma upp frukten.

Är det här allmänt känt eller vad? Jag hade då aldrig hört talas om det innan och då har jag ändå bakat en del. Ska man skämmas nu eller?

Jan Hedh nämner det i sin dessertbok.Ananas är ytterligare en frukt som bryter ner gelatin. Vet inte när man betecknar något som "allmänt känt" eller inte. Agar fungerar utmärkt som alternativ om man låter det bli ordentligt varmt medan man vispar.

Slimfit
2008-02-05, 11:23
Ursäkta att jag tjatar men hittade lite nördig info jag var tvungen att dela med mig av.

Enzymer i frukt som kan bryta ned peptidbindningar
Tabellen visar vilka enzymer i några frukter som kan bryta ned proteiner, genom att spjälka deras peptidbindningar. Ett protein består av flertalet aminosyror som binder till varandra med hjälp av peptidbindningar. En peptidbindning bildas mellan en aminosyras amingrupp och en annans karboxylgrupp. Frukt och stam hos ananas, ananas comosus, innehåller bromelin, ett enzym som spjälkar (sönderdelar) proteiner i till exempel gelatin och hindrar därigenom gelatin från att stelna.

Bromelin katalyserar sönderdelningen av proteiner efter aminosyror alanin, glycin, lysin och tyrosin. Enzymet används även som antiinflammatoriskt ämne. Kiwi innehåller enzymet actinidin, som har förmågan att möra kött (finns inte i gul kiwi). Fikon har ficin och papaya enzymet papain.

Frukt- Enzym
papaya- papain(3D-struktur)
kiwifrukt- actinidin (aktomyosin)(3D-struktur)
ananas- bromelin
fikon- ficin

Eddie Vedder
2008-02-05, 12:24

Nej, nu ska du inte vara sådär nojjig över varenda gram protein igen Ronja.;)

Nä skämt åsido, jag förstår att du bara frågar av ren nyfikenhet och precis som Mental säger så blir det inte svårare. Det kan smaka lite annorlunda om proteniet börjat brytas ner enzymatiskt redan innan men inte tas det upp sämre. Enzymer från frukten har ju redan påbörjat det som dina enzymer fortsätter med i din kropp efter att du ätit.

Om det beror på den här typen av enzymatisk nedbrytning i just det här fallet vet vi ju inte dock:)

machine gun
2008-02-05, 12:40
Jag blev väldigt sugen på att köpa en sharonfrukt och testa själv :D

Ronja
2008-02-05, 16:16
Jag blev väldigt sugen på att köpa en sharonfrukt och testa själv :D

Gör det och så talar du om sen om du blev lika mätt efter gröten som du brukar bli efter vanlig tjock gröt, för det blev inte jag fick ju liksom aldrig måt annat än sopp i mun :D