handdator

Visa fullständig version : Ny bilstereo.

Catstyle
2008-02-04, 21:59
Hej vänner.

Mellan tummen och pekfingret, hur mycket skulle ett komplett ljudsystem för en bil kosta?
Har en drygt 10 år gammal Mitsubishi Lancer, dock ej originalstereo men nuvarande är förjäkla kass.

Är inte ute efter någon värstinghistoria, men ändå hyfsat.

Är det svårt att fixa själv?
Vad kostar det att få det gjort?

kalajset
2008-02-04, 22:31
Räkna med några tusenlappar för att det ska "vara värt mödan"/kännas att det verkligen händer något. Begagnat är ju alltid ett tipps för att spara in lite slantar om man så vill.

Verkar som du är "nybörjare", så kommer skriva lite allmänt om billjud först och främst. (Inte för att jag är någon expert själv, men några bilar har man väl iaf pysslar med). Det är inte vidare svårt att byta ut varken stereo/högtalare, eller slänga in någon käck baslåda själv, iallafalll inte om man inte har har tummen mitt i handen. Vad som är bra ljud är ju naturligtvis i grund och botten en ren smaksak, även vad du själv är ute efter för prylar men för ett rada upp några hyffsat så att säga vedertagna regler för välljud i bilar:

* Satsa på ett bra framsystem. (De bakre kanalerna bör på sin höjd endast användas som s.k "rear fill" varvid du själv troligen inte bör lägga ner några pengar alls på att uppgradera högtalarna där bak).

* Oavsett om man lyssnar mkt på dunka dunka eller ej så är iaf en liten baslåda, (subwoofer), att föredra, då normala högtalare har svårt att prestera den djupbas som behövs.

* Ett slutsteg, (förstärkare) är nästan ett måste. (Iofs, så länge man inte köper en s.k aktiv baslåda med inbyggd förstärkare blir det ju ett nödvändigt ont ändå, för man driver inga baslådor på stereons klena effekt). Inte bara för att kunna spela högre maxvolym, utan även för att kunna spela högre utan att det låter orent/distar.

* Själva stereon, (huvudenheten), behöver inte vara någon alltför märkvärdig historia, men iaf en 3-bands equalizer, samt filter för att kunna filtrera bort t ex de allra lägsta basfrekvenserna från framsystemet är mer eller mindre måsten för att få det att låta hyffsat.

Mellan tummen och pekfingret leder detta fram till följande kostnader:

Framsystem - ca 1000 kr
Baslåda - ca 1 500
Slutsteg - ca 2000
Stereo - ca 1500
Kablar - ca 500

Allt beräknat på nypriser, give or take på valfritt, och man bör hamna på någonstans mellan 5000-7000 kr nytt, och får då ett fin fint system som lär räcka till de allra flesta. Köper man dessutom saker i paket, eller som sagt begagnat, går det att skala av ytterligare någon tusenlapp eller två. Mkt billigare grejer än såhär är tyvärr inte så mkt att ha om man snackar komplett system. En stereo för 1500:- är t ex inte särskilt mkt för de riktiga ljudfreaksen där ute.. (Som vi antar lär hitta denna tråd dom med). Men för "bra" ljud i 90% av folkets öron duger en sådan utmärkt, likaså ett framsystem för tusenlapper, helt klart första prio på det om något !

kalajset
2008-02-04, 22:39
Glömde frågan om vad det kostar att få det gjort:

Omöjligt att svara på i förhand, då det skiljer ganksa mkt från ställe till ställe, men räkna med en, och nästintill garanterat - t om ytterligare en tusenlapp till iaf, tyvärr ! - I min värld är detta INTE värt de förhållandevis få timmar det tar att uppgradera allting själv, på tok för mycket pengar.

Ifall man känner sig osäker på vad som ska göras själv, har man alltid någon bilstereointresserad vän i bekantsskapskretsen som lär kunna hjälpa till, garanterat. Annars kommer man långt med logiskt tänkande och att kunna läsa av en multimeter ifall det behövs,

mamawi
2008-02-04, 22:53
mer än 2000kr behövs inte. Ett sätt att komma billigare undan är ju att fynda högtalare och ev slutsteg på blocket.se. CD-spalare bör dock köpas ny, men finns för 1000-1200kr.

Sen beror det ju på vad du är ute efter - ska hela bilen hoppa när du spelar behövs mer resurser, både från plånboken och i watt räknat.

rolf
2008-02-04, 23:36
Många förbiser vikten av en bra huvudenhet. Det blir inte bättre ljud än den klarar av att sända ut. Värt att lägga lite pengar på den också.

Motorbreath
2008-02-05, 10:27
Många förbiser vikten av en bra huvudenhet. Det blir inte bättre ljud än den klarar av att sända ut. Värt att lägga lite pengar på den också.

Precis. Skit in = skit ut

Evankhell
2014-08-02, 14:32
Dags att bumpa denna tråden eftersom jag ska köpa ny bilstereo, samt högtalare (2 eller 4).

Budgeten ligger mellan 2000-3000. Jag är sämst på bilstereo och hoppas en bilstereonörd finns här :)

Nyfiken på vilka märken är prisvärda.

R Scarpa27
2014-08-02, 20:37
Dags att bumpa denna tråden eftersom jag ska köpa ny bilstereo, samt högtalare (2 eller 4).

Budgeten ligger mellan 2000-3000. Jag är sämst på bilstereo och hoppas en bilstereonörd finns här :)

Nyfiken på vilka märken är prisvärda.

på sidan http://www.dbakuten.se/

har du mkt prisvärda paket där allt ingår.

står mkt, annars besök dem eller prata med dem på tfn, kunniga och kan rekomendera.