handdator

Visa fullständig version : Frukosttips till diabetiker

Food_rulez
2008-02-04, 21:59
Hej.

Jag är diabetiker och har väldigt svårt att få ordning på mitt socker om jag äter kolhydratrik frukost direkt på morgonen.

Jag vill därför ha lite tips på bra, gärna hyfsat nyttig, billig och kolhydratsfattig frukost. Jag har ingen lust att käka stek till frukost utan vill helst att de skall likna en vanlig svensk frukost som möjligt.

Koloftw
2008-02-04, 22:02
Ägg, keso, kvarg, majonnäs, makrill i tomatsås etc.

Food_rulez
2008-02-04, 22:10
Tack för förslagen.
Ok. Ägg kör jag ibland. Kanske kan ta lite keso oxå.

Makrill och kvarg är inget jag tänder på dock.

Doktorn
2008-02-04, 22:32
Hej.

Jag är diabetiker och har väldigt svårt att få ordning på mitt socker om jag äter kolhydratrik frukost direkt på morgonen.

Jag vill därför ha lite tips på bra, gärna hyfsat nyttig, billig och kolhydratsfattig frukost. Jag har ingen lust att käka stek till frukost utan vill helst att de skall likna en vanlig svensk frukost som möjligt.

Vet ej vad du klassar som kolhydrat fattig, men några skivor riktigt grovt rågbröd med t ex makrill på?
Vad jag vet är rågbröd kanonbra som frukost till diabetiker...

kalleHUND
2008-02-04, 22:34
Jag har för vana att alltid äta mjölk/müsli/fling/nötter/bär-blandningar av olika slag till frukost. Sockret brukar också för mig vara jobbigast på morgonen så därför blir det oftast en lättare frukost där jag håller tillbaka lite och inte äter mig proppmätt för att sedan gå på mellanmål/ordentlig lunch när jag blir hungrig någon timme senare.

Doozer
2008-02-04, 22:37
Testa vanlig fil och blanda med frukter, nötter och annat gott. :thumbup:

Scratch89
2008-02-04, 22:43
Ett par polarkraft extrem med kalkonbröst, skinka och paprika på. Det blir runt 30 gram kolhydrater för en portion.

EDIT: Eller 40. Inte mycket iallafall.

LunaSpice
2008-02-05, 05:01
Jag antar att du redan anpassar insulindoserna till hur mkt kolhydrater en måltid innehåller eller måltidens generella näringsupplägg?

Alfred Nobel
2008-02-05, 07:42
Filmjölk med nötter

Davil
2008-02-05, 08:10
Hej.

Hur ligger blodsockret innan frukosten (och innan du tar morgoninsulinet om du tar sådant)?

När du har koll på blodsockret innan frukost bör du kunna äta en vanlig nyttig frukost och reglera insulinmängden efter den. Du har flera tips på nyttig mat i denna tråd.

Food_rulez
2008-02-05, 13:27
Jag antar att du redan anpassar insulindoserna till hur mkt kolhydrater en måltid innehåller eller måltidens generella näringsupplägg?

Ja de är klart, annars hade de aldrig funkat. På morgonen måste jag dock ta mycket mer insulin. Alltså morgonen mer insulin för samma mat.

Mycket insulin gör att de lätt kan bli för mycket och ställa till det hela förmiddagen eller att de går ner fort efter några timmar vilket inte är så kul om jag jobbar.

Three pigs
2008-02-05, 14:01
Branflakes funkar.