Visa fullständig version : Faller du för semlan?
Ja som topic, faller du för frestelsen imorgon? Tradition i all ära men för oss som deffar är det desto svårare.
LadyInsane
2008-02-04, 21:38
Ja, fast åt min idag istället.
Ja som topic, faller du för frestelsen imorgon? Tradition i all ära men för oss som deffar är det desto svårare.
japp. semla är gott. (dessutom får jag gratis på jobbet imorgon)
:eating:
Tricklev
2008-02-04, 21:39
Självklart.
Löjtnant Blank
Semlor är diskasting. Den där söta sörjan i mitten... uäh.
Scratch89
Nej, usch och fy. Grädde och florsocker är ingen vidare kombination. Sen har jag alltid fått kväljningar av mandelmassa, vet inte varför. Tror det är något som är rotat långt tillbaka i barndomen.
Animalistic
2008-02-04, 21:40
usch & blä
NuclearWinter
2008-02-04, 21:41
Har ätit en lyxsemla på Gunnarssons och 19 stycken mindre, hembakade (:0 Och än är det inte fettisdag.
Ja. Jobb. Gratis är gott!
Jag klarar mig, jag är inte så förtjust i mandelmassa.
Alfred Nobel
2008-02-04, 21:42
Självklart! Fast det blir endast semelbulle för min del, då jag hatar grädde och mandelmassa. Något jag faktiskt tycker är jätte tråkigt, vill gärna tycka om grädde, mandelmassa, ren mjölk och marsipan som man präglas av dagligen i alla hörn och kanter.
Men nybakad semelbulle + marmelad och en skiva ost och jag blir mer än glad... Ofast blir det ett winerbröd och eller en kardemummabulle också :thumbup:
http://www.fika.sprayblog.se/upload/semla.jpg
*drool*
Mmmm semla. jag har redan ätit två i år. vi får se om det blir någon i morgon.
reinholdsson
2008-02-04, 21:47
Det beror på. Blir jag bjuden äter jag men jag tänker inte köpa någon.
Thorwaldsson
2008-02-04, 21:48
Mandelmassan är det enda som lockar. En torr bulle och ett lass med grädde är mindre frestande *spy*
Jag deffar inte och kommer högst troligtvis inte äta semla.
Hellre köper jag godis.
Men det blir nog "bara" mat imorgon.
njä, aldrig tyckt semlor varit speciellt gott...
Jajamän, det hoppas jag.
jag äter det mesta. :D
Om jobbet bjuder, absolut. Annars blir det träning imorrn och ingen tid för att svulla semlor på kvällen.
shut teh face
2008-02-04, 22:01
Aldrig gillat grädde.
King Grub
2008-02-04, 22:01
Det är klart det skall ätas semlor. Med mycket marsipan.
NiXPhoenix
2008-02-04, 22:03
Nä, tål inte grädden så...
Nu kommer jag låta skittråkig men mitt sötsug är sedan ett år tillbaka helt bortblåst. Vet inte vad det beror på. På senare tid har även aptiten försvunnit. Alkoholsuget är också helt borta. Fan illa dehär...
Nej det kan jag inte säga, (deffar) och har otroligt bra karaktär. *whistle*
Annars hade jag nog kunnat trycka i mig några stycken, men hembakade i så fall. *drool* :D
Nitrometan
2008-02-04, 22:17
Semla är gott.
Jo, blir nog en semla. Goda är de. Är det fettisdag imon?
NiXPhoenix
2008-02-04, 22:18
Jo, blir nog en semla. Goda är de. Är det fettisdag imon?
Japp, tydligen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen
Japp, tydligen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen
Jee, fat tuesday on my birthday *drool*
Ingen imorgon, åt dock en i lördags. Hemmagjord med hemgjord mandelmassa tom. :thumbup:
Nej ser inget speciellt i semlor. De är lite för mycket och inte speciellt goda.
Chrillee
2008-02-04, 23:46
Var det nödvändigt att påminna mig om det där?! ;)
Nejmen bjuds det inte på nån får det vara, var dock sjukt länge sen jag förtärde en semla, men äsch =)
Nej är inte så förtjust i semlor men äter det ibland ändå när jag blir bjuden. Imorgon står jag gärna över hur som helst.
lätt nej. äter så mkt skit och i för stora mängder som det är. dock bara mat, inget godis eller kakor, tårtor.
gillar inte semlor. Gillar bara bullen utan massa gegg och då är det ju ingen semla
Jag spara mig till kinesiska nyår på onsdag. Då blir det hotpot! :)
Jag faller inte, jag väljer. Ätit två hittills.
Nej tack, då ger jag den hellre till Bert Karlsson :=)
Muskelbyggaren
2008-02-05, 07:26
Inte min grej!
Tycker inte semlor är gott; själva bullen är äcklig, mandelmassan likaså. Då blire ju bara grädden kvar å den kan jag klara mig utan.
Jag skall mula i mig så många semlor jag kan komma över. Sen fyller jag år så jag ska trycka i mig massa tårta också!
Är det böjdag så är det :)
Emil_Larsson
2008-02-05, 07:55
OMG jag har missat semledagen!.. eller har jag det? för den var igår, eller?
Idag.
Alfred Nobel
2008-02-05, 08:00
Nej, den är idag, du kan vara lugn.
Emil_Larsson
2008-02-05, 08:01
Nej, den är idag, du kan vara lugn.
Puh vad tur :D då skall jag vräka i mig semlor idag :thumbup:
Alfred Nobel
2008-02-05, 08:14
Puh vad tur :D då skall jag vräka i mig semlor idag :thumbup:
Härligt!
Själv blir det enbart bullen med en klick marmelad på, till kaffet, efter lunch. Grädde och marsipan/mandelmassa har aldrig varit min grej.
hangatyr
2008-02-05, 08:35
semlan är en estetisk bluff.
Brassarn
2008-02-05, 08:48
Gillar inte semlor, i så fall ska det vara en liten rackare.
Mycket grädde + mycket bröd = usch
Det står tre stora kartonger i kökshörnan på min avdelning med semlor i. *drool*
Grädden tål jag inte men mandelmassan är *drool*
Det står tre stora kartonger i kökshörnan på min avdelning med semlor i. *drool*
Grädden tål jag inte men mandelmassan är *drool*
Det är bara 200 dagar drygt till SM, ingen temla för dig :Virro
AFanatic
2008-02-05, 09:04
Skitsnack!
Jag har tryckt i mig 12 st i år och jag dietar... Med framgång kanske ska tilläggas. :D
Nilsjohan
2008-02-05, 09:05
ja, minst två stycken under dagen
AFanatic
2008-02-05, 09:06
semlan är en estetisk bluff.
:D
(PS. Kul att du lever. DS.)
Hela kostcirkeln i en och samma bulle. Ska nog enbart äta semlor idag. Kanske variera med nån hetvägg.
Guybrush
2008-02-05, 09:28
Ha! Semlan är ju ett sånt skämt! Lite torrt bröd, sprutgrädde och en skiva torr marsipan. De man får på konditori är så jävla äckliga. De kör bara med snabbprodukter för att kunna få ut så många som möjligt från köket.
Jag förstår de som äter hetvägg. Det är enda sättet att kunna svälja det torra brödet.
hahavaffan
2008-02-05, 10:01
Jag har redan ätit minst 10 stycken detta året.
Ja. Käkade två stora jeflar precis. 20 spänn per semla. Grymt goda.
Ska nog klämma 2 till imorgon.
Ja, jag deffar. stfu
Hade gärna ätit en semla,men det blir inte så.
Kan nån posta en?
http://hurtig.blogg.se/images/semla1_1139477634.jpg
Ha! Semlan är ju ett sånt skämt! Lite torrt bröd, sprutgrädde och en skiva torr marsipan. De man får på konditori är så jävla äckliga. De kör bara med snabbprodukter för att kunna få ut så många som möjligt från köket.
Jag förstår de som äter hetvägg. Det är enda sättet att kunna svälja det torra brödet.
Araben på hörnet bör ej kallas konditori
Jag har ätit 10 redan i år.
Ingen idag än :(
3 st i år tror jag, 1 idag... Får se ifall det kanske blir ett par st till *cupid*
Men vi är rätt många som bakar egna, Det är underbara bakelser, speciellt när man gjort egen mandelmassa, som man blandar upp med lite av det urgröpta inkråmet och lite ovispad grädde till rätt konsistens och smak.
Sen toppar man det med vispad grädde och pudrar florsocker över hela skapelsen. Det är fan så underbart det bara kan bli.
Speciellt nu när brödet inte ens är en timme gammalt!
Nilsjohan
2008-02-05, 16:41
Jag offrade mig och åt fyra st :eating:
Skulle vilja, men har inte råd :'( Jävligt sugen dock.
Jag skule inte käka en semla om jagfick så mycket som 1000 kr.
Det blev en idag. Sjukt vattnig nu.
Skulle vilja, men har inte råd :'( Jävligt sugen dock.
Kostar max 20 kr???
Mandelmassan är helt underbart god, har ätit en semla och ska äta en till senare ikväll.
Ja, men det är 20kr för mycket, tyvärr.
Jag har ätit två semlor i år båda har jag fått från jobbet. Kommer säkert att bli flera.
Det är bara 200 dagar drygt till SM, ingen temla för dig :Virro
O fan..då får jag äta ytterligare en idag för imorgon är det bara ca 199 dagar kvar. :D
Tricklev
2008-02-05, 18:17
Ätit 2 stycken, undebart goda.
3 st i år tror jag, 1 idag... Får se ifall det kanske blir ett par st till *cupid*
4 st nu, duktigt less *spy*
Isabella
2008-02-05, 20:33
självklart! gjorde egna med hjortonsylt på*drool*
Hädade och åt glass istället. Får bara inte i mig vispad grädde med sötsliskig smak.
Jag har nu två stycken i kylen, en skall förtäras om en stund, den andra tar jag imorgon! :D
Jag klarar mig, jag är inte så förtjust i mandelmassa.+1
Fast jag käkar de ändå.. =D Tänk er semla utan mandelmassa..
*drool*
Fi*** missade att man "skulle" äta skiten idag (igår) får ta igen det i morron :D
Chrillee
2008-02-06, 02:38
Nej tack, då ger jag den hellre till Bert Karlsson :=)
:laugh:
Alfred Nobel
2008-02-06, 06:47
Konditoriet hade inga bullar kvar, bara med grädde och mandelmassa mellan botten och locket, vilket jag inte gillar. Då fick de bli en vaniljmuunk istället, riktig höjdarbulle
Emil_Larsson
2008-02-06, 07:27
Min första åts idag, morse. Missnöjd då den var mycket torr, men so what, man måste ju ha en liksom :)
fick en temla på jobbet igår
http://www.dn.se/content/1/c6/19/73/61/SVENTON%2089%20TEMLA425.jpg
DANNE1988
2008-02-06, 11:13
jag jobbar på en skola, men inga semlor där! wtf?! :)
Maharadja
2008-02-06, 16:44
Det ligger tiotalet semle-kartonger över hela lunchrummet..varje rast..frestelsen blir stor..helt plötsligt hamnar en semla i handen.. :)
Chrillee
2008-02-06, 18:23
Hehe..fan man kanske skulle ta och hugga en trots allt, men Konsums semlor lär ju vara torra som Saharaöknen it's self!
Hehe..fan man kanske skulle ta och hugga en trots allt, men Konsums semlor lär ju vara torra som Saharaöknen it's self!
Itself? :)
mm :D annars blir det ju It is self
Trots deff blev det 1 semla igår och 1 idag... Kommer att bli cardio till helgen pga detta.
Drog ner på det idag, bara en minisemla. *drool*
Drog ner på det idag, bara en minisemla. *drool*
Jaha, okej, du trappar ner gradvis alltså. Jag åt två stycken igår, men slutade rakt av idag, cold turkey. Får se om det blir några återfall.
Squirrel
2008-02-07, 00:23
Köpsemlor är ju dock helt värdelösa mot de man gör själv. I min åsikt såklart.
Söt vetebulle med massor med nystött kardemumma i. Gröp ur, blanda med grädde och mandelmassa, lägg i igen, lägg på lock och florsockra. Gudomligt. Bullen ska vara färsk från ugnen också.
EDIT:
Eller mer kolo-sagt:
Men vi är rätt många som bakar egna, Det är underbara bakelser, speciellt när man gjort egen mandelmassa, som man blandar upp med lite av det urgröpta inkråmet och lite ovispad grädde till rätt konsistens och smak.
Sen toppar man det med vispad grädde och pudrar florsocker över hela skapelsen. Det är fan så underbart det bara kan bli.
Speciellt nu när brödet inte ens är en timme gammalt!
+1.
Psychological
2008-02-07, 00:33
Selorna på coop år godast.. åt 4 st på jobbet
Löjtnant Blank
2008-02-07, 02:20
Käkade en till.
Gott.
2 till idag.
Uppe i 5.
Starta en blogg. He, he.
Jaha, okej, du trappar ner gradvis alltså. Jag åt två stycken igår, men slutade rakt av idag, cold turkey. Får se om det blir några återfall.
Jag behövde känna smaken av mandelmassa..bara lite...:em: ;)
Jag skulle ha fallit för semlan och tänkte äta en, men jag glömde bort det på fettistagen, så därför struntar jag i det. Jag är ändå inte överdrivet förtjust i semlor och min deff mår bättre utan den.
Nope, jag höll mig borta. Semlor är goda, men jag har inte känt för någon.
ZirTiger
2008-02-07, 15:02
Jag gillar itne semlor men en klasskamrat hade bakat egna som var mycket goda. 2st slank ner. Tror inte jag ätit någon de senaste åren innan i år. :)
Chrillee
2008-02-07, 20:54
:em:
Fick bli ett 2-pack idag tillslut, avnjöt en nyss till kaffet, så har jag en i natt också, niice, sen får det vara bra =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.