Visa fullständig version : Längdskidåkning i Åre?
machine gun
2008-02-04, 20:33
Jag ska på styrelsemöte i Åre torsdag-söndag och eftersom jag hellre åker på längden än utförs, så tänkte jag höra om någon har koll på om det finns några vettiga spår med utgångspunkt från centrala Åre? Vi kommer att bo i Klockstapeln i Åre by. När jag googlat runt har jag mest hittat information om spår i närliggande orter, t.ex. Åre Björnen och Duved. Jag kommer inte ha tillgång till bil, men går det bussar eller liknande så kan jag ju tänka mig att transportera mig en bit.
Nja, tvivlar på att det finns några skidspår runt centrala Åre, det ligger ju liksom inklämt mellan berget och vattnet. Däremot kan du ju ta skidbuss till Björnen eller Duved. Ullådalen tror jag inte du kommer till utan bil.
http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/langdakning.app
machine gun
2008-02-04, 20:54
Tack för infon! Hade helt missat att det gick skidbussar, det gjorde ju det hela betydligt enklare (även om tidtabellerna kanske inte var de mest pedagogiska i vår tid ;)).
Hardrocker
2008-02-04, 23:07
Är det fint väder så rekommenderar jag att du åker i Ullådalen. Det är uppe vid trädgränsen medans spåren Björnen och Duved ligger i skogen.
Till Ullådalen går det ingen buss men du kan åka till Rödkullen. Fråga busschaffisen om du får kliva av vid korsningen till Rödkullen så är det bara att du fortsätter efter Ullådalsvägen ett par hundra meter så kommer du till längdspåret.
Det går även en led upp på fjället från Björnen som är fin. Är du riktigt hurtig/har gått om tid så kan du åka "runt" skutan. Det går en led från Ullådalen till Björnen på norra (den vackra) sidan av Åre skutan. Har för mig att det är ca 25 km.
machine gun
2008-02-05, 17:24
Är det fint väder så rekommenderar jag att du åker i Ullådalen. Det är uppe vid trädgränsen medans spåren Björnen och Duved ligger i skogen.
Till Ullådalen går det ingen buss men du kan åka till Rödkullen. Fråga busschaffisen om du får kliva av vid korsningen till Rödkullen så är det bara att du fortsätter efter Ullådalsvägen ett par hundra meter så kommer du till längdspåret.
Det går även en led upp på fjället från Björnen som är fin. Är du riktigt hurtig/har gått om tid så kan du åka "runt" skutan. Det går en led från Ullådalen till Björnen på norra (den vackra) sidan av Åre skutan. Har för mig att det är ca 25 km.
Tack så mycket! Bra tips där!
Ni som åkt i Åretrakten, hur är spåren? Prepareras de ofta? Samt hur är kupering osv? Försökte kolla på skidspar.se, men det stod i princip "lätt-medelsvår" på samtliga spår och det säger ju i stort sett ingenting.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.