Visa fullständig version : Vilka är starkast egentligen?
Jag tänkte på tex Magnus Samuelsson och Ronnie Coleman, vem är starkast? Det måste vara Samuelsson va? Det Magnus Samuelsson tränar, är det strongman, fatta mig rätt om jag har fel *drool*
Samuelsson är starkare skulle jag gissa på, men Ronnie är snyggare.
Samuelsson är starkare skulle jag gissa på, men Ronnie är snyggare.
Om Magnus skulle ta bort allt fett skulle han ha lika fina muskler då? :
Deceiver85
2008-02-04, 19:24
En sak är dock säkert, Magnus Samuelsson är starkare än alla våra pappor...
Ja du, själv tycker jag att det är en väldigt bra tråd. Förmodligen är Samuelsson starkare för han blev väl utnämnd till värdels starkaste man för några år sedan. Men han ser inte lika stor ut som Ronnie, eller många andra för del delen. Exakt hur ligger det till?
Jag är inte så säker på att samuelsson är starkare i hela kroppen. Han är säker starkare i de flesta muskelgrupper, men inte alla.
MasterChief
2008-02-04, 19:27
Ja du, själv tycker jag att det är en väldigt bra tråd. Förmodligen är Samuelson starkare för han blev väl utnämnd till värdels starkaste man för några år sedan. Men han ser inte lika stor ut som Ronnie, eller många andra för del delen. Exakt hur ligger det till?
Jag är rätt övertygad om att Samuelsson fullständigt krossar Coleman i princip varenda styrkeövning som kan hittas på.
Ja du, själv tycker jag att det är en väldigt bra tråd. Förmodligen är Samuelsson starkare för han blev väl utnämnd till värdels starkaste man för några år sedan. Men han ser inte lika stor ut som Ronnie, eller många andra för del delen. Exakt hur ligger det till?
Jag har ju inte sett någon utav dem i verkligheten men Samuelsson är ju 2 meter lång och är riktigt stor, det skulle vara kul och se vem som är störst också!
Svårt att säga har aldrig sett Samuelsson deffad, men föreställer mig att han skulle ha en snygg fysik. Om det skulle se bättre ut än Colemans vet jag inte förrän jag ser honom med lika låg fettprocent.
Magnus är ju världsmästare, så han lär vara starkast.
Det vetifan om Magnus är starkare än Ronnie på gymmet faktiskt, tveksamt tror jag.
Arne Persson
2008-02-04, 19:49
Jag tror att Coleman är en bättre marklyftare och knäböjare än M. S.
Japp, det tror jag absolut också.
Förresten någon som vet vad skillnaden mellan strongman och styrkelyftare är?
Förresten någon som vet vad skillnaded mellan strongman och styrkelyftare är?
En strong man är fet och stark, en styrkelyftare är bara fet.
Förresten någon som vet vad skillnaded mellan strongman och styrkelyftare är?
Styrkelyftare tävlar i mark, böj och bänk. Strongman tävlar i lite allt möjligt som har med styrka att göra (dra lastbilar, flippa hjul, resa o välta stänger osv etc)
Pudzianovski
2008-02-04, 19:53
Coleman har gjort ca 360 kg något i mark och något liknande i böj som bäst på film. Om vi tänker oss att hans max är strax omkring det eller att han som bäst gjort lite lite till.
Om vi skulle kolla på Magnus nu så skulle jag gissa att han har gjort ungefär samma resultat i dessa två övningar som bäst. Båda har nog använt sig av dräkt när de gjort dessa resultat också.
I bänk och i princip alla resterande gymövningar tror jag faktiskt Magnus är starkare. Jag tror även att Magnus styrka är mer funktionell.
MasterChief
2008-02-04, 19:53
Jo, men det är för att han är kortare och har gynnsammare hävstänger. Kraften som utvecklas i Samuelssons muskler är nog högre än hos Coleman. Så egentligen är Samuelsson starkare. :cool:
:D
130kg finsk sisu
2008-02-04, 19:55
Magnus Samuellson är rätt/relativt "SVAG" i övningar som inte är grepp eller armövningar alternatvit grenar där man skall bära saker.
Coleman slår honom lätt i böj&mark.
Men Coleman slår inte de mer all-round starka styrkelyftarna&strong man utövarna. Men visst är Coleman grymt stark.
Pudzianovski
2008-02-04, 19:55
Förresten någon som vet vad skillnaden mellan strongman och styrkelyftare är?
Ja. Men du kanske kan använda google eller wikipdeia för att kolla lite själv?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Styrkelyft
http://en.wikipedia.org/wiki/Strongman_%28strength_athlete%29
Coleman har gjort ca 360 kg något i mark och något liknande i böj som bäst på film. Om vi tänker oss att hans max är strax omkring det eller att han som bäst gjort lite lite till.
Om vi skulle kolla på Magnus nu så skulle jag gissa att han har gjort ungefär samma resultat i dessa två övningar som bäst. Båda har nog använt sig av dräkt när de gjort dessa resultat också.
I bänk och i princip alla resterande gymövningar tror jag faktiskt Magnus är starkare. Jag tror även att Magnus styrka är mer funktionell.
Jag tror inte Magnus böjer ens nästan så mkt som Ronnie gör. 265*4 i frontböj i Ronnies andra film. Jag såg en deltävling av SSM från 2003 kanske där Magnus failade på 4e eller 5e repset på 180, det var nog ovanligt dåligt (sol etc), men ändå.
Ronnie drog 366*2 med bara bälte 4 weeks out.
130kg finsk sisu
2008-02-04, 19:56
+1
Magnus äter dock bara kött och potatis, samt någon gainer då och då. Han spelar rent så att säga.
pragmatist
2008-02-04, 19:58
Jo, men det är för att han är kortare och har gynnsammare hävstänger. Kraften som utvecklas i Samuelssons muskler är nog högre än hos Coleman. Så egentligen är Samuelsson starkare. :cool:
Ny tävlingssport: styrkeutveckling. För folk med taskiga hävarmar som känner sig diskriminerade i styrkelyft.
Pudzianovski
2008-02-04, 19:58
Jag tror inte Magnus böjer ens nästan så mkt som Ronnie gör. 265*4 i frontböj i Ronnies andra film. Jag jag såg en deltävling av SSM från 2003 kanske där Magnus failade på 4e eller 5e repset på 180.
Ja, du har nog rätt. jag har lite dålig koll på vad han gjort. Men han var nog i bra form när de reultaten gjordes !
Han är nog mycket starkare i ben övningar men inte mycket starkare i mark då.
Ja. Men du kanske kan använda google eller wikipdeia för att kolla lite själv?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Styrkelyft
http://en.wikipedia.org/wiki/Strongman_%28strength_athlete%29
Klart jag kan det, men nu är det ju så att jag gjorde ju inte det den vägen.
delta_mats
2008-02-04, 20:03
Enda övningar som Ronnie Coleman kan utmana Magnus i är knäböj och marklyft. Övriga övningar tror jag Magnus är överlägsen i.
130kg finsk sisu
2008-02-04, 20:03
Jag tror inte Magnus böjer ens nästan så mkt som Ronnie gör. 265*4 i frontböj i Ronnies andra film. Jag såg en deltävling av SSM från 2003 kanske där Magnus failade på 4e eller 5e repset på 180, det var nog ovanligt dåligt (sol etc), men ändå.
+1
Man behöver inte vara stark i böj/ben för att vinna WSM om grenvalet är gynsamt.
Finnen Janne Virtanen vann WSM i början på 2000-talet och han böjde 235kg raw och 280kg med utrustning. Bänkade kring 220kg och markade kring 320kg. Greppstyrka, speed och god kordination är nycklarna i WSM.
Sen att Savickas och Pudnakowski är grymt STARKA är en annan femma. MEn som sagt med gynsamt grenval behövs inte styrka i basövningar.
Magnus äter dock bara kött och potatis, samt någon gainer då och då. Han spelar rent så att säga.
Synd på solen bara.
Nog för att det säkert är så, men det vet bara han själv.
Pudzianovski
2008-02-04, 20:11
+1
Man behöver inte vara stark i böj/ben för att vinna WSM om grenvalet är gynsamt.
Finnen Janne Virtanen vann WSM i början på 2000-talet och han böjde 235kg raw och 280kg med utrustning. Bänkade kring 220kg och markade kring 320kg. Greppstyrka, speed och god kordination är nycklarna i WSM.
Sen att Savickas och Pudnakowski är grymt STARKA är en annan femma. MEn som sagt med gynsamt grenval behövs inte styrka i basövningar.
Gjorde han verkligen så lite? Om jag inte missminner mig så var han inte helt kass på böjmomentet i någon tävling vid den tiden. Marken känns mer realistisk men ändå lite lite. :confused:
130kg finsk sisu
2008-02-04, 20:22
Gjorde han verkligen så lite? Om jag inte missminner mig så var han inte helt kass på böjmomentet i någon tävling vid den tiden. Marken känns mer realistisk men ändå lite lite. :confused:
Googlade fram. Han sa själv i en finsk interjuv att han markade 350 och bänkade 220kg. Kanske var han starkare i böj senare i karriären, minns iaf en interjuv kring år 2000 att han själv sa att han var klen i böj och att det inte behövs.
Den riktiga frågan är väl egentligen vem som har störst potential?
Måste vart sjukt jävla grov dwarfar ju angus samuelsson direkt
Jag är rätt övertygad om att Samuelsson fullständigt krossar Coleman i princip varenda styrkeövning som kan hittas på.
Marklyft? Inte en chans i hela skiten.
Coleman drog en fin 2a på 363kg. Magnus klarar inte en singel på på en vikt som ens är nära 363. Glöm då inte att coleman gjorde den 2an några veckor innan Olympia. Coleman var då på hård diet.
Allt fett? Bara så du vet så är den fettprocent BBs har inte den "normala". Samuelsson är långt ifrån tjock.
Samuelson har aldrig gjort så mycket i mark eller böj...
Pudzianovski
2008-02-04, 21:18
Samuelson har aldrig gjort så mycket i mark eller böj...
Magnus har gjort vad jag sett live 330. Han har gjort 340 (sett på tv). Båda under tävling efter några grenar och båda utan remmar. Att han skulle ha gjort lite mer på träning är ju inte speciellt otroligt. Så om du läser det jag skrivit i mina inlägg efter det du citerade så kanske allt faller på plats. :)
Samulsson är ju som ett jävla hus. Den andra var ju mycket större än samulsson. Hur stor är den andra?
tror det är nathan jones (australien?) han är typ 210- 215 cm elr nåt i den stilen
Samulsson är ju som ett jävla hus. Den andra var ju mycket större än samulsson. Hur stor är den andra?
Den andra killen är nathan jones som spelar jätten i troja :hbang:
l4GzrW2-ovM&feature=related
Stångcurl på 140kg!! :eek:
Man blir förvånad att hans bicepsfäste brast, men att han kan träna biceps sådär hårt efteråt.
Nitrometan
2008-02-05, 08:56
Källa på det?
Jacksatan
2008-02-05, 09:23
Det är den där jätteaustraliern som suttit i fängelse. Har för mig att han var runt 2.15lång och vägde 160kg el nåt sånt.
Källa på det?
aftonbladet.
Det är den där jätteaustraliern som suttit i fängelse. Har för mig att han var runt 2.15lång och vägde 160kg el nåt sånt.
aftonbladet.
Nathan Jones (http://en.wikipedia.org/wiki/Nathan_Jones_(wrestler)) :thumbup:
Bara 2,09 och 159kg enligt wiki. "Billed height 2.13" vad det nu sedan betyder.
Sjukt.
http://img456.imageshack.us/img456/8081/136fh.jpg
Helt galet stor, tom större en Krampusmonstret (tm(c).2007).
Tricklev
2008-02-05, 14:27
Haha, vad är det man säger, kroppsbyggare är bara luftmuskler och doping, styrkelyftare bara dopar sig, däremot strongman är starka för att dom är uppväxta på landet och äter potatis.
D Andersson
2008-02-05, 14:32
Lite perspektiv på hur stor Jones är, Tony Jaa är runt 1,68 som jämförelse.
http://www.youtube.com/watch?v=gf1g23_gGps
samuelsson var mycket minder på den tävlingen än han är nu, vägde väl en 110-115kg har jag för mig, förmodligen hade han inte hunnit ta så många gainers och ätit så mycket kött som han gör nu för tiden..
Daniel Mattusch
2008-02-05, 16:19
samuelsson var mycket minder på den tävlingen än han är nu, vägde väl en 110-115kg har jag för mig, förmodligen hade han inte hunnit ta så många gainers och ätit så mycket kött som han gör nu för tiden..
Hehe...
Med tanke på den där 2an på 270kg? Varför tvivlar så många på att han skulle ha fått upp 300kg. Har för mig om att det var jättemycket snack om det förrut?
Under en period med ännu mer potatis och kött skulle ju 300kg gå känns det som.
Lite perspektiv på hur stor Jones är, Tony Jaa är runt 1,68 som jämförelse.
gf1g23_gGps
Svårt att få en uppfattning när det är en liten asiat han möter.
Dajollee
2008-02-06, 12:17
hörde d va nån som sett coleman göra 380nåt i mark när han va i polen nån gång--
Sjukt.
Helt galet stor, tom större en Krampusmonstret (tm(c).2007).
NOW THAT`S BIG!! (Falconreklam)
Jag tänkte på tex Magnus Samuelsson och Ronnie Coleman, vem är starkast? Det måste vara Samuelsson va? Det Magnus Samuelsson tränar, är det strongman, fatta mig rätt om jag har fel *drool*
Beror ju på vilket sätt de ska mäta styrkan. En armbrytning skulle vara väldigt intressant, egentligen väldigt intressant att se dem två mötas i vilka styrkegrenar som helst.
Jag e 80% säker på att Coleman skulle vinna grenen "benpress till 90 grader i knäled" (1000kg*10 lr vad det var) och 80% säker på att Samuelsson skulle vinna grenen "lägg upp stenar på en 180cm hög låda" (180kg tror jag de tyngsta väger). Var e Samuelsson? Har missat alla strongmansändningar senste tiden.
mystic[-_-]
2008-02-07, 23:51
hörde d va nån som sett coleman göra 380nåt i mark när han va i polen nån gång--
han gör ju 2 på 360 i en av sina filmer
Beror ju på vilket sätt de ska mäta styrkan. En armbrytning skulle vara väldigt intressant, egentligen väldigt intressant att se dem två mötas i vilka styrkegrenar som helst.
Jag e 80% säker på att Coleman skulle vinna grenen "benpress till 90 grader i knäled" (1000kg*10 lr vad det var) och 80% säker på att Samuelsson skulle vinna grenen "lägg upp stenar på en 180cm hög låda" (180kg tror jag de tyngsta väger). Var e Samuelsson? Har missat alla strongmansändningar senste tiden.
Samuelsson MÅSTE ju vinna armbrytning han har ju tävlat eller iaf tränat det. Jag tror inte han är med och tävlar längre han börjar bli för "gammal". Det har vad jag har för mig, inte säker dock.
Samuelsson MÅSTE ju vinna armbrytning han har ju tävlat eller iaf tränat det.
Jo men där spelar ju också hävstång roll. Strongmän brukar ju vara långa så då blir det jämna förutsättningar om han bryter mot en annan strongman men Colemans kortare armar kan vara en fördel.
Jag tror inte han är med och tävlar längre han börjar bli för "gammal". Det har vad jag har för mig, inte säker dock.
Någon med lite mer info? Inside information kanske? SSM har ju haltat sedan han tacklat av??? Om han har det, tävlingen har inte varit sig riktigt lik?
Grym statistik på tävling har han.
"In 50 contests, he has only been off the podium five times."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.