handdator

Visa fullständig version : Induktionshäll vs. gasspis

skaparn
2008-02-04, 16:30
Jag försökte försvara gasens ära idag genom att hävda att det går snabbare att värma upp, och att minska temperaturen, med en gasspis i jämförelse med en induktionsspis. Att det borde gå snabbare att kyla var alla med på om man har en kastrull med väldigt lite gods, men jag är ensam om att tycka att gas borde vara snabbare vid uppvärmning.

Har någon genomfört empiriska studier i ämnet eller kanske råkar ha en examen som hjälper mig att få fram fakta. De enda jämförelser jag hittar står mellan gas och "vanlig" elspis eller induktion och vanlig elspis.

Mitt resonemang bygger på att en kastrull gjord för induktion kräver lite mer gods för att magnetfältet ska kunna värma effektivt (om det finns någon sådan faktor att ta hänsyn till det vill säga). Då innebär detta att den effekt som skulle behövas för att värma denna snabbare än en tunn kastrull på gaslågan inte tillåts av den säkring man vanligtvis har till spisen.

EDIT: Induktion vs GAS ska det vara

Snafu
2008-02-04, 16:32
Fuxxors visste inte ens att det fanns induktionsspisar. Magiskt.

Är det såna där spejsiga som är helt svarta och blir svala snabbt?

The_RobRoy
2008-02-04, 16:40
Bodde hos min kompis på Kungsholmen i år, där hade vi gas-spis.

En annan kompis har nyligen köpt en induktions-spis.

Det finns inte en chans i helvetet att gas-spisen har en chans i uppvärmningshastighet. Det är sånt sjukt drag i induktions-spisarna så det är helt galet. Dock så är det ju särskilda krav på kastruller och grejer.

The_RobRoy
2008-02-04, 16:44
Vattenkokare vs induktion är intressantare :)

skaparn
2008-02-04, 16:47
Vadå, ska jag behöva erkänna att jag har fel?

Trance
2008-02-04, 16:48
http://www.google.se/search?hl=sv&q=induction+cooker+vs+gas&btnG=S%C3%B6k&meta=

Orkar inte leta upp de trovärdiga, men alla som försöker sälja induktionsspisar menar att det är snabbare att koka upp än gas.

hahavaffan
2008-02-04, 16:49
Jag trodde vi hade induktion... men vi har kanske bara vanlig glashäll och nåt annat?

tntballe
2008-02-04, 16:50
Vadå, ska jag behöva erkänna att jag har fel?

Jag tycker du ska hålla dig från ämnet, så du slipper erkänna.

Palm
2008-02-04, 16:58
Jag försökte försvara gasens ära idag genom att hävda att det går snabbare att värma upp, och att minska temperaturen, med en gasspis i jämförelse med en induktionsspis. Att det borde gå snabbare att kyla var alla med på om man har en kastrull med väldigt lite gods, men jag är ensam om att tycka att gas borde vara snabbare vid uppvärmning.

Har någon genomfört empiriska studier i ämnet eller kanske råkar ha en examen som hjälper mig att få fram fakta. De enda jämförelser jag hittar står mellan gas och "vanlig" elspis eller induktion och vanlig elspis.

Mitt resonemang bygger på att en kastrull gjord för induktion kräver lite mer gods för att magnetfältet ska kunna värma effektivt (om det finns någon sådan faktor att ta hänsyn till det vill säga). Då innebär detta att den effekt som skulle behövas för att värma denna snabbare än en tunn kastrull på gaslågan inte tillåts av den säkring man vanligtvis har till spisen.

EDIT: Induktion vs GAS ska det vara

Induktionsspis går rätt mycket fortare än en konventionell gasspis. Tar ju bara några sekunder innan det blir bubblor i botten på kastrullen när man kokar vatten. En svets däremot...

edvin
2008-02-04, 17:00
Varför skulle det nödvändigtvis behövas mer gods? Får för mig att det är resistansen (ohm/volym) i bottenmaterialet som är avgörande. Jag har ingen aning om vilka sorters material som används i induktionskärl, men det har nog forskats en hel del där. Känns i vilket fall som om det är ganska avgörande vilket kärl man använder...

JJ
2008-02-04, 17:05
Jag har haft gas och nu har jag induktion. Induktion är oslagbart, helt jävla underbart. Och snabbare. Är rätt 100 på att verkningsgraden är högre.

hahavaffan
2008-02-04, 17:11
Vad går en induktionshäll med, säg 4 plattor i olika former och storlekar, loss på? Är pannorna, kastrullerna osv dyrt? Är dom bra, kastrullerna och stekjärnen alltså?

Mental
2008-02-04, 17:40
Lirade med induktionshäll på universitetet. Kokar ju på ett par sekunder, riktigt läskigt, kastrullen suger fast som fan i hällen.

Tjuckot
2008-02-04, 17:42
Nackdelen är att man blir för girig och sätter induktionsvärmen på max och det går för snabbt, blir vatten överallt och den stängs av :(

JJ
2008-02-04, 18:13
Vad går en induktionshäll med, säg 4 plattor i olika former och storlekar, loss på? Är pannorna, kastrullerna osv dyrt? Är dom bra, kastrullerna och stekjärnen alltså?

De måste ju var gjorda i stål vilket gör att de oftast är av bra kvalite. Ikeas 365+ serie är bra och definitivt prisvärd.

PowPow
2008-02-04, 19:17
Moderna gasspisar är oftast snyggare, så de vinner ändå.

MasterChief
2008-02-04, 19:22
Induktion är oslagbart, helt jävla underbart. Och snabbare. Är rätt 100 på att verkningsgraden är högre.

+100

Induktion är det bästa sedan skivat bröd.

The_RobRoy
2008-02-04, 19:26
Själv har jag Kockums spis med rörkoksplattor.

Ser ungefär ut såhär: Inte glas vid ugnsluckan dock:

http://www.sigurdpersson.nu/images/SigP_spis_dubbel_jpg.jpg

KniveN
2008-02-04, 19:58

När jag kollade på det så kostade häll + spis 8-9k så 4-5k för bara hällen kanske. men då är det en av dom billigaste.

Löjtnant Blank
2008-02-04, 20:04
Själv har jag Kockums spis med rörkoksplattor.

Ser ungefär ut såhär: Inte glas vid ugnsluckan dock:

http://www.sigurdpersson.nu/images/SigP_spis_dubbel_jpg.jpg
Satana, vilken styggelse!

Mental
2008-02-04, 20:19
8HB1BlUsa8o

Reklam och information gällande eletrolux induktionshäll, en del bra, men mest reklam.

The_RobRoy
2008-02-04, 20:37
Satana, vilken styggelse!

Grymt coolt :cool:

Hades
2008-02-04, 20:47
Induktion är extremt överlägset som sagt. Riktigt underbart att laga mat på induktionshäll.

skaparn
2008-02-05, 12:08
Ok. Jag tackar för svar och ser till att ämnet inte kommer på tal igen.