Logga in

Visa fullständig version : Hjälper kolhydraterna immunförsvaret?

zeusden1
2008-02-04, 16:18
Hej! Jag har ofta (*gah!* ) problem med sjukdom, oftast halsont och feber.
Jag håller en ganska balanserad kost, fast jag äter kanske inte så mycket kolhydrater som jag borde göra.
Jag tvättar mina händer relativt ofta, stoppar dom inte i munnen och jag petar ej i näsan.
Skulle en kost med ökat intag av kolhydrater kunna stärka mitt immunförsvar?

Ola Wallengren
2008-02-04, 16:43
Läs min artikel om "Starkt immunförsvar!" på Stadium.se, då kanske du får svar på dina frågor.

(Jag länkar inte eftersom det bryter mot forumets regler)

Jay-Z
2008-02-04, 16:56
Here it be. (http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=_YAk_Okmjh9SR0s1o8_ZbolV0000P90RG wJ_?ArticleID=3j7CROimMpMAAAESZOhx_XYM&Level4MenuSelected=0000068&TopMenuSelected=)

grimfish
2008-02-04, 17:06
Jag har svårt att tänka mig att någon med säkerhet skulle kunna påstå att det stärker immunförsvaret mer än något annat näringsämne.

zeusden1
2008-02-04, 17:08
Jag har svårt att tänka mig att någon med säkerhet skulle kunna påstå att det stärker immunförsvaret mer än något annat näringsämne.

Om du har otur nu så kommer grub med en studie..

Anders The Peak
2008-02-04, 17:23
man kan säga att en kost med lite kolhydrater tillsammans med hårt arbete är förödande för immunförsvaret.

agazza
2008-02-04, 17:25
Alla petar sig i näsan.

Jag vill också veta vad ett "dåligt" immunförsvar kan bero på. :(

CoolHandLuke
2008-02-04, 21:04
Att inte klia sig i ögonen är riktigt svårt ibland. Hålla sig ifrån näsan är lättare.

Doktorn
2008-02-04, 22:31
Läs min artikel om "Starkt immunförsvar!" på Stadium.se, då kanske du får svar på dina frågor.

(Jag länkar inte eftersom det bryter mot forumets regler)

C vitamin har väl enbart någon effekt på extremt hårt tränande individer? Oss övriga blir väl varken mindre förkylda eller kortare tid?

Alltså tillskott om man äter mer en RDI...

Ola Wallengren
2008-02-05, 10:14
C vitamin har väl enbart någon effekt på extremt hårt tränande individer? Oss övriga blir väl varken mindre förkylda eller kortare tid?

Alltså tillskott om man äter mer en RDI...

Några studier tyder på reducerad incidens och symtom av ÖLI hos främst maraton och ultramaraton atleter men detta fynd har inte upprepats i alla studier. Hos "oss övriga" kan eventuellt (enligt en ganska aktuell Cochrane analys http://www.cochrane.org/reviews/en/ab000980.html) reducera durationen med 8% om man tog Vit C innan man blev sjuk. Om man tar det vid insjuknandet är det för sent.

Doktorn
2008-02-06, 12:37
Några studier tyder på reducerad incidens och symtom av ÖLI hos främst maraton och ultramaraton atleter men detta fynd har inte upprepats i alla studier. Hos "oss övriga" kan eventuellt (enligt en ganska aktuell Cochrane analys http://www.cochrane.org/reviews/en/ab000980.html) reducera durationen med 8% om man tog Vit C innan man blev sjuk. Om man tar det vid insjuknandet är det för sent.

Så man blir frisk ca en halv dag tidigare helt enkelt... Svag indikation før rekomendera C-vitamin får man sæga!! :(
Men man kan ju å andra sidan se det som att det får inga oønskade effekter så då kan man ju lika gærna ta det (om man nu vill lægga pengar på det). Men urusel cost-benefit.

bollio
2008-02-06, 17:36
Att adekvat intag av energi, micronutrienter (särskilt mineraler), omega-3, mat som främjar tarmfloran, adekvat vila och motion i en lagom mängd är viktigt för immunförsvaret, + X andra faktorer.

Att säga att kolhydrater är "bra för immunförsvaret" rycker jag bara axlarna åt.

skaparn
2008-02-10, 08:25
Ni med bättre insikt i hur klinisk prövning går till, hur skulle man utforma ett optimalt test på en fråga kring immunförsvaret? Låt säga att det handlar om en mikronutrients inverkan på hur bra vi dels håller oss undan insjuknande, och hur bra vi hanterar sjukdomen då den en gång väl fått fäste i vår kropp - eller är det två så olika att de bör avhandlas i separata studier?

Det enda jag kommer på är att ta två stora grupper, kontrollera deras kostintag under en ganska lång tid för att sedan infekter, eller iaf utsätta dem för, förkylningssmitta. Men hur får man folk att stanna inne i ett lab så länge och dessutom bli sjuka? Blir nog rätt dyrt antar jag. Men då kan jag inte mer än att jag föreslår rena statistiska sambandsundersökningar, då det kanske finns fiffigare sätt att gå tillväga.
Så, vad er våta dröm ifall ni fick fria händer och skulle undersöka immunförsvaret?

Eddie Vedder
2008-02-10, 08:42
Ni med bättre insikt i hur klinisk prövning går till, hur skulle man utforma ett optimalt test på en fråga kring immunförsvaret?

När dom vill mäta immunsförsvarets påverkan av träning och hur det sedan påverkas av t.ex. kolhydratintag, C-vitaminintag o.s.v. så har iaf studierna kag läst gått ut på någon form av hår träning, blodprov före och efter och där har man jämfört olika blodvärden som jag inte förstår namnen på.:D

Men det handlar om hormonella svar såsom t.ex. kortisol, interleukiner, vita blodkroppar etc. Så då kan man ju åtminstone mäta akut effekt på immunförsvaret samt skillnader efter olika supplement, t.ex. kolhydrater eller placebo.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/84/6/1917?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=glucose+immune&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/92/5/1970?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=carbohydrate+immune&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/96/4/1292?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=carbohydrate+immune&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/94/5/1917

Ola Wallengren
2008-02-12, 11:29
För att se om något fungerar är väl första steget att mäta med blodprov etc som Eddie beskriver. Sedan bör man testa om det fungerar "på riktigt". Man tar två stora grupper (med jämnfördelning mellan grupperna avseende så många variabler som möjligt) av de idrottsmän som man är intressead av. Sedan får en grupp den nutrienten man skall undersöka och den andra får placebo. Sedan följer man idrottsmännen, kanske i ett år eller så och dokumenterar hur ofta och hur länge de blir sjuka. Efter det så hade det varit rätt bra om man bytte grupperna så de gick från aktivt till placebo och viceversa och följer upp i ett år till. Efter det kan man jämför om det var någon skillnad. Hur länge och hur många de bör vara i de olika grupperna beror på hur ofta de brukar vara sjuka och hur stor variationen är mellan olika individer.

aloefgren
2012-01-26, 23:35
Hej Kolozzeumanvändare.

Jag ville bara svara här och berätta att jag hamnade i denna tråd det efter att jag för två-tre veckor sedan tillbaka äter extremt mycket färre kolhydrater än innan. Ingen pasta, ris etc. Jag ersätter detta med oftast broccoli. Jag ligger nu sjuk, och tanken slog mig att den ändrade kosten har varit boven i dramat.

Jag går typ 40min-1h innan frukost varje dag, och styrketränar 4-6 gånger per vecka. Kanske behöver balansera om min kost lite bättre, eller vara noggrannare med att inta kolhydrater i alla fall direkt efter träningspassen?

Över ut!

MrBulk
2012-01-27, 06:52
Det är virus, inte mängden KH.

Deep Thought
2012-01-27, 11:36
Hela konceptet med att "stärka immunförsvaret" är gränsande till pseudovetenskapligt nys. Immunförsvaret arbetar i en delikat balans med att angripa främmande kroppar samtidigt som inte angripa de kroppsegna vävnaderna. Det finns ingen vits med att det ska vara så aggressivt som möjligt, det kommer bara resultera i autoimmuna sjukdomar och allergier. Att man går omkring och är snuvig, halsont och/eller har feber, kan lika väl bero på en infektion i form av bakterie eller virus, så väl som en överreaktion av immunförsvaret så som en allergi/överkänslighet. Skulle man kunna "boosta immunförsvaret" i ett sådant läge, skulle man bli än sjukare. Lyckligtvis är det mesta som sägs göra detta, bara placebo. :)

King Grub
2012-01-27, 11:37
Immunförsvaret är kraftigt undertryckt efter utmattade ansträngning, och en högkolhydratkost är i princip det enda som motverkar det.

Deep Thought
2012-01-27, 11:50
Immunförsvaret är kraftigt undertryckt efter utmattade ansträngning, och en högkolhydratkost är i princip det enda som motverkar det.

Pratar du om en generell högkolhydratkost nu, eller kolhydrater post-workout?

midwinterholes
2012-01-27, 11:56
Hur mycket skall man äta för att det skall kallas högkolhydratskost? Eller är det allt som inte är LCHF?

Sniggel
2012-01-27, 11:59

Kan man misstänka att det är därför jag med mina allergier, rhinit och förhöjda IgE-antikroppar, mår bättre efter längre träningspass, speciellt cardio? Eftersom immunförsvaret generellt sänks. Eller är det enbart vissa specifika delar av immunförsvaret som påverkas?