Visa fullständig version : Spärrar er arbetsplats kolo?
Slartibartfast
2008-02-04, 14:44
När jag skulle kolla kolo idag när jag kom till jobbet så fick jag bara upp en ruta där det stod att siten var spärrad p.g.a att den föll under kategoring "supplements/drugs".
Nu funkar forumet plötsligt igen. wtf!? Jag surfar på lånad tid.
Är ni blockade från kolo på arbetstid?
I skolan är den blockad :(
Nej, som tur är. Då skulle jag byta jobb.
The_RobRoy
2008-02-04, 14:59
Funkar för mig, väldigt mycket annat är dock blockat.
Sir Anselm
2008-02-04, 15:04
Funkar för mig, väldigt mycket annat är dock blockat.
Samma här, är väldigt nöjd med att Kolo, minhembio och Fotosidan fungerar, väldigt mycket annat är spärrat. Även systembolaget vilket jag tycker är lite löjligt...
Använd bara proxy och ta er igenom spärren.
Om den skulle vara spärrad på den här arbetsplatsen skulle det vara för att jag ordnat det så. Och det vill jag ju ej. *whistle*
birra_peroni
2008-02-04, 15:19
Om dem blockar kan ni ju alltid pinga sidan genom CMD och sedan gå via IP adressen
Om dem blockar kan ni ju alltid pinga sidan genom CMD och sedan gå via IP adressen
Det är långt ifrån säkert att det fungerar. Använder en webbserver s.k. hostheaders (flera siter på samma server/ip-adress) går det ej. Oklart förstås hur just kolozzeum har det.
Slartibartfast
2008-02-04, 15:43
Börjar man hacka och ta sig förbi spärrar så tror jag inte cheferna blir glada. Så länge man inte kan göra det obemärkt. ;) Men om man kunde köra kolo på nåt sätt som inte vore förknippat med shoppen, så vore det ju lugnt. Det är ju pga drogerna som den är/var/kommer att bli spärrad.
Ja, typ alla hemsidor är spärrade på jobbet, utom några som vi jobbar för alt. jobbat för.
Haha! :D
Jag tänker då aldrig jobba någonstans där kolo är blockad.
Haha! :D
Jag tänker då aldrig jobba någonstans där kolo är blockad.
SAC är inte för dig mao.
Tänk efter nu.
SAC är inte för dig mao.
nepp, troligtvis INTE. : D
om sidor jag vill besöka på jobbet är blockade (programmet som styr vad man får surfa på assignerar ord olika värden som den adderar osv) så skickar jag ett mail till nätverksadministratören som lägger till sajten bland undantag så jag kommer igenom. Aftonbladet ligger tex. bland undantagen för det är en sajt där ord med höga värden som barnporr och liknande ofta förekommer.
Hade jag arbetat på ett ställe där de aktivt försökt blockera legitima sajter jag vill surfa på när jag har tid över / rast hade jag inte kännt mig speciellt välkommen och slutat, lite för nazi för mig isf.
HUR? :thumbup: min skola har blockat kollo fyfan va irreterande
reinholdsson
2008-02-04, 17:41
Ja, jag har inte ens en dator på jobbet :(
Fler och fler arbetsgivare håller koll på hur mycket datorn är uppkopplad mot för arbetet ovidkommande sajter. Jag vet att Facebook är blockerad på Tv-produktionsbolaget MTG, och likaså på många andra ställen. Det finns förmodligen rätt lätta sätt att kolla vad det är för sida som besöks 36 ggr på en dag, och jobbar man på arkitektkontor eller bank kan det vara svårt att hävda att Kolozzeum är jobbrelaterat.
Välkomna till arbetslivet!
Jakobsbergsskolan?
shut teh face
2008-02-04, 18:10
Sant men varför skulle man inte få surfa vart man vill när man har rast eller tid över?
Tjejen jobbar på Ericsson och där är det ingenting spärrat iaf.
RavenFrost
2008-02-04, 18:17
På mitt jobb finns det inga spärrar heller... Kan nog komma in på vad som helst!
Sant men varför skulle man inte få surfa vart man vill när man har rast eller tid över?
Tjejen jobbar på Ericsson och där är det ingenting spärrat iaf.
Ta med en egen dator då. Med största sannolikhet är det jobbets dator och då bestämmer de vad den ska användas till.
Ja tyvärr. Dock inte spärrad på IP så jag klarar mig.
Jakobsbergsskolan?
jepp htsgymnsiet men de är väl samma nätverk på hela jävla området *mini*
Jag har hört att man kan köra lunar genom skolproxy hoho:)
Slartibartfast
2008-02-05, 10:48
Fråga: Hur kommer det sig att spärren kommer ibland och ibland kommer jag in på kolo? Facebook är också spärrad, men kanske man kommer in dit också om man håller på en stund. :devil:
Fler och fler arbetsgivare håller koll på hur mycket datorn är uppkopplad mot för arbetet ovidkommande sajter. Jag vet att Facebook är blockerad på Tv-produktionsbolaget MTG, och likaså på många andra ställen. Det finns förmodligen rätt lätta sätt att kolla vad det är för sida som besöks 36 ggr på en dag, och jobbar man på arkitektkontor eller bank kan det vara svårt att hävda att Kolozzeum är jobbrelaterat.
Välkomna till arbetslivet!
Taylorism. Tvi vale!
Taylorism. Tvi vale!
Jag kommer faktiskt utsättas för ett Tayloristiskt experiment, eller tortyr, på riktigt.
Min roll finns även i andra Europeiska länder, dvs vi gör samma saker, fast de gör det för Franrike und so weiter.
Jag gör alla uppgifter (tror dom iaf) medan mina kolleger (läs belgare, fransmän och tyskar) gnäller över att dom inte hinner med.
Således, för att visa att dom är idioter, skall dom börja mäta vad alla pysslar med på arbetstiden. Jag har därför fått ett excel-ark där jag ska fylla i hur mkt tid jag spenderar på olika projekt och reguljära arbetsuppgifter.
Ärligt talat jag bävar lite grand med tanke på att jag nog fanimig inte fyller upp ens en halv dag med aktiv arbetstid. Men so be it. Det visar ju bara på min briljans om dom börjar ifrågasätta.
Mr. Taylor vrider sig icke i gravern.
Slartibartfast
2008-02-05, 11:15
Jag har därför fått ett excel-ark där jag ska fylla i hur mkt tid jag spenderar på olika projekt och reguljära arbetsuppgifter.
Precis det gör vi också (men i SAP). Det är ju iofs bara att hitta på nåt. Vore sämre om dom automatiskt kunde registrera varje musklick och tangenttryckning, och därigenom får en komplett effektivitetsprofil :D
om sidor jag vill besöka på jobbet är blockade (programmet som styr vad man får surfa på assignerar ord olika värden som den adderar osv) så skickar jag ett mail till nätverksadministratören som lägger till sajten bland undantag så jag kommer igenom. Aftonbladet ligger tex. bland undantagen för det är en sajt där ord med höga värden som barnporr och liknande ofta förekommer.
Hade jag arbetat på ett ställe där de aktivt försökt blockera legitima sajter jag vill surfa på när jag har tid över / rast hade jag inte kännt mig speciellt välkommen och slutat, lite för nazi för mig isf.
Håller med!
Som nätverksadministratör vet jag att om man inte har filter, så får arbetsgivaren lägga stora summor med pengar på att ominstallera/fixa verksamhetsdatorer. Däremot tycker jag definitivt legitima sidor skall få besökas, inga nazimetoder ffs! Arbetsgivaren vill ju vara en attraktiv arbetsplats och om tillgången att kunna surfa även på helt normala sidor är begränsad så minskar man chansen att anställda vill vara kvar/rekrytera nya.
Vars ligger knarkavdelningen? :/
Är nog bara bra för dig att det blivit så ;)
Slartibartfast
2008-06-24, 14:31
saatana perkele!
Jag har varit utestängd från kolo sen början av förra veckan pga nazi-spärren på jobbet. Nu plötsligt kommer jag in igen. *screwy*
Hur ska man fixa denhär skiten?
saatana perkele!
Jag har varit utestängd från kolo sen början av förra veckan pga nazi-spärren på jobbet. Nu plötsligt kommer jag in igen. *screwy*
Hur ska man fixa denhär skiten?
prata snällt med systemadmin som sköter filtret.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.