handdator

Visa fullständig version : Tillskottsfrågor

shizzle
2008-02-04, 12:00
Tjenare. Jag tränar aktivt 3-4ggr i veckan nu med bara Gainer. Jag har tänkt köpa Omega-3 tabletter och Kreatin. (190cm lång,79kg) (Vill bygga explosiva muskler och gå upp i vikt)

Omega-3 sägs ju vara bra, gör det någon skillnad?

Vilket kreatin ska jag ta? Hört att dalblads eller Star Nuitrons kreatin är bäst från GG. Vilket är bäst?

Tycker ni att Whey-80 är nödvändigt att ta? T.ex:
Morgon: Omega-3
Lunch: Omega-3
Före träning: Whey-80
Efter träning: Gainer + Kreatin
Middag: Omega-3

Är Whey-80 verkligen nödvändigt och vad gör det isf?
Är Whey-80 bättre än Gainer?

//MVH Björn!

exzs
2008-02-04, 12:38
När du tar en gainer får du i dig en massa kolhydrater och proteiner.
När du tar en proteindrink (t.ex. Whey-80) så får du i dig proteiner, men nästintill inga kolhydrater.

Gainer är väl mestadels till för folk som har svårt att gå upp i vikt, vad jag har förstått. Så eftersom du vill gå upp i vikt så tycker jag att du kan fortsätta med din gainer. Dock så kna man blanda egen gainer, som då blir billigare än den gainern du köper. Köp proteinpulver och malto (snabba kolhydrater). Blanda i ungefär 0,5 g protein/kg (i ditt fall ca. 40 gram protein) och ungefär 0,8 g kolhydrater/kg (i ditt fall ca. 63 gram kolhydrater/malto). Fördelen med att göra en egen gainer är att du själv kan bestämma vad du vill ha i den. Man kan utan problem blanda ner kreatin och andra tillskott i sin gainer.

För mer info om Omega-3, besök: http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

Whistler
2008-02-04, 13:25
Inga tillskott är nödvändiga!
Dock kan de underlätta kosthållningen en del om man vill äta bra och ha med sig något smidigt i samband med träning. Man ska dock aldrig ersätta en måltid med tillskott!

Gainer tycker jag har sin plats i samband med all träning, även om man ska gå ner i vikt. När jag deffar har jag alltid en gainer med före och efter träningen, det förbättrar återhämtningen och tillgodoser kroppens behov av protein och kolhydrater omedelbart. Dessutom höjer det proteinsyntesen i samband med träning.

Hur gainern doseras är inte superviktigt. Jag kör alltid 20g protein och 60g kolhydrater.

Gällande Omega-3 så tycker jag du ska köpa vanlig matolja och förbättra din dagliga diet istället. Man behöver inte tillskott av Omega-3 om man äter en varierad kost.

De enda tillskotten som du inte kan få i dig lika mycket av genom mat och som har bevisad effekt är följande tre prestationshöjare: koffein, B-alanin och kreatin.

Kung TexMex
2008-02-04, 13:58
Jag har en liten tillskottsfråga jag också så jag passar på här när omega 3 ändå är på tal.

Jag är vegan så jag får inte i mig särskilt mycket omega 3 via kosten. För att uppväga detta brukar jag ha nån matsked krossade linfrön i morgongröten, för det mesta glömmer jag dock bort det.. och det smakar ju förjävligt. Dessutom kan kroppen, som jag förstått det, inte omvandla hur mycket ALA som helst till EPA och DHA så det vore ganska smidigt med ett tillskott för mig tror jag.

Alla omega 3-tillskott jag sett i Sverige innehåller dock fisk-omega 3. Vet någon ifall det finns något omega 3 utvunnet ur alger att få tag på i Sverige?
Eller behöver jag inte bry mig om EPA och DHA? Isåfall är det väl ingen ide att slänga pengar på tillskott när det finns linfrön...

Snorlös
2008-02-04, 15:20
Jag har en liten tillskottsfråga jag också så jag passar på här när omega 3 ändå är på tal.

Jag är vegan så jag får inte i mig särskilt mycket omega 3 via kosten. För att uppväga detta brukar jag ha nån matsked krossade linfrön i morgongröten, för det mesta glömmer jag dock bort det.. och det smakar ju förjävligt. Dessutom kan kroppen, som jag förstått det, inte omvandla hur mycket ALA som helst till EPA och DHA så det vore ganska smidigt med ett tillskott för mig tror jag.

Alla omega 3-tillskott jag sett i Sverige innehåller dock fisk-omega 3. Vet någon ifall det finns något omega 3 utvunnet ur alger att få tag på i Sverige?
Eller behöver jag inte bry mig om EPA och DHA? Isåfall är det väl ingen ide att slänga pengar på tillskott när det finns linfrön...

fiskolja

Kung TexMex
2008-02-04, 16:00
fiskolja

Fiskolja är tyvärr gjort på fisk, men tack för du försökte iallafall.
*screwy*

Vad jag undrar mest är ifall det innebär några fördelar att få i sig de omega 3-fettsyrorna som finns i fisk men inte linfrön, eller om den mängd kroppen kan producera själv av linfröna räcker?

Snorlös
2008-02-05, 11:50
Fiskolja är tyvärr gjort på fisk, men tack för du försökte iallafall.
*screwy*

Vad jag undrar mest är ifall det innebär några fördelar att få i sig de omega 3-fettsyrorna som finns i fisk men inte linfrön, eller om den mängd kroppen kan producera själv av linfröna räcker?

:D Jag kollade fel och försökte ta bort mitt inlägg, det gick dock inte så fiskolja blev kvar lite kryptiskt:D

Eddie Vedder
2008-02-05, 12:29

Det är EPA och DHA som tillskrivs dom flesta positiva effekterna i studier och ofta är det fiskkonsumtion som rekommenderas.

ALA är en hälsosam fettsyra den också men omvandlingen till EPA och DHA är tyvärr väldigt begränsad. Inte obefintlig men begränsad som sagt. Men kör på linfröolja istället för linfrön till att börja med, det är ju bättre iaf.

Jorgen
2008-03-22, 11:58
"Låna" inte några trådar. Skapa egna.

Granstr0m
2008-03-22, 12:50
"Låna" inte några trådar. Skapa egna.

Okej sry :cheers: