handdator

Visa fullständig version : Kvällsmål

H@mpah
2008-02-04, 00:39
Tjena

Jag har idrottat större delen av mitt liv förutom en extrem depression idrottsmässigt de senaste halvåret. Nu har jag dock tagit tag i saker och ting och tränar för tillfället väldigt hårt både styrkemässigt och konditionsmässigt i samband med min idrott som jag satsar hårt på.

Jag har alltid varit slarvig med kosten men har äntligen insett att detta är något som kommer att hjälpa mig att prestera på topp.

Just nu äter jag frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat. + frukt. En sak jag funderar på är vad jag borde äta efter kvällsmaten då det börjar suga till vid 22 - 23 tiden. Jag har haft för vana att trycka i mig 4 - 5 mackor av varierande slag och känner mig sedan väldigt bullig *whistle*.
Väldigt mycket onödig text för en enkel fråga känner jag nu *screwy*
Men tips på vad jag borde käka vid detta kvällstillfälle skulle uppskattas ;)

Wiken
2008-02-04, 03:56
keso = kasein. kör en macka med det på eller liknande..
Finns väll inga egentliga riktlinjer för vad man skall äta innan man går lägger sig, men långsamt protein tillsammans med långsamma kolhydrater är bra.

Eddie Vedder
2008-02-04, 05:31
Om du känner dig bullig efteråt så kan du väl äta lite färre mackor bara? Jag fattar det som att du trots allt ligger på önskad kroppsvikt (du nämner vrken deff eller viktuppgång) så ur den synvinkeln finns ju ingen anledning att mackorna skulle vara "dåliga".

Men känslan av att vara proppmätt kanske hämmar din sömn eller så, då skulle jag helt enkelt ta någon macka färre på kvällen och kanske äta lite mer under dagen istället.

Men andra enkla mellanmål är ju fil/yoghurt/mjölk med någon form av frukostcerealier (havregryn/havregrynsgröt, müsli, någon form av flingor, kuddar, ringar etc.), kanske med lite ihackad frukt och nötter?
Annars funkar ju en portion till av middagsmaten t.ex. Det är inte fel i sig att käka kålpudding och potatis klockan 23:00 om ditt energibehovs kräver det och såvida det inte påverkar din sömn negativt.:)

1684_
2008-02-05, 10:07
Gör typ, 1 banan, 1 apelsin, lite russin, sojabönor eller nått, samt nötter och kvarg/keso och ät ;P