Logga in

Visa fullständig version : Diet Cola

larkan
2008-02-03, 20:08
Jag är väldigt seriös i min kost och träning. Men idag var jag jätte sugen på någon dricka så tänkte, diet cola kan man ju köpa det är mycket nyttigare. Det kanske redan har varit en tråd om detta men jag vill bara veta. På flaskan står det 0,4 kcal/100 g elller 100ml det är sjukt jävla lite, det är som att dricka vatten alltså? Eller är de jag som är korkad?

Linus

zeusden1
2008-02-03, 20:11
Precis så, som vatten. Men drycker innehåller sötningsmedel

Eddie Vedder
2008-02-03, 20:17
Nyttigt är det då rakt inte, finns ingenting nyttigt i lightcola. Men att det är i praktiken energifritt stämmer och du kan dricka enorma mängder utan att bli fet av det.

Allt man stoppar i sig behöver inte vara nyttigt, inte så jag menar, men kalorimängden i ett livsmedel avgör inte dess nyttighet.

larkan
2008-02-03, 20:26
Jag fattar, det är massa kemikalier osv i det va? Men sötningsmedel gör inte en fet va? för jag har liksom gått ner från 65 till 62.5 på 3 veckor nu, i intensivträning, och nu ska de byggas muskler, nu är jag redigt smal.. Men det jag ska göra är att äta som fan (riktig mat som innehåller mycket näring) och träna också. Sen kommer jag inte äta några onyttigheter ja ni fattar.. Sen vill jag också ha några heta tips på hur man gör så att kesella och keso blir gött?, krydda? något speciellt!

Linus

King Grub
2008-02-03, 20:29
Kalorifria sötningsmedel påverkar inte kroppssammansättning, fettinlagring, fettförbränning, muskeluppbyggnad, muskelnedbrytning eller prestation.

larkan
2008-02-03, 20:44
King Grub, ibland älskar man dig, du är så jävla bra med det du gör <3!! FJÄSK!

Linus

Rahf
2008-02-03, 20:54
Jag fattar, det är massa kemikalier osv i det va? Men sötningsmedel gör inte en fet va? för jag har liksom gått ner från 65 till 62.5 på 3 veckor nu, i intensivträning, och nu ska de byggas muskler, nu är jag redigt smal.. Men det jag ska göra är att äta som fan (riktig mat som innehåller mycket näring) och träna också. Sen kommer jag inte äta några onyttigheter ja ni fattar.. Sen vill jag också ha några heta tips på hur man gör så att kesella och keso blir gött?, krydda? något speciellt!

Linus

Kesella: Testa att blanda med Fun Light, det funkar tydligen väldigt bra för många.

Keso: Det finns smaksatta sorter. Kom ihåg att våga kombinera det med andra maträtter. Keso funkar jättebra med bröd t.ex.

Onyttigheter får man äta, det gäller att ha lite självdisciplin och inte låta det gå överstyr dock. Men det är självklart att man får unna sig något. Ortorexi kan folk må dåligt av också ;).

tntballe
2008-02-03, 21:02
Ha kakao i kesellan så smakar det chokladpudding.

Wilhelm
2008-02-03, 22:26
Jag försöker undvika lightprodukter då jag känner att jag blir extremt hungrig av dessa... jag vet att vissa tror att det är inbillning osv. Men något lurt måste det vara... Aspartam är dessutom äkligt och får min rumpa brumma och puttra.

Chrillee
2008-02-03, 23:32
Vad har såna produkter för negativa effekter på hälsan då? Morsan suger i sig litervis med Light Cola, känns bara otroligt osunt, massa kemikalier som trådskaparen nämnde känns det som.

Men nåt mer konkret?

dam00r
2008-02-04, 00:13
Kroppen känner inte till ämnet blabla/ Sötningsmedel och därför kan de inte "smälta" ner de, utan de lägger sig........ alltså får du celluliter av produkter med sötningsmedel

demode
2008-02-04, 00:26
Kroppen känner inte till ämnet blabla/ Sötningsmedel och därför kan de inte "smälta" ner de, utan de lägger sig........ alltså får du celluliter av produkter med sötningsmedel

hahaha *bs*

Sparrisen
2008-02-04, 00:27

Nu tror jag att du inte riktigt vet vad du skriver om.

Morty
2008-02-04, 02:13

Dagens post! Och gårdagens också!

Inte en chans att snubben var seriös? Helt hilarius hursomhelst :laugh:

Eddie Vedder
2008-02-04, 05:25
Vad har såna produkter för negativa effekter på hälsan då? Morsan suger i sig litervis med Light Cola, känns bara otroligt osunt, massa kemikalier som trådskaparen nämnde känns det som.

Men nåt mer konkret?

Sötningsmedlet är potentiellt skadligt och i övrigt är det ju samma sak som vanlig colaläsk minus sockret. Fortfarande fosforsyra som är väldigt skadligt för tänderrna, citronsyran och kolsyran påverkar tändena även den, det är väldigt mycket natrium i läsk så att dricka väldigt mycket läsk blir väldigt mycket salt faktiskt.

Men när jag skrev att det inte på något sätt är nyttigt så syftade jag inte på särskilda dåliga saker utan att det inte på något sätt är nyttigt p.g.a. den totala avsaknaden av näringsämnen.

Rahf
2008-02-04, 09:28
Är man väldigt uttorkad så dricker man hellre läsk än rent vatten :thumbup:.

King Grub
2008-02-04, 09:29
Usch nej. Räkna inte in mig i "man".

vesterberg
2008-02-04, 10:00
Kroppen känner inte till ämnet blabla/ Sötningsmedel och därför kan de inte "smälta" ner de, utan de lägger sig........ alltså får du celluliter av produkter med sötningsmedellåter som något Anna Skipper skulle kunna säga.
roligt var det iaf :)

Koloftw
2008-02-04, 10:29
Hon sa det förut, typ "Kroppen vet inte vart den ska göra av sötningsmedlet, så den lagrar det i fettcellerna".

Hon var helt lyrisk över smör i senaste programmet :D

larkan
2008-02-04, 19:35
Mycket bra fakta, ska isåfall dricka diet cola när jag riktigt är sugen på cola smaken, annars blir de vatten eller mjölk.

Förresten, ni är riktigt roliga då ni knäcker folk;P antar det är därför ni kan väldigt mycket om diet och träning;P

Linus

larkan
2008-02-04, 19:39
Och förresten, morsan köpte kessella 10% idag , sa till att hon skulle köpa 1 % istället den verkar nyttigare.. osså köpte hon naturell keso, vette fan ,ska testa dra ner den i något;P

Skulle även vara kul om någon skulle kunna ge mig ett recept på god vitkåls rätt, känns lite tragiskt att sitt och bara käka vitkål för sig..

Sen till Eddie Wedder, det där med kolsyran tror jag inte riktigt på att det är farligt för tänderna. Var hon tandläkaren idag, och hon sa att ramlösa osv, är nyttigare än vanligt vatten?`Stämmer de eller var tandläkaren bara pantad?

Linus

Rahf
2008-02-04, 20:01
Och förresten, morsan köpte kessella 10% idag , sa till att hon skulle köpa 1 % istället den verkar nyttigare.. osså köpte hon naturell keso, vette fan ,ska testa dra ner den i något;P

Skulle även vara kul om någon skulle kunna ge mig ett recept på god vitkåls rätt, känns lite tragiskt att sitt och bara käka vitkål för sig..

Sen till Eddie Wedder, det där med kolsyran tror jag inte riktigt på att det är farligt för tänderna. Var hon tandläkaren idag, och hon sa att ramlösa osv, är nyttigare än vanligt vatten?`Stämmer de eller var tandläkaren bara pantad?

Linus

Glöm inte citronsyra och fosforsyra. Finns de i Ramlösa?

Eddie Vedder
2008-02-04, 20:11
Stämmer de eller var tandläkaren bara pantad?

Varför skulle tandläkaren vara pantad för att kolsyra kan tänkas påverka tänderna negativt?

Sa han/hon uttryckligen att kolsyran är anledningen till att Ramlösa är bättre? Inget om fluor etc.?

larkan
2008-02-04, 20:19
Jo, hon nämnde om flour, my bad, sry:D

putteb
2008-02-12, 23:36
Kalorifria sötningsmedel påverkar inte kroppssammansättning, fettinlagring, fettförbränning, muskeluppbyggnad, muskelnedbrytning eller prestation.

Denna artikel som refererar till en studie drar andra slutsatser, http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1809969.ab. Den säger att aptiten ökar av sackarin och att råttor som åt sackarin ökade i vikt mer än de som fick socker istället. Jag vet att det är aftonbladet men någon kommentar om detta skulle nog göra mig lugnare.

King Grub
2008-02-13, 05:24
Nej, den drar inte andra slutsatser. Hos vissa personer kan en aptitrespons ses, men det är ätandet av kaloririk föda som påverkar vikten, inte sötningsmedlet i sig.

Scratch89
2008-02-13, 07:18
Nu har jag inte tillgång till hela studien för jag sitter inte i skolan, men jag hörde om den igår. Var det inte så att det var en drastisk skillnad på fetthalter hos de olika råttorna?

King Grub
2008-02-13, 07:29
Råttorna som fick sötningsmedlet ökade sitt kaloriintag vid fritt ätande.

Oavsett ingår inte sackarin i speciellt många, om några, produkter, andra än bordssötningsmedel.

ramagoen
2008-02-13, 07:37
Sötningsmedlet är potentiellt skadligt och i övrigt är det ju samma sak som vanlig colaläsk minus sockret. Fortfarande fosforsyra som är väldigt skadligt för tänderrna, citronsyran och kolsyran påverkar tändena även den, det är väldigt mycket natrium i läsk så att dricka väldigt mycket läsk blir väldigt mycket salt faktiskt.

Men när jag skrev att det inte på något sätt är nyttigt så syftade jag inte på särskilda dåliga saker utan att det inte på något sätt är nyttigt p.g.a. den totala avsaknaden av näringsämnen.

Natrium? Kollade senaste tror det låg på 0g natrium i cola light och 0,005g per dl i pepsi max, det kan väl inte påstås va mycket?

putteb
2008-02-13, 14:58
Nej, den drar inte andra slutsatser. Hos vissa personer kan en aptitrespons ses, men det är ätandet av kaloririk föda som påverkar vikten, inte sötningsmedlet i sig.

Ok, så indirekt kan det påverka kalori-intaget. Finns det uppgifter om hur frekvent "vissa" personer får en aptitrespons? Är liknande studier gjorda på andra sötningsmedel än sackaros?

Rahf
2008-02-13, 15:04
Ok, så indirekt kan det påverka kalori-intaget. Finns det uppgifter om hur frekvent "vissa" personer får en aptitrespons? Är liknande studier gjorda på andra sötningsmedel än sackaros?

Fann detta: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0887/is_n11_v8/ai_8196839

Sackarin, inte sackaros. Sackaros är socker och sackarin är sötningsmedel. Det är viktigt att särskilja de två, annars blir det lätt fel ;).

Eddie Vedder
2008-02-13, 15:06
Natrium? Kollade senaste tror det låg på 0g natrium i cola light och 0,005g per dl i pepsi max, det kan väl inte påstås va mycket?

E211 är natriumbensoat, jag såg på både Coke Zero och Cola Light att det står og som du säger. Men läsk innehåller trots allt natrium, FUN Light innehåller dessutom en del (0.01g/100 g blandad saft för att vara exakt).

Och oavsett om det per definition inte innehåller "mycket" så är det ändå en dold saltkälla som man inte direkt associerar till salt. Och lightläsk är ju en typ av drycker som vissa tenderar att överkonsumera så ett natriumtillskott utöver ens kost, som man inte funderar på, kan det nog mycket väl bli tror jag.

Själv känner jag direkt i huden om jag druckit hyfsade mängder lightläsk, FUN Light ska vi inte tala om.

putteb
2008-02-13, 15:07
Fann detta: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0887/is_n11_v8/ai_8196839

Sackarin, inte sackaros. Sackaros är socker och sackarin är sötningsmedel. Det är viktigt att särskilja de två, annars blir det lätt fel ;).

Oj, skrev jag sackaros... Hjärnan tog visst en paus ;) Sackaros är ju en disackarid som vi ofta sätter i oss....

Eddie Vedder
2008-02-13, 15:10
Livsmedelsverket har i korthet kommenterat studien angående råttor och sackarin idag:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=21091&epslanguage=SV

King Grub
2008-02-13, 15:15
http://www.apa.org/journals/releases/bne-feb08-swithers.pdf

putteb
2008-02-13, 18:50
Tack för bra referenser. Det låter som att vi inte kan dra några säkra slutsatser angående vårt kalori-intag som konsekvens av intag av sötningsmedel, men att merparten av studier inte tyder på att det har effekt av ökat kalori-intag för människor.

Kan inte nån lösa gåtan om vår aptit!? ;)

Raggis
2008-02-13, 18:59
Vi vet ju att den inte ger någon energi. Så sålänge du sköter resten, så är det väl inga problem.

putteb
2008-02-13, 19:33
Om man räknar kalorier och äter strikt efter schema och inte påverkas prestationsmässigt, psykologiskt etc så ska det inte påverka. Men själv äter jag när jag är hungrig och om något skulle påverka min hunger skulle det kunna bli problem.

Raggis
2008-02-13, 19:58
Finns väl inga bevis för att aspartam ökar hungern?

King Grub
2008-02-13, 20:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2226054&postcount=5

putteb
2008-02-13, 22:07
Finns väl inga bevis för att aspartam ökar hungern?

I och med att jag inte är rätt man att svara på det så undrade jag huruvida det må vara fallet. Tydligen så är svaret på det varken enkelt eller entydigt.

barda
2008-02-14, 00:10

Linus

blanda kesella med fil(gärna smaksatt) och hugg ner en banan.. mkt gött

Scratch89
2008-02-14, 07:32
Intressant där Grub. Jag som trodde att kompensationsteorin bara var Aftonbladet-blahaj.

Eddie Vedder
2008-02-14, 07:37
Intressant där Grub. Jag som trodde att kompensationsteorin bara var Aftonbladet-blahaj.

Oftast är det ju riktiga studieresultat som refereras även i kvällspress, det är ju hur dom sedan lyfts fram som brukar vara mer tveksamt.;)

Om nu slutsatsen är den att sackarin kan ha en inverkan på aptiten när försökspersoner (råttor i det här fallet) tillåts äta ad libitum så kan man ju välja en mer säljande rubrik såsom "Lightläsk gör dig fet!" t.ex.:D

Pet
2008-02-14, 20:06
Um, hur är det med Sprite och Fanta? Efter många om och men är min Man nere i 1-3 burkar Fanta/Sprite istället för 1.5 liter Cola varje dag, vilket ju borde vara hälsosammare...

Är det bara jag som tycker Sprite Zero är sötare än Sprite (som är äckligt söt)?

Och hur mycket ligger det i detta med att det är svårare att sluta dricka läsk med sötningsmedel, än läsk med socker?

King Grub
2008-02-14, 20:31
Det är ingen skillnad på kalorifri Sprite jämfört med kalorifri Cola vad gäller viktpåverkan (om något påverkan kalorifri Cola vikten nedåt, men då beror det inte på sötningsmedlet, utan på koffeinet som ökar energiförbrukningen något), men Cola är sämre för tänder och skelett.

Socker är mer "beroendeframkallande" än sötningsmedel. Hos råttor är socker mer beroendeframkallande än kokain.

Multivitamin
2008-02-14, 20:50
Är sötningsmedlet i light drycker Cancerframkallande i mkt stora mängder?

King Grub
2008-02-14, 21:08
Det vet man inte. Inte enligt officiella myndigheter, men två italienska studier har visat cancerpåverkan hos gnagare. Det finns en lång tråd om aspartam och cancer - läs den, och bilda en egen uppfattning om du vill använda det eller inte.