handdator

Visa fullständig version : Solsemester + ärr

MEDiAHORAN
2008-02-03, 15:49
Nu är det iofs inte förrens i Juni jag skall till sydligare breddgrader men jag har rätt stora operationsärr, dem kommer vara lite över ett år när jag åker på solsemester, ska jag ha solskyddsfaktor på dessa eller ska jag överhuvudtaget exponera dem för solen?

Tack på förhand!

Hades
2008-02-03, 15:52
Klart du ska ha solskyddsmedel, men överallt, inte bara på ärren.

Ironbabe
2008-02-03, 15:54
Smörj in dem innan och sen tejpar du kirurgtejp över då är du extra förberedd och skyddad!

Torwald
2008-02-03, 15:55
Det kan vara värt att ha extra skyddande kräm på ärren. Ärr blir lätt kraftigt röda och brända av solen.

MEDiAHORAN
2008-02-03, 16:49
Smörj in dem innan och sen tejpar du kirurgtejp över då är du extra förberedd och skyddad!Okej, men räcker det inte bara med tejp isf, fast kanske bra att dra på solskydd 20 min innan man ska ut i solen och sedan kirurgtejp. Sitter den kvar fast man badar i hav och pool?

Om inte så kanske det är lika bra att ha på sig en t-shirt?

vesterberg
2008-02-04, 02:25
förutom solskydd har jag inte använt något annat på mina ärr, har aldrig haft problem.

shut teh face
2008-02-04, 02:30
Jag skulle helt enkelt skita i att sola så mycket.

Du kan ju fortfarande bada och så (med skydd). Men du behöver nog inte gå omkring utan tröja på stan.

Brända och röda ärr är inte bra alls.

Goddaniel
2008-02-04, 02:35
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite;

Har en liknande undran, var för några veckor sedan med om en olycka som slutade med att jag skrapade upp underarmarna och benet rätt rejält (djupa köttsår, har precis börjat få tillbaka huden igen) och har blivit avrådd från att sola i sommar. Är det verkligen så illa att sola i sommar när detta läkt?

Ondskapelsen
2008-02-04, 05:22

Har en liknande undran, var för några veckor sedan med om en olycka som slutade med att jag skrapade upp underarmarna och benet rätt rejält (djupa köttsår, har precis börjat få tillbaka huden igen) och har blivit avrådd från att sola i sommar. Är det verkligen så illa att sola i sommar när detta läkt?

Avrådd redan nu att sola i sommar :S?
Har du benen kvar?

Jag har egentligen ingen aning.

lectris
2008-02-04, 05:51

Illa och illa. Ärrvävnad irriteras av solen och har inte samma pigmentskydd som "vanlig" hud. Jag var med om en olycka för ett par år sedan och fick gå runt med hatt hela sommaren *rolleyes* uppfattade det som att det läker bättre och fortare om ärret får vila från solen sas, men hur stor skillnad det blir om man solar ändå vet jag inte. Varför riskera något? Lyssna på din läkare.

Rahf
2008-02-04, 10:15
Om man nu tvunget måste sola så kan man se till att täcka över ärret. Det kommer inte bli brunt ändå. Vill man inte täcka över så är det starkaste solskyddsfaktor som gäller. Kör på ett stick eller nåt sånt.

VAR någonstans ska OP ifråga? Solskyddsfaktor 20 hjälper inte mycket i vissa länder.

Tolkia
2008-02-04, 10:33
Ärr kan bli jävligt fula om man solar dem för mycket när de är färska, så det är en god idé att följa doktorns råd och låta bli.

heffa
2008-02-04, 10:54
Om ärren är över ett år ska det nog inte vara någon fara. Jag har transplanterat hud från lår till smalben och efter ett år har jag inte vidtagit några särskilda åtgärder. Jag vistas mycket på sjön och i solen.

shut teh face
2008-02-04, 11:58
Den störste risken är ju hudcancer.

Goddaniel
2008-02-04, 16:02
Lutar väl åt att ta det väldigt lungt med solen i sommar då. Kul.

Tack för svaren iaf!

MEDiAHORAN
2008-05-22, 20:08
Om man nu tvunget måste sola så kan man se till att täcka över ärret. Det kommer inte bli brunt ändå. Vill man inte täcka över så är det starkaste solskyddsfaktor som gäller. Kör på ett stick eller nåt sånt.

VAR någonstans ska OP ifråga? Solskyddsfaktor 20 hjälper inte mycket i vissa länder.Mja nu börjar resan närma sig och det är Mallorca som gäller, pallar nog inte krångla med tejp och grejer i två veckor, så funkar det att bada med t-shirt (dvs skyddar det mot sol?), samt spelar färg på t-shirt någon roll?

Sedan borde jag väl kunna bada utan t-shirt när solen börjar gå ner? Någon som vet var det finns någon schysst solhatt för MÄN?

Tack på förhand!

Tricce
2008-05-22, 20:21
Typ en sån här?
http://www.party4me.co.uk/images%5C92011.jpg

lectris
2008-05-22, 20:23
Typ en sån här?
http://www.party4me.co.uk/images%5C92011.jpg

now thats hot! ;) endast komplett med muschen och cigarr dock.

MEDiAHORAN
2008-05-22, 20:29
now thats hot! ;) endast komplett med muschen och cigarr dock.Var köper jag en Sombrero då? I Sverige alltså, sedan vill jag gärna ha svar på dem föregående frågorna då jag anser att det är lite högre prioritet på dem :)

Kimball
2008-05-22, 22:33
Var köper jag en Sombrero då? I Sverige alltså, sedan vill jag gärna ha svar på dem föregående frågorna då jag anser att det är lite högre prioritet på dem :)

Finns på välsorterade H&M butiker ;) Åtminstone för 2 år sen.

MEDiAHORAN
2008-05-23, 15:22
Finns på välsorterade H&M butiker ;) Åtminstone för 2 år sen.Oj borde jag veta, jobbar ju på lagret :smash: Har dock inte sett någon riktigt stor, fast jag kanske förestället mig att de är större än vad de egentligen är? :P

Någon som vet om man kan ha t-shirt istället för solkräm?

lectris
2008-05-23, 15:28
Någon som vet om man kan ha t-shirt istället för solkräm?

Nja, en kombination är nog att föredra :) Men tshirt är iaf bättre än ingenting.

JJ
2008-05-23, 15:33
T-shirt skyddar mycket bra om du undviker de tunnaste vita bara. Men smörj in dig också, inte direkt jobbigt och du vill väl hoppa i plurret ibland.

MEDiAHORAN
2008-05-23, 15:40
T-shirt skyddar mycket bra om du undviker de tunnaste vita bara. Men smörj in dig också, inte direkt jobbigt och du vill väl hoppa i plurret ibland.Haha grejen är den att jag inte har rört, ens med handuk eller hand en enda gång på mina ärr vilket känns lite obehagligt att dra i dem med kräm , men får väl överväga detta och en svart t-shirt, men annars borde en svart t-shirt göra susen?

JJ
2008-05-23, 15:49
Haha grejen är den att jag inte har rört, ens med handuk eller hand en enda gång på mina ärr vilket känns lite obehagligt att dra i dem med kräm , men får väl överväga detta och en svart t-shirt, men annars borde en svart t-shirt göra susen?

Brukar du bli solbränd genom kläderna?

MEDiAHORAN
2008-05-23, 15:52
Brukar du bli solbränd genom kläderna?Haha nepp, men å andra sidan är Sveriges klimat inte lika hett antar jag, sedan vistat jag mycket lite ute i solen. Men ja en t-shirt borde funka fin fint då :)

Nimille
2008-05-23, 15:53
På tal om gamla operationsärr, blir de mer eller mindre synligare av att sola?

hahavaffan
2008-05-23, 16:45
Sätt på kirurgtejp som sagt.

Bubban
2008-05-23, 16:55
För att spinna vidare på solfaktor-frågan så snackade jag med en hudläkare för några veckor sedan, och hon sa att allting under faktor 30 var lönlöst. I synnerhet om man ska på sydligare breddgrader och om man har vissa yttringar i huden som t.ex. ärr.
Nimille: Ärr blir ofta mindre synliga i solen.

MEDiAHORAN
2008-05-23, 20:23
Sätt på kirurgtejp som sagt.Okej får testa :)

Hmm en kille som hade gjort samma operation som mig var brun och hans ärr syntes inte alls mycket, men antar att han har bra pigment.

Soth
2008-05-23, 21:05
Du kommer alltså att ha haft ärren i mer än ett år när du ska iväg utomlands?

Är det bara jag som tycker att det låter lite overkill att slabba på tejp och sånt på dem? Jag opererade mig i slutet av mars för två år sedan och solade som vanligt sommaren som kom. Ta vanlig solskyddsfaktor tjugo som är vatten resistent borde funka.

MEDiAHORAN
2008-05-23, 22:32
Dessa togs för någon vecka sedan eller två, och ja, det är över ett år och som du ser är dem lite röda fortfarande, fast inte säkert de bleknar mer, men får la testa kirurgtejp.

http://img297.imageshack.us/img297/324/img3393eq5.th.jpg (http://img297.imageshack.us/my.php?image=img3393eq5.jpg)

http://img297.imageshack.us/img297/6535/img3397ak5.th.jpg (http://img297.imageshack.us/my.php?image=img3397ak5.jpg)

newbeginning
2008-05-24, 05:25
G'äller det samma sak för växtmärken?

vesterberg
2008-05-24, 11:46
När stygnen är borttagna är det bra att täcka såret med sårtejp. Plastikkirurger brukar rekommendera att man fortsätter med det under flera veckor, eller längre, för att ärret ska bli så fint som möjligt. Därför ska man också undvika att sola ärret det första halvåret.Använd extra hög solskyddsfaktor om du är orolig.

MEDiAHORAN
2008-05-24, 16:10
G'äller det samma sak för växtmärken?Du menar sådana man har på låren när man växer på längden? Ingen aning faktiskt...