Visa fullständig version : D-uppsats ekonomi
Hej
I dagarna ska jag dra igång med det sista stora "hindret" innan examen, D-uppsatsen.
Som många andra som är i samma sits som mig, har man svårt att komma på vad man ska skriva om.
Tänkte testa att se om en brainstorming här kan inspirera mig och andra med nya ideer :)
Jag läser med inriktning redovisning, så de ämnesområden jag främst vill skriva om är:
skatter, redovisning, revision osv
/ Dave
Jacksatan
2008-02-03, 17:04
skriv nåt om revisionspliktens avskaffande. Undersök typ hur kreditgivarnas syn på det är. hur de kommer agera osv om det avskaffas. Du kan ju göra jämförelser med typ Sverige och ett land där det avskaffats(Danmark el nåt) och se om det är nån skillnad i syn på avskaffandet.
skriv nåt om revisionspliktens avskaffande. Undersök typ hur kreditgivarnas syn på det är. hur de kommer agera osv om det avskaffas. Du kan ju göra jämförelser med typ Sverige och ett land där det avskaffats(Danmark el nåt) och se om det är nån skillnad i syn på avskaffandet.
Det där lät smart och intressant varför kan inte jag också tänka så?
Även om jag fick kolla upp lite av det du skrev.
Löjtnant Blank
2008-02-03, 17:44
Ha, ha. Snacka om att vara sent ute. Du vet inte ens vad du ska skriva om?
Ha, ha. Snacka om att vara sent ute. Du vet inte ens vad du ska skriva om?
Vaddå sent ute? Terminen började ju för 2 veckor sedan?
Finns ju en del som vet direkt, men på kandidatnivån var vi tvungna att byta efter 1 ½ vecka (av sammanlagt 10 veckor) och när jag nu ska skriva ex-arbete inom juridik (samma sak som D-uppsats inom ekonomi, vi har hela terminen på oss) är jag fortfarande bara i startskedet och har bara antagligen bestämt ämne. Så är det även för de flesta av min kursare.
Så till trådskaparen, oroa dig inte (men slappa inte för det ;) ).
Vaddå sent ute? Terminen började ju för 2 veckor sedan?
Finns ju en del som vet direkt, men på kandidatnivån var vi tvungna att byta efter 1 ½ vecka (av sammanlagt 10 veckor) och när jag nu ska skriva ex-arbete inom juridik (samma sak som D-uppsats inom ekonomi, vi har hela terminen på oss) är jag fortfarande bara i startskedet och har bara antagligen bestämt ämne. Så är det även för de flesta av min kursare.
Så till trådskaparen, oroa dig inte (men slappa inte för det ;) ).
Jurister tar väl ändå bara en jur.kand.?
Vad sägs om att undersöka den nya versionen av SVENSK BOLAGSKOD som ska komma snart och gälla alla företag på OMX norden ( eller bara stockholm?)
Kursen börjar ju inte ens förrän idag.....
Har också tänkt på revisionsplikten, men vet att det har skrivits om det förra året. Men en bra ide :)
Och jag slappar aldrig, lärde mig det förra året. När jag skrev c-uppsats var jag med t å andra, som visade sig vara stolpskott. Slutade med att jag skrev 99%...
Bolagskoden ska jag kjolla upp, tack :)
Jurister tar väl ändå bara en jur.kand.?
Ja, det där är ju lite oklart, fast den översätts som en master of laws ;) . Nu har den för övrigt döpts om till juristprogrammet för att särskilja den från den utbildning som bara är 3 år och som bara ger en kandidat. Är för övrigt lite luddigt med en utbildning på 4,5 år som "enbart" ger en kandidat.
Ja, det där är ju lite oklart, fast den översätts som en master of laws ;) . Nu har den för övrigt döpts om till juristprogrammet för att särskilja den från den utbildning som bara är 3 år och som bara ger en kandidat. Är för övrigt lite luddigt med en utbildning på 4,5 år som "enbart" ger en kandidat.
Det är inte bara namnet på utbildningen som har ändrats, nuförtiden får man en juristexamen och inte en jur.kand (under förutsättning att man har läst avancerade kurser).
Det är inte bara namnet på utbildningen som har ändrats, nuförtiden får man en juristexamen och inte en jur.kand (under förutsättning att man har läst avancerade kurser).
Jepp, fast man kan fram till 2015 hämta ut en jur.kand. om man vill. Tror det gäller under förutsättning att du började innan utbildningen innan examen döptes om.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.