handdator

Visa fullständig version : Gratis guide till Excel på internet?

Stoltz
2008-02-03, 14:42
Jag behöver en guide till Excel snarast, jag har ca en vecka på mig att lära mig programmet utan och innan. Är det någon som möjligtvis vet något bra ställe att börja läsa in sig på?

shut teh face
2008-02-03, 15:05
Det verkar vara ont om bra sådana på nätet. Jag behöver själv få tag på en och jag köper helst inte en bok.

Löjtnant Blank
2008-02-03, 16:25
Jag behöver en guide till Excel snarast, jag har ca en vecka på mig att lära mig programmet utan och innan. Är det någon som möjligtvis vet något bra ställe att börja läsa in sig på?

Finns det inte en massa sådan litteratur på UB här i Lund? Jag vet alltså inte, men det kan vara värt att gå dit.

Stoltz
2008-02-03, 16:40
Finns det inte en massa sådan litteratur på UB här i Lund? Jag vet alltså inte, men det kan vara värt att gå dit.

Jag tror det också, ska dit imorgon (De har väl inte öppet på Söndagar eller?).

MasterChief
2008-02-03, 19:09

Du kan inte lära dig Excel "utan och innan" på en vecka. Det lustiga med Officeprogrammen är att de flesta kontorsråttor inbillar sig att de kan programmet när de "de facto" inte ens skrapat på ytan. Min Walkenbachmanual om VBA i Excel är på 1200 sidor och det är en sammanfattning. :)

Det bästa är att köpa en "Dummies"-bok omgående och köra den från start till slut för att få känsla för standardsaker. Sen finns det många bra hemsidor men de är (vad jag vet) inte strukturerade specifikt för nybörjare. xldennis är en klassisk svensk hemsida med massor av matnyttigt.

Trance
2008-02-03, 19:11
http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/excel.htm

Typ? Dålig layout på sidan men förmodligen rätt mycket bra info.

Stoltz
2008-02-03, 19:17
Du kan inte lära dig Excel "utan och innan" på en vecka. Det lustiga med Officeprogrammen är att de flesta kontorsråttor inbillar sig att de kan programmet när de "de facto" inte ens skrapat på ytan. Min Walkenbachmanual om VBA i Excel är på 1200 sidor och det är en sammanfattning. :)

Det bästa är att köpa en "Dummies"-bok omgående och köra den från start till slut för att få känsla för standardsaker. Sen finns det många bra hemsidor men de är (vad jag vet) inte strukturerade specifikt för nybörjare. xldennis är en klassisk svensk hemsida med massor av matnyttigt.
Jag tror dig. Vi säger så här då - Jag ska skrapa på ytan på en vecka :D

http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/excel.htm

Typ? Dålig layout på sidan men förmodligen rätt mycket bra info.

Tack! Ska kolla igenom den! *cupid*

GurraGo
2008-02-03, 21:26
Är det Excel 2007 finns det ju en del guider på Microsofts hemsida. Är knappast uttömmande men en start i alla fall.

Kurash
2008-02-03, 21:29
Jag tycker det är rätt skoj att hitta nåt i Excel man vill lära sig, sen leta upp en tutorial på Youtube som nån college-unge i Amerikat gjort som specialarbete. Underhållande och lärorikt.

MasterChief
2008-02-03, 21:29
Är det Excel 2007 finns det ju en del guider på Microsofts hemsida. Är knappast uttömmande men en start i alla fall.

Och som tillägg kan jag ju säga att du bör verkligen se till att du övar på den version som du "måste lära dig allt om på en vecka". Layouten är rejält förändrad mellan Excel 2003 och Excel 2007. Kan skapa rejäl förrvirring.