handdator

Visa fullständig version : Träningsuppehåll BCAA?

sugarcube
2008-02-03, 13:54
Hejsan!

Är det ok att ta BCAA (kör med ****** Mega Caps, innehåller även B6) när man har ett "tillfälligt avbrott". Har problem att få i mig mat, helt tappat matlusten, pga en riktigt rejäl förkylning. Tänker, kan det vara ide att pyttsa i sig BCAA några ggr per dag mellan måltiderna (det lilla man nu får i sig i form av mat)?

Rudis
2008-02-03, 13:58
Det går finfint.

_Ekman_
2008-02-03, 14:08
vad gör BCAA??

King Grub
2008-02-03, 14:26
Bygger muskler.

_Ekman_
2008-02-03, 14:43
Bygger muskler.

nåra märken som innehåller BCAA som är bättre än andra? skillnad på vanliga o rapid?

King Grub
2008-02-03, 14:50
Märken kan man inte säga något om; det handlar om att det är själva dom grenade aminosyrorna (BCAA) som gör att det nybildas muskelprotein.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/533S

_Ekman_
2008-02-03, 15:22
Märken kan man inte säga något om; det handlar om att det är själva dom grenade aminosyrorna (BCAA) som gör att det nybildas muskelprotein.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/533S

intressant. men innehåller alla BCAA märken samma syror eller är det några man ska kolla extra noga efter i innehållet.

sugarcube
2008-02-03, 15:28
Allesamman! tackar för feedback! :)

King Grub
2008-02-03, 15:30
Dom grenade aminosyrorna är tre till antalet: leucin, valin och isoleucin. Det är bara dom tre, plus tre till som direkt används i aminosyremetabolismen.

Amino acid metabolism in skeletal muscle is limited to six amino acids (glutamate, aspartate, asparagines, and the three BCAAs)

J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006

_Ekman_
2008-02-03, 15:45
Dom grenade aminosyrorna är tre till antalet: leucin, valin och isoleucin. Det är bara dom tre, plus tre till som direkt används i aminosyremetabolismen.

J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006

Tackar.. ursäkta om ja är lite frågevis ett tag framöver men vill lära mig detta :em:

King Grub
2008-02-03, 15:50
Gå till biblioteket och låna Näringslära För Högskolan, så har du en bra grund att stå på om du vill lära dig hur det du äter påverkar din kropp.

_Ekman_
2008-02-03, 15:56
Gå till biblioteket och låna Näringslära För Högskolan, så har du en bra grund att stå på om du vill lära dig hur det du äter påverkar din kropp.

Tack det ska ja faktiskt göra.

insolation
2008-02-03, 16:41

vissa delar av näringslära för högskolan går att ta till sig utan förkunskaper om olika delar, medans vissa kapitel är det ett absolut krav på att man har kunskaper sen innan på för att förstå fullt ut.

King Grub
2008-02-03, 16:42
Vanliga gymnasiekunskaper.

Scratch89
2008-02-03, 21:08
Mycket av det som står i Näringslära för Högskolan är nyttigt. Har du den senaste upplagan (från 2006) så får du med mycket av de nyare studierna också. Man behöver inte vara nån expert för att kunna tolka och förstå, men om du inte har läst gymnasiekemin (A+B) så kan det bli lite kämpigt.

_Ekman_
2008-02-03, 22:29
Mycket av det som står i Näringslära för Högskolan är nyttigt. Har du den senaste upplagan (från 2006) så får du med mycket av de nyare studierna också. Man behöver inte vara nån expert för att kunna tolka och förstå, men om du inte har läst gymnasiekemin (A+B) så kan det bli lite kämpigt.

ja gick inte klart gymnasiet.. ändå är ja 180cm samt 97 kg utan kemi kunskaper ^^

Sheogorath
2008-02-04, 00:03
För den nyfikne:

Jag har jämfört åtta olika tillverkare och Optimum Nutritions BCAA 1000 caps (1 g / kapsel) är de mest prisvärda jag hittat. Jag konsumerar ganska stora mängder BCAA så det är guld att ha hittat ett kvalitetsmärke med så fruktansvärt bra pris (200 kapslar för 209 :-). När ON är billigare än budgetmärken som Star och Weider blir man väldigt glad. :)

Sheogorath
2008-02-04, 00:03
ja gick inte klart gymnasiet.. ändå är ja 180cm samt 97 kg utan kemi kunskaper ^^

Öhm. Va? :confused:

Raggis
2008-02-04, 00:16

:confused:

_Ekman_
2008-02-04, 02:24
Öhm. Va? :confused:

man måste inte ha svart bälte i kemi för att växa sig stor.. tänkte skojja till det men tydligen va det för inveklat ^^

Eddie Vedder
2008-02-04, 05:52
man måste inte ha svart bälte i kemi för att växa sig stor.. tänkte skojja till det men tydligen va det för inveklat ^^

Nejdå, att du var ironisk framgick men kändes bara lite konstigt med tanke på att det var du som bad om tips för att få bättre kunskap.:)

Näringslära för Högskolan är ingen handbok för att bygga muskler, men den är ypperlig om man vill öka sina näringslärakunskaper och vill läsa på svenska. För att få grepp om alla kapitel i den boken så är grundläggande kemikunskaper en fördel, det krävs inte för att bli biff dock.;)

sugarcube
2008-02-04, 07:34
För den nyfikne:

Jag har jämfört åtta olika tillverkare och Optimum Nutritions BCAA 1000 caps (1 g / kapsel) är de mest prisvärda jag hittat. Jag konsumerar ganska stora mängder BCAA så det är guld att ha hittat ett kvalitetsmärke med så fruktansvärt bra pris (200 kapslar för 209 :-). När ON är billigare än budgetmärken som Star och Weider blir man väldigt glad. :)

Tackar för tips! ... lust o pm:mma inköps-ställe? :)

Scratch89
2008-02-04, 09:06
Näringslära för högskolan hjälper en inte att bygga muskler. Snarare tvärtom. Ju mer man lär sig om näringslära desto mer inser man att gramoptimalisera hit och dit bara kostar tid, energi och pengar. :D

_Ekman_
2008-02-04, 13:45
Nejdå, att du var ironisk framgick men kändes bara lite konstigt med tanke på att det var du som bad om tips för att få bättre kunskap.:)

Näringslära för Högskolan är ingen handbok för att bygga muskler, men den är ypperlig om man vill öka sina näringslärakunskaper och vill läsa på svenska. För att få grepp om alla kapitel i den boken så är grundläggande kemikunskaper en fördel, det krävs inte för att bli biff dock.;)

ja förstår ^^ har letat efter att köpa boken men den är slut överallt. får väl bli biblioteket ändå

_Ekman_
2008-02-04, 13:58
Näringslära för högskolan hjälper en inte att bygga muskler. Snarare tvärtom. Ju mer man lär sig om näringslära desto mer inser man att gramoptimalisera hit och dit bara kostar tid, energi och pengar. :D

i vissa fall kan det nog bli så ^^ har en bekant som analyserar sönder precis allt han ska träna/äta. ja äter allt ja kommer över och än rullar ja inte fram ^^

Ola Wallengren
2008-02-04, 14:15
För den nyfikne:

Då kollade du inte på BCAA pulver va? Jag hittade snabbt för halva priset om man köper i pulverform.

der_rickard
2008-02-04, 17:27
Förlåt om jag snor tråden... Är BCAA och EAA samma sak?

William
2008-02-04, 17:30
Förlåt om jag snor tråden... Är BCAA och EAA samma sak?

BCAA är tre av aminosyrorna som ingår i gruppen EAA.

der_rickard
2008-02-04, 17:41
BCAA är tre av aminosyrorna som ingår i gruppen EAA.

Och bäst för att stimulera proteinsyntesen är BCAA eller EAA? Vad är fördelarna med de olika?

Ola Wallengren
2008-02-04, 17:54
Och bäst för att stimulera proteinsyntesen är BCAA eller EAA? Vad är fördelarna med de olika?

För att stimulera proteinsyntesen räcker det med BCAA (eller kanske bara leucin) men för att bygga muskler krävs EAA.

_Ekman_
2008-02-04, 20:19
För att stimulera proteinsyntesen räcker det med BCAA (eller kanske bara leucin) men för att bygga muskler krävs EAA.

ingår EAA i BCAA "tillskotten" man köper?

Sheogorath
2008-02-04, 20:34
ingår EAA i BCAA "tillskotten" man köper?

Nej, men BCAA ingår i EAA-tillskotten. EAA är alla de nio essensiella aminosyrorna. Tre av dessa nio är BCAA. En av dessa är leucin, som är den viktigaste, eller den enda som, stimulerar muskelproteinsyntesen.

King Grub: Finns det någon rimlig anledning varför BCAA-tillskott skulle vara likvärdigt eller rent av bättre än EAA-tillskott?

King Grub
2008-02-04, 20:36
Man vet inte vilken sammansättning av aminosyror och i vilka förhållande till varandra som bäst stimulerar proteinsyntesen. Det är inte bara frågan om att aminosyrorna man intar skall byggas in som muskelprotein, utan det handlar om signalmekanismer, där exogena aminosyror signalerar till helt andra aminosyror att byggas in.

_Ekman_
2008-02-04, 20:38
Nej, men BCAA ingår i EAA-tillskotten. EAA är alla de nio essensiella aminosyrorna. Tre av dessa nio är BCAA. En av dessa är leucin, som är den viktigaste, eller den enda som, stimulerar muskelproteinsyntesen.

King Grub: Finns det någon rimlig anledning varför BCAA-tillskott skulle vara likvärdigt eller rent av bättre än EAA-tillskott?

så alltså är det EAA tillskott man ska köpa? har dock inte hittat det nånstans?

King Grub
2008-02-04, 20:39
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

Till exempel...

_Ekman_
2008-02-04, 21:20
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=182

Till exempel...

Hmm "EsaPro ökar den kortsiktiga proteinsyntesen och ett proteinpulver ger inga extra fördelar" så ja kan/ska sluta med mitt protein???

King Grub
2008-02-04, 21:28
Ett EAA-tillskott kan helt ersätta vassleprotein, ja. Ett vassleproteinpulver är dock betydligt godare.

_Ekman_
2008-02-04, 21:33
Ett EAA-tillskott kan helt ersätta vassleprotein, ja. Ett vassleproteinpulver är dock betydligt godare.

Det kan smaka grisskit, sålänge det är bra för mig skiter ja i smaken :) å ja som nyss beställt massa protein ^^ blir att köpa detta oxå.. doserar alltså såhär "EsaPro är mycket effektivt före träning men även efter så det bästa är att ta minst en dos före och en dos efter. Optimalt är att ta en dos varje timme under de tre första timmarna efter träning (plus givetivs dosen före)."

King Grub
2008-02-04, 21:52
Räcker med en dos före, sedan hem och äta mat, eller att rama in passet mellan två intag. "En dos varje timme under de tre första timmarna" är reklamsnack - finns inga studier på det och inga belägg för den saken.

EiseltUK
2008-02-04, 23:01
Man vet inte vilken sammansättning av aminosyror och i vilka förhållande till varandra som bäst stimulerar proteinsyntesen. Det är inte bara frågan om att aminosyrorna man intar skall byggas in som muskelprotein, utan det handlar om signalmekanismer, där exogena aminosyror signalerar till helt andra aminosyror att byggas in.

Jag tror att de har gjort så gott de kan i varje fall:

The composition of the mixture of EAAs we have tested in this and previous studies (16) was originally based on the composition of muscle protein, with the idea being to increase the availability of each EAA in proportion to its requirement for the synthesis of muscle protein. However, different clearance rates of individual amino acids could result in rates of uptake that do not directly correspond to the composition of the ingested mixture. This would be reflected by disproportionate changes in concentrations of blood amino acids compared with the composition of the ingested mixture. Therefore, another goal of the current study was to measure blood and intramuscular concentrations of all amino acids before and after ingestion of the mixture to determine whether the mixture achieved the goal of causing proportional increases in all EAAs, and if any NEAA dropped sufficiently to become potentially rate limiting for protein synthesis. This information could help to formulate a new mixture that might be more effective than the EAA mixture we have used.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

EiseltUK
2008-02-04, 23:11
Finns det någon rimlig anledning varför BCAA-tillskott skulle vara likvärdigt eller rent av bättre än EAA-tillskott?

Nej för i studier där man mätt aktivering av proteinsyntesen som fosforyleringen av p70(s6k) så ökas den 3,5-faldigt med BCAA och 8,1-faldigt med EAA. Det är inte exakt samma uppläg i studierna. I BCAA studien tränade försökspersonerna och i EAA-studien inte. Det finns studier på djur som visar att leucin (som står för den primära effekten i BCAA) aktiverar proteinsyntesen mycket kortsiktigt och att andra aminosyror behövs för att att förlänga effekten och därmed öka effekten. Kan vara en anledning till skillnaden. En möjlig lösning skulle givetvis kunna vara att man tar BCAA eller leucin först och sen tar tex proteintillskott men det är inte testat.

Ekonom
2008-02-08, 22:06
För den nyfikne:

optimums kapslar är på 500 mg.

En dosering är 1000 mg. och en dosering är 2 kapslar.

Typiskt sätt att vilseleda på.

Dock har du fel avseende prisvärdheten, faktum är att det billigaste är inte ON utan, tro det eller ej, AST. De är svindyra på allt utom BCAA, där är de superbilliga. 500 kapslar a 750 mg för 349:-

Kan tänka mig att de var fulla när de satte priset på den.

[UnTr] freshmint
2008-02-09, 15:09
annnars finns det ju betydligt billigare varianter i pulverform också :smash: