Visa fullständig version : problem att äta..
trancemaster
2008-02-03, 08:04
Hallå!
Jag har på senare tid fått ett stort problem, kan knappt äta.
Värst e på morgonen då jag precis går upp så spyr jag innnan jag ens har hunnit börja äta, men det kommer inget utan bara vätska..
Har börjat få problem och äta på dagarna med nu.. det känns typ som att kroppen stöter ifrån maten, så fort jag börjar tugga så infiner sig den där spykänslan
Rasar även i vikt just nu..från 80 te 77kg på bara 2 veckor..fattar inte vad som e fel
Någon som har vart med om nåt liknande..? ska ringa läkaren imorn men tänkte höra runt lite på forumet om det är någon som vart med om nåt liknande..
Tack på förhand.. Filip
Jag hade någonting liknande när jag tränade för lite och sov för lite. då fick jag spykänslan vid frukost och lunch, jätte svårt att få ner maten då.
Stressar du mycket?
Min mage var likadan under en period. Jag gick ner 15 kilo på någon månad.
trancemaster
2008-02-03, 09:02
Jag hade någonting liknande när jag tränade för lite och sov för lite. då fick jag spykänslan vid frukost och lunch, jätte svårt att få ner maten då.
Jag tränar 5 dar i veckan just nu och jag sover minst 9 timmar så det borde inte vara sömnbrist..jo det är ett projekt att få ner maten just nu..
trancemaster
2008-02-03, 09:04
Stressar du mycket?
Min mage var likadan under en period. Jag gick ner 15 kilo på någon månad.
Nej, jag tycker faktiskt inte att jag stressar mycket..går ju i gymnasiet just nu så dagarna blir ju slappa så åker jag å tränar direkt efter skolan och som jag skrev i föregående inlägg är det minst 9 timmars sömn som gäller så jag tycker inte jag har det så stressigt..15 kilo, det va ju en del..hoppas jag slipper det, blir inget kvar av mi isf....
Jag tror jag vet hur du känner, har sådana perioder ibland får det när jag har ätit för lite under kanske 2 dagar, känns som kroppen inte är van vid mat typ..
Vad jag gör då är att jag äter mycket så det känns som man ska spy men spy inte utan istället låter du känslan gå över och äter lite mer. Känns som man vänjer kroppen igen.
trancemaster
2008-02-03, 09:13
Jag tror jag vet hur du känner, har sådana perioder ibland får det när jag har ätit för lite under kanske 2 dagar, känns som kroppen inte är van vid mat typ..
Vad jag gör då är att jag äter mycket så det känns som man ska spy men spy inte utan istället låter du känslan gå över och äter lite mer. Känns som man vänjer kroppen igen.
grejen är att det börjar bli flera dar i veckan nu...jag låg på ca. 3500-4000 kcal innan det här började..först kunde det va bara någon gång i månaden men nu kommer det mer ofta..försöker att äta varannan timme men just nu går det inte för jag får inte i mig maten...känns som man tappar allt.
Ska göra ett försök som du skrev å se om det går över.. alla tips är välkomna!
trancemaster
2008-02-03, 11:40
Farbror doktorn?
jo, jag ska ringa imorn och höra vad han tror...
grejen är att det börjar bli flera dar i veckan nu...jag låg på ca. 3500-4000 kcal innan det här började..först kunde det va bara någon gång i månaden men nu kommer det mer ofta..försöker att äta varannan timme men just nu går det inte för jag får inte i mig maten...känns som man tappar allt.
Låter som magkatarr och enda lösningen på det är att ändra på kosten. Dra ner på socker, fibrer & mjölkprodukter och försök äta mer färsk och energität mat såsom kött och ägg. Tillagningen måste också beaktas. "Genomstekt" är betydligt mer kämpigt för magen än "rare". Blodigt kött är mest skonsamt för magen. Och låt magen vila mellan måltiderna. Att stoppa i sig mat varannan timme kommer att förvärra problemen.
Blodigt kött är mest skonsamt för magen.
Är det så? Jag har hört att dricka råa ägg rocky-style är svårare att
ta upp för magen än att koka dem och låta proteinerna denaturera först.
Men om man steker någonting för länge, t.ex ägg och bacon så kommer
en väldigt svårsmält proteintjohejsan bildas. Tydligen så ska bränt ägg
och bränd bacon smaka ganska lika.
Bara något jag hört, nån som vet lite mer om detta kanske vill kasta lite ljus?
Proteinet i ägg tas upp bättre av kroppen efter upphettning. Hårdkokta ägg är dock betydligt mer svårsmälta än löskokta. Jag tycker ägg gör gör sig bäst som väldigt lätt uppvärmda, just så att vitan blivit lite geggig och gulan ska vara lös.
Kött har inte antinutrienter som ägg och funkar därför utmärkt att äta blodigt.
Klein !
Att du själv upplever att du fungerar bättre på råa livsmedel är en sak men att lura andra är bra dumt.
Scratch89
2008-02-04, 09:01
Ett bra tips är att inte ta tips från Klein i den här tråden.
Klein !
Att du själv upplever att du fungerar bättre på råa livsmedel är en sak men att lura andra är bra dumt.
Det är väl ingen större uppoffring att äta köttet rare som var mitt förslag.
Måste du äta just varannan timme? försök äta var tredje-fjärde timme istället. Du ska se att det funkar lika bra.
Eddie Vedder
2008-02-04, 19:40
Måste du äta just varannan timme? försök äta var tredje-fjärde timme istället. Du ska se att det funkar lika bra.
Funkar lika bra är ju dock inte något att sträva efter i det här fallet.
Det funkar ju inte alls just nu. Har trådskaparen svårt nog att få i sig mat som det är lär det ju knappast bli lättare av färre måltider som då behöver vara större.
trancemaster
2008-02-05, 08:30
Funkar lika bra är ju dock inte något att sträva efter i det här fallet.
Det funkar ju inte alls just nu. Har trådskaparen svårt nog att få i sig mat som det är lär det ju knappast bli lättare av färre måltider som då behöver vara större.
Jo det är ju det, jag får ju inte i mig någon mat alls just nu..morgonen börjar med att jag går upp å spyr, men det finns inget som kommer ut så det är bara vätska, väntar ngn. timme å äter ett knäcke eller liknande men det kommer upp det me..det konstiga är att jag känner mig hungrig men kan samtidigt inte äta,som att kroppen stöter ifrån sig maten innan jag ens har hunnit svälja den.. svårt att förklara...:Virro
har iaf. fått en tid på torsdag hos doktorn så får se vad som händer
Jo det är ju det, jag får ju inte i mig någon mat alls just nu..morgonen börjar med att jag går upp å spyr, men det finns inget som kommer ut så det är bara vätska, väntar ngn. timme å äter ett knäcke eller liknande men det kommer upp det me..det konstiga är att jag känner mig hungrig men kan samtidigt inte äta,som att kroppen stöter ifrån sig maten innan jag ens har hunnit svälja den.. svårt att förklara...:Virro
har iaf. fått en tid på torsdag hos doktorn så får se vad som händer
Låter liknande som nåt jag har dragits med ett par år, fast det har inte varit lika illa för mig. Du får gärna komma med uppdatering på torsdag! Krya på dig.
nu hann jag inte ändra i förra posten men tänkte bara säga att det jag upplever som jobbigast är sur mat (typ apelsiner), produkter med laktos (slutade spy när jag tog bort det), friterad mat eller väldigt fet mat. Rött kött kan vara jobbigt också. Alkohol tål jag överhuvudtaget inte.
Det hjälper lite att dricka mycket och tugga ordentligt samt äta riktigt långsamt. Jag känner också ofta att det suger i magen, men att jag samtidigt mår illa och inte har någon matlust.
Testa att ta något syraneutraliserande när det känns som värst, det har iaf hjälpt mig.
trancemaster
2008-02-06, 10:05
Låter liknande som nåt jag har dragits med ett par år, fast det har inte varit lika illa för mig. Du får gärna komma med uppdatering på torsdag! Krya på dig.
Fick en akut-tid igår eftermiddag då jag var tvungen att få hjälp.. det visade sig att jag hade magkatarr, så nu äter jag medicin mot det och hoppas att det ska lösa sig, börjar känna lite hopp nu iaf...!
har du kollat så att du inte har det oxå, det låter som att vi har samma sympton ungefär.?
Fick en akut-tid igår eftermiddag då jag var tvungen att få hjälp.. det visade sig att jag hade magkatarr, så nu äter jag medicin mot det och hoppas att det ska lösa sig, börjar känna lite hopp nu iaf...!
har du kollat så att du inte har det oxå, det låter som att vi har samma sympton ungefär.?
Vad skönt. Jo, jag är ganska säker på att det är magkatarr jag också har. Har anat det hyfsat länge. Ska kollas upp =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.