Visa fullständig version : Mattips till en rookie
Som vanligt så vill man få kroppen fin till sommaren. Sent ut som vanligt JA.
Har tänkt kötta på med träningen ordentligt nu fram till Juli.
Lägg på mig mer muskelmassa och få slimma ner magen lite.
Är 180 och väger nu 80kg. Är inte liten i kroppen, men inte heller stor. Endast är att man lyckats få en öl mage på senaste tiden. Känns mer som den är helt luftfylld.
Vill ha förslag på bra mat och nyttig mat, då tjejen samtidigt ska gå ner ett par kg. Gillar kött, fisk, pasta, ris, potatis, ägg osv. Äter inga böner eller linser "vita böner i tomat sås går fint.
Anser att jag vet hur jag ska göra för att nå mina mål, men jag vet inte vad jag ska äta. Har nu sagt att jag måste göra en matlista för varje månad och åka och storhandla så det inte blir massor med skräp mat.
Fyll på med mattips och gärna recept.
Eddie Vedder
2008-02-03, 08:27
Sent ut till vaddå? Det är långt till juli och om ditt mål är att snygga till kroppen tills dess så är du snarare ute i väldigt god tid.:thumbup: Om det är 10kg ren muskelmassa du vill åstadkomma så är det nog juli 2020 som är ett mer rimligt mål.;)
Nyttig mat är inget krångligt, det måste heller inte innehålla bönor. VILL du lära dig äta bönor och tycker om konserverade vita bönor i tomatsås skulle jag rekommendera att testa en egen mix med sojabönor och vita bönor som du blandar med krossade tomater och kryddar efter behag. I mina ögon mycket godare än den slemmiga såsen på burk.
Men bönor är som sagt inget krav i en nyttig kost, vad som är bra mat verkar du för övrigt ha bra koll på eftersom allt du redan nämner är bra.
Fet fisk, ägg, mager fisk, kött, grönsaker (färgstarka sådana såsom broccoli, morötter, spenat, paprika o.s.v. är mycket bättre än t.ex. isbergssallad, tomat och majs), frukt, mjölkprodukter, spannmålsprodukter (gärna merparten fullkorn men det behöver inte vara nitiskt), matfett såsom olivolja, rapsolja och smör, potatis och andra rotfrukter är jättebra mat m.m.
Som synes har du redan en uppfattning om "bra mat" som åtminstone överensstämmer med min. Är maten varierad, med en strävan att få med alla delar av matcirkeln under kanske en tredagarsperiod, och hyfsat nyttig är det en fråga om energin sen.
Oavsett nyttighet i kosten når du inte dina mål om du äter alldeles för lite eller alldeles för mycket. Så du får följa noga vad spegelbilden och vågen visar med tiden.
Lycka till!:thumbup:
Sent ut till vaddå? Det är långt till juli och om ditt mål är att snygga till kroppen tills dess så är du snarare ute i väldigt god tid.:thumbup: Om det är 10kg ren muskelmassa du vill åstadkomma så är det nog juli 2020 som är ett mer rimligt mål.;)
Nyttig mat är inget krångligt, det måste heller inte innehålla bönor. VILL du lära dig äta bönor och tycker om konserverade vita bönor i tomatsås skulle jag rekommendera att testa en egen mix med sojabönor och vita bönor som du blandar med krossade tomater och kryddar efter behag. I mina ögon mycket godare än den slemmiga såsen på burk.
Men bönor är som sagt inget krav i en nyttig kost, vad som är bra mat verkar du för övrigt ha bra koll på eftersom allt du redan nämner är bra.
Fet fisk, ägg, mager fisk, kött, grönsaker (färgstarka sådana såsom broccoli, morötter, spenat, paprika o.s.v. är mycket bättre än t.ex. isbergssallad, tomat och majs), frukt, mjölkprodukter, spannmålsprodukter (gärna merparten fullkorn men det behöver inte vara nitiskt), matfett såsom olivolja, rapsolja och smör, potatis och andra rotfrukter är jättebra mat m.m.
Som synes har du redan en uppfattning om "bra mat" som åtminstone överensstämmer med min. Är maten varierad, med en strävan att få med alla delar av matcirkeln under kanske en tredagarsperiod, och hyfsat nyttig är det en fråga om energin sen.
Oavsett nyttighet i kosten når du inte dina mål om du äter alldeles för lite eller alldeles för mycket. Så du får följa noga vad spegelbilden och vågen visar med tiden.
Lycka till!:thumbup:
Men jag vet inte vilken ordning jag ska starta i här. Försöka träna bort magen "inget krav på rutor eller nått" utan bara få den mer platt/slimmad. Och sen när jag är på god väg börja äta mer och försöka kötta på mig muskler. Eller om jag nu ska äta mycket och försöka kötta på mig fram till maj, och sen försöka slimma ner magen och äta lite mindre.
Rent praktisk så vet jag hur jag ska göra, men jag har inte fått tummen ur ***** ännu. Tog en för lång paus och det var inget bra för mig. Inte mer än 2 veckor utan träning för min del, för då blir jag för bekväm av mig.
Är väll vad folk skulle kalla lönnfet kanske !! Har normala ben, armar osv. Är bara magen och kärlekshandtagen som jag verkar kunna få fett på.
Scratch89
2008-02-03, 20:58
Det beror på hur du är lagd. Om du klarar av att bli tjockare så gör du det, men om du vill bli smal och ha ett bättre utgångsläge så kan du välja att gå den vägen. Personligen tycker jag inte om att vara tjock alls.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.