Visa fullständig version : Vad tycker du om polisen?
Hur upplever du poliser?
OBS! Frågan avser INTE hur polismyndigheten fungerar, utan hur du personligen uppfattar den enskilda polismannen.
Är bara nyfiken. Baserat på min umgängeskrets är det svårt att avgöra vilken åsikt som finns i folklagren (även om Kolozzeum knappast är något representativt urval :P).
Motivera gärna. *flex*
Jag har mycket stort förtroende för polisen och har inga dåliga erfarenheter beträffande enskilda polismän heller.
Moderator får gärna ändra trådens rubrik till "Hur upplever du poliser?" istället för "Vad tycker du om polisen?"
Tack!
Finns väl dåliga och bra, har stött på båda.
De som gått kappmuskel-fortbildningen och således är fullfjädrade kappmuskel-poliser har jag stort förtroende för. I övrigt; sådär.
Lite mesiga? jag har sett lite filmer på youtube bara, så jag har ingen direkt erfarenhet av dem, men det är ju riktiga situationer.
Bra att dom finns men ge fan i att ge mig böter.
:D
Finns bra och dåliga/trevliga och bittra. Dom är ju också människor i ful mössa.
Ganymedes
2008-02-02, 20:01
Det är ju jävligt häftigt och coolt att hata poliser har jag märkt. Själv tycker jag att de har för hårda restriktioner och för mesiga resurser. Det daltas med de tyngre brottslingarna medan en liten felparkering av en engångssyndare sällan går omärkt förbi. I fängelset får man lön (!) och efter strejk fick man bättre vilkor. För helvete, vad är detta? Sverige älskar ju allt som inte är svenskt, så varför kan vi inte ta hit lite inspiration från länder med fängelser och polis värda namnet?
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:05
"Avskyvärda - maktfullkomliga och våldsamma svin"
Jag har två poliser i släkten, och båda passar in på den beskrivningen. Jag gillar ICKE poliser.
Fler poliser!
Har snackat med ett par poliser, speciellt när jag e full.. brukar vara askul o snacka med dem då. Sist så snackade jag med 2 poliser på Rasslebygdfestivalen i typ 30 minuter.. skämtade och hade väldigt trevligt :P
Fattar inte att det finns anarkister.. Vilka människor.
Nitrometan
2008-02-02, 20:13
I allmänhet bra. Jag har väldigt få dåliga erfarenheter av poliser.
De som gått kappmuskel-fortbildningen och således är fullfjädrade kappmuskel-poliser har jag stort förtroende för. I övrigt; sådär.
Bra poäng!
Jag har bara träffat på trevliga poliser så jag har inget ont att säga om varken kåren eller dom som arbetar som poliser.
bra - men det kanske är för att jag inte har haft något med dem att göra
tycker däremot inte att polisen har speciellt bra prioriteringar p.g.a. sveriges lagar (lag om cykellyse, bilbälte, drog- och prostitutionsbekämpning)
bra - men det kanske är för att jag inte har haft något med dem att göra
tycker däremot inte att polisen har speciellt bra prioriteringar p.g.a. sveriges lagar (lag om cykellyse, bilbälte, drog- och prostitutionsbekämpning)
så du tror det är deras prio 1?
så du tror det är deras prio 1?
ja
Ganymedes
2008-02-02, 20:30
Skulle vara kul att veta om alla här som hatar poliser även känner igen sig i följande tankegångar: "jag tar inte skit från någon", "jag flyttar mig inte en cm om jag möter någon på en trottoar, och nuddar han mig så trycker jag till direkt" samt kanske viktigaste av allt: "jag spänner ögonen i de flesta jag möter på pubben, viker dom så är dom fegisar, stirrar de tillbaka får jag äntligen mucka gräl".
Men det kanske bara stämmer på de i min bekantskapskrets som hatar poliser.
Du skojar, ja/nej?
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:35
Skulle vara kul att veta om alla här som hatar poliser även känner igen sig i följande tankegångar: "jag tar inte skit från någon", "jag flyttar mig inte en cm om jag möter någon på en trottoar, och nuddar han mig så trycker jag till direkt" samt kanske viktigaste av allt: "jag spänner ögonen i de flesta jag möter på pubben, viker dom så är dom fegisar, stirrar de tillbaka får jag äntligen mucka gräl".
Men det kanske bara stämmer på de i min bekantskapskrets som hatar poliser.
jaaaa precis så ere.....nästan läskit hur du kunde veta det
Hälsosam vaksamhet mot poliser. Min erfarenhet är att många poliser får en vilja att styra upp och ger ut order som inte är grundade i en lag utan deras egna känsla av ordning. Ger man några personer nästan monopol på våld då skall de vaktas jäkligt noggrant, även om man inte själv råkar ut för något så betyder inte det att det är ok att det händer andra.
Ganymedes
2008-02-02, 20:38
jaaaa precis så ere.....nästan läskit hur du kunde veta det
Ja, precis så är det. I min bekantskapskrets. Du menar att du har andra erfarenheter? Kanske har t.o.m "snutjävlen gett dig skit"? helt obefogat? Nog förekommer det alltd. Har själv råkat ut för det. Men det är nog rätt trångsynt att hata alla poliser för att det finns några rötägg. Det är nog snarare just den polisen jag hatar, inte hela kåren.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:40
Ja, precis så är det. I min bekantskapskrets. Du menar att du har andra erfarenheter? Kanske har t.o.m "snutjävlen gett dig skit"? helt obefogat? Nog förekommer det alltd. Har själv råkat ut för det. Men det är nog rätt trångsynt att hata alla poliser för att det finns några rötägg. Det är nog snarare just den polisen jag hatar, inte hela kåren.
Ja, jag har andra erfarenheter. Jag provocerar aldrig när jag är ute, jag hamnar ALDRIG i bråk, men jag gillar ändå inte poliser.
Ganymedes
2008-02-02, 20:41
Ja, jag har andra erfarenheter. Jag provocerar aldrig när jag är ute, jag hamnar ALDRIG i bråk, men jag gillar ändå inte poliser.
Då måste du ju verkligen förklara varför också. Och det ska stämma in på poliser (plural) inte noga utvalda skitar inom kåren.
Hälsosam vaksamhet mot poliser. Min erfarenhet är att många poliser får en vilja att styra upp och ger ut order som inte är grundade i en lag utan deras egna känsla av ordning. Ger man några personer nästan monopol på våld då skall de vaktas jäkligt noggrant, även om man inte själv råkar ut för något så betyder inte det att det är ok att det händer andra.
indeed...
http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_Prison_Experiment
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:44
Då måste du ju verkligen förklara varför också. Och det ska stämma in på poliser (plural) inte noga utvalda skitar inom kåren.
Jag gillar inte poliser därför att de överlag är dryga och arroganta. De lyssnar sällan eller aldrig på vad andra har att säga och är hotfulla och lättprovocerade.
Animalistic
2008-02-02, 20:44
poliserna i sig tycker jag sköter sitt jobb bra, med det är lagarna som fan ska skärpas!
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:45
Jag gillar inte poliser därför att de överlag är dryga och arroganta. De lyssnar sällan eller aldrig på vad andra har att säga och är hotfulla och lättprovocerade.
Det här stämmer extra väl in på kvinnliga poliser, enligt mina erfarenheter.
Ganymedes
2008-02-02, 20:47
Tänka sig... det låter ju på pricken som en beskrivning av de som överlag "hatar poliser"...
Scratch89
2008-02-02, 20:48
Jag tycker om poliser, men jag har ändå lite influenser av Trances inlägg, om man kan uttrycka det så.
Pudzianovski
2008-02-02, 20:49
Känner väl några få poliser privat. De är trevliga privat. Jag kan inte påstå att jag har haft så mycket med poliser att göra. Jag tror de gör ett hyfsat bra jobb med de förutsättningar de har. Idioter finns dock tyvärr i alla yrkeskårer.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:52
Tänka sig... det låter ju på pricken som en beskrivning av de som överlag "hatar poliser"...
Om du tänker till inser du snart att poliser tillhör en yrkeskår som skulle tjäna på att inte framstå som dryga och arroganta. Jag är däremot en privatperson.
Hur poliser är privat skiter jag givetvis fullständigt i.
Coldsmith
2008-02-02, 20:52
Jag har blandad erfarenhet av poliser. Men sämst erfarenhet är av kvinnlig polis som har gett mig intrycket att dom försöker hävda sig genom att vara kaxiga. Manliga poliser har lättare för att behålla lugnet.
Sen är ju urvalet för litet för att säga något förstås!
Finns ju rötägg överallt tyvärr.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:58
För inte så längesedan blev jag stoppad av polisen när jag körde bil. Jag hade inte gjort något fel, men de bestämde sig ändå för att göra en U-sväng och stanna mig med blåljus och siren MITT I CENTRUM. När jag frågade den kvinnliga polisen om jag hade gjort något fel fick jag ett svar i stil med: "Du ska bara sitta där och hålla tyst." Det hela var givetvis en väldigt pinsam situation för mig eftersom det förmodligen såg ut som jag hade kört rattfull och nu blev kvarhållen. De stängde inte ens av blåljusen medan de kontrollerade mig. Det hela tog en ganska god stund. Efter alkotest och kontroll av uppgifter kring min person och bil blev jag tillsagd att köra därifrån. Ingen ursäkt, ingen förklaring.
Bara ett exempel på en situation som kunde skötts snyggare.
Ganymedes
2008-02-02, 20:58
Om du tänker till inser du snart att poliser tillhör en yrkeskår som skulle tjäna på att inte framstå som dryga och arroganta. Jag är däremot en privatperson.
Hur poliser är privat skiter jag givetvis fullständigt i.
Kom igen nu kompis, det där penibla "om du tänker till"-snacket kanske fungerade 1994. Det varken misskrediterar mig eller får mig att hålla med dig. Kan vi inte hålla nivån ett snäpp högre? Du brukar ju ha vettigt att komma med i andra delar av forumet.
Visst skulle poliser tjäna på att inte framstå som dryga. Det har jag aldrig betvistat. Det jag sa är att det är påfallande vanligt att de som hatar poliser även har lite ghetto-cool attityd, där dryghet är lika givet som att prata med (tillgjord) brytning.
Säger man att man hatar poliser så antyds det samtidigt som att det är polisen som myndighet man inte gillar. För inte hatar du väl kvinnor för att några har sårat dig?
Och ja, jag skiter också fullständigt i hur poliserna är privat. Jag har stött på riktiga as och helt normala poliser. Min enda poäng är ändå att det är lite "inne" att vara "cool nog att hata polisen". Och att det är väldigt vanligt bland en viss personlighet att just ha den inställningen.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 21:05
Gång på gång antyder du att jag "hatar poliser". Det är din formulering, inte min.
Jag är varken ghetto eller cool. Jag är en laglydig kille på 27 år som studerar och gör rätt för mig. Jag, och mina vänner med mig, har ändå dåliga erfarenheter av poliser.
Bortsett från ett par lite dryga och otrevliga trafikpoliser har jag bara haft goda erferenheter.
Ganymedes
2008-02-02, 21:11
Gång på gång antyder du att jag "hatar poliser". Det är din formulering, inte min.
Kan ha med detta inlägg att göra:
Kanske hänger du/jag upp dig/mig på ordet hata resp. gillar inte. Attityden är dock spot on med det jag hänvisar till. Du tycker att polisen överlag är si eller så och gillar dem inte. Tillskillnad mot att man kan ogilla, eller t.o.m då hata, VISSA poliser som missköter sig. Men då säger man inte att man inte gillar poliser. Iaf inte om man är någorlunda språkkunnig.
Du säger att du inte följer ghetto-idealet (vilket är ett mycket bristfälligt ordval från min sida, men poängen gick fram iaf) och det har jag ingen anledning att inte tro på. Istället har jag väl fått svar på min fråga, det FINNS de som inte gillar polisen men som samtidigt inte har nämnda attityd överlag. Det var trevligt!
Löjtnant Blank
2008-02-02, 21:18
Kan ha med detta inlägg att göra:
Kanske hänger du/jag upp dig/mig på ordet hata resp. gillar inte. Attityden är dock spot on med det jag hänvisar till. Du tycker att polisen överlag är si eller så och gillar dem inte. Tillskillnad mot att man kan ogilla, eller t.o.m då hata, VISSA poliser som missköter sig. Men då säger man inte att man inte gillar poliser. Iaf inte om man är någorlunda språkkunnig.
Du säger att du inte följer ghetto-idealet (vilket är ett mycket bristfälligt ordval från min sida, men poängen gick fram iaf) och det har jag ingen anledning att inte tro på. Istället har jag väl fått svar på min fråga, det FINNS de som inte gillar polisen men som samtidigt inte har nämnda attityd överlag. Det var trevligt!
Vad har språkkunnighet med generaliseringar att göra? Apropå språkkunskap är det gulligt att se att du använder gamla avlagda ord som "penibel" i försök att verka bildad och seriös.
Faktum kvarstår: inte någonstans har jag i den här tråden påstått att jag hatar poliser. Polishat är ett värdeladdat ord som stämplar den som använder på ett negativt sätt.
Dumleman
2008-02-02, 21:19
Som sagt alla poliser är inte svin utan bara 99% av dem vilket NWA redan varit inne på.
Ganymedes
2008-02-02, 21:24
Vad har språkkunnighet med generaliseringar att göra? Apropå språkkunskap är det gulligt att se att du använder gamla avlagda ord som "penibel" i försök att verka bildad och seriös.
Faktum kvarstår: inte någonstans har jag i den här tråden påstått att jag hatar poliser.
Bra försök att undvika poängen helt där. Helt i klass med din "om du tänker efter"-stil... Jag kan skriva "skämmig" istället för penibel om du tycker att det känns mer tidsenligt då.
Generaliseringarna står ju du lika mycket för - du gillar inte poliser, jag antyder att "alla" som inte gör det försöker spela ghetto. Men samtidigt ifrågasätter jag om det är så - du vill ju verka vara bevis på motsatsen.
Nej, du "hatar" inte poliser uttryckligen. Men du "ogillar" poliser uttryckligen. Det är fortfarande en hel kår du pratar om, inte några enstaka rötägg. Och du har fortfarande inte lyckats förklara varför de lätträknade incidenterna du fått lida så svart för, ska smittas av på hela kåren?
Svara på sakfrågan istället för att anmärka på mina ord nu.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 21:31
Generaliseringarna står ju du lika mycket för
Det var ju det jag skrev. Att jag generaliserar, men att det inte har med språkkunskap att göra.
Bra försök att undvika poängen helt där. Helt i klass med din "om du tänker efter"-stil... Jag kan skriva "skämmig" istället för penibel om du tycker att det känns mer tidsenligt då.
Ha, ha. Kålsuperi på hög nivå. Du antydde att jag inte var språkkunnig i inlägg 40, och jag svarade i samma stil, men nu försöker du framstå som ädel och saklig? Lägg av...
Svara på sakfrågan istället för att anmärka på mina ord nu.
Vad vill du ha svar på? Jag har ärligt talat ingen aning.
Ganymedes
2008-02-02, 21:33
Vad vill du ha svar på? Jag har ärligt talat ingen aning.
Kanske får ändra språkkunnig till läskunnig då...
"varför ska de lätträknade incidenterna du fått lida så svårt för, smittas av på hela kåren?"
Varför ogillar du poliser och inte bara de poliserna som varit dumma mot dig?
Glädjande att att 73,77 procent (eller tre av fyra) i skrivande stund tycker att poliser är professionella eller i alla fall dugliga.
Nu var inte alternativen optimala, så jag ska inte dra för stora växlar på resultatet, men ändock.
Jag har bara bra erfarenheter av poliser och tycker definitivt att Sverige behöver fler!
Löjtnant Blank
2008-02-02, 22:17
Ha, ha. Du lever verkligen som du lär. För några inlägg sedan lät det så här:
Kan vi inte hålla nivån ett snäpp högre?
Ganymedes
2008-02-02, 22:22
Ha, ha. Du lever verkligen som du lär. För några inlägg sedan lät det så här:
Det är överreklamerat att vara konsekvent? :) Dessutom måste man ju tillslut anpassa sig till den man pratar med. Är du fortfarande osäker på vad jag undrar? Du undvek ju att svara på det. Igen. Äh, skit samma. Ditt uteblivna svar säger kanske mest ändå. Tack för underhållningen iaf. Alltid trevligt när någon bemödar sig med att svara. :)
"varför ska de lätträknade incidenterna du fått lida så svårt för, smittas av på hela kåren?"
Du generaliserade ju rätt grovt i början av tråden..
Ganymedes
2008-02-02, 22:24
Du generaliserade ju rätt grovt i början av tråden..
Och vem som helst får lov att ifrågasätta det också. Jag undviker inte att svara om någon bemödar sig att ställa frågan. :)
Håller dem högt, de gör ett bra jobb.
Undervisar poliser sedan 2005, klart jag är färgad, men de som passerat oss är duktiga och kommunikativa!:thumbup:
Löjtnant Blank
2008-02-02, 22:42
Jag tyckte svaret var så självklart att jag inte brydde mig om att svara. Hur som helst: Jag har bara mina egna erfarenheter att gå efter, samt till viss del mina vänners, och utifrån dessa har jag skaffat mig en uppfattning, såsom människor tenderar att göra. Jag har aldrig förnekat att jag generaliserar.
Om du blir illa behandlad av en yrkeskår fem gånger under lika många år, tenderar du nog också att generalisera åt det negativa hållet (även om du, i din självupplevda ädel- och godhet aldrig skulle erkänna det).
Svar nog på frågan? Kan du sova gott nu?
Handcuff
2008-02-02, 23:07
Den absoluta majoriteten jag träffat - kanonbra:thumbup:
Ungefär motsatsen kan jag säga om "buset"....
Nåjja, det finns undantag i båda lägren :)
Har träffat på både bra poliser och riktiga svin/översittare. Fattar inte hur en del kan ta sig igenom hela utbildningen när dom är så totalt olämpliga som poliser???
Ganymedes
2008-02-02, 23:19
Jag tyckte svaret var så självklart att jag inte brydde mig om att svara. Hur som helst: Jag har bara mina egna erfarenheter att gå efter, samt till viss del mina vänners, och utifrån dessa har jag skaffat mig en uppfattning, såsom människor tenderar att göra. Jag har aldrig förnekat att jag generaliserar.
Om du blir illa behandlad av en yrkeskår fem gånger under lika många år, tenderar du nog också att generalisera åt det negativa hållet (även om du, i din självupplevda ädel- och godhet aldrig skulle erkänna det).
Svar nog på frågan? Kan du sova gott nu?
Hahaha! Först säger du att du inte ens förstår vad min fråga är. Och nu heter det att du inte brydde dig för det var så självklart?
Så klart jag kan sova. Ska bara gå och skälla ut de där jävla araberna som spelar så hög musik. Ogillar araber. Det var samma sak där jag bodde sist också. Alla araber spelar jämt hög musik fram till småtimmarna. Mina kompisar har ofta råkat ut för det också. Du hajar liknelsen, antar jag?
Du kan få sista ordet nu om du vill. God natt!
Löjtnant Blank
2008-02-02, 23:24
Hahaha! Först säger du att du inte ens förstår vad min fråga är. Och nu heter det att du inte brydde dig för det var så självklart?
Första gången förstod jag inte, det stämmer. När du sedan upprepade din enfaldiga fråga ignorerade jag dig.
Så klart jag kan sova. Ska bara gå och skälla ut de där jävla araberna som spelar så hög musik. Ogillar araber. Det var samma sak där jag bodde sist också. Alla araber spelar jämt hög musik fram till småtimmarna. Mina kompisar har ofta råkat ut för det också. Du hajar liknelsen, antar jag?
Fiffig liknelse! Att den tog en halvtimme att finslipa gör den inte sämre.
Scratch89
2008-02-02, 23:34
Varför ska man tycka om polisen? Om skalan går från hat till älska, borde inte ens omdöme hamna någonstans på mitten om man inte råkat ut för en close-encounter med polisen? Om man nu som Löjtnant Blank HAR råkat ut för dryga poliser, är det inte naturligt att man då har en negativ inställning mot poliser?
Ganymedes
2008-02-02, 23:34
Förlåt om du tycker att jag är spydig nu, men det var bara så givet att ta till signatur. Jag är inte ute efter dig personligen, så jag tar inte med ditt namn. Kiss and make up? :)
Ganymedes
2008-02-02, 23:38
Varför ska man tycka om polisen? Om skalan går från hat till älska, borde inte ens omdöme hamna någonstans på mitten om man inte råkat ut för en close-encounter med polisen? Om man nu som Löjtnant Blank HAR råkat ut för dryga poliser, är det inte naturligt att man då har en negativ inställning mot poliser?
Om man nu har råkat ut för invandrare som är svin, är det då ok att hata alla invandrare? Det jag vill ha sagt är att det är löjligt att hata hela myndigheten bara för att man själv haft negativ erfarenhet. Och det jag ville koppla in var att det väldigt ofta verkar vara "coolt" att hata polisen. That's all. Blev mycket snack fram och tillbaka över det iofs. Men det är väl trevligt att ordväxla lite, det måste ju inte vara fluff och hjärtan hela tiden. :)
Löjtnant Blank
2008-02-02, 23:46
Ganymedes, du ställde inte dina två frågor så där tydligt från början, därför förstod jag inte. Det är möjligt att jag är blind, men visa mig inlägget där du ställer dessa två frågor:
Edit: Och inlägget ska föregå detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2797030&postcount=45).
Om du vill "kiss and make up" är det ett väldigt kontraproduktivt sätt du gör det på. Det är fult att ta mitt citat ur sitt sammanhang och hänga ut det i en signatur. Det hade varit okej om du hade gjort det på ett roligt sätt, men texten i vitt bara förstärker ditt elaka uppsåt.
Scratch89
2008-02-02, 23:50
Om man nu har råkat ut för invandrare som är svin, är det då ok att hata alla invandrare? Det jag vill ha sagt är att det är löjligt att hata hela myndigheten bara för att man själv haft negativ erfarenhet. Och det jag ville koppla in var att det väldigt ofta verkar vara "coolt" att hata polisen. That's all. Blev mycket snack fram och tillbaka över det iofs. Men det är väl trevligt att ordväxla lite, det måste ju inte vara fluff och hjärtan hela tiden. :)
Nu är det fortfarande skillnad på att inte tycka om och att hata. Du verkar vilja göra Aftonbladetlöpsidor! :D
Han har sagt att han inte tycker om poliser, har han dömt ut hela myndigheten? Nä.
Jag tycker om poliser, och håller med dig att det verkar vara väldigt poppis att hata polisen (helst utan anledning; om man ifrågasätter blir det roidrage och kappmuskelpolisen kopplas in) men man får fortfarande ha förståelse för de som inte tycker om den. Det borde vara precis lika naturligt att INTE tycka om dem som att tycka om dem.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 23:50
Kolla min signatur!!!!! Kul va?
Ja. :)
Ganymedes
2008-02-02, 23:57
Ganymedes, du ställde inte dina två frågor så där tydligt från början, därför förstod jag inte. Det är möjligt att jag är blind, men visa mig inlägget där du ställer dessa två frågor:
Edit: Och inlägget ska föregå detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2797030&postcount=45).
Absolut, här kommer postnr. samt textsnutt som visar precis vad jag syftar på, om än inte i ultratydlig frågeform alla gånger:
37:
Säger man att man hatar poliser så antyds det samtidigt som att det är polisen som myndighet man inte gillar. För inte hatar du väl kvinnor för att några har sårat dig?
40:
Tillskillnad mot att man kan ogilla, eller t.o.m då hata, VISSA poliser som missköter sig.
43:
...förklara varför de lätträknade incidenterna du fått lida så svart för, ska smittas av på hela kåren?
Om du vill "kiss and make up" är det ett väldigt kontraproduktivt sätt du gör det på. Det är fult att ta mitt citat ur sitt sammanhang och hänga ut det i en signatur. Det hade varit okej om du hade gjort det på ett roligt sätt, men texten i vitt bara förstärker ditt elaka uppsåt.
Tja, jag tog ju inte med ditt nick. Förrän du tog med mitt. Men ha det du, det gör inget.
Ganymedes
2008-02-02, 23:58
Ja, det var faktiskt rätt kul! :D
Ganymedes
2008-02-03, 00:01
Han har sagt att han inte tycker om poliser, har han dömt ut hela myndigheten? Nä.
Jo. Det är så jag tolkar det iaf. Hade han tyckt om polisen som sådant hade han förmodligen sagt att han inte gillar de (må hända mångtaliga) rötöggen inom polisen. Som sagt, om jag säger att jag inte gillar invandrare för att några har betett sig illa mot mig, då blir det ett jävla liv med ord som rasist på en gång. Reaktionerna kanske är överdrivna men de är rätt - jag kan ju inte säga att jag inte gillar invandrare bara för att jag inte gillar VISSA invandrare. Jag kan inte säga att jag inte gillar polisen bara för att jag haft oturen att råkat ut för VISSA poliser.
Men jag är bevisligen för semantikkåt.
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:02
37: Återigen: jag har inte sagt att jag hatar poliskåren. Det är du som lägger ord i min mun.
40: Jag ser ingen fråga.
43: I inlägg 41 skriver jag: "Vad har språkkunnighet med generaliseringar att göra?" Där skriver jag alltså klart och tydligt varför jag inte gillar poliser - därför att jag generaliserar. Dög inte det som svar?
Ganymedes
2008-02-03, 00:06
37: Återigen: jag har inte sagt att jag hatar poliskåren. Det är du som lägger ord i min mun.
<samma svar som till Scratch89 här ovan>
40: Jag ser ingen fråga.
Som sagt, "om än inte i ultratydlig frågeform".
43: I inlägg 41 skriver jag: "Vad har språkkunnighet med generaliseringar att göra?" Där skriver jag alltså klart och tydligt varför jag inte gillar poliser - därför att jag generaliserar. Dög inte det som svar?
Jo, det borde det nog gjort egentligen. Samtidigt så kan det ju också tolkas som att det är pga det som du ogillar hela poliskåren. Och inte bara just de polismännen. Men eftersom jag inte begrep det då kunde du ju, precis som jag gjort ett tag nu, försökt förtydliga det då.
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:06
Ja, det var faktiskt rätt kul! :D
Jag trodde faktiskt du skulle opponera dig, men om du inte har något emot det så låter jag det stå kvar.
Ganymedes
2008-02-03, 00:09
Jag trodde faktiskt du skulle opponera dig, men om du inte har något emot det så låter jag det stå kvar.
Det är kul med tanke på mitt ursprung om inte annat, fast de syns ju inte här på kollo. :) Tycker nog att det är rätt harmlöst ändå, så om du tycker det är festligt så för all del, ha kvar det.
Deceiver85
2008-02-03, 00:10
Fler och hårdare/mer professionella poliser tack!
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:12
Berätta mer om ditt ursprung. Är du arab?
Så länge min signatur står kvar kan du räkna med att din gör det.
Scratch89
2008-02-03, 00:12
Fler och hårdare/mer professionella poliser tack!
Hårdare? På vilket sätt? Menar du att hårdhet och proffessionell är samma sak?
Deceiver85
2008-02-03, 00:17
Hårdare? På vilket sätt? Menar du att hårdhet och proffessionell är samma sak?
Ur svenska ögon sett, ja. Det är alldeles för mycket daltande med kriminella idag...
Ur svenska ögon sett, ja. Det är alldeles för mycket daltande med kriminella idag...
Hur daltar polisen med kriminella?
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:19
Du vill alltså att polisen ska trappa upp våldet på gatorna?
Scratch89
2008-02-03, 00:20
På vilket sätt daltas det menar du? Har du empiriska studier eller har du läst detta i en broschyr?
(Vm i masspåhopp)
OK om du vill ha det hårdare och mer professionellt, men hur kan du säga att hårdhet och mer professionell är samma sak?
Ganymedes
2008-02-03, 00:23
Så länge min signatur står kvar kan du räkna med att din gör det.
Om du vill att jag tar bort min signatur så gör jag det. Hur du gör med din är upp till dig. Jag tycker att båda är rätt roliga och relativt harmlösa iofs.
Ganymedes
2008-02-03, 00:23
Jaha, nu kommer rassen hit och väcker upploppet som var på väg att stagnera...
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:25
Om du vill att jag tar bort min signatur så gör jag det.
Gör gärna det!
Ganymedes
2008-02-03, 00:27
Gör gärna det!
Presto!
Ganymedes
2008-02-03, 00:28
Ska vi tolka detta som att allt är fridens liljor nu? Du vet, så att jag kan somna? :)
Upptaget
2008-02-03, 00:29
Har bara haft bra erfarenheter från Polisen, dom är trevliga och har räddat mycket folk som blivit påhoppade på stan som gått själva och sedan kommer det ett gäng och flyger på denne.. I våran stad som är på 11,000 invånare så cruisar det runt 2 polis bilar med 2 poliser i varje, känns väldigt skönt och kunna gå fram till en polis och prata med denne om det hänt/händer något.. Alltid lika trevliga och hjälpsamma..
Sen är väl vissa dörrvakter till uteställen något man kan diskutera om vad man tycker om dom.. Finns bra och väldigt dåliga.. Har aldrig träffat på en otrevlig eller små nosig polis..
Deceiver85
2008-02-03, 00:29
Hur daltar polisen med kriminella?
Skjuter dem för lite...så fort polisen ens drar sitt tjänstevapen så grinar hela vänster-Sverige om övervåld
Du vill alltså att polisen ska trappa upp våldet på gatorna?
Man måste vara hård mot dem hårda (Fantomen)
På vilket sätt daltas det menar du? Har du empiriska studier eller har du läst detta i en broschyr?
Svenska polisen är alldeles för mesig. Man ville till och med göra om uniformerna för att de gamla tycktes vara så "auktoritära och militaristiska". DUH, är inte det halva poängen med att vara polis?
(Vm i masspåhopp)
OK om du vill ha det hårdare och mer professionellt, men hur kan du säga att hårdhet och mer professionell är samma sak?
Lite mer polisbrutalitet vore inte helt fel...har man inget gjort har man inget att frukta. De som får stryk, förtjänar det antagligen...
Ganymedes
2008-02-03, 00:30
Lite mer polisbrutalitet vore inte helt fel...har man inget gjort har man inget att frukta. De som får stryk, förtjänar det antagligen...
Nyckelordet är väl just antagligen... Noooes! Nu börjar jag igen. :)
Deceiver85
2008-02-03, 00:32
Nyckelordet är väl just antagligen... Noooes! Nu börjar jag igen. :)
Collateral damage?
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:33
Ska vi tolka detta som att allt är fridens liljor nu? Du vet, så att jag kan somna? :)
All is well! God natt!
Skjuter dem för lite...så fort polisen ens drar sitt tjänstevapen så grinar hela vänster-Sverige om övervåld
Allvarligt?
Scratch89
2008-02-03, 00:37
Då är det ju inte polisen som är mesig, utan svenska vänstern?
Svenska polisen är alldeles för mesig. Man ville till och med göra om uniformerna för att de gamla tycktes vara så "auktoritära och militaristiska". DUH, är inte det halva poängen med att vara polis?
Om du blir svensk polis för att kunna gå omkring och spänna dig i din polisuniform och spela bad-ass kommer jag att emigrera.
OK. Säg det till de som har råkat ut för förnedrande händelser där de blivit stannade, nedslagna, intagna pch gripna för att de var på fel ställe vid fel tidpunkt, hade fel kläder eller utseende.
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:37
Jag tror att Dec85 är i troll-mode ikväll.
Löjtnant Blank
2008-02-03, 00:43
OK. Säg det till de som har råkat ut för förnedrande händelser där de blivit stannade, nedslagna, intagna pch gripna för att de var på fel ställe vid fel tidpunkt, hade fel kläder eller utseende.
Jag läste i dagstidningen här i veckan om en ung kille i Malmö som blivit nerbrottad och hotad med pistol av en civilpolis som underlät att identifiera sig. Han skrek alltså inte "polis" eller liknande. Grejen var bara att killen var oskyldig - han liknade någon som passade in på hans signalement. Inte ens när misstaget uppdagades fick han en ursäkt, polisen bara lämnade platsen, däremot förstördes hans kläder. Snacka om traumatisk upplevelse, killen trodde att han höll på att bli rånad.
Scratch89
2008-02-03, 00:47
Troll-mode?
Jag har aldrig råkat ut för polisbrutalitet själv, men att likt Dec gå med skygglappar ang. vissa saker ute i verkligheten men samtidigt ösa på med superlativ ang. andra är helt sanslöst.
Deceiver85
2008-02-03, 00:55
Jag tror att Dec85 är i troll-mode ikväll.
Du är nära sanningen, men ändå inte. Planen ser ut så att gå ut väldigt hårt med åsikten dragen till sin spets, och sen tona ner den.
Jag vill inte se mer obefogat polisvåld, jag litar till fullo på polisen och vill fortsätta göra det i framtiden. Dock vill jag ge polisen mycket mer resurser. Kriminella har allt från automatvapen till bomber idag, hänger verkligen polisen med i utvecklingen? Polisen får inte heller provocera fram brott, vilket jag tycker är vansinnigt, speciellt när man tänker på hur vissa gäng bara sitter och väntar på ett rätt tillfälle att råna banker/postkontor. Om polisen kan provocera dessa gäng att begå brott, så tycker jag det är helt i sin ordning.
Deceiver85
2008-02-03, 00:56
Jag läste i dagstidningen här i veckan om en ung kille i Malmö som blivit nerbrottad och hotad med pistol av en civilpolis som underlät att identifiera sig. Han skrek alltså inte "polis" eller liknande. Grejen var bara att killen var oskyldig - han liknade någon som passade in på hans signalement. Inte ens när misstaget uppdagades fick han en ursäkt, polisen bara lämnade platsen, däremot förstördes hans kläder. Snacka om traumatisk upplevelse, killen trodde att han höll på att bli rånad.
Tough shit, men ifall det hade varit rätt person som man hade gripit? Hade du varit lika upprörd eller hade du kallat det för ett modigt ingripande av polisen?
Löjtnant Blank
2008-02-03, 01:01
Tough shit, men ifall det hade varit rätt person som man hade gripit? Hade du varit lika upprörd eller hade du kallat det för ett modigt ingripande av polisen?
Poliser ska identifiera sig vid ingripanden, hur säkra de än anser sig vara på att de har rätt person (vilket de uppenbarligen inte kan vara).
No ifs or buts.
Deceiver85
2008-02-03, 01:08
Poliser ska identifiera sig vid ingripanden, hur säkra de än anser sig vara på att de har rätt person (vilket de uppenbarligen inte kan vara).
No ifs or buts.
Säker på att civilpolisen verkligen var en polis och inte en privatperson som ville jävlas?
Löjtnant Blank
2008-02-03, 01:16
Säker på att civilpolisen verkligen var en polis och inte en privatperson som ville jävlas?
Tidningen tog kontakt med polisen, som bekräftade uppgifterna. Personen de sökte hade misshandlat en kille utanför polishuset och sprungit från platsen.
Deceiver85
2008-02-03, 01:22
Tidningen tog kontakt med polisen, som bekräftade uppgifterna. Personen de sökte hade misshandlat en kille utanför polishuset och sprungit från platsen.
Som sagt, shit happens. Vad tycker du korrekt straff ska vara för civilpolisen?
Löjtnant Blank
2008-02-03, 01:40
Som sagt, shit happens. Vad tycker du korrekt straff ska vara för civilpolisen?
Vem har snackat om straff? Varför är du så inne på att straffa och vara brutal mot människor?
Whistler
2008-02-03, 04:54
Privat har jag inte haft något att göra med polisen, i yrket händer desto oftare.
Det är väl ingen direkt hemlighet på forumet att jag arbetar som ordningsvakt. Det är även något jag gärna diskuterar om, eftersom uppfattningen om OV i allmän syn oftast liknas vid det sista valet i pollen, alltså "Avskyvärda - maktfullkomliga och våldsamma svin".
Även om jag står med stort tålamod och förklarar vänligt för en gäst att en viss regel gäller och att den måste tillämpas så kallar de mig alla möjliga saker och kan till och med vid extrema fall ta till handgripligheter. Min tanke är dock att det beror på en frustration över att de inte kan kringgå regeln och att de därmed måste ventilera den frustrationen på den som tillämpar den. Många gäster ser dock likhetstecken mellan de två, alltså regeln och den som tillämpar den.
Jag drar mig dock inte för att se till att även regler jag personligen tycker är lite sneda ska tillämpas. Det finns en tanke bakom att regeln är satt och det hemska är inte hur regeln är utformad utan de tillfällen då den inte följs konsekvent! Så länge som alla behandlas lika efter samma regler så finns det inga problem.
De "problemställen" jag har jobbat på som varit väldigt stökiga och haft historik med många polishämtningar per kväll har efter några veckor (upp till två månader) lugnat ner sig betydligt. Jag ser absolut inte detta som någon form av personlig bravado, utan som en gemensam kraftansträngning från samtliga i personalen (oavsett position, allt från ägare till bartender till garderobier till ordningsvakt) som efter utvärderingar har fåtts att jobba efter samma regler. Att vara stenhård på att alla regler ska följas till minsta detalj och att ALLA (även särskilda grupper som t ex ledig personal) blir tvungen att följa samma regler på samma sätt har gjort att dessa ställen har blivit trivsamma, där gästerna känner sig välkomna och eventuella orosmoment antingen lämnar stället och inte kommer tillbaka, eller anpassar sig och även de lär sig uppskatta att bli behandlade efter samma mått som alla andra.
Shit, långt inlägg... Hoppas ni fortfarande läser. :)
Hur ska man då dra den här lite långsökta parallellen ontopic och komma in på min åsikt om poliser?
Jag tycker de flesta poliser jag träffat är bra, även om det absolut finns rötägg åt båda hållen. Det problem jag dock oftast stöter på är en viss arrogans och framför allt lathet (kanske någon form av maskerad osäkerhet?) som hindrar att saker sköts som de ska.
Som exempel kan man ta händelser (detta är alltså exempel på liknande fall, inga exakta enskilda händelser) då jag som OV har tagit ut någon som varit väldigt våldsam, kanske drogpåverkad och helt omedveten om att man försöker lugna ner dem verbalt. Polisen anländer till platsen och ska ta över från då man ligger på marken och håller fast personen. Ur patrullbilen kliver två små kvinnliga poliser som med kaxig stämma säger att de tar över. Trots mina försäkringar om att personen är våldsam blir jag tillsagd att släppa och att de tar honom. Ett grepp om vardera arm från polisernas sida och de flyger som vantar. Kvar står man och ser hur de blir tvungna att kalla in en bil till för att överhuvud taget få in personen i polisbilen. De är för arroganta för att be om hjälp från min sida, de vägrar inse att de gjorde fel och att deras förberedelser inte kanske var helt optimala. Detta är tyvärr en allt för vanlig syn.
Jag tvivlar inte det minsta på två saker; dels var de här två kvinnliga poliserna i liten förpackning kanske väldigt duktiga på annat polisarbete som deras manliga kollegor med mer fysisk förmåga kanske inte alls skulle klara hantera, och dels att om det kommit två pikétpoliser i storleksordningen 90-100kg så hade den bråkiga personen suttit på stationen max tio minuter efter att de kommit till platsen.
Sådana här händelser gör att man generellt sett får dåligt bemötande från poliser som inte klarar av dem. Jag har även stött på manliga poliser som är helt asociala och inte klarar sköta anmälningar snyggt, men ni måste tänka på att jag berättar ur min synvinkel, de perspektiv jag sett mina erfarenheter i är starkt betonade efter den miljö jag arbetar i och de problem jag hanterar i min yrkesroll. Mina iakttagelser kan därför inte anses gälla poliskåren i stort eller ens enskilda polisers kompetens i deras totala yrkesutövande. Jag kan bara bedöma polisen i den situation han/hon och jag befinner oss i vid den givna tiden och platsen.
Ett tillägg bör ju bli att samarbetet mellan polis och OV i Jönköpings Län har blivit mycket bättre. Polisen har någon form av antikrogvålds-grej på gång, som bl a innebär fler patrullerande poliser på gatorna vid krogarnas öppettider och detta har lett till förbättrad miljö för både arbetande och gästerna. Snabbare insatser har lett till att mindre våld behövs och att färre händelser uppstår. Arbetsbelastningen blir mindre för oss alla och folk känner sig tryggare och kan ägna mer tid åt ha roligt, både på vägen till och från krogen, liksom där inne. De slipper se två arga vakter sitta på en drogpåverkad 18-åring vid entrén och sen lämna över honom till två sura poliser som haft liknande ärenden hela natten över hela stan.
Tycker inte polisen "daltar" med folk. Tycker man det så tror jag inte att man är så insatt i frågan, samt att man (enligt mig) har en helt felaktig människosyn... Det finns alltid en anledning till en människas beteende och straff är aldrig lösningen enligt mig.
Jobbar själv som övervakare åt frivården :)
Jonny_88
2008-02-03, 06:46
Nä man får inte direkt några positiva vibbar av polisen. Det måste ju finnas någon anledning att en hel del generellt sett inte gillar polisen (samma med invandrare). Dock finns det undantag såklart! Blev faktiskt gladare för någon dag sedan när jag träffa två polistjejer.
Och vilken jädrans smörja det skrivs här redan efter första sidan *spy*. Kanske bara jag som är trött men det var underhållande, påminde mig om argumentationstekniken för att bevisa guds existens i en tråd på flashback jag läste tidigare idag. :D
von huff
2008-02-03, 09:44
Polisens arbete är ju inte vidare kul heller söka fyllon,söka fyllon,ta fast fjortisar som åker med trimmad moppe osv så jag undrar inte alls om de kan vara på lite dåligt humör ibland.
Motorbreath
2008-02-03, 11:41
Polisen ska inte säga åt en att man kör en skitbil när de själva åker runt i en soussebil.
turkiskpepper
2008-02-03, 20:30
Svensk polis är mesig..
Första alternativet
Har inga som helst negativa upplevelser med polisen
HajduMan
2008-02-03, 21:41
Egna erfarenheter:
Ställer mig vid ett rödljus, bredvid mig rullar snuten upp och tittar på mig och gestikulerar att jag ska race:a (vad var tanken? att jag skulle dra och han sätter dit mig, eller en rolig grej att jag kan dra utan att han stoppar mig?)
Två snutar i bil ska stoppa tre moppe 14isar, två moppar sticker, den tredje stannar. Snuten går fram och slår han på hjälmen, en tant på en balkong frågar va han håller på med, då säger snuten nervöst "han slog mig först".
Min polare körde förbi en snutbil (min polare har en tendens till att stirra, men med tanke på att han körde förbi i 50-60 kmh så kan han inte ha stirrat allt för mycket, snuten kör efter och stoppar honom, en brudsnut hoppar ut och slänger ur sig "och va fan glor du på?", och det var allt, inget alkotest eller körkortsvisande.
De stängde inte ens av blåljusen medan de kontrollerade mig.
Det vore kanske mycket bättre om de stängde av blåljusen så någon ouppmärksam bilist kunde rammat din bil eftersom du står stilla vid vägkanten? Tänk efter lite..
Danny Devito
2008-02-05, 11:38
Jag har nästan bara negativa erfarenheter av polisen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.