Visa fullständig version : Fritidsaktiviteter som främjar bra hållning
MEDiAHORAN
2008-02-02, 14:41
Ja, sitter mestadels vid datorn på fritiden så min hållning är patetisk och gamnacke osv, känns inte som styrketräning tre ggr i veckan kommer råda bot på det. Så jag antar att ett sätt är att komma ifrån datorn, men när man är ute och går så ja, man kan ju tänka på hållningen men borde finnas något mer effektivt sätt att rätta till det på..
Hmm några förslag? :P
PS.
Jag är inte så händig med yxan *whistle*
DS.
Ett superbra sätt är att skaffa mindre fritid!
Skämt åsido, vad sägs om att spela något instrument? Klassiskt piano till exempel, då hör ju vettig hållning till på något sätt.
Problemlösning: Tänk på din hållning när du sitter på stolen framför datan, sitt så långt fram så att du har dina sittbensknölar på stolkanten, dra in magen, håll ryggen rak och se till att dra halsen lite bakåt. Träna mer mage, obliques och nedre rygg på gymmet, skadar inte heller att träna nack och halsmuskulaturen.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 17:56
Skaffa ett program som poppar upp och påminner dig om hållningen två gånger i timmen. Efterhand ställer du in programmet på längre intervaller.
MEDiAHORAN
2008-02-02, 18:15
Ett superbra sätt är att skaffa mindre fritid!
Skämt åsido, vad sägs om att spela något instrument? Klassiskt piano till exempel, då hör ju vettig hållning till på något sätt.Nja jobbar ju på vardagarna och piano känns inte som min grej, kanske får bli lite "Let's Dance"-motiverad och satsa på någon dans :D
Problemlösning: Tänk på din hållning när du sitter på stolen framför datan, sitt så långt fram så att du har dina sittbensknölar på stolkanten, dra in magen, håll ryggen rak och se till att dra halsen lite bakåt. Träna mer mage, obliques och nedre rygg på gymmet, skadar inte heller att träna nack och halsmuskulaturen.Jo försöker tänka på den men blir lätt att man sjunker ihop, men ska se över lite övningar för nacke, en bra grej jag tänker på ibland när jag går är hur det skulle kännas om någon drog mig uppåt, som om jag vore fastspänd som en docka. Hmm låter flummigt men då blir hållningen mestadels bra.
Skaffa ett program som poppar upp och påminner dig om hållningen två gånger i timmen. Efterhand ställer du in programmet på längre intervaller.Haha finns det till Leopard tro? ;) Men läste Jardods tips och den där grejen med att skapa en dubbelhaka och hålla den i 15s verkar bra.
Får helt enkelt tänka på det ännu mer i vardagen, sett lite medlemsbilder på Lepras, han verkar ha idealisk hållning :hbang:
Om du inte kan få till hållningen genom att endast gå och stå rakt i ryggen sitter du för mycket vid datorn.
Tror jag iaf.
nej, jag är ingen självgod maraton alkolist, jag är också en slapp datanörd med dålighållning men sen jag sluta sitta vid datorn pga lumpen har hållningen faktiskt blivit märkbart bättre på endast en vecka.
E9_amg-Aos4&eurl=http://body.se/content/startpage.asp
MEDiAHORAN
2008-02-02, 18:36
Om du inte kan få till hållningen genom att endast gå och stå rakt i ryggen sitter du för mycket vid datorn.
Tror jag iaf.
nej, jag är ingen självgod maraton alkolist, jag är också en slapp datanörd med dålighållning men sen jag sluta sitta vid datorn pga lumpen har hållningen faktiskt blivit märkbart bättre på endast en vecka.Ajo , vet själv att det är datorn som förstör mycket så det är självklart, jag har ju iaf jobbat fyra veckor med plock (böja mig, sträcka mig hela tiden köra vagnar på accord dessutom så jag rör ju på mig mer än kontorsnisse)
Men får väl se om det ger lite bättre resultat på längre sikt.
Promenera mera och sträck på dig när du går. Det är vad som funkar bäst för mig i alla fall, när jag väl tillämpar det.
istället för att sitta vid datorn så kan du ju stå vid datorn.
att du typ fixar nån hylla på väggen her datorn där.
lär hjälpa en hel del.
MEDiAHORAN
2008-02-02, 23:25
Promenera mera och sträck på dig när du går. Det är vad som funkar bäst för mig i alla fall, när jag väl tillämpar det.Ska försöka med detta, verkligen tänka på det under promenadens gång samtidigt som man lyssnar på ljudbok (en förutsättning för att jag överhuvudtaget skall gå i skogen *whistle* )
istället för att sitta vid datorn så kan du ju stå vid datorn.
att du typ fixar nån hylla på väggen her datorn där.
lär hjälpa en hel del.Jag har ju en Macbook Pro så ja, skulle ju kunna göra så också.
Jag har väldigt dålig distanssyn, och jag har glasögon men använder dem ytterst ytterst sällan. Det kanske också är en bidragande orsak, att man inte ser riktigt och då böjer sig framåt.
Löjtnant Blank
2008-02-02, 23:27
Jag läste om en kille som förbättrade sin hållning genom att sova utan kudde. Huruvida det fungerar eller inte låter jag vara osagt.
Sex. Min hållning har varit bättre.
MEDiAHORAN
2008-02-03, 00:01
Jag läste om en kille som förbättrade sin hållning genom att sova utan kudde. Huruvida det fungerar eller inte låter jag vara osagt.Den kan nog stämma om vi antar att killen sover med två kuddar på varann så blir det ju gamnackeställning (tror jag iaf), sover du utan blir det mer flat på det hela. Vet dock inte om jag vill skippa kudden och för det andra ligger jag oftast på sidan och med bara en kudde men intressant information dock.
Sex. Min hållning har varit bättre.Haha hur skall man tolka det, att din hållning har varit bättre perioder då du icke haft sex? Men sex tänker jag på samlag och då måste jag skaffa någon slags intim relation med någon men okej låter ju också coolt, nästan obligatoriskt att du nämner ergonomiska ställningar ;)
Balett och jazzdans linjerar upp,stärker och ger kroppskontroll!
(kanske Yoga med?).
-Pilates
Löjtnant Blank
2008-02-03, 01:18
Yoga har jag funderat på ett tag. Det skulle vara skönt att stretcha ordentligt ett par gånger i veckan om inte annat. Är det värt besväret att skriva upp sig på ett morgonpass?
MEDiAHORAN
2008-02-03, 01:50
Balett och jazzdans linjerar upp,stärker och ger kroppskontroll!
(kanske Yoga med?).
-PilatesYoga känns spontant väldigt smärtsamt då man måste kräna så jävligt, men men pilates är väl bollar man ligger och gör massa övningar på?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.