handdator

Visa fullständig version : Klädstorlekar

Emil_Larsson
2008-02-01, 21:13
Nu när jag gymmat ett tag, så har jag märkt att kläder och sånt inte har någon passform längre, någon som känner igen sig i det?

För att ta lite exempel så prövade jag diverse klädesplagg i en klädesaffär och det var bl.a. en t-shirt som skulle vara normal fit, storlek L, men när jag provade den satt den som en kjol nertill, den var även för kort på längden och stramade åt vid axlarna/brösten. Kändes som om jag skulle kunna spräcka t-shirten genom att spänna ryggen. Gick och hämtade en XL, den satt också som en kjol nertill, stramade åt som satan vid axlarna, men den var "okej" (inte mer) i längden.

Häromdagen fick jag rensa nästan "alla" mina långärmade tröjor för dom var för små, alla var minst L. När jag lyfter minsta lilla på ena sidan av armen med tröjan på så syns hela magen, och dom värmer inte speciellt mycket eftersom dom inte ens täcker överkroppen.

Det konstiga är att jag är inte speciellt stor, är 180 lång och väger runt 70kg, jag menar, jag skulle lika gärna kunna väga 80kg, då undrar jag om jag ens hade kunnat ha xxl.

Någon som märkt av detta själv? verkar mysko iaf. :Virro

redbrigade
2008-02-01, 21:20
Kanske skulle lämna barnavdelningen ?

fajiwara
2008-02-01, 21:23
kan det vara så att du har feminima drag och handlar kvinnokläder ? L borde ju passa och defenitivt XL,

Löjtnant Blank
2008-02-01, 21:23
Jag vet precis vad du menar. Jag får låta måttsy 90% av mina kläder nuförtiden. Till och med könsorganet är för stort för mina underkläder.

joriice
2008-02-01, 21:24
har bara kläder i storlek L i princip, skönast passform, medium verkar mer vara för räkor, och small.. ojoj, vågar inte ens tänka tanken.

Hades
2008-02-01, 21:33
Jag har vid nära 90 kg nästan uteslutande medium i tröjstorlek. En och annan small och någon enstaka large. Visst får man prova en hel del tröjor i en hel del olika affärer för att hitta en som passar, men det gäller ju för de allra flesta som vill ha kläder som sitter ok. Folk har ju som bekant lite olika kroppsform. Fördelen som vältränad är att det oftast ser så mycket bättre ut när man väl hittar plagg som sitter bra.

Löjtnant Blank
2008-02-01, 21:35
Jag har hittat världens bästa t-shirtar för min kropp. Märket Adam på JC, två för trehundra. Levis's är korta och för tunna, men Adam är perfekta, både i passform och tjocklek. Ett litet tips bara.

Gris
2008-02-01, 21:40
Jag vet precis vad du menar. Jag får låta måttsy 90% av mina kläder nuförtiden. Till och med könsorganet är för stort för mina underkläder.

du menar din röv va?!

ähähä

Viktor_Balck
2008-02-01, 22:00
Samma problem här, kan inte ha några kläder nuförtiden.

Enda plagget som jag kan ha är det här

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/KingSizeHomerMain.jpg

akerstrom
2008-02-01, 22:22
Nu när jag gymmat ett tag, så har jag märkt att kläder och sånt inte har någon passform längre, någon som känner igen sig i det?

För att ta lite exempel så prövade jag diverse klädesplagg i en klädesaffär och det var bl.a. en t-shirt som skulle vara normal fit, storlek L, men när jag provade den satt den som en kjol nertill, den var även för kort på längden och stramade åt vid axlarna/brösten. Kändes som om jag skulle kunna spräcka t-shirten genom att spänna ryggen. Gick och hämtade en XL, den satt också som en kjol nertill, stramade åt som satan vid axlarna, men den var "okej" (inte mer) i längden.

Häromdagen fick jag rensa nästan "alla" mina långärmade tröjor för dom var för små, alla var minst L. När jag lyfter minsta lilla på ena sidan av armen med tröjan på så syns hela magen, och dom värmer inte speciellt mycket eftersom dom inte ens täcker överkroppen.

Det konstiga är att jag är inte speciellt stor, är 180 lång och väger runt 70kg, jag menar, jag skulle lika gärna kunna väga 80kg, då undrar jag om jag ens hade kunnat ha xxl.

Vad F*N köper du dina kläder?
jag är över 2m och xl på bredden och xxl-xxxl på längden passar fin. (iof så är alla mina kläder stora i storleken...)
du skriver att L stramade åt över axlar & bröst, men sen att xl stramade satan över axlarna? heter affären ''tvärtom''?

Arnold schwarzenegger hadde säker xxxl lr någe liknande, så då borde du vara bred som fan om xl stramar satan över axlarna..

en sista fråga bara DRIVER DU MED OSS??? 70kg till 180 e fan inte mycket... vet en som är 181 och väger 65kg och han ÄR TUNN!

Ryska_raketen
2008-02-01, 22:24
Samma problem här, kan inte ha några kläder nuförtiden.

Enda plagget som jag kan ha är det här

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/50/KingSizeHomerMain.jpg

LOL! Alla snorisar på kolo har klädproblem. LOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

Yankeee
2008-02-01, 22:26
Ända sen mina ben blev större än 54 cm har jag haft svårt att hitta jeans. Alla är typ för små.

Emil_Larsson
2008-02-01, 22:30
Obs glömde tillägga att det skiljer sig lite från affär till affär, te.x. så funkar JC mycket bättre med storlekar än te.x. Jack n' Jones. Provade en XL skjorta på Jack häromdagen, satt åt, jag vet inte vad. Däremot prövade jag en L på JC för ett par veckor sedan som satt mer än bra, lite löst t.o.m :Virro

Emil_Larsson
2008-02-01, 22:33
Nej jag driver inte med er, men det kan ju vara så att en del kläder skall sitta åt väldigt, kanske är jag som är weird :D men ändå, brukar man inte säga att man skall kunna sträcka ut armarna utan att det skall strama åt i ryggen?

ante
2008-02-01, 22:38
Kändes som om jag skulle kunna spräcka t-shirten genom att spänna ryggen.

... och dom värmer inte speciellt mycket eftersom dom inte ens täcker överkroppen....

I wish I knew the feeling! Täcker inte ens överkroppen! Helt sjukt!

Fan vad jag önskar att en långärmad large-t-shirt satt som en sportbh!
Du måste ha extremt välutvecklade axlar.:thumbup:

Själv är jag 190cm lång, och väger runt 105 kg, och jag kommer nästan alltid i en XL.
35kg mer, 10cm längre... fan vad kassa axlar jag måste ha *cry*

Kabuto
2008-02-01, 22:41
Jag är 180cm lång och väger 90kg. Använder L och XL. Tävlar du i båtibuilding? Måste vara en jävla fysik du sitter inne med på dina 70kg för att vara tvungen att använda xxl! :hbang:

Yes
2008-02-01, 22:50
Tycker det är lite märkligt att du är nästan en decimeter längre än mig och väger runt 5Kg mindre, och du spräcker XL tröjor medan jag kommer i XS... Hmm....

Yes
2008-02-01, 22:53
Obs glömde tillägga att det skiljer sig lite från affär till affär, te.x. så funkar JC mycket bättre med storlekar än te.x. Jack n' Jones. Provade en XL skjorta på Jack häromdagen, satt åt, jag vet inte vad. Däremot prövade jag en L på JC för ett par veckor sedan som satt mer än bra, lite löst t.o.m :Virro
Jack 'n Jones kan iof ha lite udda storlekar på vissa plagg. Jag har ett par L tröjor som sitter tight medan jag normalt ligger lite på gränsen mellan S och M.

Ehm... det där sista bör kanske inte misstolkas. ;)

Åke
2008-02-01, 22:57

Ok, nått är fel hä, tror du har av misstag råkat stöta på fel märken, har en polare som e nått på 160cm och normalbyggd, han har en hood som är sl L. Mkt konstigt jag vet. Själv är jag 2m och väger in 103kg och har (beroende på märke) XL eller XXL. Tycker själv att du borde ligga i området M bara för att du ändå är ganska lång, annars S på sin höjd me tanke på vikten. Jag är berädd att personligen möta dig i sthlm (om det är här/där du beffiner dig) och följa med dig på klädjakt. Detta måste jag se.
Så antar du min "utmaning".*popcorn*

MVH/Fredrik

Piranha
2008-02-01, 23:42
Jag har heller inga problem med kläder, inte ens på 130 kg, och speciellt inte t-shirts, tom jeans hittades smärtfritt.

Emil_Larsson
2008-02-02, 06:42
Ok, nått är fel hä, tror du har av misstag råkat stöta på fel märken, har en polare som e nått på 160cm och normalbyggd, han har en hood som är sl L. Mkt konstigt jag vet. Själv är jag 2m och väger in 103kg och har (beroende på märke) XL eller XXL. Tycker själv att du borde ligga i området M bara för att du ändå är ganska lång, annars S på sin höjd me tanke på vikten. Jag är berädd att personligen möta dig i sthlm (om det är här/där du beffiner dig) och följa med dig på klädjakt. Detta måste jag se.
Så antar du min "utmaning".*popcorn*

MVH/Fredrik

Hehe det blir nog lite svårt eftersom jag bor i u-a.

Men det kan vara något med "just vissa kläder" för som jag skrev innan så passade L På mig med ett klädesplagg, och på ett annat var det för litet..Eller jag vet inte gah..

Jag har fått höra/kollat att jag har rättså bred midja, kan det ha med storlekarna att göra tro? nu menar jag att skelettet är väldigt brett. Mätte sist hade 80 omkring, wait skall kolla...81,5cm hade jag.

Eller har midjan med saken att göra? jag vet inte :laugh:

Edit: På jeans är det inga problem, där har jag haft samma size "nästan" ända sen jag började gymma för 14 månader sedan. Har alltid legat runt 30-32 i wrist där.

Emil_Larsson
2008-02-02, 06:47
Hann inte edita:

Jag kan även ha pappas kläder med xl, men där finns det nog en orsak eftersom dom är för små för honom så är det för att dom har krympt i tvätten.
Inget märkvärdigt, svarar för sig självt, ville bara säga det hehe.

davvvan
2008-02-02, 10:59
Bildbevis!!!!!!!!!11111111111111oneoneone111111111 !!!!!!!!!!!!!!

Mirre
2008-02-02, 11:49
Hur vore livet utan stretchtyger?;)

Robbin
2008-02-02, 12:29
Jag har fått höra/kollat att jag har rättså bred midja, kan det ha med storlekarna att göra tro? nu menar jag att skelettet är väldigt brett. Mätte sist hade 80 omkring, wait skall kolla...81,5cm hade jag.

Eller har midjan med saken att göra? jag vet inte :laugh:

Med tanke på att du sa att kläderna satt som en kjol nertill borde väl inte midjan vara problemet?

70kg på 180cm är väl knappt normalvikt ens?
Bygg på dig lite så kanske man kan ta dig mer seriöst :rolleyes:

Timmi
2008-02-02, 12:37
Jag är mest för tjock för att hitta t-shirts som sitter snyggt, att jag dessutom avskyr att handla kläder gör det inte bättre då jag inte orkar leta ordentligt. 95 kg på 184 cm, byxor går däremot bra ;)

skaparn
2008-02-02, 12:40
Kläder!?

Gris
2008-02-02, 12:41
Jag är mest för tjock för att hitta t-shirts som sitter snyggt, att jag dessutom avskyr att handla kläder gör det inte bättre då jag inte orkar leta ordentligt. 95 kg på 184 cm, byxor går däremot bra ;)

ännu jobbigare sits med tröjor, 92kg på 170cm, alla tröjor blir nattlinnen typ.

Timmi
2008-02-02, 12:43
ännu jobbigare sits med tröjor, 92kg på 170cm, alla tröjor blir nattlinnen typ.

Det är klart jobbigare.
För mig blir de vida i midjan men midjan sitter iaf där midjan ska sitta så att säga :D

Viktor_Balck
2008-02-02, 13:01
Edit: På jeans är det inga problem, där har jag haft samma size "nästan" ända sen jag började gymma för 14 månader sedan. Har alltid legat runt 30-32 i wrist där.

30-32 i wrist är väl ganska mycket?

mystic[-_-]
2008-02-02, 13:33
30-32 i wrist är väl ganska mycket?

haha du kunde inte släppa den :D

tigerofsweden
2008-02-02, 14:16
Men herregud :laugh: Snälla säg att du driver med oss

stargate
2008-02-02, 14:32
Denna tråden är värdelös utan bilder!!!

Nimille
2008-02-02, 16:45
Seriöst, L är jag helt säker på att du kommer i.
Vet inte var du köper kläder, men alla L passar mig och jag väger 15kg mer och är 1dm längre än dig.

tobbo
2008-02-02, 16:57
Han handlar ju på affärer med konstiga storlekar, vet inte hur det är med Jack N Jones, men JC har ju barnstorlekar, L är typ som S.

kolle
2008-02-02, 17:03
Jag har bara problem med jeans. Tröjor kan jag ha både M och L i och jag är ändå 1 dm längre och 25 kg tyngre än dig.

regus
2008-02-02, 17:07
I wish I knew the feeling! Täcker inte ens överkroppen! Helt sjukt!

Fan vad jag önskar att en långärmad large-t-shirt satt som en sportbh!
Du måste ha extremt välutvecklade axlar.:thumbup:

Själv är jag 190cm lång, och väger runt 105 kg, och jag kommer nästan alltid i en XL.
35kg mer, 10cm längre... fan vad kassa axlar jag måste ha *cry*

+1
Men jag väger 5 kilo mindre.

Byxor är problem när inte 36 finns i waist. :/

machine gun
2008-02-02, 19:51

Du måste ha väldigt grova handleder...

Löjtnant Blank
2008-02-02, 20:06
Du måste ha väldigt grova handleder...
You snoozed.

Emil_Larsson
2008-02-02, 20:32
Men gah, hur lägger man in bilder här? finns ju inget sånt där gem att trycka på. :Virro

Står det inte wrist på kläderna då? midja? eller är jag helt ute och cyklar.

Emil_Larsson
2008-02-02, 20:37
Waist heter det ju!! herregud, ställ mig mot en vägg och tortera mig, piinsamt!

tobbo
2008-02-02, 20:48
Men gah, hur lägger man in bilder här? finns ju inget sånt där gem att trycka på. :Virro

Står det inte wrist på kläderna då? midja? eller är jag helt ute och cyklar.

Du får ladda upp den på en hemsida, t. ex http://www.tinypic.com/.

Durre
2008-02-02, 22:37
Är du ute efter skjortor någon gång kan jag tipsa om Brothers, de passar perfekt, andra skjortor blir för trånga i axlar/armar och tar man en större storlek blir de så himla lång.

tigerofsweden
2008-02-05, 17:10
Tycker en bump är passande för alla nyfikna nu när du postat en bild :D

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=46652&d=1202160846

Nimille
2008-02-05, 17:14
S-M passar dig

Vinter
2008-02-05, 20:33
Vad nu? Jag är 181 väger 82kg och använder vanligtvis stl M. Dags att byta favoritbutik?

Edit: Intressant du är byggd exakt som min kompis som använder S-M och väger 72kg.

shut teh face
2008-02-05, 20:51
Medans Lasse 120kg tycker han hittar passande T-shirts kanske Erik 90 kg inte gör det. Lasse tycker t-shirten är bra sålänge den sitter där medan Erik är mer van att det sitter snyggt.

otherside
2008-02-05, 22:08
Man skall vara bra stor innan det inte finns några kläder som passar=)
Dock kan man behöva leta lite extra när man har lite muskler på sig.

Men åren har jag blivit klokare och dem för tighta t-tröjorna har jag växt ifrån;) Finns inget snyggt med att ha för små kläder.
Dock ligger mina armar lite före resten så ett problem jag kan ha främst på pike tröjor är att jag får gå upp en storlek för att armarna ska se ok ut och då blir tjöjan för lång för min smak. Där kommer mirres inlägg in, vissa modeller har stretch i ärmarna, vissa sail racing pikes bland annat och då blir passformen optimal=)

Jag gillar även ett lite mer dressat mode så när jag inom kort når en vettig fettprocent skall de inhandlas lite sånt!

tobbo
2008-02-05, 22:15
Han handlar ju på affärer med konstiga storlekar, vet inte hur det är med Jack N Jones, men JC har ju barnstorlekar, L är typ som S.

:smash:

Emil_Larsson
2008-02-05, 23:03
Tycker en bump är passande för alla nyfikna nu när du postat en bild :D

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=46652&d=1202160846

Yeah, the bloodaudrers!

Emil_Larsson
2008-02-05, 23:05
Vad nu? Jag är 181 väger 82kg och använder vanligtvis stl M. Dags att byta favoritbutik?

Edit: Intressant du är byggd exakt som min kompis som använder S-M och väger 72kg.

Det var mysko..

Nu kom jag med en fundering till och det kan vara att jag ser på kläder på ett annat sätt än vad andra gör. Det kanske skall vara så nuförtiden att kläder skall passa "precis" 0,5 cm nedanför magen, jag vill gärna att det går en bit längre ner, men jag kanske är kräsen?
Men en sak är säker, en skjorta skall INTE strama åt i ryggen på det sättet, samt klämmas i handlederna. Då är den för liten, no shjiet :D

joriice
2008-02-05, 23:44
Det var mysko..

Nu kom jag med en fundering till och det kan vara att jag ser på kläder på ett annat sätt än vad andra gör. Det kanske skall vara så nuförtiden att kläder skall passa "precis" 0,5 cm nedanför magen, jag vill gärna att det går en bit längre ner, men jag kanske är kräsen?
Men en sak är säker, en skjorta skall INTE strama åt i ryggen på det sättet, samt klämmas i handlederna. Då är den för liten, no shjiet :D

Är du en hiphopare? Det finns skjortor i medium som inte stramar eller är för korta för mig iallfall.

joriice
2008-02-05, 23:48
Ända sen mina ben blev större än 54 cm har jag haft svårt att hitta jeans. Alla är typ för små.

+1
Hatar köpa jeans, och då är jag inte stor, men de sitter så förbannat obekvämt, tajt i grenen, eller i låren, över röven osv. Vill inte deffa ner mig till en pinne för att kunna ha kläder från vanliga affärer som sitter snyggt och är sköna.*gah!*

Gpajpen
2008-02-06, 00:10
Naej men SÅ jävla sjukt är det inte. Man kan ju faktiskt ha väldigt "dåliga" proportioner.

Har själv problem att hitta kläder som sitter bra, sitter det bra på kroppen sitter det dåligt över armarna och vice versa. Det enda som sitter riktigt bra är om hela tröjan är extremt tight (svårigheter att få av tröjan). Det problemet hade jag inte otränad.. Men sen är jag felbyggd också.

jesse
2008-02-06, 00:50
jag är 181 väger in på dryga 90 i rätt bra form och har klart mer M än L i garderoben och jag vill definitivt inte ha kläder som sitter för tight.

Frida.B
2008-02-06, 02:41
bilder bilder bilder

jesse
2008-02-06, 02:42
bilder bilder bilder

Det finns ju en nytagen bild på trådskaparen i tråden.

Frida.B
2008-02-06, 02:44
Det finns ju en nytagen bild på trådskaparen.

jo men en bild som styrker hans påstående om att han inte kan hitta kläder i vanliga butiker. Jag tyckte han såg sjukt tanig ut på bilden

jesse
2008-02-06, 02:46
jo men en bild som styrker hans påstående om att han inte kan hitta kläder i vanliga butiker. Jag tyckte han såg sjukt tanig ut på bilden

Jag tycker den bilden+längd o vikt räcker för att dra slutsatser :cool:

Noobe
2008-02-06, 03:11

du är bara avundsjuk, hater

Vinter
2008-02-06, 09:27
Det var mysko..

Du får kolla upp vilka märken det är, amerikanska t-hirts (affliction,so-cal,levis) brukar sitta tight runt axlarna på mig mer än andra. Förkrympta tyger is teh shit.

Handcuff
2008-02-06, 15:14
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=46652&d=1202160846 Jadu...hittar du inga kläder som passar med den fysiken och dina stats så vet jag inte vad som är fel...

kavalen
2008-02-07, 02:01
Jag är 182 och väger 75kg, vältränad överkropp och smal midja (tränar både kondition och styrka), har aldrig haft några problem att få kläder att sitta bra.

Det spelar ingen roll vilket butik jag går till, alla t-shirtar på Jack & Jones sitter perfekt, allt från small till medium och large är helt perfekt, allt beroende på hur tight man vill ha det.

Du bör få på dig en J.lindeberg skjorta i storlek small och slimfit utan problem. Jag har en hemma som förvisso sitter tight men bara till en sån gräns att det är jävligt sexigt och snyggt. Alla skjortor från storlek 38 till 42 borde du utan problem kunna ha utan att det ser konstigt ut. Jag har skjortor i dessa storlekar och alla sitter perfekt, 40, 42 sitter lite lösare men det skiljer inte mycket.

J.Lindeberg är rätt små i sina storlekar, men det konstiga är hur allting kan sitta så bra när det handlar om olika storlekar. Varför sitter en J.Lindeberg i small lika bra som en corneliani i storlek 40. Det är sjukt skönt att kunna ha på sig allt från S-L och ändå sitter det snyggt och bekvämt på kroppen.

Psychological
2008-02-07, 02:03
Adidas är skumma.. Jag har två wct jackor med adidas och båda är xl, men den ena är större än den andra..

J de Koof
2008-02-07, 07:31
För 20 år sen köpte jag tröjor XL. På senare tid har jag påtagligt ofta märkt att M blir bra. 183 cm och för närvarande 76-77 kg och har definitivt aldrig varit större.

Klädstorlekarnas förändring har även inneburit att den kalsongmodell jag föredrar inköps i storleken S :D vilket är lite skämmigt, men det blir väl så numera med jeans/waist 31-32.

/J