Visa fullständig version : Låg kroppstemperatur
34.8
Något att bry sig om, eller är det bara att köra på? :hbang:
Har varit såhär sen i höstas nu typ, så det är inget akut och jag kommer inte dö, det vet jag. Men det är ju lite småkallt dygnet runt, förutom när jag tränar.
Mår inte dåligt på annat sätt, förutom trötthet ibland, dålig blodgenomströmning i armarna också.
MasterChief
2008-02-01, 17:47
Tror jag inte på:
# 37°C (98.6°F) - Normal body temperature (which varies between about 36-37.5°C (96.8-99.5°F)
# 36°C (96.8°F) - Mild to moderate shivering (it drops this low during sleep). May be a normal body temperature.
# 35°C (95.0°F) - (Hypothermia) is less than 35°C (95.0°F) - Intense shivering, numbness and bluish/grayness of the skin. There is the possibility of heart irritability.
# 34°C (93.2°F) - Severe shivering, loss of movement of fingers, blueness and confusion. Some behavioural changes may take place.
(Källa:Wiki)
Pretender
2008-02-01, 17:48
Kan det ha varit en felmätning? Det låter väldigt lågt, lite beroende var på kroppen du mätte såklart.
(Hypothermia) (http://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia)
King Grub
2008-02-01, 18:08
Under 35 är nog en felmätning; där går gränsen där det anses vara akut farligt.
Jaså, ja.
Mätningen var iofs. inte tillförlitlig, utan det var en sticka man lägger under tungan, för att sen plussa på 0.5. Stickan visade 34.3.
Å andra sidan har jag mätt på ungefär exakt samma sätt förut, och då har jag haft 36-37, så låg kroppstemp har jag.
Om du normalt brukar ligga på 36-37 och nu med samma termometer ligger på 34,8 så skulle jag kolla upp det om det inte blir bättre inom ett par dagar.
King Grub
2008-02-01, 18:27
Mätningen var iofs. inte tillförlitlig, utan det var en sticka man lägger under tungan, för att sen plussa på 0.5. Stickan visade 34.3.
Mät igen, om du undrar, med en ordentlig termometer, och på rätt ställe, dvs där solen inte skiner.
ja mät ordentligt, typ analt :)
eller gå till VC och be dom mäta me en örontemp
ja mät ordentligt, typ analt :)
eller gå till VC och be dom mäta me en örontemp
Har man inte mer eller mindre slutat med örontemp eftersom det visar för stora variationer?
Core skare va, idominsalva och kvicksilver som på gamla dar ;D
Jag har personligen väldigt låg kroppstemperatur själv. Inte sällan färgen under mina naglar, speciellt tumnageln är lila/blå, samt att jag många gånger ligger kring 35 grader. Ändå är jag den som svettats mest av alla hundratals athleter jag träffat i mitt liv. Är det en udda blandning att man har enormt låg kroppstemperatur men ändå svettas tokigt mycket vid minsta ansträngning?
Har man inte mer eller mindre slutat med örontemp eftersom det visar för stora variationer?
Det enda vi använder på sjukhuset numera. Ser ut som en telefon typ och den tar temp på 1sek.
Lostsoul4ever
2008-02-02, 07:52
Jag ligger konstanst på 35,4 och har inget av dom symptomen som stod högre upp. När ja har 37,6 är jag helt sänkt..Kul att förklara det för arbetsgivaren. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.