handdator

Visa fullständig version : Lunch och näringstiming

johanw
2008-02-01, 16:01
Har insett att lunchen oftast blir dagens största måltid, även de dagar jag tränar. Min fråga är nu om det är idiotiskt att äta ett grymt mål typ 5 timmar innan man går och tränar, för att sedan tanka i sig en gainer och efter det äta en normalstor middag? Är det rent idiotisk näringstiming och ett ypperligt sätt att sätta på sig massa fett, eller är det ett bra (men kanske suboptimalt) sätt att få i sig sin energi och bygga? Har tidigare tänkt att det väl knappast kan vara så jättedåligt då en måltid tar upp till 12 timmar att smälta, så kroppen borde väl befinna sig i något slags anabolt tillstånd långt efter träningen, förutsatt att man får i sig en lite mindre middag också...

Koloftw
2008-02-01, 16:08
Det är säkert bra, tror knappast att ett gigantiskt mål hinner utsöndras helt på5h.

Men lite suboptimalt är det kanske.

Eddie Vedder
2008-02-01, 16:15
Är det rent idiotisk näringstiming och ett ypperligt sätt att sätta på sig massa fett, eller är det ett bra (men kanske suboptimalt) sätt att få i sig sin energi och bygga?

Här var det minsann svart eller vitt.:D

Att äta en rejäl lunch är defintivt inte fel, att lunchen är större än middagen innebär ju inte per automatik att middagen är för liten.

Är middagen tillräckligt energirik för återhämtningens skull så spelar det ju ingen roll att lunchen råkade innehålla mer energi ändå.

Så det primära är ju att kosten efter träningen innebär adekvat återhämtning, gör den det så är det inga problem med en stor luch 5 timmar innan. Inte alls.

johanw
2008-02-01, 16:34
Här var det minsann svart eller vitt.:D

Att äta en rejäl lunch är defintivt inte fel, att lunchen är större än middagen innebär ju inte per automatik att middagen är för liten.

Är middagen tillräckligt energirik för återhämtningens skull så spelar det ju ingen roll att lunchen råkade innehålla mer energi ändå.

Så det primära är ju att kosten efter träningen innebär adekvat återhämtning, gör den det så är det inga problem med en stor luch 5 timmar innan. Inte alls.

såklart inte. men får jag några positiva effekter av den gigantiska lunchen på återhämtningen?

EDIT:Angående det den svartvita tonen så kan jag väl säga att man tar seden dit man kommer :)

Eddie Vedder
2008-02-01, 16:42
såklart inte. men får jag några positiva effekter av den gigantiska lunchen på återhämtningen?

Javisst, all mat du stoppar i dig bidrar till återhämtningen av din kropp. Det är inte bara maten direkt efter även om den sticker ut som extra speciell.

EDIT:Angående det den svartvita tonen så kan jag väl säga att man tar seden dit man kommer :)

Där håller jag inte med faktiskt. Visst förekommer det bland vissa, men generellt sett tycker jag inställningen känns sund samt att ofta optihetsen i kostfrågorna försöker tonas ner.