handdator

Visa fullständig version : Inget resultat...

scream
2008-02-01, 07:36
Hej alla glada och ev. sura.
Jag har nu i snart tre veckor försökt att gå ner i vikt. För att göra detta, har jag slutat äta godis, läsk, chips och allt annat onyttigt och har varje dag gått ut på en morgonpromenad innan frukosten (ca 40 min) och senare på dagen gått ytterligare en timma (varannan dag) plus att jag har gymmat minst tre dagar i veckan. Jag har ätit ca 5-6 mål i vekcan: Frukost (havregrynsgröt banan och mjölk), mellanmål (en macka och kaffe, eller frukt), lunch (det jag får i skolan), mellanmål (en macka och kaffe, eller frukt), middag (det jag får hemma. Ungefär lika "Nyttigt" som det i skolan) och ev. ytterligare ett mellanmål på kvällen om jag är hungrig. Mina portioner ser ut ungefär som innan, kanske något mindre dvs en (normalstor? :S) portion. Jag försöker att aldrig äta mig proppmätt.

Allt detta utan resultat. Min fråga till er är alltså: Hur ska jag bära mig åt för att gå ner i vikt? Jag är 180cm lång och väger 81 kg. Det är inte så att jag är jättetjock, men det finns lite att ta i ;)

Jag tänker inte använda mig av GI-metoden eller nåt pulver istället för vanlig mat. Kan dock tänka mig att äta ännu mindre portioner, om det nu är det som är problemet :S. Isåfall, är det bra att dricka mycket vatten blandat med äppelcidervinäger, för att minska aptiten? Har en polare som det h ar funkat bra för.

Tacksam för all hjälp :)

King Grub
2008-02-01, 07:51
Hur ska jag bära mig åt för att gå ner i vikt?

Ät mindre, rör på dig mer, eller en kombination. Du äter för mycket för att gå ner, svårare än så är det inte. Om din deffstrategi är att inte äta dig proppmätt 6 ggr om dagen är det mer förvånande att du inte går upp i vikt.

Matens nyttighet är inte en direkt faktor.

scream
2008-02-01, 10:21
Jag kanske inte var klar nog när jag skrev. Jag försöker att inte äta mig proppmätt på lunchen och middagen. På mellanmålen stoppar jag bara i mig nåt litet.

King Grub
2008-02-01, 10:25
Svaret och lösningen är domsamma: Ät mindre, rör på dig mer, eller en kombination. Du äter för mycket för att gå ner, svårare än så är det inte.

TylerDurden84
2008-02-01, 10:52
Ofta gör man felet att man äter mer mat (även om det är "nyttig") för att man börjar gå en extra promenad om dagen vilket slutar med att man inte får någon viktnedgång. Vill man gå ner i vikt är det tyvärr ofta så att man får gå lite hungrig ibland. Det gäller bara att bita ihop. Äppelcidervinäger sägs vara hungerdämpande ja. Det finns andra starkare tabletter för dämpning av hungerkänslor, men är tyvärr receptbelagda.

Koloftw
2008-02-01, 12:21
Mitt första tips: Låt allt fortgå, men ta bort mellanmålen. Förutom kaffet, om du dricker det utan socker/massa mjölk.

Så ät frukost, lunch och middag. Har du hållit din vikt på det här sättet, så går du ner i vikt om du bara tar bort något.

scream
2008-02-01, 14:43
okay. tack för svaren :)