handdator

Visa fullständig version : Tips inför exjobb

Mehdi
2008-01-31, 22:33
Tjena,

det börjar närma sig sitt slut med utbildningen och jag tänkte börja söka inför exjobbet redan nu. Mitt önskemål är att hamna på något företag med chans till vidareanställning.
Hur som helst, hur går man tillväga egentligen? Skickar man med CV, betyg, intyg..? Om det är till någon nytta så kan jag avslöja att det rör sig om läkemedelsföretag.

Edit: Snälla, skicka inte PM om jag kan "fixa" några rör somatropin eller liknande. :D

Mehdi
2008-02-01, 11:24
Prövar nu istället när folket är vakna ;D

patanga
2008-02-01, 11:25
hjälper inte skolan dig med att hitta ett exjobb?

Mehdi
2008-02-01, 21:10
hjälper inte skolan dig med att hitta ett exjobb?

Jo, det lär dom göra säkert. Men jag tänkte göra egen research i förväg och kolla vilka alternativ det finns.

dice
2008-02-01, 21:13
http://www.xjobb.nu/ kanske?

Buckethead
2008-02-01, 22:26
När jag letade exjobb så kollade jag först vilka företag som såg intressanta ut för mig. Sen läste man på en del om dom och tog kontakt under universitetets arbetsmarknadsvecka. Då brukar man ofta få kontaktinformation och kanske även lite små presenter. Se till att visa intresse för företaget så blir dom ofta intresserade av dig. Har fått höra många exempel om studenter som kommer fram och frågar: "Vad gör ni för nåt?" eller "Har ni exjobb åt mig?" som första fråga.

Det brukar även funka bra att gå via någon lärare man har lite bättre kontakt med och som har kontakt med företagen. Dom brukar kunna hjälpa studenter med vem man ska kontakta och om företaget letar efter exjobbare.
Annars är det bara att fråga om företaget är intresserad av exjobbare och om du har egna förslag på exjobb är det ännu bättre.
Sen blir det nästan alltid att skicka in CV med betyg och personligt brev.

Många företag brukar även lägga upp annonser på deras hemsida om dom söker exjobbare.