handdator

Visa fullständig version : Paolo Roberto vs. Fredrik Paulun (TV-tips)

Pudzianovski
2008-01-31, 18:49
"I DEBATT 31/1: Banta med Paolo Roberto eller GI-gurun Fredrik Paulun. Bukstriden står mellan fett och kolhydrater."

SVT 1 22:00

hultman
2008-01-31, 18:56
Giganternas kamp.

Rahf
2008-01-31, 19:04
Det här kan bli intressant.

Tricklev
2008-01-31, 19:08
Undra när jag ska få min tv tillbaks ifrån reparationen, går att se på internet antar jag.

delta_mats
2008-01-31, 19:10
Jag hörde Paulo prata i radio om vikt och viktminskning för några månader sedan. Det han sa lät förnuftigt. Sunt förnuft helt enkelt.

Yankeee
2008-01-31, 19:15
Ska helt klart ses, fast imorgon, på interweb.

Koloftw
2008-01-31, 19:18
Det blir nog en hardcorefight.

Paulun är nog (inte säker exakt) grymt utbildad i näringslära så han kan nog plocka Paolo tror jag.

kalajset
2008-01-31, 19:32
Paolo FTW. Alla som har köpt Pauluns müsli vet vilken rip off det är :Virro

joriice
2008-01-31, 19:33
Det skall jag se, fan tur att jag läste.

fonzie
2008-01-31, 19:42
Paulun all the way!

Gilla inte alls Roberto. Han var tränare i Du är vad du äter, han tvinga iväg en 30 kgs överviktig man i hinderbanan första träningsdagen. Behöver jag säg att det inte gick bra? Han stuka foten efter första hindret. *whatever*

delta_mats
2008-01-31, 19:44
Paulun all the way!

Gilla inte alls Roberto. Han var tränare i Du är vad du äter, han tvinga iväg en 30 kgs överviktig man i hinderbanan första träningsdagen. Behöver jag säg att det inte gick bra? Han stuka foten efter första hindret. *whatever*

Paulo har då i alla fall rätt inställning. No pain no gain:)

otherside
2008-01-31, 19:55
byt ut paulun mot Grub eller Grandmaster:hbang:

Paulun kommer väl bara rekommendera sina egna kostillskott och böcker;)

Yankeee
2008-01-31, 19:57
Paulun all the way!

Vill man se ut som en julegris lyssnar man på Paulun.

OggeP
2008-01-31, 20:04
Kul!

Alltid roligt att se debatt inom ett ämne som intresserar mig.

Speedy
2008-01-31, 20:08
detta ska jag absolut se!..håller på Roberto..

Eddie Vedder
2008-01-31, 20:53
Paulun är nog (inte säker exakt) grymt utbildad i näringslära så han kan nog plocka Paolo tror jag.

Han är utbildad näringsfysiolog på SU, jag tror han har en magisterexamen men där är jag inte säker.

Det är den titeln som idag heter nutritionist och utbildningen heter numera Nutritionsprogrammet. Just den utbildningen du pratat om har jag för mig.:)

Att han och Paolo Roberto ska debattera mot varandra kan jag dock inte riktigt förstå vitsen med, båda har en rätt sund inställning till det här med vikt och hälsa som inte skiljer sig särskilt markan från varandras tycker jag.

Rahf
2008-01-31, 20:56
Han är utbildad näringsfysiolog på SU, jag tror han har en magisterexamen men där är jag inte säker.

Det är den titeln som idag heter nutritionist och utbildningen heter numera Nutritionsprogrammet. Just den utbildningen du pratat om har jag för mig.:)

Att han och Paolo Roberto ska debattera mot varandra kan jag dock inte riktigt förstå vitsen med, båda har en rätt sund inställning till det här med vikt och hälsa som inte skiljer sig särskilt markan från varandras tycker jag.

Kommer nog till största del handla om att de försöker hitta fel i varandras filosofier. Tillvägagångssätten för viktnedgång är nog det som kommer att debatteras.

tobbo
2008-01-31, 20:58
Äntligen något roligt att kolla på ikväll! Go Paolo http://bestsmileys.com/hitting/18.gif

Koloftw
2008-01-31, 21:00

Ah, tack. Då lär han ju kunna en del, ska bli grymt kul att se killen live för första gången :D

Å andra sidan kommer ju Dahlqvist också *popcorn*

Nimille
2008-01-31, 21:04
Fan vad kul, ska absolut ses :)

Nitrometan
2008-01-31, 21:34
Oooh. En "diet-battle"! Det här måste ses!

Exdiaq
2008-01-31, 21:40
Om det inte är någon som har möjlighet att se programmet så spelar jag in det på datorn och kan sedan lägga upp det någonstans.

Skriv i tråden eller skicka PM om någon är intresserad.

tobbo
2008-01-31, 22:00
It's ooon.

tobbo
2008-01-31, 22:11
Paolo är så skön, rakt på sak - det är det som gäller!

Stoltz
2008-01-31, 22:11
Let's Get Ready To RUUUUUUUUUUUMBLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Edit: Haha, man hör hela tiden Paolo säga "jo tjena" :D

melancoolio
2008-01-31, 22:17
Fan vad kul det är med "Alla vet bäst" program. Hahaha.

Pudzianovski
2008-01-31, 22:22
Haha...Roberto dominerar :D :thumbup:

Koloftw
2008-01-31, 22:29
Fan vad kul det är med "Alla vet bäst" program. Hahaha.

+1

Kan inte bara King Grub eller någon komma in och sätta alla på plats?

delta_mats
Jag missade allt! Vem vann?

Speedy
roberto är så skön..haha som sagt rakt på sak..enligt mig har han helt rätt..

Stoltz
Kan vi komma överens om att Roberto förmodligen "vann" debatten?

Exdiaq
2008-01-31, 22:31
Roberto for president! Rakt på sak, krånglar inte till det eller något. Plus på Paulun och han krögaren med.

Annika, vilket troll :smash: "Hennes" metod, jo tjena..

kalajset
2008-01-31, 22:34
Roberto gjorde bra ifrån sig, Paulun vettigare än väntat måste jag erkänna, Dahlqvist.. pwnd! - Glasögontanten kändes helt klart som segrare dom två emellan. Annars kändes det spontant som debatten präglades av alldeles för mycket "halvsanningar" och för många personer för att det skulle komma något vettigt ut den alls, egentligen.

melancoolio
2008-01-31, 22:35
Roberto for president! Rakt på sak, krånglar inte till det eller något. Plus på Paulun och han krögaren med.

Annika, vilket troll :smash: "Hennes" metod, jo tjena..

Trodde debatten skulle handla mer om diabetiker osv. Hennes metod kanske är bra för dom det är ju nått vi inte vet. Kanske inte hon heller men att säga att hon har fel kan man ju inte göra innan man vet!

Exdiaq
2008-01-31, 22:37
Trodde debatten skulle handla mer om diabetiker osv. Hennes metod kanske är bra för dom det är ju nått vi inte vet. Kanske inte hon heller men att säga att hon har fel kan man ju inte göra innan man vet!

Det jag retade mig på var att hon kallade det hennes metod, när det funnits sådana metoder länga. Hon säger även att det var hennes dotter som tipsade henne om det.

Sen gillar jag inte heller det hon förespråkar, men det är en annan sak.

Absinteh
2008-01-31, 22:38
Tyckte nyansen mellan den vetenskapliga nivån de andra försökte hålla, kontra Robertos "Eh, skärp er för fan nivån", var underhållande.

melancoolio
2008-01-31, 22:39
Det jag retade mig på var att hon kallade det hennes metod, när det funnits sådana metoder länga. Hon säger även att det var hennes dotter som tipsade henne om det.

Sen gillar jag inte heller det hon förespråkar, men det är en annan sak.

Irritera sig på saker kan man alltid göra. Fast ingen vet ju om metoden hon förespråkar är bra eller dålig för diabetiker innan någon stor studie om det genomförts!?

Sen vem som tagit fram metoden skiter jag fullständigt i. Jag är intresserad av fakta.

joriice
2008-01-31, 22:40
Kunde inte någon refererat till Kolozzeum.com bara, det finns tusentals levande bevis på att en vanlig "deff" funkar, i längden om man så vill.

Koloftw
2008-01-31, 22:41
Tycker att Roberto var lite väl högljudd,han kan väl låta folk prata till punkt iallafall.

Sen gillar jag inte att han säger att man ska äta 6 gånger om dagen, men det är en annan sak.

Stoltz
2008-01-31, 22:41
Kunde inte någon refererat till Kolozzeum.com bara, det finns tusentals levande bevis på att en vanlig "deff" funkar, i längden om man så vill.

Jag skickade ett sms med det faktiskt :D Det kom inte med dock, jag tror att det räknades som kommerciellt :D

mini
2008-01-31, 22:43
Jag tycker att den efterföljande debatten om utställningen på Alingsås konsthall var mer intressant.

Koloftw
2008-01-31, 22:44
Kan tillägga att Paulun var snabbare än jag trodde, det låter som att han vet vad han pratar om.

forslund
2008-01-31, 22:45
Roberto vann ju helt klart det där. Blev bara irriterad på Annika eller vad hon nu hette. Följde det dock bara halvhjärtat. ;)

tobbo
2008-01-31, 22:46
Tycker att Roberto var lite väl högljudd,han kan väl låta folk prata till punkt iallafall.

Sen gillar jag inte att han säger att man ska äta 6 gånger om dagen, men det är en annan sak.

Han är en primitiv italienare *flex*

tp_88
2008-01-31, 22:48
Paolo *cupid*

skans
2008-01-31, 22:53
Paolo sa vettiga saker på ett vettigt sätt.

Överlag tyckte ja att dem skulle trycka mer på att kroppen inte mår bra av fysiks inaktivitet.

Farzan
2008-01-31, 22:53
Nej! mitt liv är över. Jag älskar såna program, speciellt om Paolo är med. Tyvärr så missade jag programmet, men finns den på nätet? Eller kommer det att komma en repris?

Hälsningar Farzan.

Koloftw
2008-01-31, 22:56
Finns på SVTs sida.

Dumleman
2008-01-31, 22:59
Roberto vinner i allt utom boxning.

tp_88
2008-01-31, 23:01
Roberto vinner i allt utom boxning.
Vilket jävla skitsnack.

Daniel Mattusch
2008-01-31, 23:01
Någon soom såg debatten om "Mana", jag är själv inte påläst men tyckte den där bruden gjorde bort sig. Skall vara expert och blanda ihop sina kort, var spydig, försökte se ner på mannen hon talade med, dåliga exempel på varför de inte fick bidrag. Sedan blev hon näst intill agressiv när hon kände att mana utsände vann diskussionerna. Då blanda hon in om han skriver på skrifterna med ett annan namn eller inte.

Henne tålde jag inte.

Roberto var skön :D

obesogen
2008-02-01, 00:18
Håller med om att Annika var sjukt störande att lyssna på. Läkartanten som förespråkade sin "egna" diet var inte särskilt övertygande och hon lät mest som en sektmedlem. Paulo gjorde ett mycket bra intryck i den här debatten i motsats till när han skulle försvara kampsporten för någon vecka sen. Även Paulun var ok även om han kunde tagit för sig lite mer.

scum
2008-02-01, 01:26
usch vilka hemska människor som dyker upp i såna här program.
den gråhuvade tjockistanten i början och feministbimbon på slutet är mer än vad jag tål. the religious nut cases däremellan behöver jag väl inte ens nämna.

RTB
2008-02-01, 01:39
haha låter som man missat ngt. detta måste jag se:D

tntballe
2008-02-01, 01:46
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33163&lid=Debatt&from=menu

tntballe
2008-02-01, 01:52
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33163&lid=Debatt&from=menu

direktlänk kanske e smidigare
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1042310

PowPow
2008-02-01, 02:15
Den stora frågan är ju vad mannen som var pressansvarig för tjockisarnas riksförbund tänkte när han valde en slips med smileys på.

Exdiaq
2008-02-01, 02:30
Den stora frågan är ju vad mannen som var pressansvarig för tjockisarnas riksförbund tänkte när han valde en slips med smileys på.

Glad och tjock kanske? ;)

LunaSpice
2008-02-01, 02:45
Jag hörde Paulo prata i radio om vikt och viktminskning för några månader sedan. Det han sa lät förnuftigt. Sunt förnuft helt enkelt.

Tyvärr är inte alla människor sunda förnuft detsamma. Ditt är inte samma som mitt t.ex.

Brassarn
2008-02-01, 02:57
tyckte paulo eller någon annan bara kunde sagt att att det handlar om kalorier ut och kalorier in, förklara lite ingående och sedan avslutat med att det är en metod som fungerar för alla och resten av metoderna är skapta för att tjäna pengar.

går säkert att tjäna pengar på den med, hitta på nåt snitsigt namn och lägg in att man ska äta en citrusfrukt om dagen för att få den lite unik

watertouch
2008-02-01, 04:00
Någon soom såg debatten om "Mana", jag är själv inte påläst men tyckte den där bruden gjorde bort sig. Skall vara expert och blanda ihop sina kort, var spydig, försökte se ner på mannen hon talade med, dåliga exempel på varför de inte fick bidrag. Sedan blev hon näst intill agressiv när hon kände att mana utsände vann diskussionerna. Då blanda hon in om han skriver på skrifterna med ett annan namn eller inte.

Henne tålde jag inte.

Roberto var skön :D

+1 Specielt mot slutet då hon sa "nu har du försökt och tystat mig hela tiden när jag försökt säga nått"
Jag typ :confused:
Hon babbla på om helt osammanhängande saker, han talade så dålig svenska+micfel var lite svårt att följa.

Loke
2008-02-01, 05:07
tyckte paulo eller någon annan bara kunde sagt att att det handlar om kalorier ut och kalorier in, förklara lite ingående och sedan avslutat med att det är en metod som fungerar för alla och resten av metoderna är skapta för att tjäna pengar.

går säkert att tjäna pengar på den med, hitta på nåt snitsigt namn och lägg in att man ska äta en citrusfrukt om dagen för att få den lite unik

Fast du förenklar ju saken nu. Att det är kaloribalansen det slutligen kommer ner till förstod nog alla i sällskapet, frågan är ju vad folk ska använda för metod för att få kontroll över den. Dessutom kommer det till fler faktorer om personen inte bara vill ha kontroll över sin vikt utan dessutom vara hälsosam på andra sätt.

Eddie Vedder
2008-02-01, 05:56
KBT-forskaren från KI tycker jag vann debatten. Hon var den enda som kom med något intressant tycker jag, annars var det ju bara ett gäng personer som gapade i varandras munnar om SIN kostmetods överlägsenhet.

Hon lyfte iaf fram en annan viktig och intressant aspekt. Synd att inte pressekreteraren(?) för Överviktigas Riksförbund fick komma till tals mer.

Nitrometan
2008-02-01, 08:43
Bra Eddie. Jag håller med Eddie.

Tolkia
2008-02-01, 08:51
KBT-forskaren från KI tycker jag vann debatten. Hon var den enda som kom med något intressant tycker jag, annars var det ju bara ett gäng personer som gapade i varandras munnar om SIN kostmetods överlägsenhet.

Hon lyfte iaf fram en annan viktig och intressant aspekt. Synd att inte pressekreteraren(?) för Överviktigas Riksförbund fick komma till tals mer.
Hela diskussionen var ju ganska pinsam; eller snarare, det pinsamma var FRÅNVARON av diskussion. Det enda man fick var ju fyra tämligen självtillräckliga "experter" ihoptussade för en catfight, ungefär. Meningslöst med en diskussion där någon förväntas (och alla därför försöker) "vinna" när alla har så olika målgrupper. Roberto hade svårare att ta in detta än vad jag hade väntat mig; hans sätt att bemöta Stahre var mest barnsliga, vilket var synd, eftersom inget av vad de förespråkar egentligen utesluter/motsäger det andra. Tyvärr imponerade väl inte Stahre så det störde heller (jag har läst en del av henne tidigare och tror baserat på det att hon har ganska mycket att komma med som inte kom fram här). Fredrik Paulun framstod som nyanserad och vettig - möjligen därför att han (till skillnad från Roberto och Dahlquist) var smart nog att ligga lågt.

Intressant hade varit en diskussion om vad deras olika "metoder" kan ge varandra, eller varför inte en om vad som egentligen är "beprövad erfarenhet". Ofta menas ju med det egentligen "forskningserfarenhet" (d.v.s. ungefär detsamma som med förledet "vetenskap"), men vad är t.ex. en läkares iakttagelser under ett långt yrkesliv värda (kallas ibland "klinisk erfarenhet")? När kan/bör/får man börja utfärda rekommendationer på basis av sin egen erfarenhet, och är det någon skillnad mellan olika områden i det fallet (t.ex. sjukgymnaster och idrottsläkare gör ju inte så sällan detta, men det uppfattas inte som lika kontroversiellt som när det gäller maten)?

Men ... istället fick vi lite catfight. Kanske gör det sig bättre i TV?

GurraGo
2008-02-01, 08:53
Var det bara jag som tyckte att dietisten tillförde mest. Hon sa ju mkt som är "kollos" budskap då hon började med att säga "du kan bli smal på pizza och cola", vilket ju är mer eller mindre kcal in - kcal ut. Hon kunde också konkret säga emot Dahlqvist vilket var otroligt vilket. Hade hon bara haft lite mer Paolo Roberto i sig så hade hon varit klockren (eller tvärtom....).

Något som hon sa som jag själv kan relatera till är det här med butikers öppettider. Här i Sverige har jag en butik runt hörnet som är öppen 7-23 varje dag och det finns tre 7-11 i centrala Lund, och jag var tidigare en frekvent kund mer eller mindre varje kväll och köpte godis. Körde en utlandstermin i Schweiz, och där är det starkt reglerat och efter kl 18 eller var det var gick det knappt att få tag på någonting. Gjorde att jag nu har en annan mentalitet/bättre tänk och jag tror att lätt-tillgängligheten påverkar folks matvanor mkt. Sedan är jag inte för en så stark statlig reglering som i Schweiz, men det ligger något i argumentet om lätt-tillgänglighet och dåliga kostvanor.

Paolo tenderar att bli lite väl gapig och vägrar ta hänsyn till att vi är olika och att Rocky-mentaliteten inte fungerar för en del. Men han sa ändå många bra saker och huvudbudskapet "ät bra - rör på dig mkt" var ju fint. Däremot lite lustigt att han säger att han själv är extra känslig för blodsockerfall och ändå pushar på att allmänheten ska äta 6 ggr/dag; verkar som om han inte funderat på att det inte gäller för alla.

Sammanfattningsvis måste jag säga att programmet lyckades röra till det snarare än klargöra (vilket ju var motsatsen till syftet!). Alldeles för många fick säga sitt (Leif Mannerström? vad tillförde han?) och det hade varit bättre att ägna en hel timme åt det här. Intresset för en sådan debatt finns definitivt, även om jag skulle tänka mig en annan programledare (t.ex. Ekdahl).

Tolkia
2008-02-01, 09:01
Sammanfattningsvis måste jag säga att programmet lyckades röra till det snarare än klargöra (vilket ju var motsatsen till syftet!). Alldeles för många fick säga sitt (Leif Mannerström? vad tillförde han?) och det hade varit bättre att ägna en hel timme åt det här.
Hmm ... jag upplevde det avgjort som om önskan att göra "rolig TV" var överordnat alla eventuella ambitioner att klargöra. :Virro

(Mannerström tillförde väl i vanlig ordning det omistliga i att vara känd ...)

GurraGo
2008-02-01, 09:03
Hmm ... jag upplevde det avgjort som om önskan att göra "rolig TV" var överordnat alla eventuella ambitioner att klargöra. :Virro

(Mannerström tillförde väl i vanlig ordning det omistliga i att vara känd ...)

Haha , right on target ! :laugh:

Mirre
2008-02-01, 10:19
Kocken var helt klart störtskön!:laugh: Han bjöd på sig själv. Presstalesmannen från överviktigas riksförbund hade vad jag kallar "Tyck synd om oss-metoden". Vad hade han att tillföra egentligen mer än att dieter måste anpassas efter individen?

Som min favvokock sa: Det sitter i skallen!:hbang:

Har man problem med att gå ner i vikt så använder man hjärnan och tar hjälp istället för att ömka sig själv...

Nitrometan
2008-02-01, 10:30
Hela diskussionen var ju ganska pinsam; eller snarare, det pinsamma var FRÅNVARON av diskussion. Det enda man fick var ju fyra tämligen självtillräckliga "experter" ihoptussade för en catfight, ungefär. Meningslöst med en diskussion där någon förväntas (och alla därför försöker) "vinna" när alla har så olika målgrupper.
Det jag reagerade mest på var hur Stina Lundberg Dabrowski sög som ledare för debatten. Hon ville inte få ut nåt av snacket utan verkade bara vilja hålla igång en "catfight".
En gång försökte hon sänka Paolos upplägg, tror det var mannerström som sa att det säkert funkade bra med sex små mål om dagen för att hålla sig i form "det tror inte jag!" sa Stina då, när han sen nämnde träning/motion så sa hon "just det! man ska träna också..." :(

Cilia
2008-02-01, 11:00
Jag tycker att den efterföljande debatten om utställningen på Alingsås konsthall var mer intressant.
Jag håller med utom när Paolo kom in. Jag gillar också Paolo och tycker han är kul men han har inte koll på allt. Vi är på väg mot ett farligt samhälle om vi tycker att politiken ska sätta upp gränser för kulturen.

Det som är roligt är alla gånger utställningar och annan konst gör människor upprörda. Så har det alltid varit. Konsten har ofta gått före och plogat upp fåror. Det vi idag tycker är fin och etablerad konst var många gånger på sin tid revolutionerande.

Det är inte många som idag tycker att Bethoven är upprörande.

Konst ska beröra. Det är själva grejen.
Men många förväxlar det med att det är samma sak som att alla alltid ska uppskatta konsten. Det behöver inte vara sex för att folk ska bli förbannade.

Hela diskussionen var ju ganska pinsam; eller snarare, det pinsamma var FRÅNVARON av diskussion. Det enda man fick var ju fyra tämligen självtillräckliga "experter" ihoptussade för en catfight, ungefär. Meningslöst med en diskussion där någon förväntas (och alla därför försöker) "vinna" när alla har så olika målgrupper. Roberto hade svårare att ta in detta än vad jag hade väntat mig; hans sätt att bemöta Stahre var mest barnsliga, vilket var synd, eftersom inget av vad de förespråkar egentligen utesluter/motsäger det andra. Tyvärr imponerade väl inte Stahre så det störde heller (jag har läst en del av henne tidigare och tror baserat på det att hon har ganska mycket att komma med som inte kom fram här). Fredrik Paulun framstod som nyanserad och vettig - möjligen därför att han (till skillnad från Roberto och Dahlquist) var smart nog att ligga lågt.

Intressant hade varit en diskussion om vad deras olika "metoder" kan ge varandra, eller varför inte en om vad som egentligen är "beprövad erfarenhet". Ofta menas ju med det egentligen "forskningserfarenhet" (d.v.s. ungefär detsamma som med förledet "vetenskap"), men vad är t.ex. en läkares iakttagelser under ett långt yrkesliv värda (kallas ibland "klinisk erfarenhet")? När kan/bör/får man börja utfärda rekommendationer på basis av sin egen erfarenhet, och är det någon skillnad mellan olika områden i det fallet (t.ex. sjukgymnaster och idrottsläkare gör ju inte så sällan detta, men det uppfattas inte som lika kontroversiellt som när det gäller maten)?

Pudzianovski
2008-02-01, 11:10
Jag håller med utom när Paolo kom in. Jag gillar också Paolo och tycker han är kul men han har inte koll på allt. Vi är på väg mot ett farligt samhälle om vi tycker att politiken ska sätta upp gränser för kulturen.

Det som är roligt är alla gånger utställningar och annan konst gör människor upprörda. Så har det alltid varit. Konsten har ofta gått före och plogat upp fåror. Det vi idag tycker är fin och etablerad konst var många gånger på sin tid revolutionerande.

Men många förväxlar det med att det är samma sak som att alla alltid ska uppskatta konsten. Det behöver inte vara sex för att folk ska bli förbannade.

Det var väl inte konsten i sig utan att det användes skattepengar på massa konstfoton som de reagerade över?

Cilia
2008-02-01, 11:11
Gick lite för fort där, fick ett samtal.
skulle säga att jag håller med Tolkia när det gäller den första diskussionen.
Det blev en dålig debatt.
Sen tycker jag eg inte att Paulun och Paolo hade olika åsikter i sak men att dom framförde dom på olika sätt.

Eddie Vedder
2008-02-01, 11:12

Ja fanns det ens något man VILLE klargöra? Person A pratar om den mest hälsosamma kosten överlag, person B om sund livsstil, C om diabetes, en pratar om gräddsåser och en om KBT.

Fanns ingen röd tråd alls om vad som egentligen var diskussionsämnet mer än att det byggde på att folk idag är feta och har olika svårt att ligga på önskad vikt.

Cilia
2008-02-01, 11:13
Det var väl inte konsten i sig utan att det användes skattepengar på massa konstfoton som de reagerade över?
Det mesta av den konst vi har är skattefinansierad.
Den kommer aldrig att utvecklas om den bara ska vara main stream.
Sen är det du som tycker att dom är skitfoton.
Andra som också betalar skatt kanske tycker att dom är oerhört givande.
Vem ska då bestämma?

Min poäng var dock att konst alltid har upprört och att man använder olika argument. Nu kan man använda argumenten att det är skattefinansierat för då slipper man gå in på kärnfrågan. Väldigt smidigt. Tidigare hade man inte det argumentet vilket inte hindrade folk från att kräva att konst skulle bort.

mini
2008-02-01, 11:16

Nja, det var att använda skattepengar till just de specifika fotona. Det kändes dock i vissa fall som ett alibi. De gillade inte konsten.

Pudzianovski
2008-02-01, 11:17
Det mesta av den konst vi har är skattefinansierad.
Den kommer aldrig att utvecklas om den bara ska vara main stream.
Sen är det du som tycker att dom är skitfoton.
Andra som också betalar skatt kanske tycker att dom är oerhört givande.
Vem ska då bestämma?

Min poäng var dock att konst alltid har upprört och att man använder olika argument. Nu kan man använda argumenten att det är skattefinansierat för då slipper man gå in på kärnfrågan. Väldigt smidigt. Tidigare hade man inte det argumentet vilket inte hindrade folk från att kräva att konst skulle bort.

Jag såg inte allt igår men det skulle vara kul att höra vad de fotona ger egentligen. Inre frid?

Cilia
2008-02-01, 11:18
oppss märker att jag läste fel.
jag läste skitfoton när du skrev konstfoton, sorry

Pudzianovski
2008-02-01, 11:18
oppss märker att jag läste fel.
jag läste skitfoton när du skrev konstfoton, sorry

Jag ändrade. :thumbup:

Palm
2008-02-01, 11:22

Det upprörande är ju inte utställningen i sig, utan att folk tvingas betala för det via skatten. Och att konstnärer i allmänhet verkar använda upprördhet som ett kvalitetsindex (hur svårt och nytänkande är det att uppröra någon?). Tänk om man kunde försöka sprida lite glädje istället.

Cilia
2008-02-01, 11:23
Jag såg inte allt igår men det skulle vara kul att höra vad de fotona ger egentligen. Inre frid?

jag blev oerhört faschinerad av dom
skulle gärna se utställningen.
jag kan komma på mig själv att tänka på dom även fast dom bara glimtade förbi på tv.
för mig behöver inte varje utställning ge ett testamente.

Jag har däremot upptäckt att traditionella utställningar inte ger mig någonting.
Jag går däreifrån och känner Jaha *suck*. Det kan vara oerhört vacker konst men det berör mig inte det minsta. För mig är det värdelös konst, vilket inte är samma sak som att den är värdelös. Däremot har jag mer och mer funnit fotoutställningar och även installationer. Det är roligt.

Kommer ihåg en utställning på Louisiana där jag stod och tittade på ett foto länge. Det var ngt med det men jag uppfattade inte vad. Det var en man som satt i en flygplansstol med en matbricka framför sig. Efter lång tid upptäckte jag att gylfen var öppen och han hade stånd. Det var så uppenbart och ändå subtilt. Vad ger den mig? hhmm glädje tror jag. Jag blir glad av att folk tänker lite galet och visar mig hur man kan tänka.

Matisse tycker jag är en kul konstnär. Han måste ha varit lite galen med.

Cilia
2008-02-01, 11:24
Det upprörande är ju inte utställningen i sig, utan att folk tvingas betala för det via skatten. Och att konstnärer i allmänhet verkar använda upprördhet som ett kvalitetsindex (hur svårt och nytänkande är det att uppröra någon?). Tänk om man kunde försöka sprida lite glädje istället.
men som jag skrev
alla kommer inte tycka om all konst.
vilken konst ska vi då visa i offentliga lokaler som är finansierad med skattepengar?
Den kd gillar eller?
Det finns ju dom som gillar den här utställningen.
Är deras tycke inte något värt?

mini
2008-02-01, 11:31
Jag gjorde en ny tråd om konsten i allmänhet och utställningen i synnerhet. Vore synd att tappa bort en bra diskussion för att den är offtopic.

LadyInsane
2008-02-01, 11:36
Har försökt se debatt på svt's hemsida men det funkar inte för mig. Finns det någon annan sida som visar programmet?

tntballe
2008-02-01, 11:53
Har försökt se debatt på svt's hemsida men det funkar inte för mig. Finns det någon annan sida som visar programmet?

testa nån av dessa
http://svt.se/content/1/c8/01/04/23/10/debatt31jan.asx
http://svt.se/content/1/c8/01/04/23/10/debatt31jan.ram

Koloftw
2008-02-01, 12:06

+1

sissa
2008-02-01, 12:21
Vad är GI egentligen? "Äta lite av varje"
Är inte det typ...vanliga och normala kostrekommendationer?

Kändes bara som att han fick ju säga att man möjligtvis skulle äta lite mindre av potatis och sånt för att det han sa iaf skulle ha någon koppling till GI

Nu sa han ju inte så mkt öht men det kändes så

Angel
2008-02-01, 12:44
Vad kom dom fram till då? Ät mindre, träna mer?

Bärs
2008-02-01, 12:51
men som jag skrev
alla kommer inte tycka om all konst.
vilken konst ska vi då visa i offentliga lokaler som är finansierad med skattepengar?
Den kd gillar eller?
Det finns ju dom som gillar den här utställningen.
Är deras tycke inte något värt?

Ja, varför inte? Är inte deras tycke något värt?

Bärs
2008-02-01, 12:53
Hela programmet Debatt ger ett sömnigt och konstlat intryck. Väldigt ytligt.

Eddie Vedder
2008-02-01, 15:49
Vad kom dom fram till då?

Absolut noll.:D

Eller så kan man vända på det och säga att det blev så många slutsatser som det var deltagare i debatten, var och en gick hem med samma syn som man kom dit med.

Tolkia
2008-02-01, 16:27
Vad är GI egentligen? "Äta lite av varje"
Är inte det typ...vanliga och normala kostrekommendationer?
Om det är Paulún du tänker på så ÄR hans kostrekommendationer ganska vanliga. Äta lite av varje, mer fullkorn än raffinerat, äta frukt och grönsaker osv.

Flykt
2008-02-01, 16:34
Då borde Paulún och Roberto tillsammans ha funnit den bästa vägen att gå ner i vikt?

Tolkia
2008-02-01, 16:49
Då borde Paulún och Roberto tillsammans ha funnit den bästa vägen att gå ner i vikt?
Nej, för Paolo var upptagen med att hojta och spela macho (personligen tror jag att man med kombinationen Paulun, Roberto och Stahre har täckt in det mesta som inte innefattar fysiologiska störningar; bara Roberto + Stahre skulle räcka långt). :D

Daniel Mattusch
2008-02-01, 17:06
Som någon annan skrev, det kändes som alla motarbetade varandra i debatten.

Hade jag suttit där hade jag nog sagt "Alla ni/vi har rätt, men vi måste förmedla det till tittarna. Att gå ner i vikt handlar om att förbränna mer kcal än man äter under en längre period, det kan man göra med goda resultat på Robertos sätt. Dock är det inte lika lätt för alla att följa denna metod och det är svårt att veta om man varje dag har förbränt tillräckligt mycket. Det finns därför metoder som X och Y har nämnt, dessa är till för göra dieten lättare att hålla och dessa funkar även de. Precis som ordförande för (?) sa så har alla olika förutsättningar och därför finns det olika metoder, det gäller att hitta sin. Men vad som kvarstår är förbränn mer än vad du stoppar i dig. KI har visat att stress och annat bidrar till fetma och viktuppgång, då får man ta i tu med det innan man börjar dieta."

Jag tror inte många nybörjare eller ovetande inom viktnedgång fattade ett dugg, precis som tjejen i svart sa.

sissa
2008-02-01, 17:17
Om det är Paulún du tänker på så ÄR hans kostrekommendationer ganska vanliga. Äta lite av varje, mer fullkorn än raffinerat, äta frukt och grönsaker osv.

Ok, fattade bara inte varför man kallade det för GI. Han kanske inte ens förespråkar det längre och/eller så begriper inte jag vad GI innebär.

FillilutteN
2008-02-02, 11:50
Jag tyckte Paolo var riktigt bra och samtidigt som jag förstår varför man kan irritera sig på hans sätt att föra sig i debatten så tycker jag det var ett väldigt rakt och skönt sätt. Och som ni säger, GI-killen verkade ha en sund och förnuftig inställning också.

bear.flowertwig
2008-02-02, 14:30
En påläst programledare hade ju inte skadat...

De skrapade ju bara på ytan och hann mest röra till det bara. Kan inte tänka mig att nån som inte är så pass intresserad av kost och näring som många är här fick något som helst utbyte av den debatten.

shut teh face
2008-02-02, 14:52
Jag ser gärna en längre debatt med kanske 2-3 parter istället för 10 olika som ska få säga en mening var.

Allting blev rörigt och programledarna skulle avbryta allt för att höra av sektledaren skulle säga om sitt fettdiet.

Men dietisten med glasögon, Paulo och Paulun verkade ha en bra inställning. Jag tycker de tre skulle kunna komma överens istället. Jag tror Paulo håller med Paulun i det mesta ändå.

Koloftw
2008-02-02, 14:57
Ok, fattade bara inte varför man kallade det för GI. Han kanske inte ens förespråkar det längre och/eller så begriper inte jag vad GI innebär.

+1

Han borde sluta kalla sin metod "GI". Eftersom han knappast verkar enbart förespråka mat med lågt GI, han sa t.ex. att man fick äta potatis, eftersom det mättar bra. GIt på potatis är ju inte särskilt lågt.

regus
2008-02-02, 15:02
GIt på potatis är ju inte särskilt lågt.

Det beror ju såklart vad man själv har för preferenser på vad som är högt eller lågt.

Tompeii
2008-02-02, 15:53
Sorry, hittade det:)

Tompeii
2008-02-02, 16:24
Haha Mja det var ju liute speciellt. Kan bara säga att jag alla fall håller med Paulo till 95% jaja, tack för länken..
MVH

schabo-labo
2008-03-19, 10:08
Nu är Paulun i tvåan.

JJ
2008-03-19, 10:13
Nu är Paulun i tvåan.

Hur känns det då?

Nitrometan
2008-03-19, 10:15
Nu är Paulun i tvåan.
Det där var lite mer information än jag behövde.

schabo-labo
2008-03-19, 10:16
Det där var lite mer information än jag behövde.Varför, är det inte din idol?

tp_88
2008-03-19, 10:17
Hur känns det då?
Asså... HAHAHA! :laugh: :laugh:

Nitrometan
2008-03-19, 10:18
Varför, är det inte din idol?
1 - nej
2 - vad ni gör tillsammans behöver du väl inte tala om för alla här?

:)

schabo-labo
2008-03-19, 10:21
1 - nej
2 - vad ni gör tillsammans behöver du väl inte tala om för alla här?

:)MUHAHAHHAHA