Visa fullständig version : extra vitaminer?
Jag äter en kost med kött, fisk, kyckling, keso, frukt, fullkornspasta och ris som basprodukter. Sedan intar jag en gainer med mjölk efter träning (gainers fuel) och denna innehåller en viss del vitaminer. Det jag undrar är om man behöver äta någon extra multivitamin tablett eller dricka mivitotal eller något för att vara säker på att få i sig alla mineraler och vitaminer man behöver eller det räcker med en bra kost och gainern?? Ska tillägga att jag för tillfället tränar en femsplit på gymmet samt kör 15 min trappmaskin innan varje pass och kör 3 st 20 min intervallpass på crosstrainer per vecka.
Tacksam för tips!
King Grub
2008-01-31, 17:11
En blandad kost som täcker energibehovet skall också täcka behovet av mikronäringsämnen.
Grönsaker är viktiga och en vettig kost innehåller rikligt av dessa; går inte att ersätta med piller.
Om man vet med sig att man inte kommer att äta mer grönsaker, kan väll en multivitamin vara det näst bästa?
Eddie Vedder
2008-02-01, 16:47
Om man vet med sig att man inte kommer att äta mer grönsaker, kan väll en multivitamin vara det näst bästa?
Samma fråga dyker upp i alla dom här trådarna typ. Svaret är alltid detsamma, bortsett från C-vitamin är det inte främst vitaminer och mineraler du går miste om ifall kosten är fattig på frukt och grönt. Essentiella mikronutrienter finns det rikligt av i en kost med kött, fisk, mjölkprodukter och fullkorn.
Det är alla andra, mer ospecifika, hälsoeffekter som varierat intag av frukt och grönt bidrar med som man går miste om. Den typen av hälsomässiga fördelar man ser i studier där kosten är rik på frukt och grönt fast man trots detta inte kan se samma resultat om man syntetiserar ett visst ämne i tablettform i förhoppningen att det ska "funka" lika bra.
Fördelarna med en kost rik på betakaroten jämfört med effekterna av supplementering med betakaroten är ett typexempel.
Tack för utförligt svar Eddie! Jag får väll försöka bredda mitt frukt och grönsaksätande lite mer än att bara äta körsbärstomater och bananer :)
En blandad kost som täcker energibehovet skall också täcka behovet av mikronäringsämnen.
Grönsaker är viktiga och en vettig kost innehåller rikligt av dessa; går inte att ersätta med piller.
har hört att med dagens odlingar och allt som besprutas och den näringsfattiga jorden som allt odlas på, så måste man idag äta 8000 kcal om dagen för att få i sig alla vitaminer/mineraler/fytonäringsämnen. Jag äter ett kostillskott där dom odlingarna är till 100% ekologiska och pillerna görs max 30 minuter efter att alla fibrer och vatten pressats bort från växterna. Då blir de en tablett och i och med att den görs så pass snabbt efter att den bearbetats så finns de avsevärt mkt mer näring kvar...
Detta har jag hört, har inget att länka men drygt 3 veckor efter att ja börjat äta detta kosttillskott så var jag aldrig oklar i huvet och blev i allmänhet mkt fräshare.
King Grub
2008-02-01, 20:52
Jag äter ett kostillskott
Det här då eller...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93944
Vi har god vitaminstatus i Sverige, utan hokuspokus.
du menar att det är helt onödigt att äta detta tillskott i dagliga kosten om man äter varierat grub ?
King Grub
2008-02-01, 21:07
Ja. Om man inte har några andra medicinskt fastställda behov.
Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen. European Commision, SCF/CS/NUT/SPORT/5 Final(corrected). (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf)
Ett normalt multivitamintillskott gör dock ingen skada. Men man skall vara försiktiga med mega-preparat.
en läkare från Australien har jag hört säga att nån studie ifrån Haward universitet i usa gav ut en artikel 2005 där det stod att Alla vuxna bör komplitera sin kost med multivitamintillskott. Paddy Reinolds heter han
King Grub
2008-02-01, 21:58
Athletes will not need vitamin and mineral supplements if adequate energy to maintain body weight is consumed from a variety of foods.
J Am Diet Assoc. 2000 Dec;100(12):1543-56.
åå, min källas referens är fem år nyare *whistle*
men så ere ju med kost och träning i allmänhet, "alla säger olika och alla kan bevisa att dom har rätt"
åå, min källas referens är fem år nyare *whistle*
men så ere ju med kost och träning i allmänhet, "alla säger olika och alla kan bevisa att dom har rätt"
du gav ju varken korrekt källa eller referens.
typ - "en polare sa..."
Går det att väva ihop teorierna ?
- Att tränande äter mer energi och snabbt kommer över brytpunkten för absolut behov och det extra behov som fysisk aktivitet skapar.
- En inaktiv med lågt kaloribehov kanske inte kan komma upp till sitt behov och konstant har en mindre brist.
Då skulle inte min lösning vara tillskott utan mer aktivitet och större energiintag från blandad kost.
Så har jag aldrig tänkt, men det verkar mycket logiskt.
Men kan det inte vara så också, att vitamin/mineral behovet ökar i linje med fysisk ansträngning? Men som sagt, ligger man på energiöverskott är det behovet antagligen tillgodosett. Jag tar tillskott just nu då jag deffar, men är inte så säker på att jag kommer göra det när jag är klar.
Eddie Vedder
2008-02-02, 14:29
Men kan det inte vara så också, att vitamin/mineral behovet ökar i linje med fysisk ansträngning?
Hård fysisk ansträngning innebär ju mer oxidativ stress vilket kan innebära ett ökat antioxidantbehov och det finns mikronutrienter vars behov står i proportion till energiförbrukningen (det gäller dom som ingår i energiomsättningen) men precis som Sverker redan nämnt, har man högre energibehov kan man äta mer mat. och det är betydligt större risk för brister hos lågenergiförbrukare som inte kan äta så mycket om man vill hålla vikten.
Så med "stort spelrum" för ens kaloriintag kommer en nyttig kost räcka gott för nästan alla. RDI är dessutom ingen "medelsvenssonsiffra" som vissa verkar tro, RDI är satt för medelbehovet PLUS två standardavvikelsr och täcker in nästan hela befolkningen.
Trots det passerar man RDI lätt som en plätt oftast, bara kosten är välsammansatt och i tillräcklig mängd som sagt.
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer undantag men dom överdrivs, några styrketräningspass i veckan är ju knappast något som innebär superpåfrestningar för kroppen.
Men som sagt, ligger man på energiöverskott är det behovet antagligen tillgodosett.
hmm. så behöver det inte alls vara
King Grub
2008-02-03, 21:28
Äter man en normal blandkost och inga hokuspokus-specialdieter, så.
Eddie Vedder
2008-02-03, 21:29
hmm. så behöver det inte alls vara
Han skrev ju "antagligen" också, visst är det ingen garanti i sig att ens mikronutrientbehov täcks bara för att man överstiger sitt energibehov men ska man se det ur perspektivet "medelkoloiten under bulk" så är nog både kosten nyttig nog och energiintaget högt nog för att ligga över RDI i det mesta.:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.