handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om ungdomar och deras politiska åsikter?

Daniel Mattusch
2008-01-31, 14:16
När jag surfade runt på webben kom jag in på en blogg där författaren skriver om politik. Författaren är inte gammal och det fick mig att tänka på mig själv och min omgivning, rättare sagt på hur vi ungdomar tror/tycker/tänker etc. angående politik.

Jag gick i gymnasiet på Norra Real i stadsdelen Vasastan och vi hade ett ”internt riksdagsval”, ca 1000 elever med varsin röst, bara på partier. Ingen elev antog att socialdemokraterna eller att det röda blocket skulle få en stor del av rösterna. Rösterna räknades och moderaterna vann självklart. Om jag kommer ihåg rätt så tog fick det blåa blocket runt 80% av rösterna och 80% av de var på moderaterna.(Något i den stilen åtminstone)

Jag kom ihåg snacket innan vårt val och det riktiga valet som pågick parallellt. Folk hade bestämt sig för att rösta blått och de flesta på moderaterna men belägg till varför framkom inte. Jag fick uppfattningen av att många snöade in sig på småsaker som partierna gick till val med, det kändes som flera inte förstod politiken och skillnaden mellan de olika partierna.
Föräldrarna röstar blått, jag själv röstar blått men jag vet inte varför? De som inte hade en aning följde strömmen och röstade blått så man löper fint med polarna. Spelar ju ingen roll i ett internt val men många av dessa personer gick med säkerhet till valbåset och röstade likadant.

Det är här problemet uppkommer, skall man gå och rösta när man inte har en aning om vad sitt eget parti eller vad de andra partierna står för?

Känns som detta fenomen även finns inom ungdomsförbunden som MUF, SSU etc. Har en del bekanta som är med i dessa förbund, både på namngivna platser och som fikastunds intresserade. Några har mer eller mindre noll koll, dock är en tendens att dessa verkar vara pålästa i småfrågor. Kan vara bra det med men det blir lite roligt när de inte har svar på tal när de kommer ut till skolor och pratar. Man har ju vart med om att halvt pålästa elever har läxat upp dessa representanter i aulan osv.

Jag är inget annat en än ungdom och har haft rösträtt i snart 2år. Jag tycker man skall ta lite ansvar när man har rösträtt och verkligen gå igenom politiken som partierna står för, alternativt rösta blankt. Att bara slänga iväg en röst för polarna röstar si och så känns ju dumt.

Själv röstade jag på folkpartiet.

Jag kände att jag var i en rätt skyddad grupp som student. Inte lika påverkad av politiken som kanske småbarnsfamiljer osv. Oavsett vilket parti jag röstde på så var inget parti till en jättefördel för studenter. Jag kikade på andra saker som invandringsfrågan osv.

Jag hatar nog att diskutera politik men ändå gjorde jag den här tråden:S

Vad tycker ni om ungdomar och deras politik? Känns det som de inte vet något? Rösträtt vid 18, bra/dåligt? Vad tycker ni om ungdomsförbunden?

Palm
2008-01-31, 14:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108015

:)

Daniel Mattusch
2008-01-31, 15:23
Haha Palm, 3 dagar gammal också...fin tråd du gjorde:) Jag borde söka innan jag postar.:cool: