Visa fullständig version : Take tillskott or not.
Jag har tänkt på börja ta proteintillskott men är inte säker än pga av att folk säger att man kan förstöra levern (ifall jag minss rätt). Jag tänkte köpa något mellan dessa två produkter "SOJAPROTEIN 73%" (den heter bara så) och "Holistics Proteintillskott ", vill helst gå den naturligaste vägen så inga kemiska saker är jag inte ute efter.
Jag vill gärna höra era åsikter och ni får gärna tipsa ifall ni vet några bättre varor än detta. Har redan kollat kolozzeum produkter men hittar inget som passar mig.
---
Jag är inte ute efter och bli stor, men jag vill gärna ha dom starkare :)
Såhär ser jag ut, ifall det skulle behövas och visas. (retas inte för minen)
Längd: 179/180cm
Vikt:65
http://img528.imageshack.us/my.php?image=dsc03979aw3.jpg
Det gick inte och edita men jag glömde skriva vad dessa två produkter innehöll.
SOJAPROTEIN 73%
:73% vegetabiliskt råprotein från soja med högkoncentration av lättupptagbara essentiella aminosyror och med viktiga naturliga vitaminer, och proteinbundna mineraler.
Holistics Proteintillskott
:Ultrafiltrerat vassleprotein-koncentrat,
lecitin, krom-pikolinat, vaniljextrakt och Holistics formula av proteinspjälkande enzymer.
King Grub
2008-01-31, 13:32
Det är ingen skillnad på leverpåverkan av protein från pulver eller från mat; det krävs mycket stora mängder för att ha någon negativ effekt på organen, och varken vassleproteintillskott eller sojaproteintillskott har i sig någon sådan negativ effekt. Vassle bygger muskler bättre än soja.
Det gick inte och edita men jag glömde skriva vad dessa två produkter innehöll.
SOJAPROTEIN 73%
:73% vegetabiliskt råprotein från soja med högkoncentration av lättupptagbara essentiella aminosyror och med viktiga naturliga vitaminer, och proteinbundna mineraler.
Holistics Proteintillskott
:Ultrafiltrerat vassleprotein-koncentrat,
lecitin, krom-pikolinat, vaniljextrakt och Holistics formula av proteinspjälkande enzymer.
Kolla på Kolozzeum Pure whey i koloshoppen!
Kolla på Kolozzeum Pure whey i koloshoppen!
du jag har kollat men den inehåller en ingridiens som jag inte gillar, Socker/sötningsmedel.
du jag har kollat men den inehåller en ingridiens som jag inte gillar, Socker/sötningsmedel.
Då kör du på naturellt proteintillskott eller fria aminosyror som smakar fullständigt vedervärdigt enligt många anekdotiska berättelser.
Var det inte sojaprotein som kunde ge ett ökat östrogenvärde? Läst någonstans, kanske bara är en myt.
du vill bli starkare men inte större?
hur tror du att protein ska hjälpa dig till det?
du behöver inte proteinpulver för att bli stark.
du vill bli starkare men inte större?
hur tror du att protein ska hjälpa dig till det?
du behöver inte proteinpulver för att bli stark.
ja tror inte på att man behöver bli stor för att vara stark, proteindrinkarna ser jag som en boost för kroppen efter träningen.
Då kör du på naturellt proteintillskott eller fria aminosyror som smakar fullständigt vedervärdigt enligt många anekdotiska berättelser.
hellre det, än att käka socker/sötningsmedel.
ja tror inte på att man behöver bli stor för att vara stark, proteindrinkarna ser jag som en boost för kroppen efter träningen.
hellre det, än att käka socker/sötningsmedel.
Det är ditt val. Kolhydrater runt träning är det inget fel på. Sötningsmedel får jag i mig små mängder av så jag oroar mig inte.
Eddie Vedder
2008-01-31, 18:18
hellre det, än att käka socker.
Att man är lite tveksam till sötningsmedel kan jag köpa, men på vilket sätt menar du att rena kolhydrater i pulverform är mindre naturligt än rent protein i pulverform?
Att man är lite tveksam till sötningsmedel kan jag köpa, men på vilket sätt menar du att rena kolhydrater i pulverform är mindre naturligt än rent protein i pulverform?
kan du utveckla frågan lite, jag har lite svårt för att förstå den.
Eddie Vedder
2008-01-31, 20:26
kan du utveckla frågan lite, jag har lite svårt för att förstå den.
Såhär skrev du bl.a. i ditt första inlägg:
vill helst gå den naturligaste vägen
Och det resonemanget kan jag köpa angående sötningsmedel, det är syntetiskt framställt och jag har all respekt för den som känner att man vill se upp lite med såna saker.
Men socker är bara rena kolhydrater, det är alltså varken mer eller mindre naturligt med rent protein. Och proteinpulver verkar du ju inte ha problem med så då ser jag inte varför du skulle utesluta kolhydrater som är renframställt.
Socker är inte nyttigt, men inte är det mer onaturligt för det. Det var min poäng. Och det är dessutom inte sackaros (d.v.s. vanligt strösocker) som förekommer i gainers och proteinpulver, det är oftast maltodextrin (i gainern) samt laktos (d.v.s. mjölksocker) i proteinpulvret om det nu är mjölkprotein vilket det normalt sett är.
Såhär skrev du bl.a. i ditt första inlägg:
Och det resonemanget kan jag köpa angående sötningsmedel, det är syntetiskt framställt och jag har all respekt för den som känner att man vill se upp lite med såna saker.
Men socker är bara rena kolhydrater, det är alltså varken mer eller mindre naturligt med rent protein. Och proteinpulver verkar du ju inte ha problem med så då ser jag inte varför du skulle utesluta kolhydrater som är renframställt.
Socker är inte nyttigt, men inte är det mer onaturligt för det. Det var min poäng. Och det är dessutom inte sackaros (d.v.s. vanligt strösocker) som förekommer i gainers och proteinpulver, det är oftast maltodextrin (i gainern) samt laktos (d.v.s. mjölksocker) i proteinpulvret om det nu är mjölkprotein vilket det normalt sett är.
Aaa ja fattar. Men jag vet inte ifall proteinpulver är naturligt, men ifall jag kör på soja eller något annat som kommer från naturen/djurriket så lär det inte vara så farligt hade jag tänkt mig. Angående socker så är inte jag intresserad av det pga av att det är tomma kalorier och jag har ingen användning av det.Iifall jag vill ha socker så kan jag lika bra trycka ner en banan i shaken så får jag en blandning av fruktos och glukos (ifall det är rätt).
Aaa ja fattar. Men jag vet inte ifall proteinpulver är naturligt, men ifall jag kör på soja eller något annat som kommer från naturen/djurriket så lär det inte vara så farligt hade jag tänkt mig. Angående socker så är inte jag intresserad av det pga av att det är tomma kalorier och jag har ingen användning av det.Iifall jag vill ha socker så kan jag lika bra trycka ner en banan i shaken så får jag en blandning av fruktos och glukos (ifall det är rätt).
Vassleprotein kommer från mjölk, mer naturligt blir det nog inte.
Socker (sackaros) är en disackarid bestående av en glukosmolekyl och en fruktosmolekyl.
Eddie Vedder
2008-01-31, 20:41
Iifall jag vill ha socker så kan jag lika bra trycka ner en banan i shaken så får jag en blandning av fruktos och glukos (ifall det är rätt).
Då är jag med. Som du själv säger är det ju alltså lika naturligt med socker som proteinpulver, sojaprotein är protein renframställt från sojabönan och socker kommer från sockerbetan/sockerrör, maltodextrin från t.ex. ris/vete/majs o.s.v.:)
Pulvren du nämner är det säkert inget fel på, men det finns säkert billigare pulver utan sötningsmedel också. Om du av andra anledningar föredrar soja före vassle så är det ju en sak, men som King Grub redan påpekat är ju den muskulära effekten något mer gynnsam från vassle.
Vassleprotein kommer från mjölk, mer naturligt blir det nog inte.
Socker (sackaros) är en disackarid bestående av en glukosmolekyl och en fruktosmolekyl.
Men vassleprotein inehåller det mjölk socker? För jag e laktos..
Ja men då är det ju lika bra och trycka ner en banan.
Eddie Vedder
2008-01-31, 21:00
Men vassleprotein inehåller det mjölk socker?
Kolhydraterna i vasslepulver är laktos ja, men du ser på näringsvärdet hur mycket kolhydrater pulvret innehåller. Är det jättesmå mängder kanske du klarar det?
Är du extremt intolerant mot laktos?
Protec är ju bara 0.3 gram per skopa t.ex.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44
Fairing - Complete Protein III innehåller ännu mindre laktos.
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Men vassleprotein inehåller det mjölk socker? För jag e laktos..
Ja men då är det ju lika bra och trycka ner en banan.
Är man laktosintolerant så kan det vara en bra idè att satsa på så rent vassleprotein som möjligt. Är du väldigt känslig mot laktos?
Bananen går säkert bra, kanske en för liten mängd kolhydrater. Hur gott det är med en banan i en egenkomponerad gainer låter jag vara osagt.
Kolhydraterna i vasslepulver är laktos ja, men du ser på näringsvärdet hur mycket kolhydrater pulvret innehåller. Är det jättesmå mängder kanske du klarar det?
Är du extremt intolerant mot laktos?
Jag har inte kollat det än (ska göra det när jag orkar), men jag vet att så fort min mage får in laktos så blir det problem, stora problem. Men jag kan ju alltid testa och se hur det blir.
Bananen går säkert bra, kanske en för liten mängd kolhydrater. Hur gott det är med en banan i en egenkomponerad gainer låter jag vara osagt.
Jaa men det lär funka, annars trycker ja ner ett par ;)
Eddie Vedder
2008-01-31, 21:10
Jag har inte kollat det än (ska göra det när jag orkar), men jag vet att så fort min mage får in laktos så blir det problem, stora problem.
Vad är det du ska kolla när du orkar? Kolla upp om du är laktosintolerant eller kolla upp proteinoulvren i länkarna?
För vet du inte om du är laktosintolerant eller ej utan bara får magproblem av mejeriprodukter KAN det ju även vara mjölkproteinallergi, även om det inte alls är lika vanligt.
Men vet du inte vad i mjölkprodukter din mage inte kan hantera bör du ju kanske kolla upp det innan du inhandlar mjölkproteinpulver.
Vad är det du ska kolla när du orkar? Kolla upp om du är laktosintolerant eller kolla upp proteinoulvren i länkarna?
För vet du inte om du är laktosintolerant eller ej utan bara får magproblem av mejeriprodukter KAN det ju även vara mjölkproteinallergi, även om det inte alls är lika vanligt.
Men vet du inte vad i mjölkprodukter din mage inte kan hantera bör du ju kanske kolla upp det innan du inhandlar mjölkproteinpulver.
Att jag är laktosintolerant, proteinoulvren kollade ja nyss när du ändrade ^^
Men jag kan dricka laktos mjölk i mängder utan att få problem men sen har jag också prövat vanlig mjölk och blir det inte lika bra :P
några kommentar om produkterna? Ska köpa något av det snart....
Ps. Har varit hos läkaren och har inte fått veta mina resultat än hur mkt laktos jag tål.
Förresten vad är Vaniljextrakt?
Förresten vad är Vaniljextrakt?
Chocklad smak ofc!
Ondskapelsen
2008-02-09, 23:13
Vaniljextrakt är gjort av vaniljstänger som fått ligga och dra i alkohol. Alltså det som för till vaniljsmaken :). Det är flytande till skillnad från vaniljsocker.
3.1415926535
2008-02-09, 23:55
Var det inte sojaprotein som kunde ge ett ökat östrogenvärde? Läst någonstans, kanske bara är en myt.
Soja innehåller fytoöstrogener ja, som enligt vissa ska ha positiv inverkan på hälsan (bra för kvinnor i klimakteriet, förebygger prostatacancer) men negativt enligt andra (sämre muskeltillväxt).
Jag använder inte soja som proteintillskott av den anledningen, jag kör ärtproteinpulver istället, som visserligen också innehåller lite fytoöstrogener, men väldigt väldigt lite.
Soja innehåller fytoöstrogener ja, som enligt vissa ska ha positiv inverkan på hälsan (bra för kvinnor i klimakteriet, förebygger prostatacancer) men negativt enligt andra (sämre muskeltillväxt).
Jag använder inte soja som proteintillskott av den anledningen, jag kör ärtproteinpulver istället, som visserligen också innehåller lite fytoöstrogener, men väldigt väldigt lite.
Men vänta lite är det dåligt och äta vanliga sojabönor då? Fan ja älskar soja :(
Förresten vassle är det tillverkat av det som rinner av osten? Min kompis säger det.
Men vänta lite är det dåligt och äta vanliga sojabönor då? Fan ja älskar soja :(
Förresten vassle är det tillverkat av det som rinner av osten? Min kompis säger det.
Vassle är tillverkat av mjölkprotein. Ost är en mjölkprodukt.
Eddie Vedder
2008-02-10, 19:46
Sojabönor är grymt nyttigt, det kan du absolut äta regelbundet.:thumbup: Inget bör förstås överkonsumeras men några måltider per vecka där sojabönor ingår är bara positivt och nyttigt.
Ja vasslen extraheras vod ostillverkning, används vid tillverkning av messmör och mesost bl.a.
Men det är inte vasslemassa som man gör pulver av sen.
3.1415926535
2008-02-10, 22:17
Angende soja: Dåligt och dåligt, soja är som sagt var ett väldigt nyttigt livsmedel men allt är dåligt i stora mängder. Jag som många veganer äter väldigt mycket soja, och får antagligen i mig väldigt mycket fytoöstrogener bara ifrån vanlig mat, och då väljer jag hellre ett proteintillskott utan så mycket fytoöstrogener.
Jag kan inte tänka mig att du äter lika mycket soja som jag gör om du inte är vegan. ;)
Sen är det väl inte helt bevisat att fytoöstrogener som man får i sig via kosten verkligen höjer östrogennivåerna i kroppen, eller har jag fel?
Vaniljextrakt är gjort av vaniljstänger som fått ligga och dra i alkohol. Alltså det som för till vaniljsmaken :). Det är flytande till skillnad från vaniljsocker.
Men är det naturligt då? Från naturen. Ifall det inte är naturligt så skiter jag i det, då får de vara mjölk + banan efter gym *flex*
Sojabönor är grymt nyttigt, det kan du absolut äta regelbundet.:thumbup: Inget bör förstås överkonsumeras men några måltider per vecka där sojabönor ingår är bara positivt och nyttigt.
Ja vasslen extraheras vod ostillverkning, används vid tillverkning av messmör och mesost bl.a.
Men det är inte vasslemassa som man gör pulver av sen.
jahaaa då fattar jag (tror jag), vassle är övrig sörja man får från ost.
Angende soja: Dåligt och dåligt, soja är som sagt var ett väldigt nyttigt livsmedel men allt är dåligt i stora mängder. Jag som många veganer äter väldigt mycket soja, och får antagligen i mig väldigt mycket fytoöstrogener bara ifrån vanlig mat, och då väljer jag hellre ett proteintillskott utan så mycket fytoöstrogener.
Jag kan inte tänka mig att du äter lika mycket soja som jag gör om du inte är vegan.
Sen är det väl inte helt bevisat att fytoöstrogener som man får i sig via kosten verkligen höjer östrogennivåerna i kroppen, eller har jag fel?
nää tror inte de heller, men ja brukar väll äta 2 - 3 gg under 1 vecka soja bönor, fast då är det bara 380 gram go green paket :)
--
Tack för alla svar, väldigt glad att få era kunskaper om detta och från alla olika synvinkar *cupid*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.