Visa fullständig version : Hur mycket bränner man EGENTLIGEN på löpbandet?
Hej,
Försöker hålla någorlunda koll på hur mycket jag bränner när jag promenerar en timme på löpbandet, men beroende på vilken källa man vänder sig till blir svaret helt olika och jag undrar om någon vet hjälp.
Här är de svar jag får från olika källor, och jag undrar vilken man skall lita på. Det rör sig om en timmes promenad. 7 km/h på plant underlag. Jag är man och väger 89 kg, och det är också angivet för samtliga källor.
Enligt Cybex' löpband: 655 kalorier
Enligt Cals/hour (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php) 526 kalorier
Enligt programmet Formfixaren (http://www.formfixaren.com/) som jag hittat här på kolo. 260 kalorier (Enda valet var "Gå snabbt")
Blir självklart väldigt skeptisk till vilket som är det rätta, och undrar var jag hittar den mest rättvisande källan?
Jag använder för övrigt highiqs kanonbra excelmall för att mäta kosten, och det hade varit suveränt om man kunde integrera dess funktion med en vikt- och träningslogg också. Finns det något sådant verktyg någonstans på nätet?
Calpriesperhour räknar in basala förbränningen i sina siffror, så den får du räkna bort om du vill veta vad själva aktiviteten förbrännt.
Ok, så i mitt fall skall jag dra bort 83 kal/timme (Harris Benedict: 1982/24) för att få en korrekt siffra på enbart förbränningen? Givet det, är Cals/hors den bästa siten för korrekta siffror?
Japp, stämmer så vitt jag kan se.
Den fungerade för mig när jag skalade bort 15kg, så jag tycker den är hel ok.
på bandet står det att jag bränner ca 300 kcal eller nått tror jag, har inte koll, när jag joggar i 10.5km /h i 20 minuter.
Stämmer inte det?:P
på bandet står det att jag bränner ca 300 kcal eller nått tror jag, har inte koll, när jag joggar i 10.5km /h i 20 minuter.
Stämmer inte det?:P
Jag brukar alltid halvera det maskinerna visar. Better safe than sorry.
Eddie Vedder
2008-01-31, 19:48
En grov uppskattning vid löpning brukar vara distansen i kilometer multiplicerat med ens kroppsvikt.
Det är ju flera faktorer som påverkar hurpass energislukande ens löpning är men en hyfsad fingervisning kan det säkert ge. I mitt fall skulle en mil motsvara drygt 600kcal alltså, jag brukar sträva efter att äta baserat på den uträkningen (km-distansen multiplicerat med min vikt) och jag har varit viktstabil ett tag nu så helt fel kan det inte vara för mig iaf.:)
Tror du att det skulle gälla även om man bara promenerer i hyggligt snabb takt som tex 7 km/h? Då stämmer iofs löpbandets siffror men inga andra...
Eddie Vedder
2008-02-01, 11:14
Tror du att det skulle gälla även om man bara promenerer i hyggligt snabb takt som tex 7 km/h? Då stämmer iofs löpbandets siffror men inga andra...
Törs jag inte svara på, ju mer intensiv aktivitet deso mer förbrukad energi även om distansen är densamma.
Så att promenera kanske inte stämmer lika bra, vågar faktiskt inte ge mig p ånågon gissning där.
King Grub
2008-02-01, 11:19
Jämför man en viss promenadsträcka med en en lika lång löpsträcka förbrukar löpningen runt 30% mer energi.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2128-34. Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations.
machine gun
2008-02-01, 11:20
Jag tror du kommer hyffsat nära iaf. Det är ju som sagt bara en ungefärlig uppskattning (liksom alla tabeller är).
EDIT: Eftersom Grub kom in med fakta, får du väl dra av 30 % på siffran du får fram då :)
Eddie Vedder
2008-02-01, 11:34
Jag tror du kommer hyffsat nära iaf. Det är ju som sagt bara en ungefärlig uppskattning (liksom alla tabeller är).
EDIT: Eftersom Grub kom in med fakta, får du väl dra av 30 % på siffran du får fram då :)
7km x 62kg = 434kcal
434kcal x 0.3 = 130.2kcal
434kcal - 130kcal = 304kcal. Det känns faktiskt inte otänkbart för en promenad på 7km med min kroppsvikt. Vet inte vad Inmate väger men siffrorna från Caloriesperhour tycker jag känns hyfsat rimliga.:)
Tack för alla kommentarer. Det verkar som om Grub har en poäng. Räknar jag om löpbandets kaloriförbrukning, så landar den ca 30% över Calories/Hour. Jag drar därför slutsdatsen att den räknat enbart kaloriförbrukning från löpning. Känner mig därför nöjd med slutsatsen att C/H representerar aktuell förbränning inkl grundförbränning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.