Logga in

Visa fullständig version : Olika körlärare lär ut olika

somjagsa
2008-01-30, 12:42
Har övningskört hos körskola ett par gånger, alltid med samma lärare. Nu har jag dock, pga olika anledningar bytt körskola, och då självklart till en ny lärare.

Körde första gången med den nye läraren idag och han lärde mig tvärtemot vad jag lärt mig innan.
Han sa hela tiden till mig att växla ner till tvåan i god tid innan korsning/sväng utan att röra bromspedalen, så att bilen åkte på tomgång dom sista 30-40 sista metrarna fram till korsningen/svängen. Den tidigare läraren lärde mig att man endast skulle släppa gasen, en bit innan korsningen börja bromsa för att precisinnan korsningen växla ned till tvåan och precis släppa upp kopplingen innan man svängde (om det var fritt fram givetvis) för att sedan bestämt accelerera och hoppa över nån växel, t.ex 2-an till 4-an. Den nya läraren bad mig att lugnt accelerera växel för växel till lämplig hastighet uppnåtts.

Jag vet inte hur jag ska köra längre när jag kör privat, så min fråga blir som lyder: Hur anser ni man ska köra?

(lånad användare)

Angel
2008-01-30, 12:43
Men kör som känns bäst för dig och skit i vad vi tycker...

Torwald
2008-01-30, 12:46
Den nya läraren lär ut klokare, verkar det som. Eftersom man ser ganska hårt på miljömedveten körning numera kan det vara klokt att motorbromsa innan rondeller eller vad det nu var det handlade om. Däremot ska du ju köra säkert och beslutsamt, så om situationen tillåter det är det ju bra att accelerera beslutsamt och, om möjligt, hoppa över en växel. Det är väl bara att köra på sunt förnuft?

Scratch89
2008-01-30, 12:48
En kombination av de bägge. :D
Du ska växla ner och brömsa in i rätt så god tid (inte överdrivet då, såklart) och innan kurvan ska både broms och koppling vara uppe. Man ska bara rulla igenom en korsning. Efter svängen ska du accelerera upp och lägga i fyran från tvåan. Om det är en bil som klarar låga varv så kan du testa femman.
Det är väl en del av ECOdriving-utbildningen nu?

Loke
2008-01-30, 12:52
Det beror väl mest på trafiken. Motorbromsa är bra, och det visar dessutom att man har god framförhållning på uppkörningen. Men det finns situationer då man inte bör söla, och istället vara bestämd för att tydligt visa medtrafikanter vad man håller på med och se till att man inte är i vägen.

När man sedan accelererar bör man skippa växlar, även om inte jag gör det. Det största skälet för dig som relativt oerfaren är ju att det blir färre moment, vilket är bra.

kalajset
2008-01-30, 13:01
Kanske missförstår lite, men oavsett hur korsningen ser ut, (OK, så länge det inte är en korsning med fri sikt en bra bit bort), så är det enligt mig en mycket god idé att bromsa ner det allra sista. Att endast använda motorbroms kommer skapa ett ganska dåligt flöde i trafiken, och är dessutom ganska svårbedömt, (hurpass långt före korsningen man blir tvungen att släppa gasen för att endast kunna rulla fram till den i tillräckligt låg fart för att kunna se eventuella hinder där framme). Även den förste trafikläraren lärde ju ut motorbroms, fast där på ett mer "normalt sett" enligt min mening. Motorbroms är bra, även före korsningar, men körningen flyter på så mycket bättre för alla parter om man törs använda bromspedalen vid det "allra sista" i korsningarna. Att motorbromsa sig ner till nya hastighetsbegränsningar är däremot alltid en god idé i princip. (T ex från 90 till 70), så länge man inte följer skyltarna slaviskt, (som man iofs bör göra när man kör med trafiklärare). Viktigaste är dock att komma ihåg att ALDRIG bromsa på huvudled i onödan ! (sidospår, ja).

Däremot så ska man absolut inte segdra växel för växel som din nya lärare lär ut. Det är varken bra för miljön, (märkligt då han annars verkar tillämpa en del av den numera så populära körstilen Eco-driving), eller tar dig upp i hastigheter särskilt snabbt. Man bör alltid eftersträva snabba accelerationer på låg växel, (gärna hoppa över t ex trean, vid acceleration upp till 50 KMH, eller 70 KMH med för den delen beroende på bil), för att därefter köra på så hög växel som möjligt.

Biceps
2008-01-30, 13:06
Fy fan för att ta körkort, hoppas man inte blir av med det man har

Viktor_Balck
2008-01-30, 13:24
Full gas in i kurvan, sen tvärnitar du och lägger i tvåan, full gas igen.

Windstalker
2008-01-30, 14:51
En kombination av de bägge. :D
Du ska växla ner och brömsa in i rätt så god tid (inte överdrivet då, såklart) och innan kurvan ska både broms och koppling vara uppe. Man ska bara rulla igenom en korsning. Efter svängen ska du accelerera upp och lägga i fyran från tvåan. Om det är en bil som klarar låga varv så kan du testa femman.
Det är väl en del av ECOdriving-utbildningen nu?

+1

Versus
2008-01-30, 16:10
När det gäller stadskörning så kan man gott ligga på tredje växeln hela tiden, gäller bara att varva lite och slira på koppling "lite" när man ska iväg.

Optimal ECO-drivning i mitt tyke..

:D

Snafu
2008-01-30, 16:11
När det gäller stadskörning så kan man gott ligga på tredje växeln hela tiden, gäller bara att varva lite och slira på koppling "lite" när man ska iväg.

Optimal ECO-drivning i mitt tyke..

:D

Kanske om man har en traktor. Försök det med en 1.3litare :)