handdator

Visa fullständig version : Rökare i busskurer

BigSpawn
2008-01-30, 10:29
Nu är det andra gn jag säger åt en rökare som står o röker i en busskur, och båda gångerna har jag fått småt mothugg.
Första gången var det en dam i 50års åldern som stod och lutade sig mot väggen i busskuren.
När jag sa ått henne att gå ifrån kuren och ställa sig bortom vindriktningen så hävdade hon att hon stod utanför kuren.
Då lackade jag ur och klev närmre o sa att det skiter jag i, jag får röken i ansiktet, varpå jag tror hon blev lite rädd, o iaf till sist pallra sig därifrån.

idag var det en korpulent herre som står och röker framför mig medans vi ska ta oss ombord, och han låstades inte förstå vad jag menade, men så sa jag att jag astma(vilket jag har) och då sa han att han förstod, men släckte likförbannat inte siggen utan bara släppte förbi mig.

Nu till min fråga, va ska man eg ta sig till när de vägrar släcka/flytta på sig.
problemet är att när de snackar emot så blir jag så tokförbannad så jag börjar skaka och inte får nått smart att säga. problemet blir att man stammar ur sig nått otydligt.
Jag skulle aldrig få för mig att slå nån, så mycket tappar jag inte behärskningen.
Jag funderade på att säga åt gubben idag att om han inte släcker siggen så tvekar jag inte en sekund på att göra det åt honom.

Men samtidigt vill man ju inte framstå som nån galning som tar till handgemäng, det var ju rätt många i kön som börjat titta, och bor man i en liten håla så vill man ju inte att nått sånt snack ska påbörjas.
Fast de flesta i kön verkade hålla med mig och log(hur man nu ska tolka det).

Så hur skulle ni ha löst det hela?:)

Palm
2008-01-30, 10:33
Utomhus måste man väl ändå få röka?

Nimille
2008-01-30, 10:33
Respektlöst, bara be dem ställa sig en bit bort om dom ska röka, om dom struntar i det, slå dom!

Angel
2008-01-30, 10:35
Ställ dig en längre bort

Jay-Z
2008-01-30, 10:38
Man är rätt slut i pallet om man står och röker i en busskur med andra människor.

Ställ dig en längre bort

Gör det själv, rökare.

BigSpawn
För dom som inte vet det/är respektlösa rökare själv så är det faktiskt rökförbud i busskurerna i stockholm, och om de vill röka ska de f*n inte göra det mitt bland folk i en rökkur, inte jag som ska flytta på mig.

Mescreant
Är inte det förbjudet?

2 § Rökning är förbjuden

4. på färdmedel i inrikes kollektivtrafik eller i lokaler och
andra utrymmen som är avsedda att användas av den som reser med
sådana färdmedel,

Borde väl innefatta busskurer, perronger osv?

Piranha
2008-01-30, 10:40
Fråga kolon: fanns där en rökning förbjuden skylt i busskuren (det finns i många)?

Angel
2008-01-30, 10:41
Man är rätt slut i pallet om man står och röker i en busskur med andra människor.

Gör det själv, rökare.

Jag röker inte i busskurer men ja vet inte om ja hade blivit så upprörd att jag vibrerat om någon gjort det.

Mescreant
2008-01-30, 10:42
Rätt jobbigt om man har astma.

Fultjack
2008-01-30, 10:44
Ge dem en propp!

Jay-Z
2008-01-30, 10:45
Fråga kolon: fanns där en rökning förbjuden skylt i busskuren (det finns i många)?

Handlar väl inte om det, utan om att rökare, nog?, borde kunna förvänta sig att andra inte uppskattar att få cigarettrök.

Fast det kanske samma fenomen som parfymindränkta damer - de tänker helt enkelt inte på det.

Jag röker inte i busskurer men ja vet inte om ja hade blivit så upprörd att jag vibrerat om någon gjort det.

Nej, men du röker så du tänker nog inte på hur nice det är att få det i ansiktet.

Krampus
2008-01-30, 10:45
Baseball bat.

Greg
2008-01-30, 10:46
Putta omkull dem.

BigSpawn
2008-01-30, 10:46

Ja

Piranha
2008-01-30, 10:47
Handlar väl inte om det, utan om att rökare, nog?, borde kunna förvänta sig att andra inte uppskattar att få cigarettrök.

Jag vill veta hela sammanhanget, vem stog där först, var där rökning förbjuden.

Säg att en rökare står ensam i busskuren där rökning är tillåten, en ickerökare kommer och ställer sig brevid och börjar gnälla.

Komplett utredning tack.

Piranha
2008-01-30, 10:48
Ja

Ja då är de förjävligt, rage tillåten.

Angel
Nej, men du röker så du tänker nog inte på hur nice det är att få det i ansiktet.

Hade jag inte tänkt på det så hade jag rökt i busskurer.

bertbert

Fast det kanske samma fenomen som parfymindränkta damer - de tänker helt enkelt inte på det.

På pågatågen (pendeltåg i Skåne) finns det speciella utrymmen för allergiker som ska vara så luktfria som möjligt, vet inte hur många gånger parfymindränkta aningslösa haggor har klivit in och satt sig i den avdelningen... *spy*

BigSpawn

Säg att en rökare står ensam i busskuren där rökning är tillåten, en ickerökare kommer och ställer sig brevid och börjar gnälla.

Komplett utredning tack.

se ovan, vi var väl ca 20, och han var den enda som rökte och ja, det finns rökförbudskylt

Angel
2008-01-30, 10:49
se ovan, vi var väl ca 20, och han var den enda som rökte och ja, det finns rökförbudskylt

Tjugo pers i en busskur?? Ni måste ha redigt stora busskurer där på landet..

mystic[-_-]
2008-01-30, 10:50

Som Piranha sa så är rage tillåten då. Nästa gång bara ryck ur ciggen ur munnen på personen som vägrar sluta :thumbup:

z_bumbi
2008-01-30, 10:51

Komplett utredning tack.

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=4261

Så rökaren gjorde fel.

BigSpawn
2008-01-30, 10:51
Tjugo pers i en busskur?? Ni måste ha redigt stora busskurer där på landet..

haha, jadu, du framstår ju som en riktigt insnöad stockholmsbrud med det uttalandet:P nejdå, skämt och sido, bor man på en pendlarort så är det ganska rejäla busskurer;)
EDIT: för att förtydliga min tråd, det var bara ett skämt så ingen ska ta illa upp:P

bertbert
2008-01-30, 10:52
Du får heller inte ta med dig farliga saker som kan explodera eller lätt börja brinna.

Inga kroppsbyggare alltså!? :Virro ;)

Nitrometan
2008-01-30, 10:53
Du måste beväpna dig. Automatvapen eller avsågad hagelbössa.

PS. Angel bor i metropolen Jönköping.

Angel
2008-01-30, 10:54
haha, jadu, du framstår ju som en riktigt insnöad stockholmsbrud med det uttalandet:P nejdå, skämt och sido, bor man på en pendlarort så är det ganska rejäla busskurer;)

Jag bor i Småland.

Du måste gå och fota din gigantiska busskur.

Du skrev förövrigt att det var medans ni gick på bussen? Stog han då inte utanför busskuren? Och dessutom släppte före dig? Kunde han inte fått ta sitt sista bloss om han ändå skulle gå på bussen 2sec senare?

Palm
2008-01-30, 10:55
7oNExTAw3ng

Piranha
2008-01-30, 10:55
Inga kroppsbyggare alltså!? :Virro ;)

SL'are med ammoniak. (SL = i detta fallet styrkelyftare).

Nitrometan
2008-01-30, 10:56
Bennis markdans...

King Grub
2008-01-30, 10:56
Har man folkvett röker man inte en busskur när andra finns där.

HoppeR
2008-01-30, 10:57
+1

Även om jag rökt så har jag hållt mig utanför när jag gjort det.

Mats Loefstroem
2008-01-30, 10:58

Stockholmare älskar att klaga på SL. För övrigt tycker jag man ska prutta tillbaks om någon blåser rök på en.

Piranha
2008-01-30, 10:59
Stockholmare älskar att klaga på SL. För övrigt tycker jag man ska prutta tillbaks om någon blåser rök på en.

Ja Stockholmare har alltid hatat styrkelyftare... och dyslektiker. :D

BigSpawn
2008-01-30, 11:39
Nu har jag fått som förslag att:
1:nita honom
2:slå han med basebollträ
3:fisa på honom:P

nu känner jag personligen att inget av detta är genomförbart(utom möjligtvis #3:P) så va kan man egentligen göra? Rycka av dom ciggen och stampa på den?
nån på jobbet sa att det skulle nog vara egenmäktigt förfarande, men känns ju som att det skule hamna ganska långt ner i utredningshögen om han skulle få för sig att utreda det;)

och till Angel, jag orkar inte rita hur kuren ser ut, men den är väl ungefär 15+meter lång där bussen stannar längst fram, således står alla som köar inne i kuren om nu det inte är extremt många som köar.

Palm
2008-01-30, 11:41

nu känner jag personligen att inget av detta är genomförbart(utom möjligtvis #3:P) så va kan man egentligen göra? Rycka av dom ciggen och stampa på den?
nån på jobbet sa att det skulle nog vara egenmäktigt förfarande, men känns ju som att det skule hamna ganska långt ner i utredningshögen om han skulle få för sig att utreda det;)

och till Angel, jag orkar inte rita hur kuren ser ut, men den är väl ungefär 15+meter lång där bussen stannar längst fram, således står alla som köar inne i kuren om nu det inte är extremt många som köar.

Kunde du inte bara ställt dig på vindsidan om honom?

Tricce
2008-01-30, 11:44

Du sa att det fanns en rökförbud skylt, visa honom den helt enkelt?

BigSpawn
2008-01-30, 11:47
Kunde du inte bara ställt dig på vindsidan om honom?
Gissar att du är en rökare pga av den videon du länkade.
Nej, jag kunde inte ställa mig nån annan stans, vi stod för övrigt i en busskur där rökförbud råder, så varför ska jag flytta på mig?
Tycker det är så lustigt att rökare gnäller på att de inte får röka som de vill. Den dagen de uppfinner en cigarett som inte ryker på andra människor så kan de få röka där de vill. Att ni vill förpesta er själva med rök är er sak, men dra för fn inte med oss andra i det.

BigSpawn
2008-01-30, 11:48
Du sa att det fanns en rökförbud skylt, visa honom den helt enkelt?
det gjorde jag(eller pekade åt det hållet, han brydde sig inte att titta efter), samt sa att jag som astmatiker inte tycker det är så skönt med rök i ansiktet, och hans svar var bara att det kunde han förstå, men likförbannat släckte han inte den

DANNE1988
2008-01-30, 11:49
Jag har också astma och har samma problem, händer flera gånger i veckan här jag bor, men har frågat ett par gånger och då gör dom som jag säger, men ibland skiter dom i det och då kliver jag ut ur kuren.

Det känns som om min puls höjer varje gång jag känner lukten av rök... en träning i somras höll jag på att svimma/kollapsa bara för att det stod ett par som rökte vid grinden 20 meter bort från vart vi tränade, jag fick sitta ner ett par minuter.

shut teh face
2008-01-30, 11:51
Jag röker men jag röker aldrig i närheten av barn, eller människor för den delen.

Sen tkr jag man inte kan sitta i busskuren och röka.. om man inte är själv såklart.

Vill man röka så får man göra det nån annanstans, man får ge upp möjligheten att sitta.

Tricce
2008-01-30, 11:52
det gjorde jag(eller pekade åt det hållet, han brydde sig inte att titta efter), samt sa att jag som astmatiker inte tycker det är så skönt med rök i ansiktet, och hans svar var bara att det kunde han förstå, men likförbannat släckte han inte den

Känns som man skulle vilja "snärta" till ciggen för dom då så den flyger ur käften på dom!

Palm
2008-01-30, 11:57
Gissar att du är en rökare pga av den videon du länkade.
Nej, jag kunde inte ställa mig nån annan stans, vi stod för övrigt i en busskur där rökförbud råder, så varför ska jag flytta på mig?
Tycker det är så lustigt att rökare gnäller på att de inte får röka som de vill. Den dagen de uppfinner en cigarett som inte ryker på andra människor så kan de få röka där de vill. Att ni vill förpesta er själva med rök är er sak, men dra för fn inte med oss andra i det.

Nejdå, jag röker inte och har aldrig gjort det, mer än några smygrökningar som fjortonåring. Men det blir lite väl hysteriskt ibland med all hets mot rökare. Hörde att de anställda på något sjukhus skulle tvingas borsta tänderna varje gång de varit ute och rökt. Det obehaget du upplever av att flytta dig åtta meter är säkert mycket mindre än det rökaren upplever av att inte få sin cigarett. Men visst håller jag med om att det är ohyfsat att fortsätta röka bland människor så där.

Angel
2008-01-30, 11:57
Ja vill fortfarande ha bild på den där busskuren.

Scratch89
2008-01-30, 11:58
Ja vill fortfarande ha bild på den där busskuren.

Men för helvete. Har du aldrig sett en stor busskur förut?

Angel
2008-01-30, 11:59

Men förhelvete, nej, hade jag bett om bild då?

MojjMojj
2008-01-30, 12:01
Inte så oväntat att rökare inte "förstår" att de inte ska stå bland oss icke-rökare och bolma. Har man börjar röka överhuvudtaget så har man ett, om en inte så stort, fel i skallen.
Skär er med rakblad ist. Det skadar inga andra och jag har hört att några av EMO's-personerna tycker det är skönt.

Angel: Försöker du irritera med flit? :P Eller är du bara för slö för att leta bild själv?

shut teh face
Busskurerna ser väldigt olika ut på sina ställen. Men jag förstår inte vitsen med at veta hur den ser ut ..

machine gun
Till Angel. Jag gissar att det är en sån här det är fråga om:

http://www.tiger.se/blog/bilder/vandalism.jpg

egge
2008-01-30, 12:03
I den busskuren borde det ju inte vara några problem. Optimal ventilering.

sry

Piranha
2008-01-30, 12:03
Inte så oväntat att rökare inte "förstår" att de inte ska stå bland oss icke-rökare och bolma. Har man börjar röka överhuvudtaget så har man ett, om en inte så stort, fel i skallen.
Skär er med rakblad ist. Det skadar inga andra och jag har hört att några av EMO's-personerna tycker det är skönt.

Angel: Försöker du irritera med flit? :P Eller är du bara för slö för att leta bild själv?

Snälla, försök vara lite mer konstruktiv än kalla folk dumma i huvet, din åsikt och nivå är noterad.

shut teh face
2008-01-30, 12:05

Det är idiotiskt att hoppa på rökare sådär.
Det finns ingen anledning att dra alla rökare över en kam och kalla dem dumma i huvudet.

Att röka är ett val de har gjort.

Det är som att hacka ned på folk hur mycket de dricker, gör du det? Nej jag tror du skiter i hur mkt folk dricker så länge de inte spyr dig i ansiktet.

PowPow
2008-01-30, 12:05

ha! Precis min tanke :D

Fler rökare i busskurerna. Ickerökare är ofta så jävla torra, präktiga och gnälliga.

Edit: Jag är inte rökare, men ibland funderar jag nästan på bli av ren princip.

shut teh face
2008-01-30, 12:07
När det gäller äldre och barn så försöker jag hålla mig minst 20 meter ifrån.

Däremot kan det komma fram någon idiot när man står 5 meter om busskuren.
Alltså inte ens i närheten av en människa förutom denne som går förbi på trottoaren. Jag brukar svara att om du får lite rök på dig så slipper du lukta svett iaf.

Angel
2008-01-30, 12:09

Okej, första träffen på googlat "stor busskur"

http://bloggbilder.aftonbladet.se/images/16021/img_46bcac21a5666.jpg

Är det BigSpawn själv kanske?

BigSpawn
2008-01-30, 12:10

sry

haha:) ja det kanske det man ska göra nästa gång, löpa amok och slå ut alla rutorna och fixa lite ventilation*flex*

vesterberg
2008-01-30, 12:10
Men förhelvete, nej, hade jag bett om bild då?världsvan som få.

BigSpawn
2008-01-30, 12:11

Om det ändå vore så tomt i de busskurer jag står i, va enkelt och skönt pendlandet skulle vara:)

Piranha
2008-01-30, 12:11

Nope, där finns ingen rökning förbjuden skylt, den där kuren hittar du nog i Dalarna nånstans troligtvis.

Krampus
2008-01-30, 12:13

Har suttit här och väntat på att du ska göra en liknelse om hur homsexuella inte går ut på stan och suger *** och rökare.. :D

Angel
2008-01-30, 12:13
Helt klart läge att flytta till Dalarna

jontahontas
2008-01-30, 12:15
Jag hade troligtvis inte brytt mig ett skvatt om att killen röker. Däremot hade jag nog tyckt du var ett känsligt mongo som wajnar över att en kille röker i (om nu busskuren såg ut som på bilden) en gigantisk busskur. :D

Å andra sidan, blir du uppenbart störd på något sätt av honom så tycker jag du gjorde helt rätt. Du verkar ju dessutom haft lagen på din sida. Att det sen sitter en kille i busskuren som tycker du är överkänslig är väl skitsamma. Bra gjort!

Piranha
2008-01-30, 12:16
Har suttit här och väntat på att du ska göra en liknelse om hur homsexuella inte går ut på stan och suger *** och rökare.. :D

Ändock bra mycke värre när styrkelyftare slår ut en halv flaska ammoniak i powerracket så hela lokalen får utrymmas, då önskar man nästan de luktade rök istället.:D

MojjMojj
2008-01-30, 12:16
Snälla, försök vara lite mer konstruktiv än kalla folk dumma i huvet, din åsikt och nivå är noterad.

Ok, ska vara mer konstruktiv och pedagogisk. Inte för att jag förstår varför man ska behöva vara det till folk, som vägrar förstå att 1+1=2. :)

Är helt enkelt vissa saker som irriterar än mera än andra. De flesta vet vad som kan hända när man röker eller blir utsatt för rök under lång tid (allergiker är bland oss också) och det är helt onödigt om "de" bara kan lära sig vad som är moralisk rätt att göra gentemot näste man. dvs om du ska röka, rök där du får röka och stör röken någon på 10 meters avstånd så är det fortfarande din rök som orsakar den andres irritation eller problem med dennes lungor.

ot: Var det inte handgranat 59 som slog ut fi (till 100% säkerhet) inom en radie av 5 meter? Om man blir träffad på 300 meters avstånd så får man väl skylla sig själv om man stod i vägen :P hoho

Scratch89
2008-01-30, 12:17

Va?

JJ
2008-01-30, 12:17
Jag hade troligtvis inte brytt mig ett skvatt om att killen röker. Däremot hade jag nog tyckt du var ett känsligt mongo som wajnar över att en kille röker i (om nu busskuren såg ut som på bilden) en gigantisk busskur. :D

Du kanske inte har astma som han har eller?

Per B
2008-01-30, 12:18
Hur öppen busskuren än är, om en rökare kommer och ställer sig bredvid mig och röker så kommer jag obönhörligen att dra i mig rök, vilket jag ogillar. Vem är det som ska visa hänsyn: jag till rökaren som bör får röka eftersom det är utomhus, eller rökaren för att han/hon utsätter mig för ohälsosam och illaluktande rök som jag inte bett om?!?

Sen tycker jag att det är ett otyg att de flesta rökare slänger sina fimpar (med filter) på marken också. Du är det iofs inte bara rökare som skräpar ner... många ungdomar verkar inte ha förstått hur man använder en skräpkorg, utan slänger istället skräpet de har där de står.

Måste tillägga att jag blir irriterad när nån tömmer halva deosprayburken i omklädningsrummet också! :P

(Jag har varken astma eller allergi)

jontahontas
2008-01-30, 12:19

Som jag sa, jag hade nog tyckt att om han nu stör sig så är busskuren stor nog för honom att gå till en annan del av den istället för att skjutsa ut den andra killen. Jag skrev även lite mer i min förra post om du nu missade det.

MojjMojj
2008-01-30, 12:19
Det är idiotiskt att hoppa på rökare sådär.
Det finns ingen anledning att dra alla rökare över en kam och kalla dem dumma i huvudet.

Att röka är ett val de har gjort.

Det är som att hacka ned på folk hur mycket de dricker, gör du det? Nej jag tror du skiter i hur mkt folk dricker så länge de inte spyr dig i ansiktet.

Hehe, "hackar" nästan lika mycket på folk som super också. Iaf de som super där de inte ska supa. ;)

Scratch89
2008-01-30, 12:20
Ok, ska vara mer konstruktiv och pedagogisk. Inte för att jag förstår varför man ska behöva vara det till folk, som vägrar förstå att 1+1=2. :)

Är helt enkelt vissa saker som irriterar än mera än andra. De flesta vet vad som kan hända när man röker eller blir utsatt för rök under lång tid (allergiker är bland oss också) och det är helt onödigt om "de" bara kan lära sig vad som är moralisk rätt att göra gentemot näste man. dvs om du ska röka, rök där du får röka och stör röken någon på 10 meters avstånd så är det fortfarande din rök som orsakar den andres irritation eller problem med dennes lungor.

ot: Var det inte handgranat 59 som slog ut fi (till 100% säkerhet) inom en radie av 5 meter? Om man blir träffad på 300 meters avstånd så får man väl skylla sig själv om man stod i vägen :P hoho

Det som Piranha troligen klagade på var att du verkade tycka att rökare var dumma i huvudet, oavsett om de rökte i busskuren eller ej. Att säga att man har ett fel i skallen bara för att man börjar röka är lite pinsamt. Och att säga att man ska skära sig med rakblad istället (för att det inte skadar några andra, wtf?) var nog det dummaste jag läst idag. Skärp dig.

Scratch89
2008-01-30, 12:22
Vem är det som ska visa hänsyn: jag till rökaren som bör får röka eftersom det är utomhus, eller rökaren för att han/hon utsätter mig för ohälsosam och illaluktande rök som jag inte bett om?!?

Jag håller med dig, men en rökare har inte rätt att röka i en busskur, även fast den står utomhus.

Som jag sa, jag hade nog tyckt att om han nu stör sig så är busskuren stor nog för honom att gå till en annan del av den istället för att skjutsa ut den andra killen. Jag skrev även lite mer i min förra post om du nu missade det.

Om du läser de inledande inläggen av trådskaparen så får du reda på att busskuren var rätt så överfull. Det är lite svårt att skena iväg till andra sidan om det står tjugo personer i vägen.

Angel
2008-01-30, 12:24
Folk som lyssnar på för hög musik i busskurer borde också ställa sig 5 meter bort. Och gärna ungar som gallskriker med. Egentligen borde man ha 3 olika fack i busskurern, en för rökare, en för störare och en för vettigt folk.

Nitrometan
2008-01-30, 12:25
Ändock bra mycke värre när styrkelyftare slår ut en halv flaska ammoniak i powerracket så hela lokalen får utrymmas, då önskar man nästan de luktade rök istället.:D
Hahaha. En kompis lyckades med det tricket, fast det mesta av ammoniaken hamnade på hans kläder. :thumbup:

På en tävling var det en snubbe som körde med ammoniak i en öppen burk. Alla fick lukta på den... :laugh:

BigSpawn
2008-01-30, 12:26

Nu är min astma i ärligethetens namn in så farligt så att jag får anfall utav rök, utan låter mest som en tryckkokare(som en kompis så fint sa).
Att jag sa det var mer för att se om han överhuvudaget skulle fatta vinken och släcka, vilket han ju inte gjorde.
Och som jag sa tidigare, folk får röka bäst dom vill, så länge det inte går ut över nån som inte vill.

machine gun
2008-01-30, 12:26
Om du läser de inledande inläggen av trådskaparen så får du reda på att busskuren var rätt så överfull. Det är lite svårt att skena iväg till andra sidan om det står tjugo personer i vägen.

Dessutom var det ju en kö och varför skulle han behöva ställa sig sist i kön för att någon står och röker (där det inte ens är tillåtet att röka)?

JJ
2008-01-30, 12:27

Oftast står man i någon slags köordning. Sen kan jag garantera att ingen i kuren gillar att lukta rök eller att andas in skiten, så varför är man så ignorant att man tänder en cigg just där? Han eller hon förtjänar en avhyvling.

BigSpawn
2008-01-30, 12:28
Folk som lyssnar på för hög musik i busskurer borde också ställa sig 5 meter bort. Och gärna ungar som gallskriker med. Egentligen borde man ha 3 olika fack i busskurern, en för rökare, en för störare och en för vettigt folk.
nu är det ju ändock ganska stor skillnad på rök och oljud

Scratch89
2008-01-30, 12:29

Jag kan inte sluta andas, men jag kan inte blunda med öronen heller. Men ja, rök är nog värre än oljud.

Piranha
Som jag ser det, rökning är numera inte tillåten på restaurang, krog, busskur och otaliga andra ställen.

90% av alla rökare håller sig säkert på mattan snällt och följer reglerna som är uppsatta, resterande 10% är förvisso rökare men också men visar dålig hänsyn till andra. Jag vill inte kategoriseras till dem tack.

Nu till nästa sak, ställen där rökning ÄR tillåtet som uteserveringar tex där askoppar står på bordet och rökning är tillåtet, ja där klagar folk likväl. Det är trots allt fortfarande tillåtet att röka på, där anser jag det inte finns någon anledning att fimpa då är det upp till dem att gå om de inte trivs med mijön eller sätta sig inomhus eller på annan uteservering där rökning inte är tillåten.

Angel

Inte om man har grova hörselskador eller svår migrän.

Ni ska va superglada att ni bor i Sverige och inte ex...Tunisien...

Arne Persson
Rökare är väl den avarten av Homo sapiens sapiens som ligger i topp vad gäller egoism och brist på hänsyn. Såg senast i går två chicka coola tjejer runt 20 år med spädbarn som själfallet rökte i deras närhet. Gulligt! Man kan spy åt mindre.

BigSpawn
Jag är ganska säker på att många andra stör sig, men som så vanligt med många(generalisering ftw) svenskar så vågar ingen säga nått utan står o är skitsura.

Nilsjohan
2008-01-30, 12:31
Nu gör vi som Birgit Friggebo och sjunger We Shall Overcome. Alla vill ju åka/hinna med samma buss. Hur kommer det att bli när folk inte ens kan samsas i kuren?

Piranha

Jo men säg det till någon som står där med bultande migrän, dålig hänsyn osv osv osv, det har säkert också ett medicinskt skäl till att slippa oljud, men du är heller inte medveten om det eller?

Krampus
Va?

Tänker på den fina liknelse du gjorde häromdagen om varför människor har en tendens till att se med negativa ögon på bodybuilders.. :D

BigSpawn
Rökare är väl den avarten av Homo sapiens sapiens som ligger i topp vad gäller egoism och brist på hänsyn. Såg senast i går två chicka coola tjejer runt 20 år med spädbarn som själfallet rökte i deras närhet. Gulligt! Man kan spy åt mindre.

Ja usch, se morsor som står och röker vid sina barn är riktigt äckligt och höjden av själviskhet*mini*

Scratch89
Som jag ser det, rökning är numera inte tillåten på restaurang, krog, busskur och otaliga andra ställen.

90% av alla rökare håller sig säkert på mattan snällt och följer reglerna som är uppsatta, resterande 10% är förvisso rökare men också men visar dålig hänsyn till andra. Jag vill inte kategoriseras till dem tack.

Nu till nästa sak, ställen där rökning ÄR tillåtet som uteserveringar tex där askoppar står på bordet och rökning är tillåtet, ja där klagar folk likväl. Det är trots allt fortfarande tillåtet att röka på, där anser jag det inte finns någon anledning att fimpa då är det upp till dem att gå om de inte trivs med mijön eller sätta sig inomhus eller på annan uteservering där rökning inte är tillåten.

Jag håller med dig. Det är inte ovanligt att man får utskällningar även fast man håller sig på mattan och följer reglerna. Det är då snarare restaurangen eller cafét som borde strukturera om sin uteservering så det blir en liten avgränsning. I Skövde (ma hood) så har nästan alla uteserveringar en trevlig liten skiljevägg (i något material som ser ut som något sånt där stråaktigt, vad heter det? :D) som är lätt att vika/fälla upp och ner. Dessa dekoreras med blommor osv. Det är inte svårt att göra det trevligare för båda lägren, om man bara anstränger sig lite.

Scratch89
2008-01-30, 12:32
Tänker på den fina liknelse du gjorde häromdagen om varför människor har en tendens till att se med negativa ögon på bodybuilders.. :D

Jo, jag förstod vad du menade, jag förstår bara inte varför det passade in här.
Nu är det ju off-topic och sådär, men vad var fel med det? Det var ju för övrigt inte jag som gjorde liknelsen utan jag bara svarade. Den fina liknelsen var det någon annan som stod för.

machine gun
2008-01-30, 12:33
Värst är egentligen när någon tar sista blosset precis innan han/hon kliver på bussen och sen blåser ut röken inne i bussen! *mini*

BigSpawn
Jo men säg det till någon som står där med bultande migrän, dålig hänsyn osv osv osv, det har säkert också ett medicinskt skäl till att slippa oljud, men du är heller inte medveten om det eller?
nu är jag inte ens som står och lyssnar på hög musik i hörlurar, men visst jag kan förså hur ni tänker.
Var för övrigt rätt kul häromdagen då en äldre dam fick tokutbrott på en yngre tjej som pratade i mobil på bussen, där kan man snacka roidrage

jontahontas
Jag håller med dig, men en rökare har inte rätt att röka i en busskur, även fast den står utomhus.

Jag gillar heller inte cigarettrök och jag hade med största säkerhet flyttat mig. Jag tycker en sån sak är onödig att tjafsa om, det kan tunnelbanevärdar och securitas bråka om. Jag är glad att jag inte behöver ta sånt skittjafs och tänker verkligen inte söka det i mitt vardaliga liv heller.

Men som jag också sa (vilket ingen verkade bry sig om) så är det jag och mitt sätt att reagera. Jag bryr mig helt enkelt inte speciellt mycket. Om trådskaparen nu känner sig störd av detta och vill säga till borde han också det. Nu hade han ju dessutom astma samt lagen på sin sida. Borde inte vara något att snacka om egentligen :)

Scratch89
Men problemet är ju att folk fortfarande beter sig som tölpar.

Nilsjohan
2008-01-30, 12:35
Värst är egentligen när någon tar sista blosset precis innan han/hon kliver på bussen och sen blåser ut röken inne i bussen! *mini*Dejavu från Uppsalapendeln

jontahontas
2008-01-30, 12:35
Oftast står man i någon slags köordning. Sen kan jag garantera att ingen i kuren gillar att lukta rök eller att andas in skiten, så varför är man så ignorant att man tänder en cigg just där? Han eller hon förtjänar en avhyvling.

Helt klart har du rätt i det! Som jag skrev, om man känner sig störd bör man säga till. Har man dessutom lagen på sin sida är det coola bananer. Jag däremot bryr mig inte ett skvatt om någon röker bredvid mig i busskuren, men om jag någon gång skulle göra det skulle jag också säga till. Hoppas min mening gick fram :)

Piranha
2008-01-30, 12:36

Folk ja, de är generellt inte förknippat till enbart rökare, de värsta katgorien dock borde vara byggande rökare som dessutom är veganer.

jontahontas
2008-01-30, 12:37

Ja exakt, och såna tölpar kan securitas eller nåt få handskas med. Jag är evigt tacksam att jag slipper det. Agera vardagspolis är verkligen inget jag tänker sysselsätta mig med. Okej om det handlar om något direkt brottsligt, men sånt här?

Scratch89
2008-01-30, 12:37
Folk ja, de är generellt inte förknippat till enbart rökare, de värsta katgorien dock borde vara byggande rökare som dessutom är veganer.

:D
Jag klagar inte på rökare. Då jag är periodare (fortfarande :() så förstår jag din situation, darling.

Krampus
2008-01-30, 12:38

Dem borde skjutas!! *gah!*

:em:

Angel
2008-01-30, 12:39
Min allra bästa cigg är den när ja väntar på bussen på morgonen, för då vet ja att ja inte kommer röka på ca 9 timmar sen.

Scratch89
2008-01-30, 12:39
Ja exakt, och såna tölpar kan securitas eller nåt få handskas med. Jag är evigt tacksam att jag slipper det. Agera vardagspolis är verkligen inget jag tänker sysselsätta mig med. Okej om det handlar om något direkt brottsligt, men sånt här?

Du tycker inte att det är lite overkill att ringa det tunga kavalleriet för att någon står och röker bland folk? Det är ju just sådana här saker som kräver vardagshjältar, lite stfu och samma mängd råg i ryggen hos medmänniskorna. Det är alltså motsatsen till den typiska svensken.

joriice
2008-01-30, 12:44
Om det hade funnits en skylt med rökning förbjuden och jag stört mig så mycket, så hade jag bara frågat om de måste röka i busskuren, hade inte lyssnat kan man ju gå och rycka ur ciggen ur munnen på dem.. dock är det som att göra sig beredd på krig.

Piranha
2008-01-30, 12:55
Om det hade funnits en skylt med rökning förbjuden och jag stört mig så mycket, så hade jag bara frågat om de måste röka i busskuren, hade inte lyssnat kan man ju gå och rycka ur ciggen ur munnen på dem.. dock är det som att göra sig beredd på krig.

Skulle man bryta emot någon lag om man handbegripligen ifråntar någon cigaretten?

machine gun
2008-01-30, 12:56
Skulle man bryta emot någon lag om man handbegripligen ifråntar någon cigaretten?

Blir det inte att betrakta som egenmäktigt förfarande eller liknande?

BigSpawn
2008-01-30, 13:02
Blir det inte att betrakta som egenmäktigt förfarande eller liknande?

Det påstår några på jobbet iaf, men jag tror nog som sagt var att det hamnar ganska lång ner i utredningshögen om han skulle få för sig att anmäla det;)
Blir säker ungefär lika prioriterat som om jag skulle ringa efter polis för att det är en som röker i en busskur

bertbert
2008-01-30, 13:03

Ka-tjing! :D

Piranha
2008-01-30, 13:04
Det påstår några på jobbet iaf, men jag tror nog som sagt var att det hamnar ganska lång ner i utredningshögen om han skulle få för sig att anmäla det;)
Blir säker ungefär lika prioriterat som om jag skulle ringa efter polis för att det är en som röker i en busskur

Nö jag tror inte heller Palmekommissionen blir inkopplad, fast jag tror att hoppa på någon fysiskt är i boken grövre än att utsätta någon för rök där det inte är tillåtet.

joriice
2008-01-30, 13:07

Jag vet inte med det riktigt, om personen skulle få för sig att börja slåss så blir det väl mer allvarligt, men hur sall man annars visa att det inte är ok?
Hälla en hink vatten över dem? ha med sig en brandsläckare som man sprejar i fejset..

Piranha
2008-01-30, 13:08
Jag vet inte med det riktigt, om personen skulle få för sig att börja slåss så blir det väl mer allvarligt, men hur sall man annars visa att det inte är ok?
Hälla en hink vatten över dem? ha med sig en brandsläckare som man sprejar i fejset..

Dra fram en vattenpistol och släcka den skulle ifs vara både humor och effektivt, rökaren skulle nog själv inte kunna hålla sig för garv.

BigSpawn
2008-01-30, 13:09

haha, nu fick jag nån scen från nån film/serie i huvudet där dom använder en brandsläckare på en som röker, nån som vet vilken?:)
När jag tänker efter lite så undrar jag inte om det var i en Uti vår hage serie de gjorde så:)

LadyG
2008-01-30, 13:11
https://is3.eporia.com/company_141/167113.jpg

bertbert
2008-01-30, 13:13
haha, nu fick jag nån scen från nån film/serie i huvudet där dom använder en brandsläckare på en som röker, nån som vet vilken?:)
När jag tänker efter lite så undrar jag inte om det var i en Uti vår hage serie de gjorde så:)

En lagom stor portabel anti-rökningsbrandsläckare vore en synnerligenbra grej att ha med sig för de tillfällena du beskriver. :)

joriice
2008-01-30, 13:15
Dra fram en vattenpistol och släcka den skulle ifs vara både humor och effektivt, rökaren skulle nog själv inte kunna hålla sig för garv.

Det skall jag göra, ha en liten vattenpistol med mig. :Virro

MojjMojj
2008-01-30, 18:22

Inte skriva så! Att kalla "dem" en avart är värre än att påstå att de borde ha ett fel i skallen. *gah!*

Sedan schratch89 och Piranha så tycker jag att människo-rasen i sig har en mängd väldigt stora fel i våra små hjärnor och jag hoppas på att nästa steg i "våran" evolution gör oss "bättre".

Sedan att vi kulturellt accepterar rökning och alkohol är helt jävla stört, enligt mig då.
Rökning blir undantryckt mer och mer, vilket är väldigt bra, då det är en totalt värdelös syssla. Enda anledningen, som jag kan acceptera, till att rökning och alkohol "ska" vara kvar i vårat samhälle är att vi/staten/sverige/eu osv tjänar pengar på att folk röker och super. Det kommer förhoppningsvis försvinna och ersättas ekonomiskt av annat.
Ett land utan alkohol och rökning, där det ses som fruktansvärt skabbigt och äckligt att utföra dessa (oavsett situation) är något att sträva efter. Så vi förhoppningsvis slipper dessa bölder av mänskligt beroende :)

tp_88
2008-01-30, 18:24
Enda anledningen, som jag kan acceptera, till att rökning och alkohol "ska" vara kvar i vårat samhälle är att vi/staten/sverige/eu osv tjänar pengar på att folk röker och super.
Stämmer det?

Scratch89
2008-01-30, 18:27
Nä. Jag tror staten går back mer än vad den tjänar på alkohol och tobak.

MojjMojj
2008-01-30, 18:42
Ok, har inte kollat upp det. Om det skulle vara så, då ser jag fortfarande det som den enda anledning (för mig) att kunna acceptera detta. Tillsvidare då.
Om inte någon lägger fram en anledning till, som jag kan acceptera, i en annan tråd någon gång. puss

Spene
2008-01-30, 18:52
Alkohol och cigaretter är stört jävla apdyrt för samhället, har jag på känn. Diskussionen om man kan dra cigaretten ur munnen på någon tror jag inte behöver handla om vad som är lagligt. Du kommer inte bli dömd för något p.g.a. en sådan grej. Däremot är det en ganska otrevlig och provocerande grej att göra mot en rökare, lär bli en del tjafs som troligen är bra mycket jobbigare än att flytta sig några meter. Säg bara som det är ("Man får inte röka"/"jag störs"/"jag har astma"/"röken är farlig och jag vill inte att du blåser ut den på mig") och säg åt dem som skiter i dig att de är ena jävla arslen.

Stoltz
2008-01-30, 18:56
Hur jag skulle ha gjort det:

1. Be personen vänligt att släcka cigaretten eller gå en bit längre bort.

2. Ifall personen vägrar, så förklara för denne varför det skulle vara bra att hon/han släckte cigaretten (I detta fall, astma).

3. Ifall personen fortfarande vägrar så hade jag nickat och vänt bort blicken och väntat på att personen skulle ta ett bloss sen tagit tag i cigaretten och slängt iväg den.

Mer än så krävs egentligen inte.

Scratch89
2008-01-30, 18:57
Ok, har inte kollat upp det. Om det skulle vara så, då ser jag fortfarande det som den enda anledning (för mig) att kunna acceptera detta. Tillsvidare då.
Om inte någon lägger fram en anledning till, som jag kan acceptera, i en annan tråd någon gång. puss

Personlig frihet? Överstatlighet har inte visat sig vara nyttigt.

shut teh face
2008-01-30, 19:02
Jag håller faktiskt med Moj.

Det bästa vore att förbjuda både alkohol och nikotin. Det vore ett samhälle att sträva efter.

Men att klanka ned på en av dem är dumt, man ska klanka ned på båda.

Spene
2008-01-30, 19:15
Jag håller faktiskt med Moj.

Det bästa vore att förbjuda både alkohol och nikotin. Det vore ett samhälle att sträva efter.

Men att klanka ned på en av dem är dumt, man ska klanka ned på båda.
Men man behöver inte systematiskt klanka ner på alla som nyttjar någon av drogerna, en viktig skillnad.

Överstatlighet har inte visat sig vara nyttigt.
Det har nog visat sig nyttigt att ha lagar som skyddar medborgarna från att skada sig själva och andra. Praktiskt genomförbart är det nog däremot inte.

Modde
2008-01-30, 19:20
Gigaretter gör väl ingen glad...

Snorlös
2008-01-30, 19:37
Nu är det andra gn jag säger åt en rökare som står o röker i en busskur, och båda gångerna har jag fått småt mothugg.
Första gången var det en dam i 50års åldern som stod och lutade sig mot väggen i busskuren.
När jag sa ått henne att gå ifrån kuren och ställa sig bortom vindriktningen så hävdade hon att hon stod utanför kuren.
Då lackade jag ur och klev närmre o sa att det skiter jag i, jag får röken i ansiktet, varpå jag tror hon blev lite rädd, o iaf till sist pallra sig därifrån.

idag var det en korpulent herre som står och röker framför mig medans vi ska ta oss ombord, och han låstades inte förstå vad jag menade, men så sa jag att jag astma(vilket jag har) och då sa han att han förstod, men släckte likförbannat inte siggen utan bara släppte förbi mig.

Nu till min fråga, va ska man eg ta sig till när de vägrar släcka/flytta på sig.
problemet är att när de snackar emot så blir jag så tokförbannad så jag börjar skaka och inte får nått smart att säga. problemet blir att man stammar ur sig nått otydligt.
Jag skulle aldrig få för mig att slå nån, så mycket tappar jag inte behärskningen.
Jag funderade på att säga åt gubben idag att om han inte släcker siggen så tvekar jag inte en sekund på att göra det åt honom.

Men samtidigt vill man ju inte framstå som nån galning som tar till handgemäng, det var ju rätt många i kön som börjat titta, och bor man i en liten håla så vill man ju inte att nått sånt snack ska påbörjas.
Fast de flesta i kön verkade hålla med mig och log(hur man nu ska tolka det).

Så hur skulle ni ha löst det hela?:)

Finns bara 2 sätt. antingen acceptera eller se till att fylla sparbössan med bötespengar.......

EmCeeMike
2008-01-30, 20:15
En fråga till Pirre nu:

Nu när du ställde upp i tävlingen sist, hade du rökuppehåll ett tag innan poseringen då?

Det jag menar är att nikotin är kärlsammandragande och det kan ju inte vara bra för den vaskulära effekten på scen?

Kan va kul o veta bara.

Troll
2008-01-30, 22:19
Man röker inte där folk vistas, typ busskurer köer till bankomaten mm. :banned

Det borde vara sunt förnuft att begripa att det inte är så trevligt att få nogon annans äckliga rök i sig.
(Står jag och petar näsan ofentligt så fnätter jag inte den på folk i min närhet).

På den tiden jag pendlade och precis hade gått på bussen så såg jag en tjej sätta sig i en kur för att vänta ut regnet.
Då kommer det en kar och ställer sig i den kuren och börjar bolma, varpå tjejen började gå hemåt i ösregnet.
Var så man ville gå av bussen och trycka upp cigaretten någonstans på honom. :furious:

Angel
2008-01-30, 22:28
hur gör ni när ni är utomlands? är det gasmasken på då?

Psychological
2008-01-30, 22:29
Utomhus måste man väl ändå få röka?

:hbang: :hbang: :hbang: :hbang: ... Jag blir så jävla arg på hetsjakten mot rökare. När ska någon vid busskuren bli arg på en bil som kör förbi och släpper ut en massa avgaser ?

MojjMojj
2008-01-30, 22:48
:hbang: :hbang: :hbang: :hbang: ... Jag blir så jävla arg på hetsjakten mot rökare. När ska någon vid busskuren bli arg på en bil som kör förbi och släpper ut en massa avgaser ?

För han i bilen följer lagen och det gör inte han som röker i busskuren? :smash:

Ja, hur gör vi utomlands? Bra sagt, bra sagt. Kunde lika gärna skitigt i att införa rökförbud på krogar/busskurer för det har de inte "utomlands"! OMG!

Krille 87
2008-01-30, 22:51

Det skulle nog de göra om den ställde sig i öppningen av busskuren å gasade gärnet... Inte bara körde förbi *rolleyes*

Piranha
2008-01-30, 22:52
En fråga till Pirre nu:

Nu när du ställde upp i tävlingen sist, hade du rökuppehåll ett tag innan poseringen då?

Det jag menar är att nikotin är kärlsammandragande och det kan ju inte vara bra för den vaskulära effekten på scen?

Kan va kul o veta bara.

He he he, nej inte men chans jag och Eva stog å kedjerökte innan scen :D

elo_
2008-01-30, 22:53
Har varit rökfri i snart sex månader, inte rört ett mg nikotin i någon form under den här tiden och jag har inte saknat ciggen desto mera. Känner också ett sting av obehag när folk röker nära mig, oavsett det så kan jag spendera en kväll på puben (där de har undantagslov och röker).

Visst ska man ju visa hänsyn som rökare, det gjorde jag.. men jag kan ärligen säga som så, att om någon, oavsett vem det är, skulle komma o rycka ciggen ur käften på mig när jag rökte, så skulle nog argumenten hastigt ta slut och nävarna tagit vid..

Den här häxjakten är rent ut sagt, löjlig. Det finns väl värre problem i samhället än någon som röker?!

Psychological
2008-01-30, 22:55
Det skulle nog de göra om den ställde sig i öppningen av busskuren å gasade gärnet... Inte bara körde förbi *rolleyes*

Men man får ändå röka ute.. Punkt slut !!!!!! Du kan väl flytta på dig ?

EmCeeMike
2008-01-30, 22:55
He he he, nej inte men chans jag och Eva stog å kedjerökte innan scen :D

Fuck sylt och vodka och allt vad det heter, här är de nokotinladdning som gäller.:hbang:

Krille 87
2008-01-30, 23:07

Detta handlar inte om få eller inte få. Det handlar om sunt förnuft.
Jag har inte så ont av röken men jag förstår folk som kan ha det. Och om det står, säg 5 personer i en busskur och det kommer en en snubbe å börjar röka, såklart att det stör folk börjar störa sig på det. Folk dör trots allt av passiv rökning. Då ska väl inte hela busskuren utrymma bara för att en kommer in å röker?

MojjMojj
2008-01-30, 23:08

Men man får ÄNDÅ kasta kottar ute... Punkt slut!!11oneone11 Du kan väl flytta på dig!

Piranha
2008-01-30, 23:10
Detta handlar inte om få eller inte få. Det handlar om sunt förnuft.
Jag har inte så ont av röken men jag förstår folk som kan ha det. Och om det står, säg 5 personer i en busskur och det kommer en en snubbe å börjar röka, såklart att det stör folk börjar störa sig på det. Folk dör trots allt av passiv rökning. Då ska väl inte hela busskuren utrymma bara för att en kommer in å röker?

Nej det finns mig veterligen fortfarande inga bevis på att passiv rökning dödar.

Oavsett det är dumt att inte följa regler och förordningar på en sån simpel sak som att röka utanför busskuren.

Angel
2008-01-30, 23:13
idag stog ja bakom busskuren o rökte. Men ja funderar på att gå ut och sätta mig i den right now. dock lite kallt ute

Krille 87
2008-01-30, 23:14
Nej det finns mig veterligen fortfarande inga bevis på att passiv rökning dödar.

Oavsett det är dumt att inte följa regler och förordningar på en sån simpel sak som att röka utanför busskuren.

Om det finns några studier vet jag inte, men sägs väl att 16 000 varje år dör av passiv rökning i Europa.
Och om det nu inte skulle just döda, så finns det en del (för att inte säga mång) andra hälsorisker som man inte borde utsätta andra för mer än nödvändigt.

Piranha
2008-01-30, 23:15
Om det finns några studier vet jag inte, men sägs väl att 16 000 varje år dör av passiv rökning i Europa.
Och om det nu inte skulle just döda, så finns det en del (för att inte säga mång) andra hälsorisker som man inte borde utsätta andra för mer än nödvändigt.

Gör det var?

Dtt är säkerligen kostaterat som ohälsosamt, men jag har aldrig sett siffror baserade på forskning.

Sen, att få en sekundär skada av rökning måste man nog ta i lite mer än få lite rök på sig i busskuren, du är lika lite passiv rökare där i busskuren som killen som tar ett bloss på krogen på fyllan skulle vara rökare.

Krille 87
2008-01-30, 23:16
Gör det var?

Ett par EU-studier jag läst. Sen även på en reklam som jag såg för bara ett par dagar sen.

Angel
2008-01-30, 23:17
Var med på en obduktion en gång...där han drog upp en svart lunga.....rökare förklarade min fröken....nej sa obducenten, men han bodde inne i stan i hela sitt liv.

Troll
2008-01-30, 23:21
Var med på en obduktion en gång...där han drog upp en svart lunga.....rökare förklarade min fröken....nej sa obducenten, men han bodde inne i stan i hela sitt liv.

Och?!.

z_bumbi
2008-01-30, 23:23

Var man bor kan man i många fall välja själv så jag vet inte riktigt vad det har med den här tråden att göra?

Passiv rökning är inte nyttigt, jag har däremot inte koll på studier då jag helt enkelt litar på de som säger att det även dödar. Jag vet att jag inte kan vara objektiv när det gäller att jobba med rökavvänjning så jag ser ingen mening med att lägga ner tid på att hårdplugga studier då jag inte ska syssla med det.

Angel
2008-01-30, 23:25
Att alla borde flytta till Dalarna.

Krille 87
2008-01-30, 23:26
Gör det var?

Dtt är säkerligen kostaterat som ohälsosamt, men jag har aldrig sett siffror baserade på forkning.

Sen, att få en sekundär skada av rökning måste man nog ta i lite mer än få lite rök på sig i busskuren, du är lika lite passiv rökare där i busskuren som killen som tar ett bloss på krogen på fyllan skulle vara rökare.

Då e det bara att börja googla :thumbup:.

Piranha
2008-01-30, 23:29
Att alla borde flytta till Dalarna.

De har fina busskurer har jag hört.

Piranha
2008-01-30, 23:35
Då e det bara att börja googla :thumbup:.

Det ligger inte i mitt intresse, men när påståenden presenteras som fakta i trådarna eller när folk är rent anala kan jag inte hålla käften, det är jekligt poppis att gnälla på rökare nufötiden och som någon sa tidigare i tråden, det finns nog bra mycket allvarligare samhällsproblem.

BigSpawn
2008-01-31, 00:03
Men att passiv rökning är skadligt är väl inte så svårt att räkna ut, det är ju inte direkt så att röken helt plötsligt blir ofarlig bara för att den vart ner i rökarens lungor. Förövrigt så kommer det ju ganska mycket rök från själva cigaretten med.
Sen blir man ju så less på alla rökarna som tycker så synd om sig själva, ujuj, det är sån häxjakt på oss.
Rök inte där det är rökförbud och ställ er inte mitt bland ickerökare så får ni väl förpesta er själva bäst ni vill.
De som är ickerökare ska inte behöva flytta på sig pga er last.

Edit: Denna tråden blev betydligt större än vad jag trodde den skulel bli, verkar vara ett hett debattämne

Angel
2008-01-31, 00:04
Luften är fri!!!

Ryska_raketen
2008-01-31, 00:06
Luften är fri!!!

Exakt. Det är den. Den är även fri när min näve slår in ditt tryne om du röker mig i ansiktet. Nuff said.

Angel
2008-01-31, 00:08
Exakt. Det är den. Den är även fri när min näve slår in ditt tryne om du röker mig i ansiktet. Nuff said.

ooh, tuffingen.

Ryska_raketen
2008-01-31, 00:09
ooh, tuffingen.

Det kan man säga.

MojjMojj
2008-01-31, 00:16
Angel: visst är det kul att skriva för att irritera lite också, men du kommer inte med något vettigt tillägg också. Du får "stolpe ut" på dina inlägg ;)

Angel
2008-01-31, 00:17
Angel: visst är det kul att skriva för att irritera lite också, men du kommer inte med något vettigt tillägg också. Du får "stolpe ut" på dina inlägg ;)

Du är inte ens med i matchen

Trance
2008-01-31, 00:18
Gör det var?

Dtt är säkerligen kostaterat som ohälsosamt, men jag har aldrig sett siffror baserade på forskning.

"A meta-analysis of over 50 studies on involuntary smoking among never smokers showed a consistent and statistically significant association between exposure to environmental tobacco smoke and lung cancer risk."
Tobacco smoking and cancer: a brief review of recent epidemiological evidence. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15552776)

"An individual male never-smoker living with a current or former smoker is estimated to have an approximately 9.6% chance of dying of ischemic heart disease by the age of 74 years, compared with a 7.4% chance for a male never-smoker living with a nonsmoker. The corresponding lifetime risks for women are 6.1% and 4.9%."
Passive smoking and the risk of heart disease (http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/267/1/94)

"There is sufficient evidence that involuntary smoking (exposure to secondhand or 'environmental' tobacco smoke) causes lung cancer in humans."
International Agency for Research on Cancer (IARC) - Summaries & Evaluations (http://www.inchem.org/documents/iarc/vol83/02-involuntary.html)

Sista länken har även lite mer sammanfattning. Hur som helst så är det väl inte så jätterelevant för busskursrökning, där handlar det väl mer om att det är jobbigt för astmatiker och överkänsliga personer. Eller typ de flesta icke-rökare antar jag.

Alexlindgren
2008-01-31, 00:23
Hur ofta är det som ni icke rökare står vid busshålltsplatsen och det är en rökare bredvid? Och hur ofta är det som röken just kommer på er?

Tror inte ens att ni har fått i er en hel cigg om man skulle räkna ihop röken från alla gånger ni stått vid busshålltsplatsen.

joriice
2008-01-31, 00:26
Hur ofta är det som ni icke rökare står vid busshålltsplatsen och det är en rökare bredvid? Och hur ofta är det som röken just kommer på er?

Tror inte ens att ni har fått i er en hel cigg om man skulle räkna ihop röken från alla gånger ni stått vid busshålltsplatsen.

OFTA.

MojjMojj
2008-01-31, 00:29
Varför försöker ens rökare försvara sitt rykande egentligen? Är det enbart för att de enligt lag har rätt att röka, på vissa ställen?
Varför röker man överhuvudtaget, när det existerar så väldans mycket information överallt om hur dåligt det är för ens hälsa och andras, oavsett om det stämmer eller ej.
Varför sätter sig så många i den situationen att de blir beroende av nikotinet?

Sedan undrar jag: hur kan jag inte dumförklara sådana människor?

Är lite OT kanske, men är väl dessa och många fler frågor kring varför folk röker, som stör oss ickerökare så pass mycket att vi blir irriterade då man ens ser en som står och blåser rök på ickerökare?

shut teh face
2008-01-31, 00:32
Nu är du och cyklar igen Mojo.

Ska jag skriva hur mycket jag dumförklarar folk som dricker alkohol? Som nyttjar cannabis, som röker cigarr, som äter godis varje dag? Nej. Det är ens eget val.

Det finns faktiskt andra anledningar till att man röker än att man helt plötsligt blev dum i huvudet och ville bli beroende. Man kan faktiskt tycka om att röka.

Jag gillar att röka pipa och cigarr men jag tycker även det är trevligt med ciggareter. Och det är inte för att jag är dum i huvudet. Jag gillar rök.
En del gillar det inte, simple as that.

Skulle jag upptäcka att det är äckligt med cigg så skulle ett beroende inte hålla mig kvar.

Gå nu inte och köp en kebabrulle din onyttiga jävel, då jävlar får du påhälsning av pöbeln.

PowPow
2008-01-31, 00:35
OFTA.

Är det verkligen så?
Har åkt buss till och från mitt extrajobb ungefär 3 gånger i veckan i flera år, och jag har aldrig varit med om (vad jag kan minnas) att någons ciggarettrök har blåst på mig.

Men alla är kanske inte så bra på att stå och vänta som jag. Så måste det vara.

Varför försöker ens rökare försvara sitt rykande egentligen? Är det enbart för att de enligt lag har rätt att röka, på vissa ställen?
Varför röker man överhuvudtaget, när det existerar så väldans mycket information överallt om hur dåligt det är för ens hälsa och andras, oavsett om det stämmer eller ej.
Varför sätter sig så många i den situationen att de blir beroende av nikotinet?

Sedan undrar jag: hur kan jag inte dumförklara sådana människor?

Är lite OT kanske, men är väl dessa och många fler frågor kring varför folk röker, som stör oss ickerökare så pass mycket att vi blir irriterade då man ens ser en som står och blåser rök på ickerökare?

Av samma anledning som folk dricker kaffe, öl, vin och sprit, äter godis och andra ovanor: Man tycker om det, och i förlängningen blir man ofta beroende av det. (edit: lite pucktvåa där)

MojjMojj
2008-01-31, 00:43
shut teh face: Ja, mr självklarhet. Jag tar ibland en öl och vet att det är dåligt med alkohol. Dricker den för att den är god, men jag står inte och försvarar alkohol för det eller att jag kan ta en cigarr på nyårsafton försvarar jag inte heller då jag vet att det är dåligt både för mig och de runt mig.

Rök och knarka ihjäl dig eller festa och ha skoj med alkohol så länge du inte försöker försvara att stå och bryta mot lagar eller att utsätta någon annan för en situation du själv inte vill bli satt i, ex rökning i busskur.

Sedan finns det självklart den lite mer "far fetched" åsikten om varför folk är dumma då de röker, för då får skattebetalarna betala för all nedskräpning och sjukvård. Den kommer alltid upp till slut. :)

shut teh face
2008-01-31, 00:47
shut teh face: Ja, mr självklarhet. Jag tar ibland en öl och vet att det är dåligt med alkohol. Dricker den för att den är god, men jag står inte och försvarar alkohol för det eller att jag kan ta en cigarr på nyårsafton försvarar jag inte heller då jag vet att det är dåligt både för mig och de runt mig.

Rök och knarka ihjäl dig eller festa och ha skoj med alkohol så länge du inte försöker försvara att stå och bryta mot lagar eller att utsätta någon annan för en situation du själv inte vill bli satt i, ex rökning i busskur.

Sedan finns det självklart den lite mer "far fetched" åsikten om varför folk är dumma då de röker, för då får skattebetalarna betala för all nedskräpning och sjukvård. Den kommer alltid upp till slut. :)
Jag har inget emot det du skriver i ditt inlägg här nu. Men så låter det inte på förra. Där säger du att alla rökare är idioter och att de är idioter som röker.

Jag håller med om att man ska visa respekt om man röker. Det gäller allt här i livet.

joriice
2008-01-31, 00:50
man stinker skit av rök, När någon blåser röken så sätter den sig i håret och kläderna.

KlopFer
2008-01-31, 01:30
man stinker skit av rök, När någon blåser röken så sätter den sig i håret och kläderna.

+1 det är fan äckligt det också!

Sedan förstår jag inte varför folk ska envisas med att röka där det är förbjudet?

Jag ska köra 120km/h utanför en dagisskola för jag var på vägen först.

Frida.B
2008-01-31, 01:38
Jag vill slå alla som röker i busskuren. Så jävla äckligt och att tvinga på andra sin äcklighet tycker jag är vidrigt och respektlöst.

Rabia
2008-01-31, 01:42
Är det verkligen så?
Har åkt buss till och från mitt extrajobb ungefär 3 gånger i veckan i flera år, och jag har aldrig varit med om (vad jag kan minnas) att någons ciggarettrök har blåst på mig.

Men alla är kanske inte så bra på att stå och vänta som jag. Så måste det vara.

Av samma anledning som folk dricker kaffe, öl, vin och sprit, äter godis och andra ovanor: Man tycker om det, och i förlängningen blir man ofta beroende av det. (edit: lite pucktvåa där)

Jag får rök på mig och in i lungorna varje dag, även om jag försöker hålla andan en liten stund. Har t.o.m. sett folk som står utanför buss-kuren och väntar på sin buss, sedan går in och tänder en cigg. Klankar inte ner på alla rökare, så länge det inte påverkar mig har jag inte det minsta problem.

Men att säga att jag, som är i malmö varje dag inte får i mig rök flertal gånger under en dag är bisarrt. Hur mycket jag får i mig vet jag dock inte, men skönt/kul är det inte.

PowPow
2008-01-31, 02:05
Jag får rök på mig och in i lungorna varje dag, även om jag försöker hålla andan en liten stund. Har t.o.m. sett folk som står utanför buss-kuren och väntar på sin buss, sedan går in och tänder en cigg. Klankar inte ner på alla rökare, så länge det inte påverkar mig har jag inte det minsta problem.

Men att säga att jag, som är i malmö varje dag inte får i mig rök flertal gånger under en dag är bisarrt. Hur mycket jag får i mig vet jag dock inte, men skönt/kul är det inte.

DÅ måste vi röra oss på väldigt olika vis. Har bott i Malmö, spenderat mycket tid i Stockholm, bott i Uppsala och bott i Barcelona, och kan nog inte minnas en enda gång då jag fått rök på mig så att jag märkt det, om man bortser från platser som barer och sånt. Visst, folk har gått förbi en och luktat rök på bussen eller i tunnelbanan och sånt såklart. Men hey.. Jag tror aldrig jag varit med om att folk blåst rök på mig på ett sätt som fått mig att direkt inandas själva röken (i de miljöerna vi talar om, som busskurer, metro o.s.v.).

Edit: Kom på en plats där jag har märkt att det är väldigt rökigt, och det är alltid utanför byggnader där man inte får röka (som i skolan). Det kan vara lite äckligt faktiskt.

Rabia
2008-01-31, 02:18
Edit: Kom på en plats där jag har märkt att det är väldigt rökigt, och det är alltid utanför byggnader där man inte får röka (som i skolan). Det kan vara lite äckligt faktiskt.

Ja, framförallt utanför skolor, centralen och busstationer överhuvudtaget. Kanske är det jag som känner röken väldigt tydligt men det är väldigt befintligt. Jag gillar röken btw, men jag väljer att avstå på grund av flera anledningar.

Frida.B
2008-01-31, 02:30
Varför diskuteras det huruvida någon får eller inte får rök på sig? Ingen borde få rök på sig när de står och väntar på bussen. Ska folk röka får de göra det där folk inte behöver stå för att vänta på något, som i en kö och framför allt inte i en busskur där det är förbjudet att röka.

J de Koof
2008-01-31, 06:36
Oavsett det intelligenta i rökning (röker man av rationella skäl?) så hör det numera till god ton att - om andra människor uppehåller sig i busskuren - ställa sig utanför. Av samma hänsynsfulla skäl som man undviker att dra iväg en hårdkokta-ägg-värsta-brakaskiten på samma plats.

Om cancer så tror jag att de avgaser och dieselsotpartiklar man andas in där i busskuren är mycket värre än den där lilla passiva rökningen man eventuellt råkar ut för. Om man inte står inne i skogen och väntar på buss dvs.

/J

Rabia
2008-01-31, 09:02
Oavsett det intelligenta i rökning (röker man av rationella skäl?) så hör det numera till god ton att - om andra människor uppehåller sig i busskuren - ställa sig utanför. Av samma hänsynsfulla skäl som man undviker att dra iväg en hårdkokta-ägg-värsta-brakaskiten på samma plats.

Om cancer så tror jag att de avgaser och dieselsotpartiklar man andas in där i busskuren är mycket värre än den där lilla passiva rökningen man eventuellt råkar ut för. Om man inte står inne i skogen och väntar på buss dvs.

/J

Men nu är det så att avgaser kan vara jävligt gott!

Piranha
2008-01-31, 10:46

Så du vill gärna dumförklara andra för att de röker men det är okej för dig själv att dricka alkohol och själv röka på utvalda tillfällen?

Skojjar du med mig eller, är du på riktigt?

Buken
2008-01-31, 11:19
En gång då jag stod och väntade på bussen, så kom det en kärring och ställde sig utan överdrift 3 decimeter ifrån mig, Då jag frågade lite vänligt om hon inte kunde ställa sig en bit bort och röka så svarade hon med att blåsa rök i ansiktet på mig. Då frågade jag om hon var lobomerad eller bara dum i hela jävla huvudet, då gick hon sin väg och påstod bestämt att hon skulle polisanmäla mig. *rolleyes*

BigSpawn
2008-01-31, 12:04
En gång då jag stod och väntade på bussen, så kom det en kärring och ställde sig utan överdrift 3 decimeter ifrån mig, Då jag frågade lite vänligt om hon inte kunde ställa sig en bit bort och röka så svarade hon med att blåsa rök i ansiktet på mig. Då frågade jag om hon var lobomerad eller bara dum i hela jävla huvudet, då gick hon sin väg och påstod bestämt att hon skulle polisanmäla mig. *rolleyes*

En gubbe på jobbet sa till en som rökte cigarr har jag för mig det var, o han svarade också med att blåsa rök i ansiktet. Frågan är hur man hade hanterat en sån sak, jag hade nog fått spel*mini* snacka respektlöst

skaparn
2008-01-31, 12:39
Ja, det är en uppvisning i bristande hänsyn att röka nära andra människor som inte röker.

Nej, det är inte så mycket värre än andra sätt man kan störa folk på.

Det mest intressanta är alla invektiv de militanta icke-rökarna kommer på när de ska beskriva röklukt. Till och med när de känner den utomhus. Den är VIDRIG, DÖDSÄCKLIG, STINKANDE, LIVSFARLIG, SÅ JÄVLA RESPEKTLÖS och så vidare. Jag tror att man lastar på lite mer än bara den faktiska röklukten när man reagerar, och tar med sin irritation över att rökare existerar öht, att de inte fattat hur mycket bättre jag mår, hur mycket smartare jag är som inte röker och kanske att rökare helt enkelt är sopor. Tacka vet jag mitt hälsosamma gymmande. Med djupa böj(tm).

Någon måtta får det vara på häxjakten av rökare.

Daniiiel
2008-01-31, 12:59
Så du vill gärna dumförklara andra för att de röker men det är okej för dig själv att dricka alkohol och själv röka på utvalda tillfällen?

Haha jag hade tänkt skriva precis samma sak men nu slipper jag ju.
Vissa är helt otroliga i denna tråden.

Buken
2008-01-31, 13:08
Ja, det är en uppvisning i bristande hänsyn att röka nära andra människor som inte röker.

Nej, det är inte så mycket värre än andra sätt man kan störa folk på.

Det mest intressanta är alla invektiv de militanta icke-rökarna kommer på när de ska beskriva röklukt. Till och med när de känner den utomhus. Den är VIDRIG, DÖDSÄCKLIG, STINKANDE, LIVSFARLIG, SÅ JÄVLA RESPEKTLÖS och så vidare. Jag tror att man lastar på lite mer än bara den faktiska röklukten när man reagerar, och tar med sin irritation över att rökare existerar öht, att de inte fattat hur mycket bättre jag mår, hur mycket smartare jag är som inte röker och kanske att rökare helt enkelt är sopor. Tacka vet jag mitt hälsosamma gymmande. Med djupa böj(tm).

Någon måtta får det vara på häxjakten av rökare.

Jo jag håller med om att det är nog gott om överdrifter angående hur påverkade "människor" blir av röklukt, själv blir jag smått illamående, men det är ju jag det.

MojjMojj
2008-01-31, 13:13

Trist att du inte förstår att jag dumförklarar folk som röker, super och skrivit att jag tycker människan är en dum varelse. dvs vi tror vi är något.
Jag = människa!? Dumförklarar mig själv eftersom jag är människa. Svårt att förstå att man kan se från tredje perspektiv?

Är du på riktigt? Bra fråga ;)

Piranha
2008-01-31, 13:39
Trist att du inte förstår att jag dumförklarar folk som röker, super och skrivit att jag tycker människan är en dum varelse. dvs vi tror vi är något.
Jag = människa!? Dumförklarar mig själv eftersom jag är människa. Svårt att förstå att man kan se från tredje perspektiv?

Är du på riktigt? Bra fråga ;)

Tja säg det, men eftersom du refererar till "de" samt "er", det borde tyda ganska hårt på att du inte inkluderar dig själv.

Jag klipper in din egen text för att vara tydlig.

Skär er med rakblad ist. Det skadar inga andra och jag har hört att några av EMO's-personerna tycker det är skönt

Kwon
2008-01-31, 13:48
Jag gillar inte rökare!

MojjMojj
2008-01-31, 14:34
Piranha: så du anser mig som rökare för jag, på nyårsafton, röker en cigarr? :D

Madde196
2008-01-31, 14:53
Dom ska dö.

Tricklev
2008-01-31, 14:59
MojjMojj ibland är det helt enkelt smartare att vara tyst, du har redan dumförklarat dig själv ett antal gånger i denna tråd.

MojjMojj
2008-01-31, 16:07
Tricklev: Jaså, det tycker du. Det är alltid skoj att dumförklara folk som beter sig dumt och då säger de att man är dum tbx :)

"Du är dum för du säger att jag är dum och jag vet att det jag gör är fel, men kan inte sluta försvara mig, för att min person satt under press" så låter det lite då och då en rökare (som är irriterad) ska försvara sig och sin så kallade rätt.

Yankeee
2008-01-31, 16:10
Tricklev: Jaså, det tycker du. Det är alltid skoj att dumförklara folk som beter sig dumt och då säger de att man är dum tbx :)

"Du är dum för du säger att jag är dum och jag vet att det jag gör är fel, men kan inte sluta försvara mig, för att min person satt under press" så låter det lite då och då en rökare (som är irriterad) ska försvara sig och sin så kallade rätt.

Nu redde du ut allt.

Tricklev
2008-01-31, 16:11
Du är dum för att du säger, "Alla ni är idiotjävlar!", varpå någon svarar att du själv dricker (inte heller så smart), och ibland röker lite. Varpå du svarar "men lawl, jag menade ju mig också, alla vi är idiotjävlar"

Du kunde sammanfattat hela din diskussion med att helt enkelt säga "Alla på Jorden är dumma i huvudet, inse, ni, era mammor, era barn, jag, och min flickvän.", så hade du sparat oss besväret att läsa igenom 3 sidor av total nonsens.

Whistler
2008-01-31, 16:41
Som en del kanske vet så spenderar jag mina arbetstimmar i en krogdörr. Om man bortser från de som bara går in när de kommer och sedan ut när de går hem, så är den uteslutande majoriteten människor jag träffar på jobbet rökare.

Jag köper att folk röker, även om jag lugnt kan säga att jag inte gillar det. Vad jag dock inte förstår är varför folk (nå, alltså de som inte visar den hänsyn vi verkar eftersträva, och det är dessa jag menar med "rökare" i resten av inlägget) tror att deras rökande är någon form av rätt de har?

De klagar på att det är kallt ute. Min tanke: Du behöver inte röka om du tycker det är för kallt.

De klagar på att de måste betala för garderoben igen när de gått och hämtat ut sin jacka för rökning. Min tanke: Du behövde inte röka om du tyckte det var för kallt för att stå utan jacka.

De klagar på att de blir ombedda att flytta sig bort från entrén, då folk tycker det är obehagligt att dels behöva tränga sig igenom en hop människor för att komma fram till dörren och dels att de inte vill ha röken mot sig. Min tanke: Tycker du inte att rökningen är värd den lilla ansträngningen som krävs för att gå runt hörnet så behöver du inte röka.

Sedan har vi det fina med askkoppar. En del rökare verkar tro att eftersom det står en askkopp där så får de röka hur de vill. Faktumet är tvärtom, folk röker ju hur de vill i vilket fall. Askkopparna finns där för att personalen ska slippa städa upp 3000 fimpar efter en kväll. Det blir ju visserligen så i vilket fall, då de flesta ändå slänger fimparna på marken bredvid, oftast utan att stampa ut den innan. Golvstående askkoppar utanför t ex entrén är oftast också en indikation på att "här röker man", men eftersom de oftast står några meter bort och i vindriktning från dörren så tycker rökarna att "nepp, för långt bort och för kallt, jag står precis vid dörren istället". De ser alltså inte hänvisningen att de faktiskt SKA stå där övriga människor inte utsätts för röken.

Folk får röka så mycket de vill, men så fort en person som inte uppskattar (eller kan misstänkas inte uppskatta!) röken så är det rökarens ansvar att se till att denna person inte utsätts för röken. Om detta bara innebär att ställa sig några meter längre bort eller rent av släcka ciggen så är väl inte det hela världen? Ingen har bett er röka, ni måste inte göra det. Tycker ni att cigaretten är så viktig att ni bara måste ha den, ja då är det ju värt att kliva undan där ingen störs av det. Är man inte beredd att kliva undan så är ciggen inte tillräckligt viktig och då kan man ju lika gärna låta bli att tända.

MojjMojj
2008-01-31, 19:30
Du är dum för att du säger, "Alla ni är idiotjävlar!", varpå någon svarar att du själv dricker (inte heller så smart), och ibland röker lite. Varpå du svarar "men lawl, jag menade ju mig också, alla vi är idiotjävlar"

Du kunde sammanfattat hela din diskussion med att helt enkelt säga "Alla på Jorden är dumma i huvudet, inse, ni, era mammor, era barn, jag, och min flickvän.", så hade du sparat oss besväret att läsa igenom 3 sidor av total nonsens.

Hehe. Har skrivit svar på några som verkat missförstå det jag skrivit, lr rättare sagt fokuserat sig in på totalt fel del av inlägget. För att jag skrev aggressivt vad jag tycker och tänker. Sedan får du väl tycka att det jag skrev är för aggressivt eller vad du nu kan hitta på, men ge också gärna ett eller flera svar på det jag frågar eller motargument på de argument jag lagt fram.
För mycket fokus på att jag dumförklara rökare tycker jag. Tror bara att eran "version" av en dumförklaring är mycket hårdare/hemskare än vad jag anser den vara.

bertbert
2008-01-31, 19:50
En sak jag retar mig på med rökare, oftare än att jag blir utsatt för cigarettrök för det är mycket sällan, är svårigheten de verkar ha med att fimpa på ett snyggt sätt. På många ställen ligger fimpar överallt på marken. Det ser för jävligt ut.

Är det väldigt svårt parkera fimpen på ett lämpligt ställe?

Nitrometan
2008-01-31, 21:47
Är det väldigt svårt parkera fimpen på ett lämpligt ställe?
Bevisligen.

Sir Anselm
2008-02-01, 10:56
Jag stör mig på folk som röker så att jag får i mig röken oavsett vart det är... För min del får de gärna totalförbjuda rökning överallt, enda undantaget privat mark kanske... Tobaksskatten kan gott höjas tills inkomsterna från denna motsvarar kostnaderna samhället har för sjukvård åt rökare, detta kan faktiskt gälla även alkohol, även om jag själv gärna tar ett par glas rött till en köttbit på lördagskvällen. Grejen är att det borde vara så dyrt att röka och supa att folk inte kan göra det i den utsträckning som sker idag. Om ett paket cigg kostade 100 spänn kanske det skulle ta emot lite, men det kanske inte räcker?

Tydligt är ju iallafall att folk inte slutar röka trots att man faktiskt dör av det!*screwy*

Men det är ju okej, jag skiter väl egentligen i om folk vill ta livet av sig, men jag vill fan inte betala kostnaderna för det...

Sen att jag personligen tycker att det känns lite 90-tal att röka är en annan sak :D

bertbert
2008-02-01, 11:03
Jag stör mig på folk som röker så att jag får i mig röken oavsett vart det är... För min del får de gärna totalförbjuda rökning överallt, enda undantaget privat mark kanske... Tobaksskatten kan gott höjas tills inkomsterna från denna motsvarar kostnaderna samhället har för sjukvård åt rökare, detta kan faktiskt gälla även alkohol, även om jag själv gärna tar ett par glas rött till en köttbit på lördagskvällen. Grejen är att det borde vara så dyrt att röka och supa att folk inte kan göra det i den utsträckning som sker idag. Om ett paket cigg kostade 100 spänn kanske det skulle ta emot lite, men det kanske inte räcker?

Tydligt är ju iallafall att folk inte slutar röka trots att man faktiskt dör av det!*screwy*

Men det är ju okej, jag skiter väl egentligen i om folk vill ta livet av sig, men jag vill fan inte betala kostnaderna för det...

Sen att jag personligen tycker att det känns lite 90-tal att röka är en annan sak :D

Jag har läst att tobaksskatten finansierar sjukvårdskostnaderna orsakade av rökning med en faktor 3ggr, men vet ej om det stämmer. Jag orkade inte kolla upp det. Men om det är sant är rökarna alltså en grupp som sponsrar sjukvården.

Sir Anselm
2008-02-01, 12:04
Jag har läst att tobaksskatten finansierar sjukvårdskostnaderna orsakade av rökning med en faktor 3ggr, men vet ej om det stämmer. Jag orkade inte kolla upp det. Men om det är sant är rökarna alltså en grupp som sponsrar sjukvården.

Ja isåfall är det ju jättebra! Skulle vara intressant att ha lite säkra siffror...

Piranha
2008-02-01, 12:06
Jag har hört tvärtom, men har inga belägg för det.

Vore ifs surt om rökare skall bidra med 2/3 till överskott som går till icke-rökare som gnäller dessutom.

Sir Anselm
2008-02-01, 12:11
Hittade lite siffror på Folkhälsoinstitutets hemsida, verkar mest vara beräkningar och således inte helt säkra.

http://www.fhi.se/shop/material_pdf/R20043produktionsbortfall_faq.pdf

bertbert
2008-02-01, 12:18
Hittade lite siffror på Folkhälsoinstitutets hemsida, verkar mest vara beräkningar och således inte helt säkra.

http://www.fhi.se/shop/material_pdf/R20043produktionsbortfall_faq.pdf

Med ledning av detta borde skatten höjas. Dramatiskt.

Direkta vårdkostnader 2,2 miljader (underskattad värde), 8 miljarder intäkte i tobaksskatt.

Men samhällets produktionsbortfall är 26 miljader. Enbart sjukskrivningar är 18 miljarder.

(enligt rapporten)

Observera att siffrorna nog är lite gamla överlag