Logga in

Visa fullständig version : Maximalmuskel tillväxt, bulk eller inte?

dregen
2008-01-30, 02:59
Tjena,

jag har varit väldigt smal hela mitt liv och har nu bestämt mig för att gå upp i vikt. Gymmat från o till i nåra år men tänkte nu försöka hålla uppe träningen konstant. Ska jag proppa i mig så mycket kalorier som möjligt för att sen deffa när jag är nöjd med muskelökningarna eller bara träna och äta bra. Gör jag på det senare sättet vet jag att jag inte lägger på mig speciellt mycket fett alls om ens nåt men jag ökar _lite_ i vikt. Frågan är då vad som är enklast, bulka o sen deffa eller bara köra på och öka jävligt sakta men säkert o då slippa deffa.

mvh

Whistler
2008-01-30, 04:42
Så länge du ligger på plussidan i kaloribalansen så går du ju upp i vikt och om du tränar styrketräning samtidigt så lär du lägga på dig muskelmassa.

Jag tycker du ska ta det sakta men säkert. Ligg på ett överskott, men grisbulka inte. Effekten av bulk är visserligen större procentuell ökning i muskelmassa, men du lägge ju på dig mer fett också, och det är många som blir lite nere av att lägga på sig fett som resultat av träning (egentligen ätning, men du fattar vad jag menar).

Eddie Vedder
2008-01-30, 06:21
Bulk/deff är absolut inget krav, inte för någon.

Känner du at du är smalare än du vill vara så satsa på en långsam viktökning och träna rejält. So Whistler säger är ohämmat grisätande enbart dumt, finns bara nackdelar med det.
Jag tycker du ska se till att träna hårt och hålla koll på vågen och spegelbilden, se efter om din viktökningt går i önskad takt. För långsamt och du äter lite till, för snabbt och du äter lite mindre eller kanske rör lite extra på dig.:)

Och när du sedan gått upp x antal kg finns som sagt inget krav på att deffa bara för deffandets skull. Om du mår bra på den nya kroppsvikten så föreslår jag att du satsar på att ligga kvar där då, försöka vara viktstabil men fortsätta träna hårt.:thumbup:

Ganymedes
2008-01-30, 08:27
Det finns ju t.o.m de som påstår att bulk är rätt och slätt dumt, att man tjänar mer på att göra små ökningar och hålla sig "hård" hela året. Läste någon artikel om det. Men det var iofs på t-nation, så det kanske inte håller. :)

dregen
2008-02-01, 15:25
Okej, tack för svaren!