handdator

Visa fullständig version : Väldigt hög ämnesomsättning, HJÄLP!

Direwolf
2008-01-29, 16:54
Jo, det är så att jag gymmat sen ett halvår tillbaka nu. Har gått fint och bra, hur som helst på sistone har jag känt att jag inte gått upp något i vikt, alltså äter nästan dubbelt så mycket som mina kompisar. Fast ändå påverkar det inte vikten ett skit, har varit ganska så mycket sjuk också. Vet att jag har hög ämnesomsättning, det kan vara en av faktorerna till att det är såhär.

Så min första fråga är hur jag ska göra för att forsätta öka i vikt?
Äter tills jag känner att jag blir illamående, men ibland på morgonen t.ex. så känns det som jag är illamående fast jag inte ätit frukost ens, min mage känns inte full eller så. Vad kan detta bero på? Stress eller vad? För på morgorna brukar jag ha det ganska stressigt, har försökt dämpa det men det blir som det blir. Kan tillägga att jag inte tar några proteindrinkar eller liknande, vet inte varför inte bara känt för det helt enkelt.

Min andra fråga är om det är något speciellt jag borde tänka på att äta sånna fall på morgonen främst då jag känner detta för att slippa det, har testat havregrynsgrött med blåbärssylt, ingen favorit direkt. Så kom gärna med tips vad jag kan ta, bröd, pålägg etc. Går även i skolan så vore shysst om jag fick tips vad jag kan ta på pauserna, för jag blir lätt hungrig i skolan. 15-30min efter jag ätit frukost och är i skolan så blir jag hungrig igen, hur mkt jag än trycker i mig :S

Tack på förhand!:D

Koloftw
2008-01-29, 16:59
Du kan alltid testa mat med mer energi, oftast fett då. Rapsolja/majonnäs/aioli osv. är både jävligt nyttigt och gott, så kan du ju alltid ha på fetare mejeriprodukter (alltifrån drickmjölk 3% till smör/creme fraiche).

Angående morgonen så kan det bero på flera saker, vissa har helt enkelt ingen aptit då, eller så kanske det är kroppen som inte vill att du ska gå upp i vikt, och fixar din hunger med hormoner.

Direwolf
2008-01-29, 17:07
Du kan alltid testa mat med mer energi, oftast fett då. Rapsolja/majonnäs/aioli osv. är både jävligt nyttigt och gott, så kan du ju alltid ha på fetare mejeriprodukter (alltifrån drickmjölk 3% till smör/creme fraiche).

Angående morgonen så kan det bero på flera saker, vissa har helt enkelt ingen aptit då, eller så kanske det är kroppen som inte vill att du ska gå upp i vikt, och fixar din hunger med hormoner.

Jag äter redan feta mejeriprodukter, så gått som det går. Så tror det inte är där problemet ligger, men tack ändå.

Men hur kan kroppen påverka vilja påverka så jag inte går upp i vikt?
Jag har en misstanke, när jag var på skidsemester i vintras. Då fick jag vinterkräksjukan och tror jag hade det en vecka och åt inte ett skit och spydde hela tiden då, kan det ha blivit lite av en vana av något slag?
Är liksom en känsla inombords som säger det, att den utvecklade något.:confused:

Koloftw
2008-01-29, 17:11
Du kanske ligger över din s.k. "setpoint", dvs. den kroppsfettnivå som kroppen vill vara på. Många som tävlar märker att det blir svårare och svårare att dieta ju hårdare de blir - de kommer längre under BF%.

Fast iofs. så ska setpoint öka uppåt i takt med vikten ...

Eddie Vedder
2008-01-29, 17:25
Det vanligaste i såna här fall är att personer som du, med väldiga problem att öka i vikt trots en vilja är 1.) överskattning av ens matintag (ja faktiskt kan det vara så att kaloriintaget inte behöver vara jättehögt även om maten står dig upp i halsen) och/eller 2.) underskattning av ens aktivitetsnivå.

Ofta är dessa i kombination med varandra, det är lustigt nog den exakta motsatsen till vad som ofta är problemet för personer som aldrig kan gå ner i vikt. Ens basalämnesomsättning kan variera till viss del på individuell basis även när man tagit hänsyn till kroppsvikt, fettfri massa, fettmassa, kön, ålder o.s.v. men när dom givna sakerna är bortplockade är sällan skillnaden jättestor. Man utgår från att ovan nämnda faktorer visar 80-90% korrekt. Men är du i gruppen där enbart 80% kan förklaras av en ekvation och en korrekt aktivitetsnivå är det ju ändå en viss skillnad.

Men tänk efter lite på en vanlig dag för dig, hur transporterar du dig från A till B, sitter du still mycket om dagarna eller håller du alltid på och "dolar" med det ena och det andra, är du den gestikulerande typen eller sitter du helt stilla jämt?
Många såna småsaker inverkar på ett dygns energiförbrukning och kan spela stor roll på variationer i energiförbrukning mellan två personer som är lika stora och tränar lika mycket.

Koloftw
2008-01-29, 17:39
Kan du skriva upp hur en dag ser ut för dig?

Och inte gärna "Middag, kött och potatis och sås", det kan variera från en 100g-bit mager fläskotlett med en potatis och lite light-tzatsiki till ett halvkilo fläskkarre med klyftpotatis och bearnaise ;) Ganska detaljerat.

nelson24
2008-01-29, 21:00
Jag tillhör gruppen som inte har någon aptit på morgonen. Fick ett tips för många år sedan som faktiskt fungerar bra. Gör en shake och halsa skiten:-) Det spelar inte så stor roll vad det smakar och man behöver inte ha någon aptit för att hälla mer 4-5 dl vätska. Det är väl inte speciellt trevligt men bättre än fasta.

Tipset jag fick var 1 dl havregryn, 1 banan samt 3-4 dl mjölk i en mixer.
Jag har ökat havregrynen till 1,5 dl och bytt ut bananen mot sk gainer eller ibland vasslepulver.

Angående att ha hög ämnesomsättning och vara en sk hard gainer så tror jag det ligger väldigt mycket i det Eddie Vedder säger. Jag har alltid uppfattningen att jag inte kan gå upp i vikt och att jag kan äta mycket mer mat (fetare mat, mycket godis osv) än andra.

Sanningen var nog att jag inte fick i mig så mycket energi som jag trodde. Nu äter jag i egna mått "galet mycket" och jag går upp i vikt. Antecka precis allt du äter under vecka så kanske det visar sig att du helt enkelt får i dig för lite energi.

Chrillee
2008-01-29, 21:07
Har samma som dig just nu i alla fall, äter 3 stora mål om dagen och mycket! Vägrar hända nånting! Och vissa dagar vet jag att jag har legat på ett överskott.

Så det är lite trist, kan säkert gå upp i vikt om man äter mycket godis och bakverk, men känns som man ökar i en dålig massa då, och inte det man vill.

Få gå på kebabdiet ;P

nickodemus
2008-01-29, 21:09
Nelson, hur mycket äter du nu då?
Ändrade du nått för att äta mer energi rikt eller äter du bara mer?

Till tråd skaparen.
Testa och börja dricka rapsolja.
Drick genom Matsked's mått, sänk olja, drick nått som tar bort smaken.
Rapsoljan smakar egentligen inte särskilt mycket men är ändå rätt så äcklig på något sätt.
6 msk rapsolja = 1dl = 90g = 810 extra kcal om dagen.
Har samma problem som dig, och rapsoljan är det ända som har fungerat för mig..

Koloftw
2008-01-29, 21:29
Och vissa dagar vet jag att jag har legat på ett överskott.

Då vet du alltså att du ökat i vikt den dagen.

Alexton
2008-01-29, 21:53
Jag har lite av samma problem som dig, min ämnesomsättning är väldigt effektiv. Jag brukar äta cashewnötter /pistagenötter för att få upp kcal men även dra en milkshake om dagen (glass och mjölk sen frukter/grönsaker du gillar).

loztdignity
2008-01-29, 21:55
Hur "vet" du att du har hög ämnesomsättning?

Jag tror snarare det handlar om att du faktiskt inte äter tillräckligt mycket kcal för att en viktökning ska inträffa.

King Grub
2008-01-29, 21:57
Skriv upp det ni äter under en vanlig dag. Allt ni äter. Ofta när någon säger att dom äter massor och skyller utebliven viktökning på snabb ämnesomsättning, visar det sig att dom bara tror att dom äter mycket.

nelson24
2008-01-29, 22:54

För tillfället så mäter jag inte. Förut använde jag ett program (Hälsovakten) för att se till att jag låg över 3000kcal/dag. Skulle tippa på att jag ligger mellan 3000-3500 nu. Stora måltider har jag svårt för så jag äter ofta istället. För mig är alltså mellanmålen lösningen.

nickodemus
2008-01-30, 16:31
Till King grub : )

Från igår, ser likadant ut Mån-Fre
Frukost:Yoghurt , 2 äpplen, 1 päron

Lunch: Biffstroganoff med 2dl ris (bs = 300g lövbiff + grädde)

Lunch 2: Stuvad Potatis med kokt falukorv ( 5 potatis + mjölk + 150-200g korv) + 33cl cuba cola + knorr vie + "mini morötter påse"

Lunch 3: 1½ kyckling filè med 2dl ris + 250g hallon o blåbär + 3 msk rapsolja + ca 20 cl cola

Middag: Pressad Potatis (5st) Utskuren biff 320g + 2 st kiwi , 1 tomat, lite bladspenat. + 4 msk rapsolja + ca 5dl mjölk

Multivitamin tablett (haft influensan så lägger till den just nu)

Två zoo klubbor, och en palle kuling chocklad

Tror det är allt jag fick i mig igår, + ca 3 liter vatten.
Brukar äta 100g nötter också men blev inga igår

Koloftw
2008-01-30, 16:36
Det där var sannerligen en hel del mat. Är du den där killen som gjorde tråden typ "6000 kcal - ingen viktuppgång?".

Du har bra gener antagligen ;)

LunaSpice
2008-01-30, 16:42
Har du kollat upp dina sköldkörtelshormoner?

Joggarn
2008-01-30, 16:44
Det verkar som du äter rätt så mycket potatis, gör du det ofta? byt ut potatisen mot kanske pasta då istället, mycket mer energirikt och mer kcal

z_bumbi
2008-01-30, 16:45
nickodemus: Vad väger du och hur aktiv är du på en dag?

tobbo
2008-01-30, 16:48
nickodemus: Vad väger du och hur aktiv är du på en dag?

- hur gammal är du?

nickodemus
2008-01-30, 16:55
Liv på luckan!

LunaSpice - Japp, allt grönt.
Läste fel där, Sköldkörtshormonera är inte samma sak som sköldkörteln va?
Själva sköldkörteln är helt grön iaf.

Joggarn - Äter mer ris enligt mig själv, Pasta är inte så jätte aktuellt p.ga att jag är gluten så pastan är byggd på Majs.

z_bumbi - 195, 78kg. Jag jobbar 8 timmar om dagen, rätt slappt egentligen men ändå fysiskt. Sen är jag väl som person rätt aktiv, barnslig är väl rätt ord.
Men eftersom mina bästa polare ligger inne och bli män i lumpen så är jag jävligt degig när jag inte jobbar så går väl jämt upp.

tobbo - 87;a

Glömde skriva in Omega 3 kapsel på listan, äter en varje dag förutom när jag äter lax vilket är 2-3 ggr i veckan.

Trance
2008-01-30, 17:48
Hur länge har du ätit så och hur konsekvent är du med att hålla ett överskott?

Har själv väldigt svårt att gå upp i vikt och farsan var lika när han var yngre (är inte direkt stor nu heller). Visst kan det vara så att man behöver lite mer än någon som har lättare att gå upp i vikt men det är aldrig så mycket som "dubbelt".

Om jag tittar på mig själv så är det helt enkelt för lite mat och framför allt för lite mat under en längre period. Även om man äter mycket en dag så hjälper det inte om man fuskar dagen efter med att hoppa över något mål.

Men om du har hållt ett noggrant beräknat kraftigt överskott i en månad utan att fuska alls så bör du väl kolla upp det, men det är ytterst sällsynt tror jag.

chaffisen
2008-01-30, 17:51
Det där var sannerligen en hel del mat. Är du den där killen som gjorde tråden typ "6000 kcal - ingen viktuppgång?".

Du har bra gener antagligen ;)

Kostar ju bara massa pengar, knappast bra ;)

Lenkoo
2008-01-30, 17:52
Äntligen har jag fått ordning på mitt konto efter massa strul.. blah.

Jaja, jag kan lika gärna dela med mig av mina motgångar då =P
Känner mig själv som ett extremfall, men kanske inte är ensam, iaf vad jag ser här.

Dock så ligger vikten endast på 53kg och höjden slår i taket vid 182cm, och 19vintrar. =(

Ska försöka ge ett exempel på en dags ätande, men håller inte koll så mycket på gram och kalorierna, men ska försöka skriva ut det så noggrant som möjligt.

En helt vanlig dag;

Upp 07.00

Frukost.1: 07.10
- Tallrik havregrynsgröt (1dl) , blandat me mjölk.

Frukost.2 / mellanmål: 09.30
- 2 st grovtbröd, med skina o gurka, smör. Stor glas Juice.

Lunch: 12.10
- Varierar rätt mycket då jag inte är mästerkocken, men allt från lax/ris...pasta/kasler-sallad...potatisgratäng/oxfilespett(2st). Jaja, svårt o förklara då det varierar.

Middag: 16.30
- Husmanskost av käre mor eller far! Medelstor portion; Lax, torsk, lövbiff,köttfärs, snitchel?stava eller liknande, med 3 potatis/ris/pasta.

Kvällsmåltid: 18-20 varierar då jag styrketränar innan.
- Havregrynsgröt (1-2dl). 3 ägg hårdkokta. eller, 2st tonfisksmackor. Porteindrink ( 50g doublepro & 35g snabba kolisar).

Läggdagdinner: 22tiden
- Havregrynsgröt 2dl.

Sådärja, ibland smällts kvällsmåltiden och läggdagsdinnern ihop då jag tränar försent ( 19-20)

Men det andra hinner jag alltid med!

Ja, vad jag själv kan se så äta så pass mycket för att gå upp de skandallåga kilos jag har.

Några invändningar/tips?

Kan tillägga att längden och vikten ligger i släkten, far min är inte stor han heller.

PS bra tråd!

Scratch89
2008-01-30, 18:13
Problemet, som jag ser det, är att ni äter alldeles för ren mat. Att äta havregrynsgröt är såklart bra, men om problemet är att ni inte går upp i vikt så kanske det är bra att äta mat som inte mättar lika mycket. Välj något mjukt grovbröd som inte mättar så fasansfullt mycket, som t.ex Lingongrova eller så. På med leverpastej, kaviar och liknande pålägg. Ha grädde i köttfärssåsen. SKAFFA STÖRRE TALLRIKAR. Själv har jag börjat äta mindre då jag köpte nya, mindre tallrikar. Bra för tjockisar som mig, dåligt för er.

Alfred Nobel
2008-01-30, 18:30
Problemet, som jag ser det, är att ni äter alldeles för ren mat. Att äta havregrynsgröt är såklart bra, men om problemet är att ni inte går upp i vikt så kanske det är bra att äta mat som inte mättar lika mycket. Välj något mjukt grovbröd som inte mättar så fasansfullt mycket, som t.ex Lingongrova eller så. På med leverpastej, kaviar och liknande pålägg. Ha grädde i köttfärssåsen. SKAFFA STÖRRE TALLRIKAR. Själv har jag börjat äta mindre då jag köpte nya, mindre tallrikar. Bra för tjockisar som mig, dåligt för er.

+1,337

Lenkoo
2008-01-30, 19:41
Kan lugnt säga att det inte bara slinker ner "nyttig" mat i min lilla mage.

Försöker få i mig antigen en påse godis ( alhgrens-bilar, zoo) eller jordnött/chassew-påse.

Jag skulle faktiskt kalla mig mer onyttig än nyttig. Dock så är saker som havregrynsgröt lättast att få ner, men 1l havregryn om dan kan inte vara så skoj för magen efter några veckor skulle jag tro. =P

mvh

Koloftw
2008-01-30, 19:53
Dock så är saker som havregrynsgröt lättast att få ner, men 1l havregryn om dan kan inte vara så skoj för magen efter några veckor skulle jag tro. =P

mvh

Per viktenhet kanske. Men betänk att havregrynsgröt är ett av de livsmedel med minst kaloritäthet.

loztdignity
2008-01-30, 20:14
Lenkoo: Ät större portioner av allt och skippa sista målet havregrynsgröt mot någonting mer energirikt.

Ägg på mackan, 2 dl havregrynsgröt till frukost, ät mer av allt.

Jag skulle kunna tänka mig att du ligger omkring energibalans för tillfället för det där är inte särskilt mycket mat

nickodemus
2008-01-30, 20:16
Hur länge har du ätit så och hur konsekvent är du med att hålla ett överskott?

.

Såhär har jag ätit i 3 månader.
Förut åt jag 5 lagade mål mat, och det började jag med hösten 06.

Visst äter man mindre ibland, det gör nog alla.
Mån-Fre äter jag minst 4 iaf, Lör-Sönd blir det minst 3 lagade men det beror oftast på att jag är onyker eller är vaken mindre vilket bör jämna ut sig överlag.

Lenkoo
2008-01-30, 20:28
Koloftw: Vad skulle man kunna byta ut sista målet mot då? Är svårt att få i sig något då eftersom man ca 1 timme innan ätit träningsmålet.

makgrill på macka? Något annat exempel?

Får lättast i mig saker som smakar så lite som möjligt, inga geggor helst. Makrill funkar dock. =P

Finns det något som liknar havregrynsgröt? Eller kan man blanda i med något för att öka kaloriintaget? Exempel?

Perfekt att ha såna som er som vet vad man ska stoppa i sig! Uppskattar er enormt! =)

nickodemus
2008-01-30, 20:40
Lenkoo - Detta låter väl jävligt dumt egentligen.
Men om du kikar på det jag skrev att jag åt igår, det är faktiskt ganska optimalt tror jag.
Bara falukorven där som inte är så bra..

Det jag äter, SKA man gå upp i vikt av, varför jag inte gör det är ett smärre mysterium : )

Om jag vore du, så skulle jag äta ett lagat mål mat istället för det du äter 18-20.
Det du äter nu ser jag mer som ett mellanmål.
Sen har du inte skrivit upp några grönsaker, viktigare än vad man tror.

Ät ett mål mat vid 18-20 och ät det du äter idag vid den tiden vid 22.

Sen är det väl rapsolja, jag skrev hur jag dricker det i någon tråd,kanske var denna t.om-
funkar rätt bra, slipper man smaken osv

Lenkoo
2008-01-30, 21:41
nickodemus - Svårt med både tid och ork att få ihop en liten tillagat mål då. Får försöka kompensera "mellanmålet" med något mer isf. Grönt får jag gott o väl i mig mycket av, både vid luncherna och några fler tillfällen under dagen.

Egentligen ser mina veckodagar ut enligt följande:

Måndag - som jag nämnt tidigare.
Tisdag - som jag nämnt tidigare.
Onsdag - slutar vid 12 och åter då en rejäl middag hemma, och måltiden vid 16 flyttas fram istället till efter träning, och vid 16 tar jag något lättare. Byter helt enkelt plats på kvällsmålet och måltiden vid 16.30 resp 20.00
Torsdag - som jag nämnt tidigare.
Fredag - Som Onsdag.
Lördag - varierar
Söndag - varierar

Som jag kan se det (för att utöka mitt kaloriintag) så kan jag iof försöka lägga in ett mellanmål till vid 14-15tiden. Annars känns det rätt fullspeccat ut. Bara att fylla på varje måltid som är möjligt annars. Ska försöka kolla upp det lite till.

Frukosten går att lägga till något på. Det är mest kvällen så blir de tjuriga, då jag inte vet riktigt om jag ska köra på 2 mål efter träningen eller endast 1 stort.

Men måste bara reda ut det här med havregrynsgröt, jag trodde det var bland de "bästa" livsmedlena att ta efter träning o vid läggdags.
Även för oss lättviktare. Men så är det inte alltså?

mvh

Koloftw
2008-01-30, 21:45
Koloftw: Vad skulle man kunna byta ut sista målet mot då? Är svårt att få i sig något då eftersom man ca 1 timme innan ätit träningsmålet.

makgrill på macka? Något annat exempel?

Får lättast i mig saker som smakar så lite som möjligt, inga geggor helst. Makrill funkar dock. =P

Finns det något som liknar havregrynsgröt? Eller kan man blanda i med något för att öka kaloriintaget? Exempel?

Perfekt att ha såna som er som vet vad man ska stoppa i sig! Uppskattar er enormt! =)

Makrill är supernyttigt, bra fetter och bra protein, sen får du lite antioxidanter (lykopen) från tomatsåsen också :D.

Dessutom mättare det sämre än havregrynsgröt, optimalt för dig alltså.

Smörgås+smör+makrill kanske?

Lenkoo
2008-01-30, 21:47
herregud man skriver ju som en dåre.. ursäkta stav/-ändelsefel i varenda mening! :confused:

Lenkoo
2008-01-30, 21:50
Koloftw: Tog precis 2 lingongrova med en låda makrill o smör! :thumbup:

Fast märkte att det tog emot lite efter första, fast beror nog på att drinken slank ner precis innan. *spy*

Måste ändra träningstiden till 17-18 någon gång.. så inte alla mål kommer på varandra, drink+mål+mål=blä :P

Vet någon föresten om det är fel att lägga mål på mål? Blir det fel me matsmältning osv då?
Alltså om drinken tas upp fast man precis ätit innan elr viceversa

Eddie Vedder
2008-01-31, 05:51
Vet någon föresten om det är fel att lägga mål på mål? Blir det fel me matsmältning osv då?
Alltså om drinken tas upp fast man precis ätit innan elr viceversa

Det gör inget alls. :thumbup:

Vill du höja energimängden i gröten så tillsätt vanligt smör och messmör och blanda i.*drool* Men annars finns som sagt andra alternativ, desasutom MÅSTE du inte koka gröt av havregrynen heller. Mindre mättande att äta dom okokta i mjölk/fil/yoghurt.

Anonym112
2008-01-31, 15:54
Börja krydda kosten med mer kalorität föda. Ändra på små detaljer som fet mjölk istället för mellan. drick kalorier (mjölk/juice t.ex) istället för vatten! (det gör STOR skillnad i längden) -- och var inte rädd för att äta pizza eller skrovmål till lunch eller middag.

Du verkar inte äta något alls på kvällen? Släng in cashewnötter och chokladmjölk där tycker jag.

Problemet ligger mest troligt i att du äter alldeles för nyttigt, vissa HAR svårt att gå upp i vikt och då får man ta och slänga in "skräpmat" (läs: energität mat) med gott samvete, som en krydda i kosten.

Lycka till

Koloftw
2008-01-31, 16:08
Gillar du havregryn och täcker ditt näringsbehov med nyttiga livsmedel så finns det ju sjukt goda saker att göra, socker alltså.

Sirap, honung, strössel, oboy, kakao etc. etc. blandat med havregryn är en gudagåva!

Durre
2008-01-31, 16:10
Alltså för att gå upp i vikt behöver man inte äta, någon som sagt det? Drick juice eller läsk, har du druckit mer än 8liter bravo juice på några dagar så säg inte då att din vikt inte har gått upp.

Lenkoo
2008-01-31, 18:12
Anonym112: Joda, kolla mitt schema några inlägg tidigare. Ska försöka slänga in en påse nötter eller godis varje dag med, eller låter det dumt?

Eddie Vedder: Messmör? Okej, ska testa o blanda okokta med yogurt elr liknanade. Låter fint! :D

Durre: Ironi? Det där lät inte så smart?:smash:

Eddie Vedder
2008-01-31, 18:20
Eddie Vedder: Messmör? Okej, ska testa o blanda okokta med yogurt elr liknanade. Låter fint! :D

*drool* *drool*
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2792244&postcount=577

:eating:

Anonym112
2008-01-31, 18:48
Anonym112: Joda, kolla mitt schema några inlägg tidigare. Ska försöka slänga in en påse nötter eller godis varje dag med, eller låter det dumt?

Låter bra, sålänge du inte baserar dagen på godis/nötter ;) se det som en kryddning för att uppnå "det lilla sista" som behövdes för att ligga kalori+ :)

Eddie Vedder
2008-01-31, 18:50

Det Durre menar är att energi inte måste komma i fast form, det finns även drycker.

Det var alltså inget dumt alls, snarare ett jättebra tips.

Lenkoo
2008-01-31, 19:27
Anonym112: Haha nej då. :D

Eddie Vedder: Syftade mest på läsken, det låter lite ironiskt att dricka 5liter cola på en dag utan att käka något annat. Den sockerkicken lär vara skön! :Virro
Skämtåsido, jo det förstår jag, men nu tar jag väl ingen energirik drink om dagarna, förutom drinken efter träning.
Innan (halv år sen) körde jag med en gainer efter träning, men den var först och främst svår att få ner, och någon ökning märkte jag inte.

Så nu har jag köpt doublepro o en påse maltodextrin o blandar ihop själv istället. Vet inte om det är bättre, men smakar desto godare så någon mer sån skulle jag nog kunna dra i mig. Men vet inte om man ska tro på det där med aspartamsnacket? Då vågar man ju inte slänga i sig för stora mängder.. Annars är det 1dl dblpro / 0.7dl malto per drink.

Fast ni kanske syftar på andra drinkar?

mvh

Eddie Vedder
2008-01-31, 19:43
Fast ni kanske syftar på andra drinkar?

Måltidsdryck helt enkelt, Durre nämner ju juice som exempel. Mjölk är ett annat och det dricker du ju redan så som jag förstått det?

Finns ju dessutom andra varianter än vanlig komjölk, kanske variera med rismjölk, havremjölk, sojamjölk etc? Att göra egen chokladdryck med mjölk och kakao är supergott, obo'y är inte fel det heller.

nickodemus
2008-02-01, 14:21
Ingen som har några tips på mitt upplägg och varför inte vikten skjuter i höjden? ;´(
Se sida 1.

cruzzek
2008-02-01, 22:45

Till tråd skaparen.
Rapsoljan smakar egentligen inte särskilt mycket men är ändå rätt så äcklig på något sätt.

Varför dricka en massa olja bara för att gå upp i vikt, då kommer man väll bara bli fet eller? Det lär ju knappast ge större muskler!?;)

cruzzek
2008-02-01, 22:54
Edit: Kvittar det om man ligger på ett överskott på 500kcal bestående av fett eller 500kcal av t.ex pasta? Kommer man lägga på sig samma mängd muskler och fett vilket man än väljer?

(Fan går det inte editera på kolo för??)

Eddie Vedder
2008-02-02, 00:48
Edit: Kvittar det om man ligger på ett överskott på 500kcal bestående av fett eller 500kcal av t.ex pasta? Kommer man lägga på sig samma mängd muskler och fett vilket man än väljer?

Ett energiintag som innebär kaloriöverskott är just ett energiintag som totalt sett bidrar med mer energi än du förbrukar, enskilda livsmedel utgör aldrig "överskottet".

Dietärt fett har större benägenhet att lagras som kroppsfett så man kanske skulle kunna få mätbara skillader vid en extra fet kost, knappast märkbara. Fetare blir man oavsett sålänge man går upp i vikt.

cruzzek
2008-02-02, 10:22
Ett energiintag som innebär kaloriöverskott är just ett energiintag som totalt sett bidrar med mer energi än du förbrukar, enskilda livsmedel utgör aldrig "överskottet".

Dietärt fett har större benägenhet att lagras som kroppsfett så man kanske skulle kunna få mätbara skillader vid en extra fet kost, knappast märkbara. Fetare blir man oavsett sålänge man går upp i vikt.

Okej. Men om man vill bulka för att bygga muskler så går det alltså att ligga på ett överskott av 500kcal bestående av fett?

Eddie Vedder
2008-02-02, 10:23
Okej. Men om man vill bulka för att bygga muskler så går det alltså att ligga på ett överskott av 500kcal bestående av fett?

Såhär skrev jag:

Du kan som sagt inte peka ut EN sak och säga att "det där är överskottet".

Lenkoo
2008-02-02, 20:24
Tänkte på det angående ämnesomsättning. Finns det något sätt att mäta fram hur många kalorier man förbränner under en dag?
Eller är en dietist det enda sättet att få reda på det?
Följdfråga, vad är det en dietist räknar på? (hur ser en kontroll ut?)

Eddie Vedder: Testade yogurt+okokta havrgryn i förgår. Va grymt gott, att man inte tänkt på det innan. Man får nästa i sig 1-1.5dl mer än vid kokta. :thumbup: Plus att yogurten räknas in med.

mvh

King Grub
2008-02-02, 20:28
Tänkte på det angående ämnesomsättning. Finns det något sätt att mäta fram hur många kalorier man förbränner under en dag?

Indirekt kalorimetri för kaloriförbrukning i vila, och dubbelmärkt vatten eller en kombination av hjärtfrekvensmätning och accelerometri för total kaloriförbrukning, om man vill ha säkra siffror.

Gustaven
2008-02-08, 22:37
Jag säger bara jordnötter hur lätt som helst att få i sig, inte särdeles dyrt ens för de som bor läser på t.ex. gymnasium... och med alla andra tips här på nattmackor och grejor :D plus en 50g jordnötter, ca 300kcal och 13g protein extra... jag fullkomligt älskar när folk ska gå ned i vikt är nyttiga och äter jordnötter för det är ju nyttigt och "smalmat"...

kom gärna med mer tips även jag behöver allt jag kan få även om jag (vill tro) att jag ligger på överskott

Sunesha
2008-02-08, 23:07
Tips ifrån en kille som var underviktig.
Frukost:
Mackor ifall det äts, alltid dubbel macka. Kasta på en lingon grova till på frukosten. Effektivt 2 st extra mackor på 2 mackor. Mer mat mer kcal. Dubbelmackor är din vän, 2 mackor är inte tillräckligt. 4 dubbelmackor är målet för dig. Gröt går fett bort. Det är för mättande. Om du inte klarar alla mackorna ät resten 2 timmar innan lunch.
Mellanmål:
Nötter är din vän, köp så du har tillgängligt jämmnt.
Lunch:
Exempel: Enkelt, åt du 2 st kyckling filèr äter du nu 2.5 st sen äter du tre. När jag äter fläskkotlett tex äter jag 3-4 st. Ris och pasta öka med 50% med mängden.

Middag:
Samma metod, du ökar mat mängden. 1 köttbit eller 2 är för lite om man väger lite. Målet är att 4 köttbitar, dubbla mängden grönsaker och kolhydrater. Öka gradvis. Drick mjölk eller juice, gärna 2-3 glas

Jag hade problem med undervikt i 10 år, jag bestämde mig att göra omvänd bantning. Att öka matmängden gradvis.

Jag har gått ifrån 54-64 kg på 6 månader med den här metoden. Alla grejer som mättar för mycket är din fiende. Jag trodde själv det var omöligt. Men jag tänkte på de som går upp i vikt hela tiden, de äter för mycket. Idag väger jag 75 kg spridda på 175 cm fast idag tränar jag. Idag har jag problemmet att jag äter för mycket och måste hålla igen.

Apiten går att träna :)

Så lycka till, jag varit smal hela mitt 28 åriga liv idag är jag tvungen att hålla igen.

Sunesha
2008-02-08, 23:14
Förresten Potasis, nej nej. Potasis mättar för mycket. Pasta och ris är bra kolhydrater för de som behöver äta mycket men har dålig aptit.

Ett tips är ät kött med 34% creme fraiche för att inte kännas tort. Ha alltid en klick att dopa i. Det både gott och viktökande gör så saker slinker ner lättare.

Grekisk youghurt är skit gått, olivolja med salt och örtkryddor i salladen. Fetaost i salladen.

Pålägg dubblas alltid på mackorna. Äter du tonfisk, äter du 2 burkar minst.

Kom ihåg äta mycket grönsaker, slarvar du så blir magen skum av all mat.

pr33d
2008-02-09, 18:18

Till tråd skaparen.

Hej (ny här så svara snällt även om jag nu dumförklarar mig själv)

Vad jag förstått så finns det bra fetter och mindre bra (dåliga) fetter, mättade och omättade osv. Vad jag förstått innehåller rapsolja relativt bra fett(?), men kan det vara vettigt för kroppen att få i sig 1dl rapsolja om dagen? Känns på något sätt som att det ska gå rätt ut i ådrorna och man får hjärt- och kärlproblem om några år när man är gammal och lat.

Jag är en av dom där som alltid varit lite smalare och skyller på hög ämnesomsättning, och nu har jag försökt gå upp i vikt och till viss del har det gått bra men jag slarvar för mycket ibland och har nu stannat på runt 80kg (på 193cm =( ). Skulle vara perfekt om man kan kunde dricka lite olja då och då för att spä ut med extra kcal =) Det verkar finnas gott om bildat folk här så skulle vara tacksam om någon reder ut detta åt mig. (vad är sämre, ett mål från max om dagen eller en 1dl rapsolja om dagen)

CoKEmaN
2008-02-09, 18:49
Tips ifrån en kille som var underviktig.
Frukost:
Mackor ifall det äts, alltid dubbel macka. Kasta på en lingon grova till på frukosten. Effektivt 2 st extra mackor på 2 mackor. Mer mat mer kcal. Dubbelmackor är din vän, 2 mackor är inte tillräckligt. 4 dubbelmackor är målet för dig. Gröt går fett bort. Det är för mättande. Om du inte klarar alla mackorna ät resten 2 timmar innan lunch.
Mellanmål:
Nötter är din vän, köp så du har tillgängligt jämmnt.
Lunch:
Exempel: Enkelt, åt du 2 st kyckling filèr äter du nu 2.5 st sen äter du tre. När jag äter fläskkotlett tex äter jag 3-4 st. Ris och pasta öka med 50% med mängden.

Middag:
Samma metod, du ökar mat mängden. 1 köttbit eller 2 är för lite om man väger lite. Målet är att 4 köttbitar, dubbla mängden grönsaker och kolhydrater. Öka gradvis. Drick mjölk eller juice, gärna 2-3 glas

Jag hade problem med undervikt i 10 år, jag bestämde mig att göra omvänd bantning. Att öka matmängden gradvis.

Jag har gått ifrån 54-64 kg på 6 månader med den här metoden. Alla grejer som mättar för mycket är din fiende. Jag trodde själv det var omöligt. Men jag tänkte på de som går upp i vikt hela tiden, de äter för mycket. Idag väger jag 75 kg spridda på 175 cm fast idag tränar jag. Idag har jag problemmet att jag äter för mycket och måste hålla igen.

Apiten går att träna :)

Så lycka till, jag varit smal hela mitt 28 åriga liv idag är jag tvungen att hålla igen.

Låter väldigt mycket som en dag för mig.
Jag låg på 62kg á 180cm förut, men då åt jag ändå mycket "skräpmat" hamburgetallrik, pizza osv, bytte det till pasta och började träna, +21kg på ett år, väldigt skumt med tanke på att jag borde bli mer mätt av pastan, men det hände ju inte. Jag märkte fort att jag inte kan bli mätt, vad jag än äter ;)

Nu äter jag 4 dubbelmackor vid 6:30, apelsin+banan vid 9, lunch vid 11:30, ca 3-4hekto ris/potatis + nån form av kött/fisk på 2hekto gram. apelsin + banan igen vid 14. hem o sova en kvart vid 16, sen ett par mackor när jag vaknar, kanske lite nyponsoppa. middag runt 18, 200g (okokt) pasta + 200g kött/fisk. En kopp choklad och ett par mackor vid 20.

+8kilo på ett par månader nyligen, men nu har jag fastnat igen. det är bra.

Koloftw
2008-02-09, 18:52
Hej (ny här så svara snällt även om jag nu dumförklarar mig själv)

Vad jag förstått så finns det bra fetter och mindre bra (dåliga) fetter, mättade och omättade osv. Vad jag förstått innehåller rapsolja relativt bra fett(?), men kan det vara vettigt för kroppen att få i sig 1dl rapsolja om dagen? Känns på något sätt som att det ska gå rätt ut i ådrorna och man får hjärt- och kärlproblem om några år när man är gammal och lat.

Jag är en av dom där som alltid varit lite smalare och skyller på hög ämnesomsättning, och nu har jag försökt gå upp i vikt och till viss del har det gått bra men jag slarvar för mycket ibland och har nu stannat på runt 80kg (på 193cm =( ). Skulle vara perfekt om man kan kunde dricka lite olja då och då för att spä ut med extra kcal =) Det verkar finnas gott om bildat folk här så skulle vara tacksam om någon reder ut detta åt mig. (vad är sämre, ett mål från max om dagen eller en 1dl rapsolja om dagen)

Rapsolja är jättenyttig, den kommer på inget sätt öka risken för hjärt-/kärlsjukdomar förutom att den kan göra dig fet och indirekt öka risken.

Sunesha
2008-02-09, 21:50
Låter väldigt mycket som en dag för mig.
Jag låg på 62kg á 180cm förut, men då åt jag ändå mycket "skräpmat" hamburgetallrik, pizza osv, bytte det till pasta och började träna, +21kg på ett år, väldigt skumt med tanke på att jag borde bli mer mätt av pastan, men det hände ju inte. Jag märkte fort att jag inte kan bli mätt, vad jag än äter ;)

Nu äter jag 4 dubbelmackor vid 6:30, apelsin+banan vid 9, lunch vid 11:30, ca 3-4hekto ris/potatis + nån form av kött/fisk på 2hekto gram. apelsin + banan igen vid 14. hem o sova en kvart vid 16, sen ett par mackor när jag vaknar, kanske lite nyponsoppa. middag runt 18, 200g (okokt) pasta + 200g kött/fisk. En kopp choklad och ett par mackor vid 20.

+8kilo på ett par månader nyligen, men nu har jag fastnat igen. det är bra.

Som jag typ, det går att äta. Det handlar bara om vara konskvent med sitt ätande. Jag var övertygad att jag hade hög ämnesomsättning. Idag anser jag nog jag hade dålig aptit. Åt små frukostar och luncher. Samt en monstermåltid som var stor.

Jag mår grymt bra idag för jag äter tillräckligt. Jag försökte genom åren äta skräpmat godis+chips och pizza och sådant som bantare undviker. Men konstigt nog var det faktiskt bara större måltider och duka fram en rätt mängd mat.

Som på rispaket är 1 portion fruktansvärt lite mat. Jag anser 3-4 portioner är lagom. Förstår inte hur de kommit fram till portions storlekarna på paketen.

Det är nog bara som en som vill gå ner vikt. Räkna kalorier i en vecka och ge dig själv en bra dos med sådana. Sen behöver man inte göra det när man märker vilken mängd mat man ökar på. Då har man uppfattning hur mycket man behöver äta av mat för att gå upp.

Jag insåg att jag åt 2400-2600 kalorier om dagen vilket var lite för mig. Idag när jag räknat ibland ligger jag på 3500 kcal utan röra mig i vikt. Jag tror folk som har svårt att gå upp i vikt. Underskattar sin energiåtgång eller äter mycket mindre än vad de tror som Eddie sa tidigare i tråden. I mitt fall tror jag underskattade hur mycket jag gör av med per dag.