handdator

Visa fullständig version : Träning som gäller en 17 åring

larkan
2008-01-29, 16:39
Hej!

Jag är väldigt ny här på kolozzeum, fast det jag har läst verkar vara väldigt förståndigt och denna sidan har ett väldigt bra koncept så jag tror ni här kommer att kunna hjälpa mig. När jag skulle skriva detta tänkte jag om jag skulle ta de på träning och motion. Men jag beslutade att ta de här på diet, deff och fettminskning. Vi startar här:

Jag är 17 år som har varit väldigt aktiv i hela mitt liv, spelat bla, fotboll, innebandy, tennis och en massa andra sporter. Har även varit väldigt aktiv i skolan då jag alltid gillat idrott osv. Nu hade jag tänkt att jag skulle börja träna på gym effektivt eftersom min muskelatur på överkroppen inte är så övertygande. Jag kommer skriva en liten dagbok här nere som ni sedan kommer få läsa och som ni sedan skulle kunna skriva tillbaks så jag gör en grov förbättring i dagsläget.

I dagsläget ser mitt träningsschema ut tillfälligt

Måndag:Bröst, Triceps, ev fotbollsträning
Tisdag: Ben, mage
Onsdag: Rygg, Traps, idrott i skolan, ev fotbollsträning
Torsdag:Biceps, axlar
Fredag: Simma 1000-1500m
Lördag: Vila
Söndag:vila/innebandy

Jag väger 64 kg och är 175 cm lång vilket ger att BMI på 20.9 som är normal vikt. Självklart stämmer inte BMI så bra men ville bara säga det.

Det jag vill lyckas med min träning är att behålla min smidighet/snabbhet/kondition samtidigt som jag bygger upp en snygg och bra muskelatur som syns bra. Jag går även första året på byggprogrammet så behöver muskler och orken att jobba hårt där.

Mina stora frågor är nu:
*Vad tycker ni om mitt schema ser det bra ut för att bygga muskler samt som man ska bränna/ta bort lite underhudsfett.
*Vad för diet borde jag ha, jag fattar att jag inte ska äta onyttiga saker som tex socker och massa kalorier.
*Jag vill ha även mer reda på hur många set och hur många rep jag ska göra på varje övning.
*Jag vill även höra om hur er syn är på protein drink, jag vill inte köra kreatin eftersom jag har hört att de bara vattenfyller musklerna och eftersom jag bara vill vara och se naturligt stark ut. Hade tänkt att prova whey -80 den verkar förståndig.
*Hur mycket kalorier borde jag ta in på en dag?

Som sagt stämmer inte schemat varje dag, men det brukar vara så fast ibland orkar jag inte med 3 st pass på onsdagen så brukar bara bli 2 st.

Jag vill även inte bli behandlad som en idiot som verkligen inte förstår sig på träning nu och bara säger "jag heter linus och jag tränar mage,biceps,bröst 1 gång i veckan" utan var lika seriös mot mig som ni är mot dom andra"

Är ni riktigt intresserad av att hjälpa mig så adda min msn linus_rosberg90@hotmail.com

Tack på förhand, Linus

Scratch89
2008-01-29, 20:10
* Schemat ser väl helt ok, inget extraordinärt med det. Jag skulle dock flyttat biceps till ryggdagen, och axlar till bröst, om du bara kan träna dessa dagar i veckan. Själv tycker jag inte om splittar alls, utan gillar hellre helkroppspass med ordentliga övningar. Jag kan ge exempel på bra pass om du vill.

* Det beror på dina mål med träningen. Du kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, då det är två helt omvända processer, så du får fokusera på det ena före det andra. Mitt tips är att först gå ner till den fettmängd du önskar samtidigt som du styrketränar, för att sedan helt enkelt öka matintaget så du går upp i vikt allt eftersom. Det är inget roligt att höra från andra som bara säger "ÄÄÄT!" när man inte riktigt har samma mål som dem. Maten borde inte vara något speciellt. Ät vettiga saker, ät ordentligt med mat i skolan, middag och kvällsmat. Se till att du lägger ett mål (eller iallafall ett mellanmål) i anslutning till träningen.

* Det beror lite på hur du känner. Basövningar kan man med fördel köra tyngre och med färre reps än andra övningar. Något som är rätt så vanligt är att köra tre övningar, tre set på varje övning, och sedan variera repsantalet beroende på övning. För bröstet t.ex kan det vara bänkpress 3x6, sedan lutande hantelpress 3x8, för att sedan avsluta med flyes på 3x12. Du känner själv hur du fungerar. Jag kan inte köra tunga skivstångsroddar för ryggen t.ex, men jag får grym kontakt och pump när jag kör trereppare med belastade chins.

* Proteindrinkar av olika slag kommer inte göra underverk, men är inte dåliga heller. Protein i flytande form tillsammans med någon källa av kolhydrat (druvsocker, maltodextrin, bröd, frukt eller godis, t.ex) i samband med träning fungerar bra. Det är dock inte detta dina resultat kommer att baseras på, utan på din kost, träning och vila i allmänhet.
Kreatin är en naturlig kemisk förening som finns i kroppen oavsett om du intar det i pulver/kapselform eller ej. Kreatin sägs ge en styrkeökande effekt, och kan även ge effekt på volymen. Vissa säger sig bli uppsvullna, andra inte. Det är också något du får prova, och se hur du reagerar på det.

* Det finns en jättebra uträkning för det, och den finns i Deff-guiden som ligger som sticky i den här delen av forumet. Rent spontant känns det som om du borde äta på rätt så bra, om du fortfarande håller på med sporter dvs. Om du är magrare än vad du vill vara så kan du testa att höja matintaget lite extra.

Skriv om det var något mer.