Visa fullständig version : Projekt drakgitarr
-Om någon råkar veta om jag ska välja en bas eller en barytongitarr som utgångsmodell, eller om det t.o.m finns något bra instrument redan-
Jag ska troligen modifiera ett instrument då det inte verkar gå att få tag i det jag vill ha + har varken tid eller pengar till att konsultera en gitarr/bas-byggare.
Jag ska ha ett mycket basigare gitarrljud än normalt, till ett deathmetalprojekt, och tror inte på idén att modifiera signalen i efterhand. Det ska även gå att spela på instrumentet - med sitt basiga ljud - helt utan effekter och förstärkning, så digitala förvrängningar e i princip uteslutet.
Stämningen ska vara i E.
Jag har lyssnat (via internet bara, doh!) på en bas med piccolostämning med strängset ca 80-20 vilket e vad jag tänkt mig, och det låter lagom. Lagom basigt, tror jag. Dvs inte så det blir grötigt, verkar det. Och ändå så grymt mycket basigare än en gitarr. Dvs ungefär precis mitt emellan bas och gitarr.
Barytongitarrerna har normalt lagom breda halsar, medans vissa 6-strängade basar har väldigt breda halsar. Nu har jag iofs provat just en sådan, och det verkade inte vara något större problem att ta vanliga ackord på den, då jag har långa fingrar. Men det e i vilket fall som helst 'onödigt' (=suboptimalt etc.) med alltför bred hals då de mycket tunnare strängarna (jämfört vanliga bas-strängar) kommer på sedan.
Problemet med barytongitarren e att stränghålen blir för tunna, och behöver alltså borras. Det e även nästan säkert att jag behöver byta både stall och sadel.
Tar jag istället en bas blir skårorna i stall och sadel för stora, men har 'sett en snubbe på internet' som spelar med tunnare strängar på en vanlig bas, i piccolostämning. Den mannen kör med en vanlig bas som han stämt om (stämt upp, som fan) med de tunnare strängarna. Jag har inte hittat någon uppgift om skallängd på den. Men han verkade inte ens byta stall och sadel, och han e duktig.
Det e svårt att få någon bra hjälp av gitarr/bas-butikerna. Har varit i Stockholms vad jag vet två största gitarrbutiker och några till, och de har uppenbarligen inte fått någon sådan här förfrågan tidigare. De nämnde inte en piccolobas som lösning då jag var inne, utan såg ut som frågetecken, så de verkade inte ens veta vad det var. Så tänkte höra nu om någon här har koll på något instrument, troligen med skallängd 28-30" och lagoma hål o skåror för 20-80-strängar SAMT minst en doublecoilmick för fläskigt distat ljud.
Men men, en av killarna på Jam tyckte jag skulle prova en helt vanlig 6-strängad bas genom en gitarrförstärkare, så jag ska göra det idag.
Scratch89
2008-01-29, 14:31
Om du ska testa att spela basen genom en gitarrförstärkare, så får du vara beredd att den kan gå sönder eller bli skadad. Annars så låter det som ett bra tips. Varför kan du inte stämma ner gitarren en hel oktav annars? Köp extra tjocka strängar och stäm ner. Ett par kompisar spelade så på UKM, det var heltgrymt!
Om du ska testa att spela basen genom en gitarrförstärkare, så får du vara beredd att den kan gå sönder eller bli skadad. Annars så låter det som ett bra tips.
Bäst att påminna om att det var deras idé från början, innan jag sätter igång då.
Varför kan du inte stämma ner gitarren en hel oktav annars?
Jag kommer ihåg när vi diskuterade detta förra gången. Det e möjligt att jag nämnde den möjligheten då. Det var innan jag hade snokat rätt på piccolobasarna. Minns, de inkompetenta försäljarna nämnde dem ej.
Köp extra tjocka strängar och stäm ner.
Jag antar att det blir lite fladdrigt på en gitarr med vanlig skallängd, även om det e halleluja-tjocka strängar. Sedan blir det hopplöst att spela på den, jag har redan problem att få mina tjocka fingrar att trycka på en sträng i taget med vanlig tjocklek. Nej jag e ute efter ett större instrument än en vanlig gura helt enkelt. Längre hals, bredare hals. Därutöver så har jag listat ut att BASEN kommer låta bättre om inte gitarrerna snor dess oktav. Dessutom lite roligt att säga 'nej det e vanlig gitarrstämning i E' om någon frågar. :D För att inte tala om, att en poäng med en gitarr e liksom att sjunga i samma oktav som den ;)
Ett par kompisar spelade så på UKM, det var heltgrymt!
Vet du vad de hade för strängtjocklek? Alltså det ska låta RIKTIGT bra också. Det e i första hand för inspelning.
Förtydling, en piccolobas - om det finns någon som e gjord sådan, kan vara en lösning:
Så tänkte höra nu om någon här har koll på något instrument, troligen med skallängd 28-30" och lagoma hål o skåror för 20-80-strängar SAMT minst en doublecoilmick för fläskigt distat ljud.
Vad är en dublecoilmick, en humbucker eller?
Vad är en dublecoilmick, en humbucker eller?
Precis. Jag tycker doublecoil e ett mycket bättre ord bara.
Jag e inte särskilt bra på de bitarna, men de som kan (?) säger att det behöver vara dubbelmick. Å andra sidan sägs det att Rickenbackergitarrer "alltid" använt basmickar (som stöd för idén att utgå från en vanlig 6str. bas) men sedan så nog tycker jag att de låter väl tunt. Rickenbacker? Knappast någon riktig hårdrocksgitarr? Enklaste sättet att beskriva den gitarr jag söker e "motsatsen till Strata". En del försäljare pekar på Fendergitarrer och andra vanliga gitarrer när jag säger att jag e ute efter det tyngsta gitarrljudet som går att få :confused:
EmCeeMike
2008-01-29, 16:00
Du ska använda den till metal? Varför då inte göra som alla andra metalgitarrister och stämma ner? Eller så köper du en Whammy pedal som du kan ändra pitchen med. Vet att detta inte är vad du vill men fan, de andra lät väldigt komplicerat.
Stratan är en fin uppfinning FFS!
Du ska använda den till metal? Varför då inte göra som alla andra metalgitarrister och stämma ner? Eller så köper du en Whammy pedal som du kan ändra pitchen med. Vet att detta inte är vad du vill men fan, de andra lät väldigt komplicerat.
E gäller. Låtarna e redan klara och sången sätter gränsen till just E. Från början tänkte jag att det nog inte gick att få det ljudet jag vill ha utan att stämma ned en hel oktav, men har ändrat mig efter att ha hört piccolobasarna. Oktavskiftning e inte optimalt, då det skulle vara bättre att hålla sig i ordinarie gitarr-oktav. Antingen blir det komplicerat, eller så har jag tur och hittar en sådan piccolobas jag vill ha, alternativt en barytongitarr som har tillräckligt stora hål och skåror för strängar.
Stratan är en fin uppfinning FFS!
Stratan e trots allt ett precisionsinstrument som i princip allt Fender har gjort såvitt jag vet. men det funkar att klinka pop och funk med (inget ont om det), jag blir vansinnig när metalgitarrister har dem, det skulle kunna låta så mycket bättre.
EmCeeMike
2008-01-29, 16:22
Stratan e trots allt ett precisionsinstrument som i princip allt Fender har gjort såvitt jag vet. men det funkar att klinka pop och funk med (inget ont om det), jag blir vansinnig när metalgitarrister har dem, det skulle kunna låta så mycket bättre.
Stratan funkar allt till det mesta men jag kan hålla med dig att den låter lite tunn när den spelas med i metalsammanhang.
Stratan funkar allt till det mesta men jag kan hålla med dig att den låter lite tunn när den spelas med i metalsammanhang.
Det finns ingen serietillverkad seriös elgitarr som låter tunnare?
Jag vet att OLP gör något i princip exakt så som du vill ha det, kostar runt 4K iofs, men kanske är bättre än att ha något "halvbra"?
Jag föreslår hur som helst att du kör på en barytongitarr, av den enkla anledningen: kolla vad ordet slutar på. Ska du spela gitarr nerstämt en oktav, köp dig en barytonGITARR. Piccolobasar används inte på det sättet, jävligt mycket typ slapbasister som använder det som soloinstrument osv. Dessutom är det jobbigare att hitta en bas med 28-30" skala än att hitta en billig och sjysst baryton-gitarr.
EmCeeMike
2008-01-29, 19:27
Det finns ingen serietillverkad seriös elgitarr som låter tunnare?
Joho då, beror ju mycket vad du har för mickar i. Eric johnson har rätt fint strataljud.
Det är ju mycket en smaksak, personligen gillar jag tex inte soundet av gitarrer med EMG humbuckers i. Sterilt och livlöst.
panzerpig
2008-01-29, 22:51
bara för att tydliggöra, är det inte såhär:
gitarr och piccolobas är stämda likadant (piccolobas har längre skala och tjockare strängar, därför låter det inte exakt som en gitarr, trots att tonerna är samma).
baritongitarr är oftast stämd i B "Baritone guitars are usually tuned a fifth lower (A D G C E A), a fourth lower (B E A D F♯ B) or an octave lower"
tex fender VI är en "gitarr" som är stämd en oktav lägre än en gitarr (som en bas). den är som en piccolo fast tvärt om (gitarr som leker bas istf en bas som leker gitarr :) )
jag spelar en del tokdistad bas när jag jammar med trummisen i bandet, band som kör liknande: death from above 1979 (han kör d-stämning). Big business (tror han kör en bas i standardstämning). Jag tycker att bas tappar lite fokus runt A-G någonstans, det blir för mjukt ljud liksom.
bandet jag spelar med nu kör dropped C, har funderat på att stränga om en av mina basar och ha höga C-strängen dom min lägsta, alltså samma stämning som gitarristen.
kör inte meshuggah i F? alltså 1a bandet på en "vanlig" bas som lägsta på sina gitarrer?
bara för att tydliggöra, är det inte såhär:
gitarr och piccolobas är stämda likadant
Njaej piccolo e nog inte definierat till exakt en oktav över, å andra sidan e ju inte gitarr definierat till en viss tonart som vi båda vet. I princip har du rätt, om en piccolobas och en normal gitarr spelar ihop skulle de tjäna på att ha samma stämning ;) Men som Frecko redan antytt, piccolobasar används av extremt tekniska (och faktiskt egensinninga) solobasister som i princip stämmer dem hur fan de vill. :D
(piccolobas har längre skala och tjockare strängar, därför låter det inte exakt som en gitarr, trots att tonerna är samma).
Öh jo. Detta e det "gitarr"ljudet jag tror att jag vill ha..
baritongitarr är oftast stämd i B
Jo så har jag fått lära mig.
"Baritone guitars are usually tuned [...] an octave lower"
tex fender VI är en "gitarr" som är stämd en oktav lägre än en gitarr (som en bas). den är som en piccolo fast tvärt om (gitarr som leker bas istf en bas som leker gitarr :) )
Det e möjligt att amerikanerna inte har något speciellt ord för det, men på svenska (eller kanske i hela Eu) kallas det oktavgitarr, vilket e lite skumt begrepp eftersom det även används om en gitarr som e stämd en oktav UPP (vilket egentligen borde heta piccologitarr).
jag spelar en del tokdistad bas när jag jammar med trummisen i bandet, band som kör liknande: death from above 1979 (han kör d-stämning). Big business (tror han kör en bas i standardstämning). Jag tycker att bas tappar lite fokus runt A-G någonstans, det blir för mjukt ljud liksom.
bandet jag spelar med nu kör dropped C, har funderat på att stränga om en av mina basar och ha höga C-strängen dom min lägsta, alltså samma stämning som gitarristen.
Aha, du har en 6-strängad bas alltså *avis*
kör inte meshuggah i F? alltså 1a bandet på en "vanlig" bas som lägsta på sina gitarrer?
hehe jo lustigt, de har stämt ned en halvton ;)
Jag vet att OLP gör något i princip exakt så som du vill ha det,
Ok vet du något mer, så jag kan söka på det? Någon benämning, eller om de kallar det bas (piccolobas) eller gitarr, osv?
kostar runt 4K iofs, men kanske är bättre än att ha något "halvbra"?
När jag vet vad jag ska ha kommer det nog vara värt att betala för det. 5000:- får jag vara beredd på, men vill inte ge tex 13000 för att en luthier ska bygga något som kanske ändå inte blir vad jag tänkt mig.
Jag föreslår hur som helst att du kör på en barytongitarr, av den enkla anledningen: kolla vad ordet slutar på. Ska du spela gitarr nerstämt en oktav, köp dig en barytonGITARR. Piccolobasar används inte på det sättet, jävligt mycket typ slapbasister som använder det som soloinstrument osv. Dessutom är det jobbigare att hitta en bas med 28-30" skala än att hitta en billig och sjysst baryton-gitarr.
jag vet. Det enklaste och närmast till hands vore att köpa första bästa beg Schecter baryton och sätta borren i den. Det som håller mig tillbaka e att, om det visar sig att den inte e tillräckligt stabil i halsen för att tåla 80-strängset uppstämt till vanligt E (mycket högre belastning än vad den e tänkt för) - då har jag pajat den i onödan.
panzerpig
2008-01-30, 15:49
thomann har rätt bra priser.
baritonegitarrer: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gk=gieg&bn=&sw=baritone&oa=pra
kortskalebasar: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gk=gieb&bn=&sw=short+scale&oa=pra
dom säljer även baritonsträngar osv.
jag vet. Det enklaste och närmast till hands vore att köpa första bästa beg Schecter baryton och sätta borren i den. Det som håller mig tillbaka e att, om det visar sig att den inte e tillräckligt stabil i halsen för att tåla 80-strängset uppstämt till vanligt E (mycket högre belastning än vad den e tänkt för) - då har jag pajat den i onödan.
Om du menar att du kommer att köra vanlig 440hz-stämning på ett set .020-.080 så kommer du att döda den stackars gitarren/basen, det KOMMER att bli en oktav lägre än en gitarr hur du än gör. Det kommer dock att kunna bli "vanligt E", men då blir det en oktav lägre. En bas är stämd TVÅ oktaver lägre, så det blir fortfarande mer likt gitarr än bas.
panzerpig
2008-01-30, 20:24
En bas är stämd TVÅ oktaver lägre, så det blir fortfarande mer likt gitarr än bas.
har hört folk säga det där flera gånger men aldrig fattat..
wikipedia: "The bass is similar in appearance and construction to an electric guitar, but with a larger body, a longer neck and scale length, and usually four strings tuned one octave lower in pitch than the four lower strings of a guitar."
och:
"Bass guitar tuning E1=41.20Hz, A1=55Hz, D2=73.42Hz, G2=98Hz
Standard guitar tuning E2=82.41Hz, A2=110Hz, D3=146.8Hz, G3=196Hz, B3=246.9Hz, E4=329.6Hz"
om jag spelar på E-strängen på min bas, på band 12 så låter det iaf EXAKT som den lösa E-strängen på en gitarr (den mörkaste gitarrsträngen).
Det är ju bara en oktav till 12:e bandet på basens E-sträng
har hört folk säga det där flera gånger men aldrig fattat..
wikipedia: "The bass is similar in appearance and construction to an electric guitar, but with a larger body, a longer neck and scale length, and usually four strings tuned one octave lower in pitch than the four lower strings of a guitar."
och:
"Bass guitar tuning E1=41.20Hz, A1=55Hz, D2=73.42Hz, G2=98Hz
Standard guitar tuning E2=82.41Hz, A2=110Hz, D3=146.8Hz, G3=196Hz, B3=246.9Hz, E4=329.6Hz"
om jag spelar på E-strängen på min bas, på band 12 så låter det iaf EXAKT som den lösa E-strängen på en gitarr (den mörkaste gitarrsträngen).
Det är ju bara en oktav till 12:e bandet på basens E-sträng
Jag har hört precis tvärtom *gah!* Eller ja, snarare 50/50... Men jag provade en baryton och en bas, DÄR var det precis samma ton på 12:e bandet på basen som barytonen...
Edit: btw, A ska vara 440hz.
Eller, fan! Hur är det nu? jag har aldrig riktigt brytt mig om allt det där med hz och sånt, måste läsa lite :D
En bas är stämd TVÅ oktaver lägre
Nej inte en vanlig elbas. En KONTRAbas däremot.
Just därför jag tvekat att stämma ned en oktav, för jag undrar hur basen kommer låta då den inte får ett eget frekvensområde i högtalarna. Och så har jag funderat på om det då inte borde bli kontrabas till (precis som de två sistnämnda av vad en del countryband kör, gitarr, bas-gitarr, och kontrabas (finns ju el-kontra) - men detta projekt överstiger då gränserna. Det kan jag inte ha. Basen kommer vara vanlig elbas (nästa projekt att få det rätta metalliska ljudet huh).
Om du menar att du kommer att köra vanlig 440hz-stämning på ett set .020-.080 så kommer du att döda den stackars gitarren/basen, det KOMMER att bli en oktav lägre än en gitarr hur du än gör. Det kommer dock att kunna bli "vanligt E", men då blir det en oktav lägre.
Ungefär så sade tjejen som tjänstgjorde på JAM när jag var där igen (iofs, hon sade egentligen samma sak fast tvärtom huh... - att strängarna skulle gå av), men vad e det jag inte fattar? Enligt surfning.. så har D-strängen på en vanlig elbas normalt en tjocklek på 60-75. Då har du ett gitarr-E två band upp bara. Så om bashalsen e motsvarande två band kortare (=max 4" kortare) så får jag ett E vid samma sträckning av strängen. Då e jag nere på en skala på runt 30".
Tar jag en ytterligare något kortskaligare bas borde det inte vara något problem att spela den i "gitarr"E med 80-strängar. 28" har jag tänkt mig någonstans = samma skallängd som en barytongura. Ett till räkneexempel. En A-sträng ska normalt vara 80-95. Den tunnare versionen (80) borde då lätt gå att stämma upp till ett C istället. Och då har man kommit halvvägs. Sedan en 5" kortare hals på det. Jag har verkligen försökt sätta mig in i det här nu, och blir helt knäckt om det inte stämmer. Att gå på vanlig bas-stämning med 80-20-strängar (och en vanlig långskalig bas) låter lite osäkert åt andra hållet. Strängarna kanske blir för lösa istället för hårda, vilket jag tycker låter värre. Då skulle jag behöva kolla på lite extra långa basar gissar jag. Problemet e ju att jag vill ha ett instrument som inte finns.
@panzerpig. Kortskalebasar - ja det verkar vara grejen. Jag vill ha ett instrument med minst 18 band, verkar inte vara något problem... dock svårt att hitta sexsträngade basar över huvud taget med hårdrockigt utseende. Har sett någon ESP barytongitarr som fungerade utseendemässigt till min taggiga musik dock...
Anledningen att jag startade den här tråden e ju (bland annat) att jag inte vet något om de strängarna jag tror jag ska ha till guran - alltså jag vet vart jag köper dem (80-20 osv) men har aldrig spelat på något sådant, bara vanliga gitarrsträngar, och vanliga basar. men verkar coolt att ha sex spunna strängar på gitarren!! Och inte bara det, jag tror det ljudet passar sig till ändamålet också.
Lite inspiration. Den piccolobasist jag gillar bäst. Fucking bandlöst :hbang: :hbang:
TF4sJHBIYEo&rel
Skrev jag det tidigare, kanske, att tanken e att få ett ljud (i E) ur gitarren som ligger mitt emellan en elbas och en elgitarr i "murrighet". Så därför behövs tjockare strängar än de tjockaste normala gitarrsträngarna. Tanken också att få tag i ett instrument som e lagom stort. Elgitarr, för litet... men en sådan här - även om det går bra att ta vanliga ackord på den (har provat, dock med vanliga bassträngar) för stort? men vad fan, jag har ohemult långa armar. Tar jag en vanlig långskalig bas och tar de tunnaste bassträngarna och spelar i en gitarrförstärkare (?) i basens E så blir det ett tuffare instrument!!!
Inte jag.
http://a987.ac-images.myspacecdn.com/images01/95/l_c9960495be002f96ceb5da7092f04212.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.