Visa fullständig version : Kroppsbyggaren (hur han/hon uppfattas av allmänheten).
Som topic säger, varför skall en muskulär person uppfattas som dum, elak, kriminell, farlig, opålitlig mm.
Hur mycket spelar media in på detta?
Finns det en sanning bakom uppfattningen?
Uppfostras våra barn att se muskulösa personer som farliga?
(Jag tar upp detta för att det faktiskt hänt att personer jag känner sagt till sina barn att du får inte göra si eller så för då kommer stora Valle att.. osv osv)
Überbiffen
2008-01-29, 10:52
Vet ej men det är nog en hel del år kvar innan man kvalar för den kategorin i andras ögon.
Scratch89
2008-01-29, 10:54
Men du förstår väl att det egentligen inte har med muskelmassan att göra, utan snarare hela attityden som "byggare" har? Rakade skallar, fula kläder och kedjor. De ser ju ut som stora nazisthiphopare.
Glöm inte heller den egocentriska attityden, mördarblicken och midjeväskan.
JustinCredible
2008-01-29, 10:56
Uppfattas väl mest som självupptagna och utseendefixerade på samma sätt som bimbotjejer. Massa yta och rätt blåsta.
Überbiffen
2008-01-29, 10:56
Men du förstår väl att det egentligen inte har med muskelmassan att göra, utan snarare hela attityden som "byggare" har? Rakade skallar, fula kläder och kedjor. De ser ju ut som stora nazisthiphopare.
Glöm inte heller den egocentriska attityden, mördarblicken och midjeväskan.
Men det verkar ju som att dom attributen kommer med massan. Kan inte minnas att jag sett en liten speta få till allt det där. :D
Kopplingen stora människor = steroider = argsint och kriminellt beteende är nog ganska vanlig. Precis som att man värderar en rullstolsbunden eller begåvningshandikappad person annorlunda så värderar man definitivt en grov människa annorlunda också. Det behöver inte vara medvetet utan kan bara vara en underliggande tanke (som i fallet med rullstolsbundna människor).
Fördomarna är det som styr, stora muskler kopplas till negativa saker.
Media är inte sena att publicera en negativ nyhet kring bodybuilding eller liknande. Däremot skall nämnas att de även publicerar positiva artiklar så som den om svenska kvinnliga vinnaren i JVM. I det fallet är det upp till journalisternas tolkning, tidningarna verkar inte ha någon speciell trend som är negativ för just stora styrketränande.
Nitrometan
2008-01-29, 11:02
Men du förstår väl att det egentligen inte har med muskelmassan att göra utan midjeväskan.
:laugh:
Klart det är midjeväskan som gör det.
Byggare = midjeväska = elaka och kriminella
Styrkelyftare = feta = snälla och ointelligenta
Eller nåt sånt. Tror jag iaf.
Scratch89
2008-01-29, 11:03
Men det verkar ju som att dom attributen kommer med massan. Kan inte minnas att jag sett en liten speta få till allt det där. :D
Knappast. Jag har märkt att ju större man blir desto ödmjukare. Men det kanske bara gäller på de rena. Det är ju wannabes som går omkring med allting som jag skrev ovan. Det är säkert också dessa som kommer och gå omkring och sprida dåligt rykte.
bertbert
2008-01-29, 11:04
Jag tror att media står för en stor del, och att byggarna står för en eventuellt liten del.
Antalet exempel på förvirrade artiklar i stil med att "kroppsbyggaren" gick lös på den stackars saten på grund av dopingen är allt för många, speciellt när "kroppsbyggaren" var halvt tanig iallafall med kolo-ideal och dessutom gick igång på rohypnol och alkohol istället. Men detta gäller inte bara kroppsbyggare, media har en god förmåga att få många fakta fel. Det är populärt att dela in folk i fack och media gör detta med alla möjliga grupper vare sig de vill det eller förtjänar det, inte bara byggare.
Byggarna själva kan dock inte hållas helt oansvariga. I förvånansvärt många sammanhang tycker jag man ser byggare med "gangsta"-stil. Det ser helt enkelt lite kriminellt ut.
Sen är det väl så att ett monster på 120 kg och kedja (ta inte illa upp nu Pirre ;) ) är mer skrämmande än en kille på 70 kastruller med en notebook under armen? Alltså oavsett eventuell kriminell historia?
Scratch89
2008-01-29, 11:09
Här ändrar man inlägg, men kul att man kunde få någon att skratta iaf.
Jag vet inte. Kanske för att det ofta är så att de klär sig som "bad boys", har tatueringar som "bad boys", är kriminella genom bruk av vissa substanser, alltid skall ha en kamphund.
Nu ser inte heller gemene man skillnad på A som orkar deffa ner sig och tävlar i Lucia och B som aldrig kommer deffa ner sig utan är nöjd med att se farlig ut och jobba som dörrvakt.
shut teh face
2008-01-29, 11:11
Mycket folk som jag stött på som är byggare verkar få lite gudkomplex över sig själva. Att få mycket muskler förändrar en, vissa blir mer självsäkra och därav snällare, vissa verkar inte ha en kropp som tål alla kemiska förändringar så de blir jävligt agressiva, en del tycker att de är bättre än alla och ser ned på folk som ser "normala" ut.
Det är så jag ser byggare efter egna erfarenheter.
Pudzianovski
2008-01-29, 11:12
Kampsportare kanske du ska skriva något om också?
Überbiffen
2008-01-29, 11:13
Knappast. Jag har märkt att ju större man blir desto ödmjukare.
Jag tänkte mer på kläderna än attityden.
Überbiffen
2008-01-29, 11:20
Jävla edit.
Jag tror det till stor del har direkt med massan att göra. I Slartis tråd tex. När den undersökningen gjordes tvivlar jag på att massans bild av en bodybuilder var folk som tex mig själv, slarti, jacksatan osv. Det är iaf vad jag kan tänka mig. Vi ser ut som vilken svensson som helst med kläder på. Vi kan även fortfarande ha turen att hitta snygga kläder i dom vanlig klädesbutikerna.
Dumleman
2008-01-29, 11:30
Media har ingen skuld i detta. Det handlar om ren självbevarelsedrift att vara rädd för stora saker.
pragmatist
2008-01-29, 11:37
Vad oroar man sig mest för att bli biten av, en rottweíler eller en chihuahua? ;)
The_RobRoy
2008-01-29, 11:48
Valle fimpa kättingen och skaffa en chihuahua
Vad oroar man sig mest för att bli biten av, en rottweíler eller en chihuahua? ;)
En snabb avsyning av trapezius borde avgöra villka av jyckarna som är safe att klappa, ven om små hundar oftare bits än stora.
Folk har väl sätt för mycket på amerikanska fängelsefilmer ... där alla sitter med 60cm runt bicep och sen går in på toan och sväljer påsar med vitt pulver (OBS inte esapro).
Nitrometan
2008-01-29, 12:06
En snabb avsyning av trapezius borde avgöra villka av jyckarna som är safe att klappa, ven om små hundar oftare bits än stora.
Precis. Och vid tveksamhet kan man ringa kappmuskelpolisen. Numret är 11414.
Pudzi: kanske det, men jag kan för lite om kampsportare.
Jag vet inte. Kanske för att det ofta är så att de klär sig som "bad boys", har tatueringar som "bad boys", är kriminella genom bruk av vissa substanser, alltid skall ha en kamphund.
Nu ser inte heller gemene man skillnad på A som orkar deffa ner sig och tävlar i Lucia och B som aldrig kommer deffa ner sig utan är nöjd med att se farlig ut och jobba som dörrvakt.
Dörrvakter (tyvärr) tror jag har dragit ner ryktet för byggare.
Vet ej men det är nog en hel del år kvar innan man kvalar för den kategorin i andras ögon.
Ja, för medelsvensson har sannerligen en skev världsbild där smått vältränad innebär 50 cm armar 8% bf osv.
Kampsportare kanske du ska skriva något om också?
På typ, aftonbladets chatt diskuterade jag med en lobotomerad kärring, som påstod att alla kampsportare bara var ute och slog ner folk hela tiden, och var livsfarliga mördarmaskiner. Över lag finns det många "gangstah" kampsportare med för den delen, ser för jävligt ut, men av alla jag har träffat vet jag ingen (Eller jo 1, som förövrigt är avstängd just nu) som är ute och slåss.
Blev väldigt luddigt men läs gärna 2 gånger.
Daniel Mattusch
2008-01-29, 12:31
Tror ni inte det folk resonerar såhär då?
Byggaren jag just samtalade med (eller såg) var stor som ett hus, jag vet med god säkerhet att han förmodligen har preppat då han han bara har gymmat i 4 år som han sa (eller att jag hörde av en annan). Även fast han kanske inte har det så är jag bombsäker på att han tar doping. Varken jag själv eller mina kompisar som gymmat i 5 år har uppnått hälften av hans resultat.
Iochmed att jag tror att han dopar sig säger jag att han är kriminell, för att dopa sig är kriminellt enligt lagboken(?). Varför är han så dum och gör det? Har han brytit den gränsen och dopa sig har han säkert gjort andra kriminella saker.
--------------------------------
Allt blir bara baserat på vad man själv tror och vad man läser i media. Hur många känner en riktig byggare jämfört med hur många som bara ser en på gymet eller på gatan? Man måste nog känna en eller flera individer innan man skall bilda sig en uppfattning.
Men jag fattar varför folk tycker som de gör, är ju inte bara byggare som hamnar i denna kategorin. Många andra också säkert.
Überbiffen
2008-01-29, 12:36
Ja, för medelsvensson har sannerligen en skev världsbild där smått vältränad innebär 50 cm armar 8% bf osv.
Jag tror inte medelsvenssons bild av bodybuilder är smått vältränad. Som du och jag. Medelsvensson må tycka att jag är stor men jag tvivlar på att jag skulle falla i kategorin "bodybuilder". Kan tänka mig att för dom är det större pojkar. Inte många på Kolo som borde känna sig träffade.
Det man inte vet något om är man antingen rädd eller nyfiken för.
Så enkelt är det.
Jag tror det är den socialt avvikande livstilen snarare än storleken som ger negativa vibbar, iaf med avseende på manliga byggare. Total mani kring kroppsvikt, fettprocent och träning, äta speciell mat på speciella tider, proteinpulver, fettfobi, ätstörningar och ticks såsom konstant posering och spegling samt de fula kläderna, främst då det säckiga linnet med smala axelband. Om man bara ska gå på utseendebiten/storleken så tror jag mest det är kvinnliga byggare som uppfattas negativt av allmänheten.
Aftonbladet har dessvärre förvandlat Anders Westgårdhs artikel om byggare till en plus-artikel (jag håller med, det är en riktig pärla) så jag kan inte länka till den. Ett citat iaf:
"Det var längesen jag började gå åt sidan – eller ibland över gatan – när ett anabolt köttberg kom i min väg. Att undvika närkontakt med en överdimensionerad kroppsbyggare känns lika självklart som att stanna vid rött ljus."
Artikeln var fylld av flera ganska trista åsikter som att byggares liv saknade mening etc. Bara att man får skriva sådär i nordens största kvällstidning utan att folk roidar tycker jag visar vad samhället generellt tycker.
väger man över 80 kg är man boddibuilder, är man bodybuilder är man dopad, är man dopad är man farlig.
Jag tror det är den socialt avvikande livstilen snarare än storleken som ger negativa vibbar, iaf med avseende på manliga byggare. Total mani kring kroppsvikt, fettprocent och träning, äta speciell mat på speciella tider, proteinpulver, fettfobi, ätstörningar och ticks såsom konstant posering och spegling samt de fula kläderna, främst då det säckiga linnet med smala axelband.
Nej, sånt är det inte ens säkert att vanliga svenssons vet om öht. Har man stora muskler, stora kedjor och tatueringar blir man klassad som mer eller mindre kriminell och farlig pga att det facket ligger närmast att placera människan i. Varför har man byggt sig så innihelvete skräckinjagande om man nu inte gjort det för att få respekt och kunna gå runt och slå ner folk tänker en del.
Det spelar det ingen roll att det är en extremt liten minoritet av byggarna som det stämmer in på (?), eftersom det är dom fördomarna samhället i stort har. Sen hjälper det ju knappast att varenda film porträtterar genomsnittsfången som ett gym/misshandel/våldtäckts monster (i den ordningen), även om det nu skulle stämma med verkligheten, vilket jag personligen inte vet.
"Att undvika närkontakt med en överdimensionerad kroppsbyggare känns lika självklart som att stanna vid rött ljus."
Detta var fasiken humor på hög nivå :thumbup:
Själv brukar jag inte undvika dem utan istället småfnissa lite. Fritt att tolka hur man vill :)
pragmatist
2008-01-29, 13:07
Man kan ju också konstatera att världslitteraturen och filmkonsten är proppfull av "David mot Goliat"-teman, d.v.s. folk älskar att läsa om och se historier där små listiga hjältar besegrar stora, starka och dumma skurkar. Förutom Arnold och en och annan proffsbrottare så är kroppsbyggare och extremt storväxta personer nästan alltid onda. Hjälten får gärna vara "stor och stilig" typ John Wayne, men köttberg? Icke sa Nicke.
Det finns byggare som spär på kulten om att byggare är särlingar och en del har det t o m som sin enda affärsidé. Detta gör ju inget för att förbättra ryktet för de som tycker det är en intressant sysselsättning men som i övrigt bär vanliga kläder, äter vanlig mat och har ett vanligt 8-17 jobb.
Subkulturer är iofs oftast intressanta som sådana just för att de är just subkulturer med egna klädkoder, beteenden mm och så fort "vanligt folk" kommer ifatt så förändras koderna.
Det är väl inte så konstigt, det har som scratch säger antagligen med kläderna, utstrålningen att göra. De flesta vill väl inte reta upp nåon som är stort som ett hus heller, hög risk att få smäll kanske man tror, och om personen i fråga tar anabola så blir de ännu farligare.
petersson
2008-01-29, 13:13
Det finns byggare som spär på kulten om att byggare är särlingar och en del har det t o m som sin enda affärsidé. Detta gör ju inget för att förbättra ryktet för de som tycker det är en intressant sysselsättning men som i övrigt bär vanliga kläder, äter vanlig mat och har ett vanligt 8-17 jobb.
Subkulturer är iofs oftast intressanta som sådana just för att de är just subkulturer med egna klädkoder, beteenden mm och så fort "vanligt folk" kommer ifatt så förändras koderna.
Haha Sune Capone? :)
Detta var fasiken humor på hög nivå :thumbup:
Själv brukar jag inte undvika dem utan istället småfnissa lite. Fritt att tolka hur man vill :)
På ett sätt tycker jag det är kul, men det första jag tänker på är hur den artikeln fick lämna redaktionen. Skulle man bytt ut kroppsbyggare, förlåt, anabola köttmonstren, mot invandrare, homosexuella eller någon annan grupp skulle det nog bli lite annat ljud i skällan från flera håll. Men det är tydligen ok att säga vad man vill sålänge det handlar om kroppsbyggare.
Scratch89
2008-01-29, 13:21
På ett sätt tycker jag det är kul, men det första jag tänker på är hur den artikeln fick lämna redaktionen. Skulle man bytt ut kroppsbyggare, förlåt, anabola köttmonstren, mot invandrare, homosexuella eller någon annan grupp skulle det nog bli lite annat ljud i skällan från flera håll. Men det är tydligen ok att säga vad man vill sålänge det handlar om kroppsbyggare.
Sen förstår jag inte riktigt varför man ska hoppa jämfota av ilska för att någon säger något sådant om byggare, men det kanske bara är jag. Är det stora snubbar är de skräckinjagande.
Sen förstår jag inte riktigt varför man ska hoppa jämfota av ilska för att någon säger något sådant om byggare, men det kanske bara är jag. Är det stora snubbar är de skräckinjagande.
Det var ju som sagt bara 2 rader av hans artikel, jag tycker man har all rätt att roida över vad han skrev.
EDIT: Ta bara "anabola köttmonstren", tror du allmänheten skulle varit knäpptysta om AB använt termen "bajspackande bögmonster" istället för homosexuella?
bertbert
2008-01-29, 13:26
Är du med i den aggresiva BB-lobbyn? :Virro
Skämt åsido, jag har läst artikeln i samband med när den diskuterades här på kolo och det är sjukt tråkigt att den kom i tryck eller ens publicerades på teh Internet. Det säger en del om kvalitén på både redaktionen och läsarna.
Det var ju som sagt bara 2 rader av hans artikel, jag tycker man har all rätt att roida över vad han skrev.
EDIT: Ta bara "anabola köttmonstren", tror du allmänheten skulle varit knäpptysta om AB använt termen "bajspackande bögmonster" istället för homosexuella?
+1, helt onödigt,
Det kan i och för sig diskuteras. Det både sägs, skrivs och publiceras en hel del om invandrare (framför allt muslimska sådana), homosexuella osv. som åtminstone jag inte skulle klassa som übergulligt (därmed inte sagt att den här artikeln skulle vara OK eller bra).
Mycket folk som jag stött på som är byggare verkar få lite gudkomplex över sig själva.
Jag tror, som någon redan har antytt, att gudkomplex-attityden oftare innehas av folk som inte är riktigt så stora som de skulle vilja vara (jag tror att någon skrev "wannabes"?). Jag tycker mig ha sett det på många områden - de som är riktigt, riktigt bra (och som kan sägas ha störst "rätt" att ha gudkomplex) är ofta betydligt ödmjukare, har större tolerans mot folk som är sämre än de själva osv. än de som bara är måttligt bättre än genomsnittet. Jag vet inte om det handlar om något slags osäkerhet och självhävdelsebehov eller vad.
Det kan i och för sig diskuteras. Det både sägs, skrivs och publiceras en hel del om invandrare (framför allt muslimska sådana), homosexuella osv. som åtminstone jag inte skulle klassa som übergulligt (därmed inte sagt att den här artikeln skulle vara OK eller bra).
Var menar du då? Det som skrivs i större tidningar tycker iaf jag inte kan jämföras med t.ex. denna artikeln. Sen vad som skrivs på hemsidor tillhörande NSF/SD/etc osv är väl kanske en annan sak, men inte jämförbart.
Scratch89
2008-01-29, 13:34
Skillnaden ligger dock i att de stora monstrena möter man på stan, på klubbar och i mörka gränder. Du ser inte två bögar som "packar bajs" ute på stan, därav den minskade risken för att bli rädd.
Jag tror, som någon redan har antytt, att gudkomplex-attityden oftare innehas av folk som inte är riktigt så stora som de skulle vilja vara (jag tror att någon skrev "wannabes"?). Jag tycker mig ha sett det på många områden - de som är riktigt, riktigt bra (och som kan sägas ha störst "rätt" att ha gudkomplex) är ofta betydligt ödmjukare, har större tolerans mot folk som är sämre än de själva osv. än de som bara är måttligt bättre än genomsnittet. Jag vet inte om det handlar om något slags osäkerhet och självhävdelsebehov eller vad.
Det var jag som skrev wannabes, och du skriver som vanligt bättre än mig. :)
Det får man nog fundera lite på. Men tror du inte att om en "ordinär" odopad byggare, dvs sådanna som tydligen finns, kom och gick på gatan så skulle artikelförfattaren inte vika åt sidan. Just av det faktum att uppenbarelsen av "anabolamonster" då inte är aktuell.
Skillnaden ligger dock i att de stora monstrena möter man på stan, på klubbar och i mörka gränder. Du ser inte två bögar som "packar bajs" ute på stan, därav den minskade risken för att bli rädd.
Det var jag som skrev wannabes, och du skriver som vanligt bättre än mig. :)
Ytterst värdelös jämförelse där, aer du byggarna ta olagliga preparat och slå på folk då också på stan? antagligen lika
lite som du ser bögar ha sex på stan.
Ingendera lär vara under "utövande" så jmfr gärna ur sitt rätta perspektiv.
Scratch89
2008-01-29, 13:41
Ytterst värdelös jämförelse där, ser du byggarna ta olagliga preparat och slå på folk då också på stan lika
lite som du ser bögar ha sex på stan.
Ingendera lär vara under "utövande" så jmfr gärna ur sitt rätta perspektiv.
Jag har aldrig pratat om att slå ner folk, utan om graden av skräck och oroväckande utseende och beteende. En byggare på 140 kg/200 cm ÄR otäck att möta. En bög som "packar bajs" på kvällen hemma i sin lägenhet är det inte.
Det är snarare de som roidar i tråden som ska komma med bättre exempel.
Überbiffen
2008-01-29, 13:44
Jag har aldrig pratat om att slå ner folk, utan om graden av skräck och oroväckande utseende och beteende. En byggare på 140 kg/200 cm ÄR otäck att möta. En bög som "packar bajs" på kvällen hemma i sin lägenhet är det inte.
Det är snarare de som roidar i tråden som ska komma med bättre exempel.
Om man per automatik blir rädd för folk större än en själv har man stora problem.
Man man per automatik blir rädd för folk större än en själv har man stora problem.
Ja eller vilseförda av media att stora killar är farliga.
Grattis på födelsedagen btw TP_88
Scratch89
2008-01-29, 13:48
Om man per automatik blir rädd för folk större än en själv har man stora problem.
OK. Så därför har de flesta, och därmed i stort sett hela samhällsstrukturen, et stort problem. Dörrvakterna behöver inte vara så stora, livvakter kan ha på sig t-shirt och trekvartsbrallor. Filmerna kan även sluta ha med "stora" snubbar som ska se elaka ut. Folk som tränar för att bli respektingivande kan sluta med det, för deras begär bottnar i stora problem.
Ja eller vilseförda av media att stora killar är farliga.
Rädsla för något och dess potentiella farlighetsgrad behöver inte vara linjärt.
En byggare på 140 kg/200 cm ÄR otäck att möta.
Jag är gymskadad men förutom det så varför skulle han vara så otäck? Jag tänker inte slåss mot någon slumpvis människa på stan och min erfarenhet är inte heller att folk över 20 år vill slåss med slumpvis människa. Är det någon som är packad/påtänd och aggressiv så flyttar jag på mig oavsett hur personen ser ut.
Überbiffen
2008-01-29, 13:54
OK. Så därför har de flesta, och därmed i stort sett hela samhällsstrukturen, et stort problem. Dörrvakterna behöver inte vara så stora, livvakter kan ha på sig t-shirt och trekvartsbrallor. Filmerna kan även sluta ha med "stora" snubbar som ska se elaka ut. Folk som tränar för att bli respektingivande kan sluta med det, för deras begär bottnar i stora problem.
Jag håller inte med och kan inte heller förstå hur du lyckas med den kopplingen.
Rädsla för något och dess potentiella farlighetsgrad behöver inte vara linjärt.
Här redogör du själv problemet.
Scratch89
2008-01-29, 13:55
Jag är gymskadad men förutom det så varför skulle han vara så otäck? Jag tänker inte slåss mot någon slumpvis människa på stan och min erfarenhet är inte heller att folk över 20 år vill slåss med slumpvis människa. Är det någon som är packad/påtänd och aggressiv så flyttar jag på mig oavsett hur personen ser ut.
Vadå varför? Det behövs nog psykoanalys för att veta varför man tycker det är otäckt. Ungefär av samma anledning till att jag skulle få hjärtklappning om jag fick se en helt ofarlig husspindel på axeln.
Jag har aldrig sett någon stor människa någonstans utom i samband med FF typ. Så för att man har nån vanföreställning om att man borde vara rädd för en person är det ok att kalla denna för nedvärderande saker, hävda att hans liv totalt saknar mening, att ens värsta mardröm är att ens dotter mördas av ett sådant monster.
Att du skulle bli misshandlad av någon annan är sisådär 100000ggr större, t.ex. ett av alla fyllon som står för 75% av alla våldsbrott. Om vi då tar invandrare istället, så känner ganska många sig hotade. Jag tycker inte det rättfärdigar att man påstår att deras liv saknar mening och talar om dom nedsättande. Men det kanske bara är jag.
Haha Sune Capone? :)
Tänkte exakt samma sak *whistle*
Som topic säger, varför skall en muskulär person uppfattas som dum, elak, kriminell, farlig, opålitlig mm.
(Jag tar upp detta för att det faktiskt hänt att personer jag känner sagt till sina barn att du får inte göra si eller så för då kommer stora Valle att.. osv osv)
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan tror jag att media spelar en roll för hur kroppsbyggare (vad man nu skall räkna som en kroppsbyggare, f.ö., det känns ju inte helt solklart) uppfattas, men också att tidningar (för det handlar ju mest om kvällspressen; sällan hör du en reporter i P1 prata om "anabola köttmonster" ) skriver som de gör för att de vet att det finns en rädsla att spela på. Med andra ord av samma anledning som man när man rapporterar om våldsbrott (särskilt, skulle jag vilja säga, när det handlar om våldtäkter) gärna skriver att "gärningsmannen troligen var av utländskt ursprung", antyder samröre med terroristorganisationer (muslimska, alla terrorister är ju araber, det vet vi ju) där man kan osv. Man vet att det finns en ospecifik rädsla för det som är främmande som är tacksam att spela på. Avvikande grupper framställs gärna som märkliga bortom allt förstånd, egentligen oaktat VAD det är som gör grupperna märkliga. Jämför hur avvikande ungar ofta blir behandlade av sina kompisar, och hur vuxna ursäktar beteendet med att den avvikande, illa behandlade ungen är just avvikande (gissa var ungarna har lärt sig att det är OK ...?).
Den sanning som finns bakom är ju att det FINNS folk som grips för innehav och försäljning av dopingpreparat, och det är straffbelagt, ergo är dessa personer kriminella. Ungefär på samma sätt som det finns invandrare som våldtagit svenska tjejer. Det finns ju också folk som gör sitt bästa för att späda på bilden av kroppsbyggare som "farliga" eftersom de själva gillar att framstå som just "farliga" (spännande? respektingivande?). Inte heller det lär väl gynna totalbilden. Att däremot säga att "kroppsbyggarna får skylla sig själva när de är som de är" är att gå för långt, men ... well, uppenbarligen är det poppis att generalisera.
(F.ö. måste jag säga att det skulle kännas EXTREMT konstigt att säga till mitt barn om jag hade ett att "nu gör du som jag säger för annars kommer stora X och tar dig" ... jamen, vad farao. *screwy* Och no offense Piranha, men så farlig ser du inte ut att jag ens skulle ha blivit rädd för sig som liten unge.)
Det får man nog fundera lite på. Men tror du inte att om en "ordinär" odopad byggare, dvs sådanna som tydligen finns, kom och gick på gatan så skulle artikelförfattaren inte vika åt sidan. Just av det faktum att uppenbarelsen av "anabolamonster" då inte är aktuell.
Ah, han har utbildats av kappmuskelpolisen, antar jag? Jag är helt övertygad om att det finns, och inte bara en, rena byggare som definitivt skulle kunna platsa i den kategorin han menar.Grattis på födelsedagen btw TP_88
Tack! :)
Scratch89
2008-01-29, 13:59
Jag har aldrig sett någon stor människa någonstans utom i samband med FF typ. Så för att man har nån vanföreställning om att man borde vara rädd för en person är det ok att kalla denna för nedvärderande saker, hävda att hans liv totalt saknar mening, att ens värsta mardröm är att ens dotter mördas av ett sådant monster.
Att du skulle bli misshandlad av någon annan är sisådär 100000ggr större, t.ex. ett av alla fyllon som står för 75% av alla våldsbrott. Om vi då tar invandrare istället, så känner ganska många sig hotade. Jag tycker inte det rättfärdigar att man påstår att deras liv saknar mening och talar om dom nedsättande. Men det kanske bara är jag.
Du bor ju i Småland också... ;)
Jag har aldrig rättfärdigat journalistens uttalanden om byggare(n)s intelligens, dess livsmening eller liknande. Däremot förstår jag fortfarande inte varför folk ska roida över sådana här saker. Journalisten pratar om de stora snubbarna, inte om Plucke som bänkar 90 kg.
Jag tror inte att det är någon som faktiskt säger att texten det syftas på i tråden var briljant och lysande, eller ens något slags sanningsenlig beskrivning av verkligheten. Inte heller att det är någon som i tråden säger att kroppsbyggare lever meningslösa liv.
Du bor ju i Småland också... ;)
Jag har aldrig rättfärdigat journalistens uttalanden om byggare(n)s intelligens, dess livsmening eller liknande. Däremot förstår jag fortfarande inte varför folk ska roida över sådana här saker. Journalisten pratar om de stora snubbarna, inte om Plucke som bänkar 90 kg.
Så du ser alltså ofta snubbar på 200cm/140kg, som du tog som exempel innan, som inte är tvärfeta? Isåfall flyttar jag fan tvärt till Gbg.
Scratch89
2008-01-29, 14:02
Så du ser alltså ofta snubbar på 200cm/140kg, som du tog som exempel innan, som inte är tvärfeta? Isåfall flyttar jag fan tvärt till Gbg.
Nej. Men det kanske är just därför jag blir rädd också, eller hur?
Nej. Men det kanske är just därför jag blir rädd också, eller hur?
Nej?
EDIT: Eller det kan ju inte veta varför du tycker, men jag blir inte rädd för människor som ser lite annorlunda ut som jag sällan ser.
Vadå varför? Det behövs nog psykoanalys för att veta varför man tycker det är otäckt. Ungefär av samma anledning till att jag skulle få hjärtklappning om jag fick se en helt ofarlig husspindel på axeln.
Jo iofs men det är ju troligen en fråga om vana. Tränar man på gym där folk väger lite mer en genomsnittet så inser man att stora människor är som människor är mest. De är bara lite större och starkare.
Überbiffen
2008-01-29, 14:06
Den journalistens rädsla kommer ju i grunden inte av att personen han möter skulle vara stor. Det är pga att han i sitt huvud fungerar somså att stor=steroider=farlig. Går man runt och tar för givet att alla stora pojkar där ute tar steroider har man problem. Precis som man har problem om man blir rädd bara för att någon råkar vara större än en själv.
Men det ligger väl i människans natur att vara mer/mindre rädd beroende på hur stort något är i förhållande till en själv? Är man rädd för hundar är man antagligen mer rädd för en 50kg's rottweiler än en liten basset valp. No?
Möter jag ett ungdomsgäng med medelmått på 100kg/200cm en kall natt är jag mer rädd än om det vore shack-fysik på dem. Av den information jag har gör jag bedömningen att jag har större chans att klara mig om dom senare skulle försöka något. Sen om shack-grabbarna är UFC fighters och stora grabbarna har reumatism vet jag ju inte, utan jag får göra bedömningen enbart baserat på storlek.
Självklart ska man inte gå runt och vara rädd 24/7, men om man nu är det, kanske bara ibland, eller i speciella situationer, så fattar jag inte varför det skulle vara så svårt att förstå varför man är mer rädd för folk som är större än en själv, och inte tvärtom.
Scratch89
2008-01-29, 14:08
Jo iofs men det är ju troligen en fråga om vana. Tränar man på gym där folk väger lite mer en genomsnittet så inser man att stora människor är som människor är mest. De är bara lite större och starkare.
Om man tränar på ett gym där de stora grabbarna skriker, gapar, slänger med vikter och blänger mordiskt då? Påverkar det?
Den journalistens rädsla kommer ju i grunden inte av att personen han möter skulle vara stor. Det är pga att han i sitt huvud fungerar somså att stor=steroider=farlig. Går man runt och tar för givet att alla stora pojkar där ute tar steroider har man problem. Precis som man har problem om man blir rädd bara för att någon råkar vara större än en själv.
Nu får du sluta med att säga att man har problem bara för att man avviker från din åsikt, du vet att medelsvensken troligen gör det va?
jontahontas
2008-01-29, 14:09
OT; Gällande invandrare och kriminalitet så växte jag upp i sthlms innerstad och nästan alla personrån och misshandlingar var "jallagäng". Farliga killar man skulle akta sig för var invandrare. Inga argument i världen kommer ändra på det.
OnT; Jag håller med Scratch här. Förhållningssätt, attityd osv är väl snarare det som egentligen är avgörande när det kommer till att se farlig ut eller whatever. Men faktum är att om en stor kille har bara liiite liiite "aggro" i sitt uttryck så räcker det för att många ska känna sig hotade, rädda och dra slutsatsen att han är farlig. Och varför inte? När man gör snabba bedömningar av människor har man inte mycket mer att gå på än vad man ser och en stor person är fysiskt överlägsen en vanlig människa och man känner sig lätt underminerad och rädd. Visar han då minsta tecken på aggressivitet så slås ju instinkterna lätt på.
Scratch89
2008-01-29, 14:09
Men det ligger väl i människans natur att vara mer/mindre rädd beroende på hur stort något är i förhållande till en själv? Är man rädd för hundar är man antagligen mer rädd för en 50kg's rottweiler än en liten basset valp. No?
Möter jag ett ungdomsgäng med medelmått på 100kg/200cm en kall natt är jag mer rädd än om det vore shack-fysik på dem. Av den information jag har gör jag bedömningen att jag har större chans att klara mig om dom senare skulle försöka något. Sen om shack-grabbarna är UFC fighters och stora grabbarna har reumatism vet jag ju inte, utan jag får göra bedömningen enbart baserat på storlek.
Självklart ska man inte gå runt och vara rädd 24/7, men om man nu är det, kanske bara ibland, eller i speciella situationer, så fattar jag inte varför det skulle vara så svårt att förstå varför man är mer rädd för folk som är större än en själv, och inte tvärtom.
:bow:
bertbert
2008-01-29, 14:11
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan tror jag att media spelar en roll för hur kroppsbyggare (vad man nu skall räkna som en kroppsbyggare, f.ö., det känns ju inte helt solklart) uppfattas, men också att tidningar (för det handlar ju mest om kvällspressen; sällan hör du en reporter i P1 prata om "anabola köttmonster" ) skriver som de gör för att de vet att det finns en rädsla att spela på. Med andra ord av samma anledning som man när man rapporterar om våldsbrott (särskilt, skulle jag vilja säga, när det handlar om våldtäkter) gärna skriver att "gärningsmannen troligen var av utländskt ursprung", antyder samröre med terroristorganisationer (muslimska, alla terrorister är ju araber, det vet vi ju) där man kan osv. Man vet att det finns en ospecifik rädsla för det som är främmande som är tacksam att spela på. Avvikande grupper framställs gärna som märkliga bortom allt förstånd, egentligen oaktat VAD det är som gör grupperna märkliga. Jämför hur avvikande ungar ofta blir behandlade av sina kompisar, och hur vuxna ursäktar beteendet med att den avvikande, illa behandlade ungen är just avvikande (gissa var ungarna har lärt sig att det är OK ...?).
Den sanning som finns bakom är ju att det FINNS folk som grips för innehav och försäljning av dopingpreparat, och det är straffbelagt, ergo är dessa personer kriminella. Ungefär på samma sätt som det finns invandrare som våldtagit svenska tjejer. Det finns ju också folk som gör sitt bästa för att späda på bilden av kroppsbyggare som "farliga" eftersom de själva gillar att framstå som just "farliga" (spännande? respektingivande?). Inte heller det lär väl gynna totalbilden. Att däremot säga att "kroppsbyggarna får skylla sig själva när de är som de är" är att gå för långt, men ... well, uppenbarligen är det poppis att generalisera.
(F.ö. måste jag säga att det skulle kännas EXTREMT konstigt att säga till mitt barn om jag hade ett att "nu gör du som jag säger för annars kommer stora X och tar dig" ... jamen, vad farao. *screwy* Och no offense Piranha, men så farlig ser du inte ut att jag ens skulle ha blivit rädd för sig som liten unge.)
Du menar att det är ren och skär xenofobi i grunden mao? Som sedan späs på i media och via djungeltrumman? Kan mycket väl vara så.
Piranha ser ju snäll ut ffs.
OT; Gällande invandrare och kriminalitet så växte jag upp i sthlms innerstad och nästan alla personrån och misshandlingar var "jallagäng". Farliga killar man skulle akta sig för var invandrare. Inga argument i världen kommer ändra på det.
Åfan. Jag var helt övertygad om att det var dom tävlande från Delta Gym som gjorde allt sånt. *screwy*
Überbiffen
2008-01-29, 14:11
Nu får du sluta med att säga att man har problem bara för att man avviker från din åsikt, du vet att medelsvensken troligen gör det va?
En fobi kan väl ses som ett problem? Nej, jag tror inte att medelsvensson tycker det är otäckt att möta en stor människa "bara för att".
Om man tränar på ett gym där de stora grabbarna skriker, gapar, slänger med vikter och blänger mordiskt då? Påverkar det?
Förmodligen. Precis som det påverkar ens syn på popsnörepojkar om man brukar möta ett gäng överförfriskade och lindrigt uppfostrade sådana i trapphuset på fredagkvällarna när de är på väg ut på krogen efter förfesten och man själv är på väg hem från jobbet.
Jag tror personligen att få personer som är rädda för "stora" personer är det för att de har varit med om något hemskt som kan kopplas till "stora" personer. Mycket hellre då att det handlar om irrationell rädsla för sådant man inte är van vid. Jag menar, hur många människor som är våldsamma och farliga möter de flesta överhuvudtaget? I någon storlek?
jontahontas
2008-01-29, 14:16
+1
doping=kriminellt
många kroppsbyggare är därmed kriminella
Kriminellt= farligt
Kriminalitet leder till uppmärksamhet av polis och till slut av media.
Kroppsbyggare är säkerligen mer kriminellt belastade som grupp än svensson
Scratch89
2008-01-29, 14:22
En fobi kan väl ses som ett problem? Nej, jag tror inte att medelsvensson tycker det är otäckt att möta en stor människa "bara för att".
Se de andra inläggen i tråden.
Überbiffen
2008-01-29, 14:22
Är man rädd för hundar är man antagligen mer rädd för en 50kg's rottweiler än en liten basset valp. No?
Är man rädd för människor förstår jag att man blir mer rädd om man möter en stor på 140kg istället för en liten på 80kg.
Jag har inga som helst problem att se varför du skulle bli rädd för en stor pojke om du var i en situation där du riskeras utsättas för våld men att bli rädd för folk mitt på gatan "bara för att" förstår jag inte.
Jag håller med Scratch här. Förhållningssätt, attityd osv är väl snarare det som egentligen är avgörande när det kommer till att se farlig ut eller whatever. Men faktum är att om en stor kille har bara liiite liiite "aggro" i sitt uttryck så räcker det för att många ska känna sig hotade, rädda och dra slutsatsen att han är farlig. Och varför inte? När man gör snabba bedömningar av människor har man inte mycket mer att gå på än vad man ser och en stor person är fysiskt överlägsen en vanlig människa och man känner sig lätt underminerad och rädd. Visar han då minsta tecken på aggressivitet så slås ju instinkterna lätt på.
Samma sak här som jag skrev ovan. Att man känner sig mer hotad i bråk av någon som är betydligt större än en själv kan jag köpa men inte annars.
Scratch89
2008-01-29, 14:28
Är man rädd för människor förstår jag att man blir mer rädd om man möter en stor på 140kg istället för en liten på 80kg.
Jag har inga som helst problem att se varför du skulle bli rädd för en stor pojke om du var i en situation där du riskeras utsättas för våld men att bli rädd för folk mitt på gatan "bara för att" förstår jag inte.
Samma sak här som jag skrev ovan. Att man känner sig mer hotad i bråk av någon som är betydligt större än en själv kan jag köpa men inte annars.
Det är väl människor som folk är mest rädda för? Vad skulle man annars vara rädd för?
Tråden handlar inte bara om att möta på stan. Det handlar även om bråk i krogkön, möta folk ute på natten när man är påväg hem osv. Det var egentligen bara tp_88s sidospår som handlar om den stackars byggaren som blev kränkt då han gick på gatan.
jontahontas
2008-01-29, 14:32
Som jag så dåligt försökte få fram i min senaste post så skriver jag det igen. Det är blick, attityd och förhållningssät som jag tror man snabbast dömer en människa som farlig/inte farlig utifrån. Om personen sedan är stor så har man större anledning att bli rädd än om det är en 60 kiloskille. Och stora människor syns och man tittar gärna på dom. Finns det då minsta lilla som kan indikera "farlig" så är den stora personen bränd och i vissa fall stämplad. Även om det är felaktigt. En försiktighetsåtgärd helt enkelt. Att generaliseringar sedan tillkommer och att många som Tolkia skrev är fördomsfulla hjälper ju inte direkt.
Überbiffen
2008-01-29, 14:36
Det är väl människor som folk är mest rädda för? Vad skulle man annars vara rädd för?
Om folk går omkring på gatan och är allmänt rädda för annat folk så är det faktiskt, för mig, en nyhet och bör dessutom ses som ett problem (där hade vi det igen).
Tråden handlar inte bara om att möta på stan. Det handlar även om bråk i krogkön, möta folk ute på natten när man är påväg hem osv. Det var egentligen bara tp_88s sidospår som handlar om den stackars byggaren som blev kränkt då han gick på gatan.
Tråden handlar inte bara om att möta på folk på stan men din kommentar "En byggare på 140 kg/200 cm ÄR otäck att möta." gör det och det är den/det fenomenet jag pratar om. Jag får väl prata om både det ena och det andra i tråden, allt eller bara en del. Om det sen är ett litet sidospår förändrar ingenting. Mer än att du kanske känner att du inte har någonting att komma med och vill avsluta?
Glor någon mordiskt på mig på gymmet så är det
a) jag som har fått för mig något.
b) någon som har samma ansiktsttryck som jag har när jag tränar
c) dags att byta gym för en av oss oavsett hur personen ser ut
Att det låter när folk tränar är för mig inget problem om det finns ett syfte med det.
Scratch89
2008-01-29, 14:43
Om folk går omkring på gatan och är allmänt rädda för annat folk så är det faktiskt, för mig, en nyhet och bör dessutom ses som ett problem (där hade vi det igen).
Tråden handlar inte bara om att möta på folk på stan men din kommentar "En byggare på 140 kg/200 cm ÄR otäck att möta." gör det och det är den/det fenomenet jag pratar om. Jag får väl prata om både det ena och det andra i tråden, allt eller bara en del. Om det sen är ett litet sidospår förändrar ingenting. Mer än att du kanske känner att du inte har någonting att komma med och vill avsluta?
Men, folk går ju inte omkring och är allmänt rädda, var har du fått det ifrån? Det är, vågar jag påstå, en naturlig instinkt att vara rädd (eller åtminstone, mer risk att bli rädd) för en person som är betydligt större fysiskt. Att personen sedan har ett avvikande sätt att klä sig och bete sig ökar sannolikheten ännu mer. Då har man två naturliga rädslor; det som är större än en själv, och något som är avvikande/främmande. Därför kan det uppkomma obehag av att möta en 140/200-byggare påväg hem från spårvagnen.
Scratch89
2008-01-29, 14:45
Glor någon mordiskt på mig på gymmet så är det
a) jag som har fått för mig något.
b) någon som har samma ansiktsttryck som jag har när jag tränar
c) dags att byta gym för en av oss oavsett hur personen ser ut
Att det låter när folk tränar är för mig inget problem om det finns ett syfte med det.
Jag tror du missade min poäng, eller så uttryckte jag inte den ordentligt.
Du anser att byggare inte är farliga, för de är snälla och trevliga på ditt gym. Det är inte såhär överallt, och därför finns det alltså folk som får sina fördomar bekräftade om byggare. Det är väl inte konstigare än att folk som bor i områden där det t.ex finns många invandrare, och samtidigt hög kriminalitet, får för sig att det är invandrarna som är ansvariga för det negativa som sker.
Überbiffen
2008-01-29, 14:57
Men, folk går ju inte omkring och är allmänt rädda, var har du fått det ifrån?
Det var min slutsats ifrån den post du skrev som svar till min post till dig och Gpajpen.
Det är, vågar jag påstå, en naturlig instinkt att vara rädd (eller åtminstone, mer risk att bli rädd) för en person som är betydligt större fysiskt. Att personen sedan har ett avvikande sätt att klä sig och bete sig ökar sannolikheten ännu mer. Då har man två naturliga rädslor; det som är större än en själv, och något som är avvikande/främmande. Därför kan det uppkomma obehag av att möta en 140/200-byggare påväg hem från spårvagnen.
En naturlig instinkt att vara rädd för en person större än en själv även om denne inte utgör något som helst hot? Det är sjukt.
Att det skulle förstärkas av att han/hon klär sig annorlunda är också sjukt. Jag är inte rädd för svartrockare. Skulle jag vara det? Funkar det bara om personen är större än mig? Om jag möter en svartrockare som är större än mig bör jag bli rädd då? Om jag blir det, låter det normalt?
En som använder steroider är nog en vanlig uppfattning och sanningen är att steroider förekommer mer i byggsporten än i någon annan idrott.
Sir Anselm
2008-01-29, 15:31
Är det inte ganska lätt att se skillnad på en byggare, alltså någon som sysslar med sporten bodybuilding, och någon som bara trycker i sig anabola och vill bli så stor som möjligt för att få respekt på lokala MC-klubben?
Fast det är klart, det är kanske inte är så lätt för Agneta 64 år och nybliven farmor....
Själv blir jag mer imponerad och fascinerad om jag ser en stor byggare, gick fram och snackade med Omid Parsa när jag var i Uppsala en gång, han är ju rätt stor och dessutom invandrare, tänk vad rädda folk måste vara för honom!!:D
Ps. Han var för övrigt väldigt trevlig ds.
Det blev många intressanta diskussioner i denna tråd. Det gillar jag :D Ska läsa hela senare.
Jag tror du missade min poäng, eller så uttryckte jag inte den ordentligt.
Du anser att byggare inte är farliga, för de är snälla och trevliga på ditt gym. Det är inte såhär överallt, och därför finns det alltså folk som får sina fördomar bekräftade om byggare. Det är väl inte konstigare än att folk som bor i områden där det t.ex finns många invandrare, och samtidigt hög kriminalitet, får för sig att det är invandrarna som är ansvariga för det negativa som sker.
Jag har träffat på folk på gymmet som får de flesta på närmaste anstallt att framstå som dagisbarn i grad av farlighet men det gör inte att jag är rädd för samtliga byggare för det. Den värsta person jag mig veterligen har stött på var iofs på krogen och han hade en kroppsvikt av max 70 kg men jag är inte så nervös för folk som ser ut som honom heller.
Men jag förstår självklart att man har olika erfarenheter och det är ju just fördomarna som dessutom späs på som troligen är problemet i bemötandet av de flesta olika grupper i samhället.
Sen har ju byggarkulturen en stor belastning eftersom många är är drogmissbrukare och det är ju ingen bra merit..
otherside
2008-01-29, 16:19
Jag bor på en liten ort i norra Sverige och har inte träffat en riktig kropsbygagre många ggr i mitt liv=) De jag träffat, tex jonny grape har vart väldigt väldigt trevliga och hjälpsamma!
Därmot har jag träffat massor av personer som spär på fördomar om oss styrketränande. Någon kallde dem wannabees och tycker det passar bra. GAsp tex är ju ett ypperligt klädmärke för stora boys men 19 åringar med rakad skalle som tränat i 9 månader kanske inte behöver en hel garderob och gå runt på stan med 2 kanoter under armarna.
Här i min lilla stad finns det ett källargym som är känt för att beskökas av tveksamma individer. Dock finns det flera jätteduktiga personer på samma gym skall tilläggas. Norrbottens då största dopingtillslag gjordes tex mot en som tränade där. En anann kille på samma gym har åkt dit för massor av brott, bla doping. Att inställningen blir tveksam till oss andra som tränar hårt och lyckats lägag på sig lite muskler är väl klart förståeligt. Har själv blivit anklagad några ggr och hört rykten.
Tycker helt klart det finns sanining i påståendet men trist att det drabbar killar som dig VAlle.
handlar ju bara om generalisering och fördomar. Men många smala killar är pedofiler, alltså om du är ung så bör du passa dig om du ser en smal kille.
Musiker knarkar mycket, är du emot knark bör du därför inte lyssna på musik.
Emokillar är fula och misslyckade och bör därför stanna inne (vilket jag iofs på 100% allvar tycker, trött på att betala skatt på mina pengar jag har på banken för att lata människor ska gå runt och gnälla hur orättvist livet är)
Killar som är av kaukasiskt ursprung och lyssnar på hiphop vill helst av allt har sitt ursprung någonstans ifrån afrika.
Folk som bara tränar armar/bröst älskar att gå på diskotek.
Sådär, nu vet ni alla hur det ligger till.
Håller för övrigt med Pirre och Uberbiffen till 100%..och scratch89 håller jag inte med för fem öre. Vad jag tycker om det han skriver kommer utmynna i personliga påhopp och det är barnsligt.
väger man över 80 kg är man boddibuilder, är man bodybuilder är man dopad, är man dopad är man farlig.
Den svenske mannen idag väger runt 90(!) kg.
men det mesta är väl samlat runt midjan.......*whistle*
jo, väger man över 100kg, blatte, rakad skalle, tatueringar överallt etc så tror många att jag nyss muckat från Kumla, haha.....
Senaste jag kommer ihåg var på krogen för nån vecka sen då en tjejs första fråga till mig var "brukar du bråka?" haha sedan tog hon på mina bröst hela tiden :confused:
och jag klär mig inte på ett "byggar-utseende" heller så att säga.... bor också i ett lite överklass område med typ 0 blattar så det har hänt många ggr att folk går med raska steg och stänger porten när jag kommer bakom dom hahaa, men jag har andra schysta grannar också....men vem bryr sig fördomar är fördomar....
Jag tror inte medelsvenssons bild av bodybuilder är smått vältränad. Som du och jag. Medelsvensson må tycka att jag är stor men jag tvivlar på att jag skulle falla i kategorin "bodybuilder". Kan tänka mig att för dom är det större pojkar. Inte många på Kolo som borde känna sig träffade.
Jag tror man skulle få någon stämpel på sig, sen om det är kroppsbyggare, bodybuilder eller whatever spelar inte så stor roll, ordmärkning var inte min poäng. Särskilt om man bär tighta tröjor och annat som kan vara typisk för män (och tjejer?) som tränar styrketräning mer seröist. Då kommer nog även fördomarna som nämnts i tråden om kriminalitet o.s.v.
Jag har på senare tid(när jag börjat bygga) märkt att vissa tjejer tar lite mer avstånd än innan. Och detta må låta ytligt men vissa, majoriteten på festerna verkar dra sig till spinkiga killar, hellre än att dra sig till mig och mina homies då vi är lite mer välbyggda. Då förstår jag inte riktigt, ser dem mig som en "badboy" eller en ytlig j*vel som endast är ute efter bråk?
Vore härligt om någon tjej kunde dela med sig lite om sina tankar :)
Tricklev
2008-01-29, 17:32
leetajz, om du inte väger 95kilo i bra form nu, kommer du få skit för det inlägget.
Jag har på senare tid(när jag börjat bygga) märkt att vissa tjejer tar lite mer avstånd än innan. Och detta må låta ytligt men vissa, majoriteten på festerna verkar dra sig till spinkiga killar, hellre än att dra sig till mig och mina homies då vi är lite mer välbyggda. Då förstår jag inte riktigt, ser dem mig som en "badboy" eller en ytlig j*vel som endast är ute efter bråk?
Tjejerna kanske tror att du går runt och tänker "2 good 4 you" och därför drar sig till de killar som kanske inte är lika "snygg" om vi kan säga så, för där vet dom ändå att de inte blir dissade.
leetajz, om du inte väger 95kilo i bra form nu, kommer du få skit för det inlägget.
Jag väger 120kg och bänker så in i bänken, 150kg.
Varför skulle jag få skit för de inlägget? Jag är mer välbyggd än majoriteten av killarna i min ålder / viktklass. Och nu menade jag inte att jag är en Ronnie, utan jag är bara vältränad. Och det ser man, om jag är iklädd en T-shirt(som jag oftast är). Och om du nu känner att jag skulle få skit för de inlägget, why bother to comment?
Varför skulle jag få skit för de inlägget? Jag är mer välbyggd än majoriteten av killarna i min ålder / viktklass. Och nu menade jag inte att jag är en Ronnie, utan jag är bara vältränad. Och det ser man, om jag är iklädd en T-shirt(som jag oftast är). Och om du nu känner att jag skulle få skit för de inlägget, why bother to comment?
För att 98% av de som skriver sådana inlägg väger 74 kg och ser ut som random svenne. Det enda som skiljer dem från vanliga svennar är mängden luft mellan de olika kroppsdelarna.
För att 98% av de som skriver sådana inlägg väger 74 kg och ser ut som random svenne. Det enda som skiljer dem från vanliga svennar är mängden luft mellan de olika kroppsdelarna.
very helpful! Man tackar. Nu vet jag hur tjejer uppfattar mig...
120kg är jävligt grovt oavsett om du är väldigt vältränad eller bara lite tränad, förutsatt att du inte är över 2 meter lång.
Tjejerna tycker väl att du är för stor hur som helst, idealkillen på typ 180-185cm är väl i bra form runt 80kg
120kg är jävligt grovt oavsett om du är väldigt vältränad eller bara lite tränad, förutsatt att du inte är över 2 meter lång.
Tjejerna tycker väl att du är för stor hur som helst, idealkillen på typ 180-185cm är väl i bra form runt 80kg
Okej, för alla er som inte uppfattade det, var jag ironisk.
no offense men du har inte tänkt på att de spinkiga killarna ser bra ut i tjejers ögon och du ser inte bra ut alls trots att du är "byggare"?
no offense men du har inte tänkt på att de spinkiga killarna ser bra ut i tjejers ögon och du ser inte bra ut alls trots att du är "byggare"?
Varför skulle jag ta illa upp? :) . Jo visst, alla tycker väl olika. Men jag antar väl att majoriteten av tjejerna tycker att muskulösa killar ser bra ut(?). Det var och är väl fortfarande det manliga idealet.
Jag tycker att det helt handlar om attityden hos väldigt många kroppsbyggare helt enkelt. En kass attityd (som i de lindrigaste fallen bara handlar om bockade armbågar och luft mellan kroppsdelarna men går hela vägen till en jävla bråkstake på alla mediciner mellan A och Ö) i kombination med en eller flera utmärkande delar av "byggarstilen". Detta göra att förbannat stora, grova och hårda grabbar som Piranha får ta skit och fördomar eftersom så Otroligt många - särskilt spetor - med dålig självkänsla beter sig som as.
Alla har sett dem och ser dem varje gång de tränar. Det handlar om kylskåpet och inställningen att de, trots att de tränat i 6 månader, strävar mot Mr. O-titeln med allt vad det innebär i fråga om:
- stfu, jag pratar inte med andra
- stfu, låt mig konsumera OCH PRATA OM mitt halva dussin optitillskott vid precis varenda tillfälle som finns
- stfu, jag deffar så jag får säga stfu till dig bjotch. (Skitsamma att personen på sin höjd skippat dagens andra kebab special)
- stfu, jag bulkar så jag får säga stfu till dig eftersom jag har sånt TRÖCK bjotch. (Skitsamma att personen tränat 6 månader, bor hemma och lever på gorbys och Super Gainer 5700)
- stfu. Ja, du hörde. Stfu. Jag är en dålig mammaknurrare, gå ut ur min knurrande väg.
En allmänt pissig attityd som verkligen endast finns hos kroppsbyggare.
Detta gör att det blir en uppförsbacke som heter duga för de byggare som mot förmodan faktiskt är vanliga trevliga människor med en fetisch för orimligt stor muskelmassa i kombination med löjligt lite kroppsfett, en böjelse för smärta och ett äktenskap med alla speglar =)
EDIT: det här inlägget behöver ett par rader om alla has beens/wish they were som knallar runt i 8 lager kläder och ljuger om hur förbaskat hårt de tränade kring julen -74 också. Men orka borka.
Är det du till höger eller vänster på avataren?
Bakom
Jag till vänster, 1.5 år sedan.
Jag är en kille på 17 år, ca 175cm och väger 70 kg.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102492
Nå tillhör du dom 2% som väger 70kg istället eller har du gått upp 4kg sen i oktober?
stort lol
Där slog jwzrd huvudet på spiken. Och det här bekräftas ju delvis av att en massa smågrabbar här på forumet påstår att de hela tiden blir anklagade för steroidbruk, att deras morsor är oroliga över deras attityd och att deras lärare rotar i deras skåp. Medan andra, som har en vettig attityd, sällan eller aldrig har blivit anklagade eller stöter på några större svårigheter i vardagen pga sitt träningsintresse. Det tål att tänkas på.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102492
Nå tillhör du dom 2% som väger 70kg istället eller har du gått upp 4kg sen i oktober?
stort lol
Har för helvete inte skrivit att jag väger 70kg.
akerstrom
2008-01-29, 18:09
Jag tycker att man INTE kan sätta ett mått på stolek=farlig
Om jag tränade upp mig till 120-140kg (är 201.5) inte fan tror jag att många skulle vara RÄDDA för mig! Tror bara dom skulle visa mer respekt om man jämför en på 180cm och 70kg.
Jag blir nog räddare för någon liten idiot (Nej jag ogillar inte korta människor)
som är påtänd/berusad och vill visa att han kan slå på långa/stora människor, brukar oftas bli så att dom tänker; å fan han han e stor kan jag sänka honom?.
Sen hur kroppsbyggare uppfattas av samhället är väll inte så bra.
vet personer som tror/vill att man käkar anabola för att man gillar att gymma!
Och jag och mina kompisar som tränar, ska ALDRIG!!! börja med sånt skit!
Tror det är en skev verklighets uppfattning. Allt som inte är som jag själv är det något fel på. Fast människan är väll byggd sån?
Sen så är det väll brist på kunskap, tex. Hur många tycker inte att Balett och Dans är lite smått bögigt?, Fast dom som tränar det, tränar hårdare än andra sporter som är så c00la.
Sen så tror jag att några tycker att man är Egoistisk som lägger ner så mycket tid på sin egen kropp. (kanske?)
Men jag tror med att det är pga Avundsjuka som många trackar ner på kroppsbyggare, Jag tror faktis att det är rätt många ungdomar som vill ha mer muskler. Vi har på kollo vill nog ALLA ha mer muskler. Men ungdomarna har inte viljan och orken att fixa det så då klagar dom istället på såna som lyckats!
lr vad tror ni?:confused: *popcorn*
Vad är det du skränar om i tråden egentligen? Vilka slutsatser om hur kroppsbyggare uppfattas drar du av hur omvärlden bemöter dina 75 kg hulkmuskler?
Vad är det du skränar om i tråden egentligen? Vilka slutsatser om hur kroppsbyggare uppfattas drar du av hur omvärlden bemöter dina 75 kg hulkmuskler?
Läs mitt första inlägg.
Ärligt talat så var det ditt #2 inlägg på kolo du skrev det i, men det är inte viktigt. Jag ville mer poängtera hur fruktansvärt rätt Yankeeee hade.
Läs mitt första inlägg.
Tjejer tror att du och dina muskelkompisar är ute efter bråk? De gillar inte er som är så välbyggda? Du identifierade dig hur som helst med Kroppsbyggaren i tråden. Du är 17 och har tränat sedan september-oktober. Det är som att se en bilolycka i slow motion.
bertbert
2008-01-29, 18:20
Läs mitt första inlägg.
Men snälla leetajz. Den här tråden handlar om hur kroppsbyggare uppfattas. Om du tycker att tjejer behandlar dig annorlunda för att du väger 73 (?) istället för 70 efter två månaders träning har du seriösa problem med din självbild.
Scratch89
2008-01-29, 18:30
jwzrd och minis sista är nog de två bästa i tråden hittills. :)
von huff
2008-01-29, 18:34
Vart har det kommit ifrån att byggare skulle vara dumma?Det tycks ju vara mycket allmänt, det räcker att man ser en film så är det ofta bossen som är normalbyggd och hans dumma undersåtar är stora:D
Vart har det kommit ifrån att byggare skulle vara dumma?
http://forum.body.se/
von huff
2008-01-29, 18:47
http://forum.body.se/
LoL:D Men om vi går 30 år tillbaka hur såg synen på byggning ut då?Var byggarna dumma redan då?
LoL:D Men om vi går 30 år tillbaka hur såg synen på byggning ut då?Var byggarna dumma redan då?
Jag tror inte bodyforum fans då.
Nej, jag vet inte. Men jag tror Allan vet
von huff
2008-01-29, 18:51
Jag tror inte bodyforum fans då.
Nej, jag vet inte. Fråga allan
Det enda som jag kommer ihåg att Allan skev var att de som tränade för muskelvolym ansågs vara lite "anorlunda(småpgay?)" ur vaniga människors synvinkel
Det enda som jag kommer ihåg att Allan skev var att de som tränade för muskelvolym ansågs vara lite "anorlunda(småpgay?)" ur styrkelyftarnas synvinkel
Fast nu är ju styrkelyftare långt ifrån medelsvensson.
Min mormor tog blodprov på min morbror när han var i 20årsåldern. Var väl inte riktigt 30 år sedan. Men steroidnojan kanske fanns då. Eller så var det bara min mormor, hon är rätt nojig av sig :).
Blodprovet gick till så att hon passa på medans hon sov och tog med dropparna till jobbet (jobbade på lab).
Om just det sista är överdrivet vet jag inte.:D
von huff
2008-01-29, 18:59
Fast nu är ju styrkelyftare långt ifrån medelsvensson.
Min mormor tog blodprov på min morbror när han var i 20årsåldern. Var väl inte riktigt 30 år sedan. Men steroidnojan kanske fanns då. Eller så var det bara min mormor, hon är rätt nojig av sig :).
Blodprovet gick till så att hon passa på medans hon sov och tog med dropparna till jobbet (jobbade på lab).
Om just det sista är överdrivet vet jag inte.:D
Jag skrev i tankarna menade vanligt folk istället för styrkelyftare:)
Men snälla leetajz. Den här tråden handlar om hur kroppsbyggare uppfattas. Om du tycker att tjejer behandlar dig annorlunda för att du väger 73 (?) istället för 70 efter två månaders träning har du seriösa problem med din självbild.
Har inga som helst problem med min självbild. Dock struntar jag fullkomligt i vad just du tycker om min syn på mig själv. Och alla dessa jävla påhopp, det är ju patetiskt. Jag ville ha respons från någon tjej, jag antar att ni inte är det?, om jag hade velat veta era åsikter kring MIG så hade jag för sjutton gubbar skrivit det. Och om du känner att du mår bra av att se ner på andra människor gå in på www.uglypeople.com, där kan du tillochmed ratea dem och må jättebra! Hoppas jag var till någon nytta nu, till skillnad från er andra, som har en viss förmåga att säga emot allt som inte stämmer in med eran åsikt eller tankegång.
Vad är en kroppsbyggare? Är det en kille som är grov och tränar på gym eller är det en person som tävlar i bodybuilding?
Jag har aldrig träffat på en byggare som jag blivit rädd för, och då har jag träffat dom som är ganska stora.
Jag tror att rädslan till största del beror på okunskap, dom har fått uppfattningen att är man grov så är man farlig, gissningsvis till största delen av media, och då är det naturligtvis så. ;)
Hej leetajz.
Jag är flicka. Jag ser inte påhoppen, men å andra sidan har jag förr kallat dig dumskalle utan att skämmas det minsta.
Nåväl, om du placerar dig i facket Kroppsbyggare såsom det kan tolkas av ursprungsinlägget så kan du kanske räkna med att du får frågor på det. Nu visar det sig att du är 17, har tränat i fyra månader och väger strax över 70 kilo. I mångas ögon här på Kolozzeum är du ingen kroppsbyggare. Kanske är du det för 16-åriga emo-flickor, vad vet jag, men här får du nog lugna dig med etiketterna. För din egen skull. (Igen.)
Vänligen Stålflickan.
Men jag tror med att det är pga Avundsjuka som många trackar ner på kroppsbyggare, Jag tror faktis att det är rätt många ungdomar som vill ha mer muskler. Vi har på kollo vill nog ALLA ha mer muskler. Men ungdomarna har inte viljan och orken att fixa det så då klagar dom istället på såna som lyckats!
lr vad tror ni?:confused: *popcorn*
Rätt tveksam till att det är avundsjuka, de flesta som inte är intresserade tycker helt enkelt det är förbannat fult/äckligt med riktigt stora muskulösa människor. Visst kan det vara svårt att acceptera när man är inne i svängen men så ser nog verkligheten ut.
von huff
2008-01-29, 19:22
Att endel orkar hetsa upp sig över att han tycker att att han är vältränad..
Hej leetajz.
Jag är flicka. Jag ser inte påhoppen, men å andra sidan har jag förr kallat dig dumskalle utan att skämmas det minsta.
Nåväl, om du placerar dig i facket Kroppsbyggare såsom det kan tolkas av ursprungsinlägget så kan du kanske räkna med att du får frågor på det. Nu visar det sig att du är 17, har tränat i fyra månader och väger strax över 70 kilo. I mångas ögon här på Kolozzeum är du ingen kroppsbyggare. Kanske är du det för 16-åriga emo-flickor, vad vet jag, men här får du nog lugna dig med etiketterna. För din egen skull. (Igen.)
Vänligen Stålflickan.
Hej
Jag är snygg.
Före första: Så har jag inte fått några frågor, utan mer idiotiska "svar" i form av (då verkar gladeligen använda termen påhopp).
Före andra: Jag ÄR 17 år, har tränat i mer än 4 månader, och jag väger mer strax 80 kilo. Det enda jag sa var att jag är vältränad.
Och för min egna skull? Va skulle hända menar du? - Att ni skulle vara ännu otrevligare? Jag har alltid trott att idén med ett forum var att diskutera olika frågor med en härlig och skön inställning, men det är sådanna som du som istället väljer att använda forumet(sitter med lexikonet på alt+tabb) som ett sätt att försöka bevisa att är någonting, och visst ja respekterar att du har en åsikt, men förmedla den på ett bra sätt, snälla, för din egen skull.
Hej
Jag är snygg.
Före första: Så har jag inte fått några frågor, utan mer idiotiska "svar" i form av (då verkar gladeligen använda termen påhopp).
Före andra: Jag ÄR 17 år, har tränat i mer än 4 månader, och jag väger mer strax 80 kilo. Det enda jag sa var att jag är vältränad.
Och för min egna skull? Va skulle hända menar du? - Att ni skulle vara ännu otrevligare? Jag har alltid trott att idén med ett forum var att diskutera olika frågor med en härlig och skön inställning, men det är sådanna som du som istället väljer att använda forumet(sitter med lexikonet på alt+tabb) som ett sätt att försöka bevisa att är någonting, och visst ja respekterar att du har en åsikt, men förmedla den på ett bra sätt, snälla, för din egen skull.
Vad håller du på med?
1) "Jag har på senare tid(när jag börjat bygga) märkt att vissa tjejer tar lite mer avstånd än innan. Och detta må låta ytligt men vissa, majoriteten på festerna verkar dra sig till spinkiga killar, hellre än att dra sig till mig och mina homies då vi är lite mer välbyggda."
2) När du frågar om hur ditt schema ser ut i en annan tråd säger du att du har tränat i tre veckor, den är skriven 15e oktober, och att du väger 70kg. Du kan väl ha gått upp närmare 10kg sen dess, men det gör dig inte vältränad.
Det är bara att inse att tjejerna inte tar avstånd till dig (såvida det nu inte bara är inbillning) p.g.a din korta träningskarriär, möjligen om du har gått upp en massa vikt på kort tid och blivit rund i kanterna.
Vad håller du på med?
1) "Jag har på senare tid(när jag börjat bygga) märkt att vissa tjejer tar lite mer avstånd än innan. Och detta må låta ytligt men vissa, majoriteten på festerna verkar dra sig till spinkiga killar, hellre än att dra sig till mig och mina homies då vi är lite mer välbyggda."
2) När du frågar om hur ditt schema ser ut i en annan tråd säger du att du har tränat i tre veckor, den är skriven 15e oktober, och att du väger 70kg. Du kan väl ha gått upp närmare 10kg sen dess, men det gör dig inte vältränad.
Det är bara att inse att tjejerna inte tar avstånd till dig (såvida det nu inte bara är inbillning) p.g.a din korta träningskarriär, möjligen om du har gått upp en massa vikt på kort tid och blivit rund i kanterna.
Jag har så mycket ilska, och jag är inte värst bra på att hålla undan den när jag skriver. Och vad håller du på med? Din åsikt här är ovesentlig såvida du inte tänker svara på mitt första inlägg.
Och för min egna skull? Va skulle hända menar du?
Jag antar att det menas att du kanske ångrar senare att du skapar en image på forumet som gör att ses på ett visst sätt.
Sedan går det ju inte att svara på frågan. Det kanske är slumpen? Tjejerna kanske tycker det är fult? Du och dina homies kanske förändrat er och blivit jobbigare?
Kan ju vara en hel del men hur som helst så är det lite off topic här då trådskaparen förmodligen menade kroppsbyggare som i stora människor, alltså riktigt stora med vanliga kläder på också.
Rätt tveksam till att det är avundsjuka, de flesta som inte är intresserade tycker helt enkelt det är förbannat fult/äckligt med riktigt stora muskulösa människor. Visst kan det vara svårt att acceptera när man är inne i svängen men så ser nog verkligheten ut.
Medhåll.
Mest snygg går runt brad pitt i fightclub och sen går det linjärt neråt i snygg ju större man är.
petersson
2008-01-29, 19:34
Men vad håller ni på med? :)
leejtaz ser mer vältränad ut än de flesta av sina kompisar och tjejerna i hans omgivning tycker i allmänhet att han är för stor. Jag köper åtminstone det och ser inget orimligt i det alls.
Han har inte kallat sig bodybuilder utan sa bara att till och med han märker att tjejer börjar tycka att han är för stor. Hur ska det då vara för en riktigt stor kroppsbyggare?
Vet inte om det finns nått mer att säga..
Jag antar att det menas att du kanske ångrar senare att du skapar en image på forumet som gör att ses på ett visst sätt.
Sedan går det ju inte att svara på frågan. Det kanske är slumpen? Tjejerna kanske tycker det är fult? Du och dina homies kanske förändrat er och blivit jobbigare?
Kan ju vara en hel del men hur som helst så är det lite off topic här då trådskaparen förmodligen menade kroppsbyggare som i stora människor, alltså riktigt stora med vanliga kläder på också.
Jag som trodde att ni förstod ironi, homies var alltså för att försöka liva upp stämmningen här, vilket btw verkar vara mission impossible. Och min image här på kolo, haha, ja satan va illa det skulle vara om ett gäng forum-addicts skulle se på mig på ett negativt sätt.
Till frågan då, ja det kan säkert vara slumpen, jag vet inte, därför jag ställde frågan.
bertbert
2008-01-29, 19:35
OffT:
leetajz, jag ser inte ner på dig, och inte någon annan heller. Men gör man vissa uttalanden får man räkna med att det finns en annan uppfattning - vilket inte nödvändigtvis är påhopp, men möjligtvis mothugg.
OnT:
Jörgen skriver något klokt här.
Men vad håller ni på med? :)
leejtaz ser mer vältränad ut än de flesta av sina kompisar och tjejerna i hans omgivning tycker i allmänhet att han är för stor. Jag köper åtminstone det och ser inget orimligt i det alls.
Han har inte kallat sig bodybuilder utan sa bara att till och med han märker att tjejer börjar tycka att han är för stor. Hur ska det då vara för en riktigt stor kroppsbyggare?
Vet inte om det finns nått mer att säga..
YEEES! Det finns alltså människor här som inte är trångsynta pessimister. Nu blev jag glad :)
Fortsätter tjafset av och med leetajz låser jag tråden.
Alla förstår?
EDIT: Svar bortaget då Jorgen är gnällig.
Jag älskar att ni har så mycket fritid att ni orkar bry er om detta.
EDIT: Svar bortaget då Jorgen är gnällig.
Håll dig till trådens ämne annars så skall du se att jag blir gnällig.
Jag älskar att ni har så mycket fritid att ni orkar bry er om detta.
Jag älskar att din läsförståelse är så sjukt dålig att tråden blir låst för att du inte förstår att det är dags att lägga ner tjafset när jag säger till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.