handdator

Visa fullständig version : Tips på viktnedgång utan gym?

Suffering
2008-01-27, 23:57
Hejsan!

Jag har under cirka 1 och ½ månaders tid gått på gym för att gå ner i vikt.
Jag gick ner från 115 till 108 (183 lång) men har mycket kvar.
Jag gick framförallt på gångband och cyklade även en del.

Vill öka muskler, men de kommer senare. Nu vill jag satsa 100% på att gå ner i vikt. Min målvikt är runt 85/90.

Nu kommer jag flytta och kommer inte ha tillgång till gym längre så jag behöver tips på vad man ska äta och göra för att gå ner i vikt.

All övervikt på mig sitter i stort sett på magen och bröstet.
Framförallt bröstet mår jag extremt dåligt över då jag har så kallade "man boobs" så jogging går bort direkt pga hur de skulle se ut när man springer :(

Jag äter hellre sällan än ofta. Jag gillar inte att laga mat så de får gärna vara så smidigt som möjligt (lagar ju självklart mat iaf 1 gång per dag).

Hjälp mig ta tag i detta så jag kan se mig i spegeln utan att må dåligt.

Tack på förhand!

Buken
2008-01-28, 00:42
Har du kollat "Deff en Guide" tråden?'
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där står ungefär allt man behöver veta för att gå ner i vikt..
Hoppas det går bra med viktnedgången!

Suffering
2008-01-28, 00:48
Har du kollat "Deff en Guide" tråden?'
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där står ungefär allt man behöver veta för att gå ner i vikt..
Hoppas det går bra med viktnedgången!

Jag ska ta o läsa den tråden, tack för tipset :)

Nån får hemskt gärna skriva lite tips ändå, för alla kanske inte följer vad som står i den tråden. :)

z_bumbi
2008-01-28, 07:57
Om du mest använde konditionsmaskinerna på gymmet så är det ju bara att gå ut och gå eller göra något annat där du rör på dig som ersättning.
Styrketräning går att sköta med kroppsvikt och/eller tunga föremål i hemmet om det inte finns något gym tillgänligt.

Rabia
2008-01-28, 08:56
Du kan ju alltid gå en runda, i ditt område. Där jag bor finns det en runda "runtom" hela området, som är 3km. Bra runda att springa *flex*.
Sen om du bryr dig allt för mycket om hur det ser ut när du joggar och inte om det är hur jobbigt det känns så bör du kanske göra det tidigt på morgonen eller på kvällen. Personligen tycker jag om att springa innan alla har gått upp på morgonen.

Hemma kan du ju göra armhävningar, situps, och göra det lilla extra hela tiden. Välj alltid att gå så mycket som möjligt, t.ex. om du måste ta en buss till skolan kan du gå till nästa hållplats för motionens skull. Följ Deff-guiden ;) .

forslund
2008-01-28, 16:42
Först av allt, jätteroligt att du vill ändra om i ditt liv och leva mer hälsosamt, och välkommen till Kolozzeum!

Framförallt bröstet mår jag extremt dåligt över då jag har så kallade "man boobs" så jogging går bort direkt pga hur de skulle se ut när man springer :(

Nu när det är vinter tycker jag inte att det borde vara ett så stort problem. Plocka på dig en vindjacka så syns du inte lika mycket, om du är rädd för vad folk tycker om dig.

Men att springa tycker jag verkligen att du ska göra, dra på dig kläder så att du känner dig bekväm. Att du känner dig fet och att folk tittar på dig ska du inte bry dig om. Det är mer din egen inbillning än att folk stirrar. Att våga ge sig ut är en början. Sen tvivlar jag starkt på att folk tycker att du är äcklig när du springer, utan personligen skulle jag tycka det är roligt att någon är ute och springer och tänka mer "Där är någon som håller på att ändra sin livsstil, DET är starkt."

Att bli omsprungen är kanske inte det roligaste, men tänk om ifall sådant händer. "Sådär bra och snabb ska jag också bli."
Det kommer alltid finnas någon som är snabbare, men du kommer även att bli snabbare än andra. Så när du väl börjar springa/cykla(vad du nu gör) om folk kommer det att kännas guld!

Nyckeln till all konditionsträning enligt mig är att koppla bort andra och köra ditt eget race. Sen att ha någon framför sig som man kan jaga är för mig själv roligt, särskilt om man springer om ;)

Vill du slippa risken att ha folk som springer samma slinga som dig, välj någon sträcka lite avsides.

Har du valt en sträcka på säg 5 km, bli inte besviken om du inte klarar av hela sträckan. Lyssna på din kropp och vila när du behöver det. Ju längre in du kommer, desto bättre kommer det att gå.

Så på med jackan och ut och löp med stolthet :thumbup:

Nu blev detta liiiite längre än vad jag tänkt mig, och jag tjatade egentligen bara om konditionen, men på de andra delarna finns det folk som är så sjukt mycket bättre än mig. Men som folk redan sagt här, deffguiden är en bra start för matdelen.

Och tillslut, ett stort LYCKA TILL, och hör gärna av dig hur det går!

Suffering
2008-01-28, 17:36
Stort tack för era inlägg (särskilt forslund!) :thumbup:

Ska följa ditt råd forslund för jag vill ju hemskt gärna springa även om de kanske inte blir några längre sträckor i början :)

Sen undrar jag om det är ok att äta 2 gånger per dag?

Eftersom jag är sjukskriven (och därmed hemma jämt) så brukar de bli frukost vid runt 10-11 (lättfil med kellogs vetekuddar) sen igen vid 17 kanske och då blir de oftast korv och spaghetti eller pytt i panna. :)

forslund
2008-01-28, 18:54
Sen undrar jag om det är ok att äta 2 gånger per dag?

Självfallet är det ok att äta 2 gånger per dag. Folk äter 6 gånger per dag och går ändå ner i vikt(men då blir det självklart mindre potioner varje gång). Vad som är det viktiga är att du ligger på energiunderskott. Vad det är får du bra förklarat i deffguiden som redan har länkats till dig.

I princip är det bara att du ska göra av med mer energi än vad du förbrukar.

Ät vanlig husmanskost och motionera regelbundet så kommer det gå bra. Det viktiga är att du inte äter FÖR MYCKET. Självklart är detta en definitionsfråga, och hur onyttig maten är. Såg på TV förut med en metod som går ut på att äta vanlig kost, och när du får den där känslan "Nu börjar jag bli lite mätt" så slutar du(INTE den där "Nu orkar jag verkligen inte trycka i mig en enda sak till"). Jag har aldrig provat att göra så, men det låter vettigt. Någon får gärna motbevisa mig här.

Vill du dricka läsk så ta light-versioner. Undvik gärna alkohol(innehåller sjukt mycket kalorier, i alla fall öl och alkoläsk).

Det kommer att gå bra så länge du inte ger upp :thumbup:

forslund
2008-01-30, 12:42
I princip är det bara att du ska göra av med mer energi än vad du förbrukar.

Såg ett fel i min egen text, vad som ska stå är

I princip är det bara att du ska göra av med mer energi än vad du tar in.

Suffering
2008-01-30, 23:10
Får tänka på att inte äta för mycket, det är inte så lätt ska jag säga :)

Ska gå så mycket jag kan, och äta och dricka så bra de går.
Måste ju dock få "fuska" nångång, men de får bli väldigt sällan :)

Stort tack för dina inlägg forslund!

Sorry12
2008-01-31, 07:49
Lycka Till!:d

Sniggel
2008-01-31, 09:06
Om du vill bygga muskler i framtiden så tjänar du på att redan nu under din viktnedgång, styrketräna. Du behåller mer muskelmassa, tappar kanske inte lika mycket vikt, iofs beror ju detta på vilket kaloriunderskott du hamnar på. Låt säga att du inte tappar någon muskelmassa (pga styrketräning) behöver du inte tappa lika många kilon för att bli av med den mängd fett du vill bli av med. När du sedan är där har du ett bättre startläge för att bygga på dig mer muskelmassa och har sparat en massa tid.

Suffering
2008-01-31, 13:38
Har som sagt ingen tillgång till gym och har heller inte råd att köpa sånna saker.
Får bli att gå så mycket som möjligt nu bara :)

forslund
2008-01-31, 14:08
Lycka till nu då :thumbup: Och titta in då och då för att berätta hur det går och för motivationsboosts *flex*