Logga in

Visa fullständig version : UF-mässa

spange
2008-01-27, 18:52
vår eminenta ekonomilärare har förra veckan berättat att det under lördagen den 2:a februari kommer hållas en UF mässa som han menar är obligatorisk, problemet är att flera redan har saker planerade den dagen, på grund av att vi fick reda på mässan med såpass kort varsel, jag t.ex har planerat att åka till sälen den helgen redan för en månad sen.

Min fråga är: kan en mässa som har med skolan att göra, som är placerad på en helg- utan att vi får kompledigt vara obligatorisk, och kan vi bli ersättningsskyldiga på något sätt om vi inte kommer dit? jag tycker att planeringen från skolan är rätt dålig i det här fallet*grr27*

petah
2008-01-27, 19:00
Knappast ersättningsskyldig om ni hoppar skiten.

petah
2008-01-27, 19:01
Blir troligen samma sak som om ni skulle skolkat en vanlig dag.

Exdiaq
2008-01-27, 19:04
Det skulle vara om ni är anmälda till mässan men sen skiter i att komma, då kan ni kanske bli ersättningsskyldiga gentemot arrangörerna.

spange
2008-01-27, 19:05
Knappast ersättningsskyldig om ni hoppar skiten.

okej hoppas på det då:), för våran lärare hotade med det, dock har han också sagt att _alla_ i åk 3 på skolan måste starta ett UF, men vi har senare fått reda på att flera klasser som inte har den läraren bara behövt starta ett "låtsas" UF där produktion/ investering i material etc. inte varit ett krav. utan dom bara behövt göra den teoretiska biten ( provat att skriva affärsplan t.ex)

Exdiaq
2008-01-27, 19:06
okej hoppas på det då:), för våran lärare hotade med det, dock har han också sagt att _alla_ i åk 3 på skolan måste starta ett UF, men vi har senare fått reda på att flera klasser som inte har den läraren bara behövt starta ett "låtsas" UF där produktion/ investering i material etc. inte varit ett krav. utan dom bara behövt göra den teoretiska biten ( provat att skriva affärsplan t.ex)

Då ljuger han, UF är involverar inte några kärnämnen alls. Helt valfritt alltså.

spange
2008-01-27, 19:07
Det skulle vara om ni är anmälda till mässan men sen skiter i att komma, då kan ni kanske bli ersättningsskyldiga gentemot arrangörerna.

när jag går in på UF:s hemsida finner jag att vi är anmälda, dock har vi inte anmält oss själva utan det har vår lärare gjort på eget bevåg.

Exdiaq
2008-01-27, 19:09
när jag går in på UF:s hemsida finner jag att vi är anmälda, dock har vi inte anmält oss själva utan det har vår lärare gjort på eget bevåg.

Är det den regionala mässan eller? Ta då kontakt med UF och säg hur det ligger till, tror inte det blir några problem då.

spange
2008-01-27, 19:13
Då ljuger han, UF är involverar inte några kärnämnen alls. Helt valfritt alltså.

fan vad mitt förtroende för den läraren knakar i fogarna, under hela terminen har han hävdat saker som denna, som sedan visat sig vara helt felaktiga när jag har pratat med polare som har en annan lärare*gah!* frågan är då om vi kan bli ersättningsskyldiga om vi inte dyker upp på en mässa som vi är anmälda till, även om vi inte har anmält oss själva?:confused:

spange
2008-01-27, 19:14
Är det den regionala mässan eller? Ta då kontakt med UF och säg hur det ligger till, tror inte det blir några problem då.

ja det är den regionala mässan, jag ska kontakta dom så fort som möjligt! tack för ett par uträtade frågetecken!

jontet
2008-01-27, 21:44
fan vad mitt förtroende för den läraren knakar i fogarna, under hela terminen har han hävdat saker som denna, som sedan visat sig vara helt felaktiga när jag har pratat med polare som har en annan lärare*gah!* frågan är då om vi kan bli ersättningsskyldiga om vi inte dyker upp på en mässa som vi är anmälda till, även om vi inte har anmält oss själva?:confused:

har din skola ingen rektor??

spange
2008-01-27, 21:53
[QUOTE=jontet;2785580]har din skola ingen rektor??[/QU

den ordinarie rektorn är sjukskriven, så biträdande rektor är han vi har som lärare i ekonomi;)

Nitrometan
2008-01-27, 21:57
den ordinarie rektorn är sjukskriven, så biträdande rektor är han vi har som lärare i ekonomi;)
Grattis.

spange
2008-01-27, 21:59
Grattis.
:D knivigt värre

_Robbie_
2008-01-27, 22:09
:D knivigt värre

Börjar din skola på P och är privat?

spange
2008-01-27, 22:10
Börjar din skola på P och är privat?

faktiskt inte!:D

jakke
2008-01-27, 22:11
Har du testat att prata med läraren och förklara situationen?

_Robbie_
2008-01-27, 22:13
faktiskt inte!:D

Jasså:P Känner nämligen till den lärarens beteende + att han är ekonomilärare + att han är biträdande + att riktiga rektorn var sjukskriven + att han säger att allt är obligatoriskt fast det ej de.

Helt säker? ;):D

spange
2008-01-27, 22:17
Har du testat att prata med läraren och förklara situationen?

har inte vetat hur det ligger till riktigt iochmed att han har hävdat att det är obligatoriskt med UF(vilket vi trodde) och att vi inte fick reda på mässans datum förrän förra veckan, samt att jag fick se att vi var anmälda idag, då jag letade mig in på UF:s hemsida, nu när jag vet lite mera ska jag dock snacka med han, vi har redan skickat ett mail till UF och meddelat hur det ligger till, så det löser sig hoppas jag:)

spange
2008-01-27, 22:20
Jasså:P Känner nämligen till den lärarens beteende + att han är ekonomilärare + att han är biträdande + att riktiga rektorn var sjukskriven + att han säger att allt är obligatoriskt fast det ej de.

det var som faan...det finns alltså flera såna:D nej skolan jag går i är faktiskt kommunal, situationerna lät vidrigt lika måste jag säga..skulle ju vara synd om det var ett vanligt förekommande fenomen..

Exdiaq
2008-01-27, 22:53

Vad heter skolan du snackar om?

Exdiaq
2008-01-27, 22:55
har inte vetat hur det ligger till riktigt iochmed att han har hävdat att det är obligatoriskt med UF(vilket vi trodde) och att vi inte fick reda på mässans datum förrän förra veckan, samt att jag fick se att vi var anmälda idag, då jag letade mig in på UF:s hemsida, nu när jag vet lite mera ska jag dock snacka med han, vi har redan skickat ett mail till UF och meddelat hur det ligger till, så det löser sig hoppas jag:)

Men datumet för de regionala mässorna har legat ute på UF-online i ett antal månader och det är du skyldig att veta eftersom det ska ingå i ditt företags planering.

spange
2008-01-28, 16:48
i efterhand föstår jag ju att jag borde ha letat efter information om mässan på internet, det är ju lätt att vara efterklok, men vår lärare sa i höstas att han skulle meddela mässans datum i god tid, så jag litade på det.

men nu är det löst, vi har fått svar från UF och vi är borttagna från listan för deltagande företag i mässan. Läraren har jag inte hunnit träffa än.

Patriarch K
2008-01-29, 00:05
Personligen tyckte jag UF-mässan var en av de många höjdpunkterna under skoltiden så du missar nog något trots allt. Det är inte pest och plåga att vara där - snarare tvärt om.