handdator

Visa fullständig version : Träning direkt efter matintag dåligt?

joak1m
2008-01-26, 17:32
Att blodtillförseln till de organ som sköter matsmältningen minskas kraftigt under träning är förståeligt, men vad händer med maten som finns i de gastrointestinala delarna efter själva träningen då blodflödet normaliseras, kommer maten som finns i de trakterna brytas ned och tas upp som näring eller går maten helt enkelt igenom kroppen utan att tas upp ordentligt om man tränar direkt efter matintag eller lagras maten för senare digestion?

Scratch89
2008-01-27, 01:28
Magsmältningen är högre prioriterad än blodgenomströmningen i musklerna. Troligen är det träningen som kommer att bli lidande, inte matsmältningen.

joak1m
2008-01-27, 11:23
Magsmältningen är högre prioriterad än blodgenomströmningen i musklerna. Troligen är det träningen som kommer att bli lidande, inte matsmältningen.
Nä under själva träningen är blodtillförseln till musklerna högre prioriterad än matsmältningsorganen, men det intressanta är väl vad som isånafall händer med maten som befinner sig i magen under och efter träningen?

Eddie Vedder
2008-01-27, 11:39
Jag tror bara det är en fråga pm prioriteringar. Matsmältningen fortgår fast det tar längre tid bara, inget som jag tror är direkt negativt.

Är man i paltkoma och börjar träna hårt kommer det säkert kännas jobbigt i magen men pratar vi om ett mellanmål en timme innan ungefär så är det nog inget problem alls.
Maten i fråga är inget att hoppas på som energikälla under själva träningen men spjälkning och absorbtion pågår även om det sympatiska nervsystemet är mest aktivt för stunden och det paeasympatiska är mer undertryckt.

Jag kan ju säga att peristaltiken definitivt INTE blir sämre när jag springer iaf, ibland är det bråttom hem till toaletten.:D

Koloftw
2008-01-27, 11:51
Mina egna erfarenheter är att träningen får lida, inte matsmältningen (om man nu kan jämföra matsmältningen).

Äter jag ett stort mål (1000> kcal) 2-3h innan träning så är min prestationsförmåga väldigt förstörd. Däremot ett litet mål 1-3h innan gör susen!

joak1m
2008-01-27, 11:56
Jag tror bara det är en fråga pm prioriteringar. Matsmältningen fortgår fast det tar längre tid bara, inget som jag tror är direkt negativt.

Är man i paltkoma och börjar träna hårt kommer det säkert kännas jobbigt i magen men pratar vi om ett mellanmål en timme innan ungefär så är det nog inget problem alls.
Maten i fråga är inget att hoppas på som energikälla under själva träningen men spjälkning och absorbtion pågår även om det sympatiska nervsystemet är mest aktivt för stunden och det paeasympatiska är mer undertryckt.

Jag kan ju säga att peristaltiken definitivt INTE blir sämre när jag springer iaf, ibland är det bråttom hem till toaletten.:D
Jo det är också det jag misstänker, anledningen till att jag frågar är att jag ibland brukar äta lunch direkt innan jag drar iväg och tränar, och det skulle vara onödigt att ta miste på näringen från maten bara för att man inte har tid att låta den smälta ordentligt innan träningen.

Skulle dock vara kul att se om det finns nån forskning om detta, ska leta runt på pubmed och se om jag hittar något

joak1m
2008-01-27, 11:59
Mina egna erfarenheter är att träningen får lida, inte matsmältningen (om man nu kan jämföra matsmältningen).

Äter jag ett stort mål (1000> kcal) 2-3h innan träning så är min prestationsförmåga väldigt förstörd. Däremot ett litet mål 1-3h innan gör susen!

Intressant, för mig är det helt tvärtom!

Är jag någorlunda tom i magen vid träningsstart orkar jag max träna i 20-30 min innan orken tar slut, har jag däremot ätit en bra måltid (c:a 1 timma) innan har jag max ork under hela passet

meurt
2008-01-27, 12:18
Bara jag som blir sömnig efter en full måltid? Brukar vänta 2 timmar innan träning om jag ätit, inte vakum i magen, men inte heller mätt.

"hungriga vargar jagar bäst..."

Sverker
2008-01-27, 12:31
Forskning ska du inte söka på PubMed. Kunskapen finns redan i böckerna om näringslära eller fysiologi.

I viloläge skickar hjärtat ut ca 5 liter blod varav 1 liter går via tarmarna och levern. Vid hårt arbete så ökar blodflödet upp till 20 liter blod per minut.

Trots att blodkärlen nyps åt till tarmarna kommer det fortfarande komma ca 1 liter blod till tarmarna och levern och näringsupptaget är opåverkat.

joak1m
2008-01-27, 14:20
Forskning ska du inte söka på PubMed. Kunskapen finns redan i böckerna om näringslära eller fysiologi.

I viloläge skickar hjärtat ut ca 5 liter blod varav 1 liter går via tarmarna och levern. Vid hårt arbete så ökar blodflödet upp till 20 liter blod per minut.

Trots att blodkärlen nyps åt till tarmarna kommer det fortfarande komma ca 1 liter blod till tarmarna och levern och näringsupptaget är opåverkat.

Jag tittade redan i min fysiologibok (Människans Fysiologi) och där står det att matsmältningssystemet får c:a 1400ml/min i viloläge och att siffran sjunker till c:a 600 ml/min under hårt arbete.

Var har du fått dina siffror ifrån? Skulle vara intressant att jämföra

Vi hade även en föreläsning om matspjälkningssystemet för några veckor sedan och jag ställde denna fråga till föreläsaren, men hon hade tyvärr inget riktigt svar utan tyckte det lät rimligt att maten inte togs upp ordentligt om man utsätter kroppen för hårt arbete direkt efter en större måltid.

Eddie Vedder
2008-01-27, 14:28
Vi hade även en föreläsning om matspjälkningssystemet för några veckor sedan och jag ställde denna fråga till föreläsaren, men hon hade tyvärr inget riktigt svar utan tyckte det lät rimligt att maten inte togs upp ordentligt om man utsätter kroppen för hårt arbete direkt efter en större måltid.

Då är ju frågan vad hon menade med "ordentligt" i det här fallet. Jag gissar att hon menar samma sak som mig och Sverker faktiskt. D.v.s. att matspjälkningen går långsammare och helt enkelt får lägre prioritet under en given mätperiod (den tidsperioden då du anstränger dig) och alltså blir mer ineffektiv än om du legat på soffan och smält maten.:)

Däremot att kosten i sig så småningom tas upp av kroppen lika bra men efter lite längre tid bara.

LadyG
2008-01-27, 14:36
Är lite smått övertygad om att det har med vana att göra, ultralöpare springer och äter samtidigt. Runes favorit är ostkaka med mycket grädde och sylt och/eller blodpudding f ö, så det är inte frågan om lättsmälta lätta måltider. Ibörjan fick jag magknip av att springa och äta, men nu för tiden är det inga problem att klämma en ostburgare med extra salt och apelsinjuice på +4H-passen. Eller är det annorlunda om man jämför styrketräning och konditionsträning?

King Grub
2008-01-27, 14:50
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/70/2/882

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/85/2/418

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/278/5/E786

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/561/3/871

Shajjn
2008-01-27, 17:03
Blodflödet till njurarna och matsmältningsorganen reduceras under ansträngande träning/aktivitet. Ökningen av cardiac output, pga träning, går oavkortat till musklerna.

Sverker
2008-01-27, 17:16
Blodflödet till njurarna och matsmältningsorganen reduceras under ansträngande träning/aktivitet. Ökningen av cardiac output, pga träning, går oavkortat till musklerna.

Vi behöver ett snyggt diagram med blodvolymen/cardiac output och blodflödet i portvenen. Gärna med blodtrycket också.
Jag är fortfarande övertygad om att blodflödet i portvenen är oförändrat oavsett vilken arbete personen utför. Att fullständigt stasa artärerna till tarmarna skulle ju ge allvarliga problem vid långt och tungt arbete.

Mina referenser är bara föreläsningar.

joak1m
2008-01-27, 21:00
Vi behöver ett snyggt diagram med blodvolymen/cardiac output och blodflödet i portvenen. Gärna med blodtrycket också.
Jag är fortfarande övertygad om att blodflödet i portvenen är oförändrat oavsett vilken arbete personen utför. Att fullständigt stasa artärerna till tarmarna skulle ju ge allvarliga problem vid långt och tungt arbete.

Mina referenser är bara föreläsningar.

Beror väl på vad man räknar som långt och tungt arbete, ett ökat blodflöde på 20L/min kräver ganska intensiv träning såsom styrke- eller cardioträning och en normal person kan väl inte träna intensivt allt för länge, oftast 1-2 timmar innan man blir trött och måste vila.

Vid ett fysiskt krävande jobb är nog inte blodflödet fördelat till musklerna i en sån hög grad i jämförelse med intensiv styrketräning.

Jag har fina bilder i boken som visar blodflödet till organen i vilofas och under hårt arbete men tyvärr har jag inte möjlighet att föra över dom till datorn

joak1m
2008-01-27, 21:02
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/70/2/882

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/85/2/418

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/278/5/E786

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/561/3/871

Stod mest om måltider flera timmar innan träningen, men sista länken hade lite intressant fakta

"It is concluded that exercise performed in the fasted state shortly before a meal leads to a more favourable lipid metabolism during and after exercise than exercise performed shortly after a meal."

King Grub
2008-01-27, 21:05
Stod mest om måltider flera timmar innan träningen,

Ja, men det tar flera timmar för magsäcken att tömmas.

Eddie Vedder
2008-01-27, 21:08
"It is concluded that exercise performed in the fasted state shortly before a meal leads to a more favourable lipid metabolism during and after exercise than exercise performed shortly after a meal."

Har inte det bara med fastetidens inverkan på insulinnivåerna och triglyceridnivåerna i blodet att göra?

D.v.s. ju längre tids fasta desto lägre nivåer av insulin men högre av TG och FFA i blodet, således en effektivare lipidmetabolism under aktivitet. Det är väl hela idén bakom "de magiska morgonpromenaderna".:D

Men jag kan ha missuppfattat studien (var slö och läste bara abstract:em: ).

King Grub
2008-01-27, 21:12
"Favourable lipid metabolism" brukar också avse omsättningen av dietära fettsyror, inte kroppsfett.

joak1m
2008-01-27, 21:39
Ja, men det tar flera timmar för magsäcken att tömmas.

Nja nästan hälften av innehållet i magsäcken töms väl inom c:a 1.5h (vid fast föda), det intressanta här är väl mest upptaget som sker 1,5-2h efter intag då maten befinner sig i tunntarmen. Efter träningen antas det väl att matsmältningen återfår normalt tempo däremot vet man väl inte om denna tid då matspjälkningsorganen inte fått normalt flöde påverkar upptaget eller om det inte spelar någon roll då maten ändå befinner sig i tunn- och tjocktarmen även efter träningen upphört

http://www.wannabebig.com/images/getbuiltgraph.gif
(dålig källa, men bilden var liknande den från min fysiologiföreläsning)