Visa fullständig version : Hobby: fotografering
mistermr
2008-01-26, 13:15
Hej alla kolo-medlemmar, det var ett tag sedan jag postade här men nu är jag tillbaka (tror jag i alla fall) :) .
På sistone har jag läst mycket om fotografering samt olika tekniker som tillämpas såsom hdr m.m.
Min fråga om jag nu vill satsa på att köpa en digitalkamera för 3000-4000 SEK, vilket märke samt modell är bäst lämpat för att bibehålla och utveckla denna hobby?
Är det ngn mer här på Kolo som sysslar med detta som hobby?
mvh
Finns massor hobbyfotografer här på Kolo. *thumbs up*
Har du bara sån liten budget så skulle jag satsa på att hitta en begagnad Canon 350D eller liknande. En bra nybörjarkamera. Gör inte som dom flesta bara - dvs. kör på "grön fyrkant"-läget (helautomatiska inställningar). Det blir man sällan bättre fotograf av.
mistermr
2008-01-26, 13:22
Finns massor hobbyfotografer här på Kolo. *thumbs up*
Har du bara sån liten budget så skulle jag satsa på att hitta en begagnad Canon 350D eller liknande. En bra nybörjarkamera. Gör inte som dom flesta bara - dvs. kör på "grön fyrkant"-läget (helautomatiska inställningar). Det blir man sällan bättre fotograf av.
Vilken prisklass talar vi om här för nya kameror och en sådan hobby?
mvh
jontahontas
2008-01-26, 13:25
Jag såg ett Nikon D80 hus för 4500 eller nåt på blocket. Skulle tydligen vara i bra skick. Lite över budgeten och du kommer behöva köpa objektiv till, men det är väl ändå ett kap?
För 4 tusen får du nog ett bra kamera hus, men sedan beror på helt på vilket objektiv du vill köra med och det är objektiven som kostar skjortan.
mistermr
2008-01-26, 13:51
För 4 tusen får du nog ett bra kamera hus, men sedan beror på helt på vilket objektiv du vill köra med och det är objektiven som kostar skjortan.
Är det verkligen som somliga påstår att det är antingen Canon eller Sony som gäller?
mistermr
2008-01-26, 14:04
http://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-powershot-a650-is/6201343/
Denna kamer har jag övervägt ett tag, även om det är ingen systemkamera. Men den har vissa nackdelar såsom att den är tung samt att finns ingen halsrem heller till den.
mvh
Man kan nog få en begagnad D70 för 3-4 lax. Kolla på fotosidan
MEDiAHORAN
2008-01-26, 14:36
Är det verkligen som somliga påstår att det är antingen Canon eller Sony som gäller?Beror på om du talar om systemare eller kompakter. Generellt så _tror_ jag att begagnatmarknaden är störst till Nikon och Canon (systemare, objektiv etc.)
Men läs lite på dpreview och andra sidor för att bilda dig en egen uppfattning.
bear.flowertwig
2008-01-26, 15:09
www.fotosidan.se
för inspiration och massor med kunnigt folk på forumen
mistermr
2008-01-26, 16:04
Funderar lite på den här också:
http://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/nikon-d40x-zoom-kit--18-55-af-s-dx/6201360/
Vad tror ni?
ngn som äger en sådan?
mvh
rememberence
2008-01-26, 16:06
Hade jag varit dig hade jag tagit D40n före den andra.
mistermr
2008-01-26, 16:10
Hade jag varit dig hade jag tagit D40n före den andra.
Japp, nikon D40 ser helt okej ut faktiskt, finns några nackdelar dock.
Man har begränsat utbud av objektiv, den är rätt tung också, kostar lite. Men kan tänka mig spara en månad till för att köpa den.
Jag får se hur jag gör, äger du själv en sådan eller känner ngn som gör det?
menar du D40n eller D40x?
mvh
Man har begränsat utbud av objektiv
Jag tycker det finns ganska mycket objektiv, det enda problemet är att de kostar pengar..
rememberence
2008-01-26, 16:20
Jag får se hur jag gör, äger du själv en sådan eller känner ngn som gör det?
menar du D40n eller D40x?
mvh
Mitt kusinbarn äger en D40x och har en kompis som äger en D80 :)
Jag pratar om D40x i ditt fall.
mistermr
2008-01-26, 16:21
Jag tycker det finns ganska mycket objektiv, det enda problemet är att de kostar pengar..
Men kamerahuset till denna modell saknar AF-motor och detta leder till ett begränsat objektivutbud. Det går att lösa, men då kommer det att kosta skjortan om jag har förstått det rätt eller?
mvh
mistermr
2008-01-26, 16:23
Mitt kusinbarn äger en D40x och har en kompis som äger en D80 :)
Jag pratar om D40x i ditt fall.
Vad säger ditt kusinbarn om D40x då, kan man få lite mer info om denna kamera från en användare/ägare innan man storsatsar?
mvh
Men kamerahuset till denna modell saknar AF-motor och detta leder till ett begränsat objektivutbud. Det går att lösa, men då kommer det att kosta skjortan om jag har förstått det rätt eller?
mvh
Just ja det hade jag glömt. ag har inte så stor koll på exakta prisnivåer då vi har en D50 så vi har inte samma problem men det borde bli dyrare.
Köpte en EOS 400d för ett par veckor sedan och den är än sålänge perfekt som nybörjarkamera.
kalle_banan
2008-01-26, 19:49
Mitt tips är att inte punga ut med tunga stålar innan du bestämt dig för att fortsätta, då kan du leka med inställningar, objektiv och stativ utan att behöva vinna på tipset först. Köp en billig, och riktig, digital systemkamera, tjacka nått kul objektiv och några filter, så leker du lite med olika ljusinställningar och objetivvarianter. Själv har jag en EOS 300D som funkar mer än tillfredställande för mina noobbehov, för det är i huvudsak obejktivet som gör bilden. Sen när du väljer att upgradera har du ju redan X antal fina objektiv du tar med till nästa kamera, smart va?
Lücka till
mistermr
2008-01-26, 19:54
Mitt tips är att inte punga ut med tunga stålar innan du bestämt dig för att fortsätta, då kan du leka med inställningar, objektiv och stativ utan att behöva vinna på tipset först. Köp en billig, och riktig, digital systemkamera, tjacka nått kul objektiv och några filter, så leker du lite med olika ljusinställningar och objetivvarianter. Själv har jag en EOS 300D som funkar mer än tillfredställande för mina noobbehov, för det är i huvudsak obejktivet som gör bilden. Sen när du väljer att upgradera har du ju redan X antal fina objektiv du tar med till nästa kamera, smart va?
Lücka till
Jo det är sant, nu när jag har läst på lite större delen av dagen så verkar nikon D40x inte det bästa valet. I så fall sparar jag 1-2 månader till för att köpa en Canon EOS 400D. Men sedan kommer frågan om jag enbart skall köpa kamerahus eller ett helt kit.
mvh
Jo det är sant, nu när jag har läst på lite större delen av dagen så verkar nikon D40x inte det bästa valet. I så fall sparar jag 1-2 månader till för att köpa en Canon EOS 400D. Men sedan kommer frågan om jag enbart skall köpa kamerahus eller ett helt kit.
mvh
Du måste ju ha ett objektiv och kit-objektivet är det absolut inget fel på. Jag tar fantastiska bilder med mitt.
mistermr
2008-01-26, 22:22
Du måste ju ha ett objektiv och kit-objektivet är det absolut inget fel på. Jag tar fantastiska bilder med mitt.
Självklart, det vet jag också. Men jag kanske vill satsa på ett bättre objektiv direkt menade jag.
mvh
Självklart, det vet jag också. Men jag kanske vill satsa på ett bättre objektiv direkt menade jag.
mvh
Absolut. Men med tanke på att du skrev vad du hade för budget så fick jag för mig att du var hobbyfotograf och mest ville kolla hur det kändes. Verkade korkat att punga ut med pengar för ett jättebra objektiv då.
Mitt tips: Köp en Canon 300D, 350D eller 400D med kitobjektivet. Tar du crappy bilder så är det iaf inte utrustningen det är fel på.
mvh
Precis så gjorde jag =) sket i kitobjektivet och hade typ inga foto erfarenheter innan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.