handdator

Visa fullständig version : Kreatin monohydrat och leder

flesh
2008-01-26, 10:29
Hejsan

Jag har haft ganska dåliga leder i ett antal år, troligen pga ändrade livsvanor - mer stillasittande livsstil.
Har styrketränat av och till under några år och under perioder använt kreatin.

Jag har förstått det som så att vatten är mycket viktigt för lederna. (Stämmer?) Kreatin har väl den effekten att den ökar vätskelagringen i muskelerna?
Jag har på senare dagar börjat misstänka att kreatin förvärrar mina ledbesvär av denna anledning (observera att effekten är mycket mild).
Dvs att eftersom jag dricker ganska lite vatten och minst 2 koppar kaffe dagligen, minskar vätsketillgången hos lederna med negativa effekter som följd.

Nu undrar jag om det kan vara ett rimligt antagande? Ni som kan mycket om hur kroppen fungerar i detalj får hemskt gärna kommentera.
Observera att effekten är mycket mild!

mickes
2008-01-26, 12:16
Skulle också vilja veta mer om just kreatin + leder.

Fick en inflammation i handleden. Den uppstod pga vätska som samlades runt leden och inflammerades. Tog kreatin under den tiden.

Jag vet inte om jag vågar ge mig på kreatin igen, har ett gäng påsar. Men jag vet inte.

Guddi
2008-01-26, 18:25
Det finns inga rapporter överhuvudtaget in att kreatin skulle påverka negativt på leder.

Den extra vätskan som kroppen binder upp när man tar kreatin fixar kroppen själv genom att minska på urinmängden. Om du har druckit tillräckligt innan du började ta kreatin så dricker du tillräckligt när du tar kreatin.

mickes
2008-01-30, 20:34
allright.