handdator

Visa fullständig version : bulk for hulk?

SajCo
2008-01-26, 03:54
Tja , nu har jag bulkat i ett par månader... från sommras tills nu då så har jag lagt på mej ungefär 12 kg. och nu väger jag 80kg...
är 180-182 cm lång.

Mina frågor till er är:

Ska jag fortsätta upp till 90kg?
bör man ligga på 0,5kg viktökning i veckan?.

Skulle nån kunna säga formeln för hur man räknar ut hur mycket kcal man ska ha i sig under en dag?, tänkte mäta upp hur mycket jag äter på en dag så jag inte proppar i mig alldeles för mycket.

Tack på förhand :)

Koloftw
2008-01-26, 10:40
Beror på hur fet/hård du är just nu.

Det låter som en bra idé, tycker jag. Vissa förespråkar mindre.

Jag letar själv efter den just nu :(

Nimille
2008-01-26, 10:46
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Sticky'sar är bra

Anders The Peak
2008-01-26, 10:50
Om du känner att du fortsätter att öka i muskelvikt utan att bli allt för fläskig så kan du gott fortsätta tills du känner att det tar stopp i muskelutvecklingen. För att bli riktigt biffig behöver du väga kring 95kg.

En bild säger mer än tusen ord så släng upp bilder en före och av dagsläget så får du säkert reda på om det är fett eller muskler du har fått.

Fullkontakt
2008-01-26, 12:31
fråga angående aktivitets faktorn..

En dag med en timmes rygg+biceps pass och sedan resten av dagen framför datorn.

vilken aktivitets faktor skulle det vara? :o

Fabritzio
2008-01-26, 13:03
fråga angående aktivitets faktorn..

En dag med en timmes rygg+biceps pass och sedan resten av dagen framför datorn.

vilken aktivitets faktor skulle det vara? :o

Skitsvårt det där. Så personligen utgår jag från aktivitetsfaktor 1.3(en normal skoldag?) och lägger sedan på träningen.

Utgår från http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php
Där får man en översikt över ungefär hur mycket en aktivitet bränner.

Ett lätt program för att slippa krångla med formeln
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86058

SajCo
2008-01-27, 22:36
Om du känner att du fortsätter att öka i muskelvikt utan att bli allt för fläskig så kan du gott fortsätta tills du känner att det tar stopp i muskelutvecklingen. För att bli riktigt biffig behöver du väga kring 95kg.

En bild säger mer än tusen ord så släng upp bilder en före och av dagsläget så får du säkert reda på om det är fett eller muskler du har fått.

kolla min journal , sen andra sidan! :)

Anders The Peak
2008-01-28, 08:52
kolla min journal , sen andra sidan! :)
Du växer fortfarande så det blir nog bra, och det mesta verkar vara ren längdtillväxt och muskelmassa så några år till är det bara att köra på som du har gjort.