Visa fullständig version : Snarkare - se hit
Jaha,
Nu när jag närmar mig de tretti har jag tydligen börjat snarka så in i helvete. Ett stycke flickvän var inte nämnvärt imponerad och således har alltför många nätter spenderats i det andra sovrummet. Det suger.
Således började jag inhandla diverse anti-snarkmojjänger, vissa antagligen totalt odugliga medan vissa kanske möjligtvis kan fungera på vissa (nässprayer, halssprayer, såna där "vingar" man fäster på näsan och så vidare.
Inget fungerade.
Sen slog jag på stortrumman och spenderade cirka 100 pund på ett stycke "tandskydd" ungefär. Den fungerar som så att den trycker fram den nedre käken för att ge ett bättre hålrum i svalget (som faktiskt är det som vibrerar och ofta orsakar snarkningar tydligen). Det är av plast och två-delat (och man kan röra käken någorlunda i sidled och även andas genom munnen.
Käken skjuts fram och mungrejjen är förankrad i framsidan av övertänderna, och trycker på de baksidan av de nedre tänderna. Det finns även en skruv sokm reglerar hur mkt man vill skjuta fram käken. Nu är det inte helt bekvämt men efter en veckas tillvänjning känns det nu helt bekvämt. Man formar plasten genom att koka den i vatten och sen trycka in den i käften.
Nu snarkar jag inte längre på nätterna. Helt gudomligt. Jag har till och med vaknat upp och känt mig utvilad för första gången på bra länge.
Jag ville bara dela med mig av evangeliet.
Lite bilder och skit finns på www.british-snoring.co.uk. Jag vet inte om den finns tillgänglig i Sverige dock?
Och nej jag har ingen koppling till företaget.
ManuelIT
2008-01-25, 12:21
Jag har faktiskt hört från två bekanta som sa att liknande munhållare gjort under för deras sömn. Att de nu har mkt mer energi osv.
Nitrometan
2008-01-25, 12:33
Finns nåt liknande här: http://www.meditec.fi/butik/index.php?cPath=22&language=se
SnorBan hater den...
De ahde även en grej man stoppar i näsan som heter nozovent. Den har jag testat och den fungerade utmärkt för mig.
Slartibartfast
2008-01-25, 12:39
Låter förträffligt! Jag snarkar inte själv, men min farsa snarkar nåt förskräckligt, så det vore kanske nåt för honom.
panzerpig
2008-01-25, 18:09
jag köpte härifrån: http://www.adactive.se/ (snorban) funkade inte för mig, fick skitont i tänderna och det kändes som att dom var på väg att lossna.. (har nog för glest mellan tänderna).
värt att testa för andra iaf.
Pepparkakssmurfen
2008-01-25, 18:44
F-n vad bra,är trött av att vakna på morgnarna med blåmärken på kroppen av tjejens vassa armbågar :)
Shit. Det låter som något för mig, men den var jäkligt dyr. För dyr för att bara köpa och testa liksom. Fler som testat den?
Kan vara nått att kika på när det är dags för flickvän igen, jag själv störs inte, men exet fick man sig en par snytingar av. :cool:
Vad är det senaste inom snarkbekämpning?
Har bara provat snarksprej och det minskar bara på mitt snarkande, och tar inte bort det.
Snarkningarna har jag ärvt av far och mor, om det spelar någon roll. ^^
Vad är det senaste inom snarkbekämpning?
Har bara provat snarksprej och det minskar bara på mitt snarkande, och tar inte bort det.
Snarkningarna har jag ärvt av far och mor, om det spelar någon roll. ^^
Det finns en injektion man kan få i svalget, trialas i Liverpool senast jag hörde.
Finns en billigare variant av mungrejjen för 200-300 kronor. Somnomalis eller något. Amazon is your friend.
JohnVoid
2010-04-28, 10:32
Detta ska man kolla upp, far min snarkar så in i satan. Dessutom snarkar hunden, i "takt" med farsan så man hör ett konstant högt ljud av snarkningar.
Tack, may the force be with you!
mvh
John
Nu snarkar jag inte längre på nätterna. Helt gudomligt. Jag har till och med vaknat upp och känt mig utvilad för första gången på bra länge.
Om du känner dig trött när du vaknar så tycker jag att du ska kika om du har sömnapnéer. Det ger rätt elaka snarkningar när man "kickar igång".
shadowfire
2010-04-28, 10:50
Jag var på sömnlabbet här på sahlgrenska igår faktiskt, har gjort en sådan där sömnmätning. Visar sig att jag har 21 totala andningsuppehåll i snitt per timme då jag sover. Så kraftiga att kroppen väcker mig tillräckligt mkt så jag kan snarka till för att rädda mig ifrån att dö av kvävning, lol. Känns stabilt att jag vaknar 21ggr/timmen i SNITT för detta.
Ska prova lite olika saker nu men det var en lång o gedigen lista med biverkningar av sömnapnén.
Jag var på sömnlabbet här på sahlgrenska igår faktiskt, har gjort en sådan där sömnmätning. Visar sig att jag har 21 totala andningsuppehåll i snitt per timme då jag sover. Så kraftiga att kroppen väcker mig tillräckligt mkt så jag kan snarka till för att rädda mig ifrån att dö av kvävning, lol. Känns stabilt att jag vaknar 21ggr/timmen i SNITT för detta.
Ska prova lite olika saker nu men det var en lång o gedigen lista med biverkningar av sömnapnén.
Damn. Måste bli en enorm skillnad att inte vakna så många gånger.
Jag är konstant trött, pretty much. Kanske får ta och ta tag i det här nu. Problemet med mouth pieces är att jag inte kan ha dom mer än 2-3 dagar i sträck då det i stort sett blir som en tandställning och tänderna börjar göra ont och flytta på sig aningens.
Intressant. Jag har två vänner som kommenterat min andning när jag sover att det verkar som om jag slutar andas under en viss tid för att sedan återuppta andningen. Jag känner att jag vill nog också testa för sömnapné eller vad det kan tänkas vara men hur gick du tillväga för att få göra en sådan mätning?
Jag får väl ta och ringa sjukhuset och säga det jag nyss skrivit inkl att jag känner mig trött under dagen och att jag gärna sover 10h helt enkelt.
shadowfire
2010-04-28, 11:41
Damn. Måste bli en enorm skillnad att inte vakna så många gånger.
Jag är konstant trött, pretty much. Kanske får ta och ta tag i det här nu. Problemet med mouth pieces är att jag inte kan ha dom mer än 2-3 dagar i sträck då det i stort sett blir som en tandställning och tänderna börjar göra ont och flytta på sig aningens.
Intressant. Jag har två vänner som kommenterat min andning när jag sover att det verkar som om jag slutar andas under en viss tid för att sedan återuppta andningen. Jag känner att jag vill nog också testa för sömnapné eller vad det kan tänkas vara men hur gick du tillväga för att få göra en sådan mätning?
Jag får väl ta och ringa sjukhuset och säga det jag nyss skrivit inkl att jag känner mig trött under dagen och att jag gärna sover 10h helt enkelt.
Yepp, jag känner mig aldrig utsövd när jag vaknar, inte ens om jag sover 10 timmar (spelar ingen roll hur många timmar jag sover, kroppen väcks liksom hela tiden). Enligt labbassistenterna så är det enorm skillnad för de som har fått hjälp och jag fick se lite tabeller och statistik på diabetes, hjärt o kärlsjukdomar o annat kul man kan få om man inte söker hjälp och har för många andningsuppehåll.
Andningsuppehåll har alla människor mer eller mindre nattetid, men kanske inte så många som 21 i snitt i timmen (och enligt sahlgrenska så var det ändå relativt lågt värde i förhållande till de som har riktiga problem!).
Jag vände mig till vårdcentralen förra året och sa att jag trodde jag hade sömnapné, att jag börjat snarka en väldans, så då fick jag göra en sömnmätning.. rätt ballt faktiskt, kul o få veta vad man gör om natten förutom o dra sig i snasen.
BigSpawn
2010-04-28, 11:56
Låter intressant det där shadowfire, har remiss för att göra en sömnutredning då min fru nu länge kommenterat att hon hört att jag slutat andas då jag snarkar som en tok.
Sen såg hon nån dokumentär för nån månad sen om sömnapné och hon blev rädd för min hälsa så jag fick tummen ur och fixade remissen.
Som du skriver kan man ju få rätt många otrevliga följdproblem om man inte tar tag i det.
Farsan kör sån där sömnapparat. Nu har han mycket bättre syresättning och därigenom mycket mer energi.
Värt att ta på allvar!
Låter förträffligt! Jag snarkar inte själv, men min farsa snarkar nåt förskräckligt, så det vore kanske nåt för honom.
Hahah samma här, farsan snackar en del ;) :D Dock till och från ^^
Använt bettskena nu från Adaptive i 2 veckor, ont i tänderna när jag vaknar, känns dock mindre nu än i början, fick forma om den några gånger tills den kändes bekväm, frugan tycker jag snarkar/låter mindre nu, märker inget på tröttheten än så länge.
Intressant ämne! Har själv snarkat något väldans men har börjat använda nozovent som finns på apoteket, inga klagomål numera och jag känner sig bättre utvilad på morgonen. Ganska obekväm mojäng men man vänjer sig vid att näsan är lite öm på morgonen.
Alter ego
2010-04-28, 14:37
Låter som att det egentliga problemet är flickvänner. Våga vägra!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.