handdator

Visa fullständig version : Näringsinnehållet i pasta (en fråga)

Hennequin
2008-01-23, 23:58
Detta får bli mitt första inlägg här på forumet (är en sån där som mest brukar läsa vad andra skriver).

Har tränat något sådär i snart 4 månader. Dock inte direkt något styrketräning utan mest slit i yrket (gick upp 6 kg på tre månader genom att bara jobba - jobbet är fysiskt tungt). Nu har jag dock gått vidare till studier och vill inte förlora det jag gått upp, utan tvärt om rent av bygga vidare på det jag har och börja styrketräna febrilt.

Det jag först då tänkte göra är att skapa ett "matschema" så att jag får i mig allt jag behöver få i mig (är väl påläst i ämnet). Så när jag räknade och filade på mitt lilla schema blev jag smått fundersam. Pasta är ju en riktigt bra kolhydratkälla som säkerligen de flesta här äter mycket av. På näringsförteckningen står det att den fullkornspasta jag äter innehåller (100 g):

340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
Fett 3 g

Nu då till frågan. Jag har alltid antagit att detta gäller 100 gram TORR pasta, dvs. 100 g innan man slänger i den i kastrullen. Men på förpackningen står det även:

"Näringsvärde: 100 g Spaghetti Fullkorn kokade i vatten innehåller i genomsnitt:"

Gäller alltså näringsinnehållet när pastan är kokad (vikten måste ju gå upp i och med tillförseln av vatten). Är det så får jag nog i mig mer näring än jag trodde jag fick.

Någon som har något svar?

Eller så är det bara jag som är *screwy* men detta vill jag ha klarhet i.

TTT
2008-01-24, 00:00
torrvikt

Koloftw
2008-01-24, 00:01
340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
Fett 3 g

Är helt klart för torrvikten. Skriver dem annat så hittar dom på/ har fel.

Hennequin
2008-01-24, 00:04
torrvikt

Vilket jag misstänkte. Ibland känner man sig lite småkorkad när sådana dumma frågor dyker upp i ens huvud, men likväl. Lite småkufiskt uttryckt av Kungsörnen.

Hennequin
2008-01-24, 00:05
Är helt klart för torrvikten. Skriver dem annat så hittar dom på/ har fel.

Dom har ju varken skrivit det ena eller det andra. Meningen var bara så luddig att jag blev så fundersam.

Koloftw
2008-01-24, 00:07
Nåväl, hursomhelst; de där siffrorna är för 100g torr okokt pasta. Som förmodligen väger en del mer när du kokar det.

Rahf
2008-01-24, 00:20
Livsmedelverket kan ibland skriva näringsvärdet för kokta varor, kika där.

Eddie Vedder
2008-01-24, 07:45
Ibland känner man sig lite småkorkad när sådana dumma frågor dyker upp i ens huvud, men likväl. Lite småkufiskt uttryckt av Kungsörnen.

Jag det är en ganska konstig och lite onödig formulering faktiskt, du ska inte känna dig dum för det missförståndet.:) Det är ju som bäddat för missförstånd med en sån formulering.

Faktum är att våran lärare hade med kust den produkten till en föreläsning som handlade om kalorimätning, energiomsättning o.s.v. och tog upp den som ett dåligt exempel på märkning.;) Just p.g.a. av att det alltid ÄR torrvikt (så även i detta fall) men texten skvallrar om att det skulle kunna vara kokt vikt.

Rhino
2008-01-24, 08:29
"Näringsvärde: 100 g Spaghetti Fullkorn kokade i vatten innehåller i genomsnitt:"

Ett välvilligt försök att tolka det skulle ju vara att 100 gram torr pasta som man sedan kokar i just vatten ger dessa näringsvärden. Skulle man t.ex. koka pastan i Coca-cola istället skulle värdena bli annorlunda... Eller var det för dåligt? :cool:

traidmill
2008-01-24, 17:33
Mailade kungsörnen om detta för någon månad sen.

----------------------------------------------------------------------

Hej!

Tack för din e-post. Tack för synpunkter om förvillande text, det ska
framföras till berörda, men det man menar är att: 100g okokt pasta som
kokats i vatten innehåller...

Med vänlig hälsning/Best regards

Lantmännen Axa
Konsumentkontakt

-------------------------------------------

Lantmännen Axa
SE-153 81 Järna
Tel 020-84 84 84
Fax 08-519 788 55
E-post konsumentkontakt.axa@lantmannen.com
http://www.lantmannen.com

Gpajpen
2008-01-24, 21:12
100g okokt pasta som kokats i vatten? lol :Virro

King Grub
2008-01-24, 21:15
Haha, det är ju samma sak som 100g okokt pasta som inte kokats i vatten.

traidmill
2008-01-25, 12:17
Får väl hoppas de ändrar sin skeva text på förpackningarna, det är ju bara kungsörnen som skrivit sådär :D