Visa fullständig version : Kan man avgöra om ett ägg är dåligt om man råkat koka det?
Kokade lite ägg nyss, och så såg jag att de gick ut för fem dagar sedan. Är de dåliga tror ni? Jag kan ju inte gärna göra flyt-test på dem när jag redan kokat dem. Luktar på dem och de luktar ägg, fast jag vet inte hur det ska lukta om de inte är schysta.
Åsikter? Snabbt helst, för jag är hungrig.
King Grub
2008-01-23, 21:34
Har du haft dom i kylskåp är fem dagar efter bäst-före ingen fara.
Har haft dem i kylen hela tiden. Stor tack, då glufsar jag på. Återkommer om jag blir dålig.
Eddie Vedder
2008-01-23, 21:37
I förrgår åt jag upp dom sista tre äggen från ett 24-pack jag köpte den 13:e januari med bäst före-datum den 13:e januari.:D Jag mår utmärkt och äggen smakade mycket bra.
Ska tilläggas att dom dessutom var inhandlade på ICA!:D
Då var dom säkert ytterligare lite äldre ;)
dom flyter olika högt i vatten har jag för mig, eller olika håll. nåt av dom, ursäkta för otydlighet, är fyller..
EDIT: men några dagar spelar ingen roll ändå
nån som kan förklara detta flyttest?
King Grub
2008-01-23, 21:51
nån som kan förklara detta flyttest?
När ägget åldras läcker luft in i dess "luftblåsa", som blir större med tiden och agerar flytverktyg. Det är dock inget tecken på att ett ägg är för gammalt, bara äldre än nyvärpt.
Flyttestet fick jag lära mig på hemkunskapen, men det blir ju svårt att använda när man för det fösta stuckit hål på äggen och för det andra kokat dem. Jag kan upplysa om att jag fortfarande mår bra och att äggen var goda. Härligt att ha dig med oss ikväll Eddie, det hade kunnat gå illa det där.
När ägget åldras läcker luft in i dess "luftblåsa", som blir större med tiden och agerar flytverktyg. Det är dock inget tecken på att ett ägg är för gammalt, bara äldre än nyvärpt.
Så även om ägget flyter så kan man äta det med lycka? Förutsatt att det inte är flera månader, såklart.
Så även om ägget flyter så kan man äta det med lycka? Förutsatt att det inte är flera månader, såklart.
Testa!
Skämt och sidor, det ska vara chill. Det vet till och med jag :)
strongladie73
2008-01-23, 22:09
Kontentan är....lägg ägget i en skål med kallt vatten..lägger sig på ägget på botten så är det ok att äta...
http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/0/3b2c062fe2d079b1c225713a002e7d86/$FILE/aggkockensabc.pdf
Även om det är flera månader kan det vara okey att äta, ägg står sig väldigt länge även om det inte är rekommenderat att spara dem extra länge bara för skoj skull.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27600
[UnTr] freshmint
2008-01-24, 10:35
Ägg som är dåliga brukar oftast lukta riktigt illa även om dom kokats, man tar inte misste på den lukten och vanlig ägglukt.
Luktar äggen helt ok så är det sällan någon fara.
freshmint;2779230']Ägg som är dåliga brukar oftast lukta riktigt illa även om dom kokats, man tar inte misste på den lukten och vanlig ägglukt.
Luktar äggen helt ok så är det sällan någon fara.
+1
Använd näsan. Den finns där av en anledning ;)
Men ägg luktar ju alltid lite skumt. Särskilt kokt, tycker jag. Jag vet ju hur ruttet eller rikigt dåligt ägg luktar, men det betyder ju inte att ett ägg kan vara ganska dåligt utan att man märker det. Eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.